این سطل زباله‌ی دریایی پسماندهای پلاستیکی را می‌بلعد

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان یک سطل زباله‌ی دریایی و زیرآبی ساخته‌اند که تکه‌های پلاستیک را از دریا جذب می‌کند. این سطل زباله به مراحل پایان تحقیق رسیده و در اوایل سال آینده میلادی در ۱۷ کشور عرضه می‌شود.

این سطل زباله دریایی توسط دو موج‌سوار استرالیایی به نام‌های «اندرو ترتون» و «پیت کگلینسکی» اختراع شده است. این دو نگران انباشت آلودگی در اقیانوس‌ها هستند. این یک معضل جهانی است و نمود آن را به وضوح می‌تواند در آب‌های کثیف اطراف ریو دید.

این سطل‌ها به قایق متصل شده و زیر آب فرو برده می‌شوند و با استفاده از یک پمپ زباله را از سطح آب دریا جذب می‌کنند. وقتی این سطل‌ها پر می‌شود، می‌توان آنها را خالی و زباله‌های پلاستیکی را بازیافت کرد.

کگلینسکی می‌گوید: «این سطل هر چیز شناور در آب را مثل بطری‌های پلاستیکی، کاغذ، نفت، سوخت و مایعات شوینده را می‌گیرد.» آزمایش‌ها نشان داده که این سطل زباله‌ی دریایی برای ماهی‌ها هیچ خطری ندارد، چون ماهی‌ها آنقدری به سطح آب دریا نزدیک نمی‌شوند که توسط این سطل کشیده شوند.

هفته گذشته، این تیم اجازه گرفت که جدیدترین نمونه سطل زباله‌ی دریایی را در جزایر بالئاری اسپانیا آزمایش کند. نیروی پمپ این سطل با انرژی خورشیدی تامین می‌شود. وقتی این طراحان میزان قدرت و ویژگی‌های بر آب مانی این نمونه آزمایشی جدید را کاملا آزمایش کردند، تولید آن با همکاری یک شرکت فرانسوی آغاز می‌شود.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. رضا

    این سطل زباله‌ی دریایی برای ماهی‌ها هیچ خطری ندارد، ” چون ماهی‌ها آنقدری به سطح آب دریا نزدیک نمی‌شوند” !!!

    همه ماهی ها برای تنفس به سطح آب می آیند . که البته از قدت بالایی برای فرار از این سطح آشغال برخوردارند اما بچه ماهی ها که (معمولا در ساحل می باشند) اما در بعضی از گونه ها ماهی های به دنیا آمده در حاشیه ۱ الی ۲ کیلومتری قرار دارند .

    مشکل بعد، حالا گیریم که اینها در وسط سطح دریا چنین کاری را انجام دهند . اگر لاشه ی ماهی را این زباله ببلعد خونی که از سمت این دستگاه به اطراف اقیانوس و دریا پراکنده میشود توجه کوسه ها و دیگر ماهیان گوشتخوار را به خود جلب می کند . و اگر وال به تور این دستگاه ها برخورد کند یکجا این دستگاه بلعیده میشود .

    نه درست نمی گم؟!

    1. سهیل ا تبریزی

      عزیز درست نمیگید چون اگه مطلب رو با دقت می خوندید متوجه میشدید که این سطل ها به قایق ها متصل می شوند پس کاملا قابل مدیریت هستن و در ضمن قدرت مکش بسیار پایینی دارن
      درضمن هیچ ماهی هم برای تنفس به روی اب نمیاد جز لاک پشت و وال ونهنگ چون آب شش دارند
      نکته بعد اینکه ماهی ها در سطحی هوش دارند که از جایی که در دریا حالت مکش اب وجود داره فاصله میگیرند

    2. bijan

      اینارو که جدی نگفتی شوخی میکنی نه؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه