هابل از شفق‌های پرتلاطم مشتری تصویربرداری می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره‌ی مشتری

این لایه‌ی باریک و درخشانی که در تصویر بالا می‌بینید در واقع یک شفق قطبی بسیار عظیم است که توسط دوربین تلسکوپ هابل ثبت شده. گروهی از ستاره‌شناسان از ابزارهای فرابنفش این تلسکوپ استفاده می‌کنند تا نمایش نورانی طبیعت را روی قطب‌های سیاره‌ی مشتری مطالعه کنند. آنها زمان پژوهش‌شان را مصادف با رسیدن جونو به این سیاره‌ی عظیم‌الجثه‌ی گازی هماهنگ کردند، چون یکی از اهداف آنها این است که بفهمند بادهای خورشیدی مختلف و دیگر عوامل چگونه بر شفق‌های قطبی مشتری تاثیر می‌گذارند. این فضاپیما ویژگی‌های مختلف بادهای خورشیدی را بررسی می‌کند، در این میان محققان در طول این ماموریت هر روز تصاویر و ویدیوهای مختلفی ثبت می‌کنند.

ستاره‌شناسان می‌خواهند شفق‌های مشتری را مطالعه کنند چون آنها کاملا با آنچه که قبلا بودند، فرق دارند. آنها آنقدر بزرگ هستند که می‌تواند کل سیاره‌ی ما را بپوشانند. همچنین آنقدر قدرتمند هستند که هیچ‌وقت ناپدید نمی‌شوند. در زمین ما، نیروی محرک شفق‌های قطبی را بادهای خورشیدی تامین می‌کند. اما در مشتری ذرات باردار «آیو» (یکی از چهار قمر مشتری) هم در تشکیل این شفق‌های قطبی نقش دارند. طبق گفته‌ی «جاناتان نیکولز»، سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه لایکستر، شفق‌های قطبی این سیاره‌ی گازی پرتلاطم‌ترین و پویاترین شفقی است که تاکنون دیده. او می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مشتری به مناسبت رسیدن قریب‌الوقوع جونو جشن آتش‌بازی گرفته است.»

شما می‌توانید تمام تصاویر و ویدیوهای این تیم را در سایت هابل پیدا کنید، اما این تصاویر فقط نمونه‌های اولیه هستند. در ماه‌های آینده شاهد تصاویر بیشتری خواهیم بود.

فضاپیمای جونو فردا بالاخره با مشتری ملاقات می‌کند و در فاصله‌ی ۵۰۰۰ کیلومتری از آن قرار می‌گیرد. منتظر اخبار مربوط به این رویداد مهم در دیجی‌کالا مگ باشید.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه