ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سایپا بازهم ماشین‌هایش را گران کرد، آن هم نه دویست سیصد هزار تومان، بلکه بین یک تا ۵ میلیون تومان ناقابل! بعد از آن شنیدیم که این افزایش قیمت کاملا طبیعی است؛ چون همه‌چیز گران شده، چرا ماشین چند میلیون تومان گران نشود!؟

البته گرانی ماشین، قصه‌ی جدیدی نیست و قبل این هم ماشین در ایران اصلا ارزان نبود. حالا به لطف رشد صعودی و غیرقابل بازگشت قیمت خودرو که هر چند وقت یک‌بار شاهدش هستیم، یک کارمند ساده به تلاش، پول و عمر بیشتری نیاز دارد تا صاحب یک خودروی ارزان‌قیمت شود.

چند ماه پیش، یکی از دوستانم به آلمان رفته بود و برایم از شرایط آن‌جا تعریف می‌کرد؛ از این که یک کارمند ساده می‌تواند با حداقل حقوق ماهیانه ظرف چند ماه به راحتی صاحب یک خودروی صفر روز شود. حالا بماند که یک کارمند معمولی و بالارده در یکی از شرکت‌های مهندسی، می‌تواند با کم‌تر از یک‌سال کار کردن، یکی از جدیدترین مدل‌های مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و آئودی را بخرد. ماشین‌هایی که برای من و شما وسوسه‌ برانگیز هستند و اکثر ما ایرانی‌ها از تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش با چنین ماشین‌های جذابی محروم هستیم!

شنیدن قصه‌ی خرید آسان خودرو در فرنگ و شنیدن خبر گرانی‌های پشت‌سر هم ماشین در ایران مرا دقایقی به فکر واداشت. همین شد که دست به قلم شدم و خواستم یک مقایسه‌ی خیلی ساده از شرایط خرید ماشین در ایران و آلمان بنویسم.

با یک جستجوی ساده در گوگل، متوجه می‌شویم که حداقل حقوق یک شهروند آلمانی حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه است؛ این یعنی اگر یک کارمند ساده‌ کم‌تر از ۵ ماه به پولش دست نزند، می‌تواند جدیدترین مدل ساندرو استپ‌وی را با قیمت ۶.۹۹۰ یورو (حدود ۳۳ میلیون تومان) بخرد. حالا اگر بیاییم دستمزد پایه‌ی اعلام شده‌ی ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومانی توسط وزارت کار را درنظر بگیریم، یک کارمند ساده در ایران باید بجای ۳۳ میلیون تومان برای خرید مدل جدید ساندرو استپ‌وی، ۵۵ میلیون تومان برای تهیه‌ی مدل قدیمی‌تر هزینه کند! نکته‌ی جالب اینجاست که برای خرید همان مدل قدیمی‌تر این ماشین با میزان درآمد گفته شده، بجای ۵ ماه به ۵ سال زمان نیاز است؛ یعنی کارمند ساده‌ی داستان ما باید از امروز کار کند و به پول خود دست نزند تا شاید در سال ۱۴۰۱ صاحب ساندرو استپ‌وی مدل قدیمی و از رده‌خارج بازار جهان شود.

خب این شرایط آرمان‌گرایانه بود، چراکه به خاطر هزینه‌های سنگین زندگی یک کارمند نمی‌تواند برای چند سال پولش را برای خرید یک ماشین جمع کند. بنابراین بیاییم انتظارمان را با نگاهی واقع‌بینانه کم کنیم و حداقل خودروی صفر ارزان‌قیمت در ایران را درنظر بگیریم؛ پراید! پراید صفر در بازار امروز با قیمت بیشتر از ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. کارمند ساده‌ی داستان ما بازهم به بیش از ۲۲ ماه زمان (عمر) نیاز دارد تا بتواند یک پراید صفر بخرد. تمام این شرایط برای وقتی است که شخص به درآمد خود اصلا دست نزند و ماشین هم در این مدت زمان گران نشود تا بعد چند سال شاید این کارمند بتواند صاحب پایین‌ترین ماشین صفر در بازار شود.

پراید طراحی ۳۷ سال پیش است. ما برای ماشین تقریبا ۴۰ ساله، ۲۱ میلیون تومان هزینه میکنیم که برای خرید همین ماشین با حقوق گفته شده به ۲ سال عمر و پس‌انداز حقوق نیاز است!

اگر دلار را ۴ هزار تومان فرض کنیم و هزینه‌ی تعرفه‌ها را صفر درنظر بگیریم، ما می‌توانستیم با کم‌تر از ۶۰ میلیون تومان صاحب ماشین‌های برند، روز و شیکی مثل تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت شویم، نه این که با همین قیمت مجبور شویم به سراغ خرید ماشین‌های قدیمی و مونتاژ داخل مثل دنا و ساندرو برویم. هرچند ماه یک‌بار همین ماشین‌ها هم گران می‌شوند و بعد از آن می‌شنویم که این گرانی خیلی هم طبیعی است!

البته این گرانی فقط مختص ماشین‌های داخلی نیست؛ چراکه ماشینی مثل مازراتی گیبلی مدل ۲۰۱۴ حدود ۶۵ هزار دلار (۲۶۰ میلیون تومان) قیمت دارد. این در حالی است که یک ایرانی برای خرید همین ماشین باید یک میلیارد تومان بیشتر از قیمت واقعی این ماشین هزینه کند! گویا هرچه مدل ماشین بالاتر می‌رود، قیمت آن تصاعدی بیشتر می‌شود. اینجاست که می‌فهمیم انیشتین چه زیبا گفت: تصاعد هشتمین شگفتی دنیاست! اگر این دانشمند فقید هم اکنون زنده بود و قیمت ماشین های بازارمان را می‌دید، احتمالا به خاطر گفتن چنین جمله قشنگی به خودش حسابی افتخار می‌کرد!

به هرحال می‌توانست یک شوخی خنده‌دار باشد یا یک جوک کوتاه در یکی از هزاران کانال‌ تلگرامی ولی حالا تبدیل به واقعیت تلخ برایمان شده: ما در ایران با کم‌ترین حقوق، گران‌ترین ماشین‌های دنیا را می‌خریم! اما ایرادی ندارد، اگر روزی توریستی را دیدید که به شما گفت، این‌ها چه ماشین‌های قدیمی، تکراری و ناشناخته‌ای هستند که در شهرتان سوار می‌شوید؟ در جواب بگویید، ماشین‌های ما را دست کم نگیر؛ این‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا هستند!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹۷ دیدگاه
  1. علی اصغری

    میریم ثبت نام میکنیم به یاری همدیگه تو صف وای میستیم دوباره میخریم .. … … .. . . فکر کردی ما میترسیم از مرگ ؟

  2. AMiR

    یعنی فوق العاده بود.دوستان لطف کنید تو گروه ها نشر بدید.

  3. محمد حبیبی

    ما مردم خودمون مقصریم

    1. علیرضا خردمند

      اونی مقصره که نمیذاره یک صنف حمایت از حقوق مصرف کنندگان کاملا مردمی درست بشه ( مثل آلمان و کره جنوبی و ژاپن و فرانسه و …)

  4. سعید

    انشا الله همه چی درست میشه

  5. محمد

    تا وقتی مردم ما سرشونو مثل کبک زیر برف کردن و هیچ واکنشی به این همه گرونی نشون نمیدن چرا یک خودرو ساز از این موقعیت استفاده نکنه و محصولی که هیچ رقابتی توش نیست و مردم مجبور به خریدش هستن رو با هر قیمتی زورش میرسه به مردم نندازه:|

  6. امين1998

    ای کاش ای کاش ای کاش کمی عمر نوح رو داشتیم تا بجای خرید خودرو های ایرانی درآمد ١٠٠ سال خرج نمیکردیم تا ببینیم میتونیم یک بنز تولید ١٠٠ سال پیش بخریم یا نه.!
    بنظرتون میشه خرید یا نه؟؟!!!

  7. مجید

    خیلی جملات سنگینی بود

  8. محمد باقری

    به کجا پیش میرویم …
    امید در دلمان کور میشود …
    نباید خودمان به خودمان بد کنیم …

  9. سهیل تبریزی

    بسیار ممنون از نویسنده با استارت خوبه این موضوع که جای کار و تحلیل بسیار داره
    مهم راهکاری برای مقابله با افزایش قیمت و خواستار کیفیتو پشتیبانی مطلوب برای محصول فروخته شده هست که متاسفانه تو ایران هیچ تعهدی به جنس فروخته شده وجود نداره و میبینیم خیلی راحت نمایندگی ای که یک محصول برای سال های متمادی منتاژ میکرده و میفروخته به هر دلیل از پشتیبانی اون محصول خیلی راحت بدون هیچ پیگیرد و تعهدی به مشتریهاش سر باز میزنه مثله خودروی مگان و …
    من از نویسنده میخوام سیستم فروش و پشتیبانی کشور های دیگه حق گمرک حق سرویس حتی نوع فروش قطعات و مافیای که توش وجود داره ( شاهد این هستیم که خیلی از قطعات چه قیمتهای نجومی دارن مخصوصا در ماشین های وارداتی و منتاژ شده )… و خیلی خیلی چیزای دیگه تحقیق کنه و مقاله بنویسه و اگاهی رو ایجاد کنن شاید نسل ما و نسل اینده بتونن راهکار مناسبی برای جلوگیری از این نوع ظلم ها به مصرف کننده ایرانی که خودشون هستن رو داشته باشن
    متاسفانه جایی داریم زندگی میکنیم که خودرویی مثله پراید و پژو ۴۰۵ رو با افتخار تبلیغ میکنن و خوب هم میفروشن چرا چون مشتری هست کم هم نیست و با یه واسم ساده پر سود البته برام وام دهنده میشه چه صف هاییطولانی ای رو برای خرید این محصول های بی کیفیت قدیمی ایجاد نکرد !!!
    ماشین هایی که حتی زره ای از امنیت و امکانات بویی نبردن و تو دهه های ۷۰ الی ۸۰ میلادی تولیدشون شروع و قطع شده

  10. ثامر مسعودی

    وقتی عده ای از مسئولان با فیش های حقوقی آنچنانی، برای منافع و جیب مبارک خودشون، با هزاران دلیل و توجیه قوانینی وضع می کنن که ضررش فقط و فقط واسه مردمه، و از طرفی حتی به خودشون زحمت سوار شدن به این ماشین های تولید خودشون رو هم نمیدن و بنز و بی ام و و … سوار هستن دیگه نباید از این موارد تعجب کرد ….

  11. میثم

    خشایار جان

    وجود رسانه ها باید بازتاب دهنده ناروایی باشد که به من و شما می شود ،ای کاش مردم شهر اینقدر زود به دگرگونی های اینچنینی خو نگیرند و از آن بیشتر ای کاش تولیدگنندگان دولتی ما بیشتر به فکر دولت خودیعنی مردم می شدند.
    برای انتشار این متن سپاسگزارم

  12. محمد

    آخ که گل گفتید آقای شاهسون ،برداشتن تعرفه ماشین ها که هیچ کافی بود حداقل تعرفه هیبریدی ها رو بردارند ، اونوقت ماشین های بهتری سوار میشدیم و از حق تنفس هوای سالم در تهران برخوردار میشدیم .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه