از ضریب هوشی تا برخورد گوریل با انسان؛ بهترین خبرهای علمی هفته (۱۷ خرداد ۹۵)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

هفته‌ی گذشته مجموعه‌ای از اخبار و مقالات جذاب را منتشر و اولین قسمت از ویدیوهای آموزشی که با همکاری ویدوآل ساخته شده را به شما ارائه کردیم. با هفت روز با دانش ۱۷ خرداد ۹۵ همراه باشید.

آیا ضریب هوشی را از پدر و مادرمان به ارث می‌بریم؟

آیا میزان باهوشی ما ارثی است؟ آیا ما ضریب هوشی را از پدر و مادران به ارث می‌بریم؟ بیش از یک قرن است که دانشمندان به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند. اکنون علم ژنتیک تا حدودی جواب این سوال را به ما می‌دهد. حالا می‌دانیم نمراتی که افراد مختلف در آزمون‌های ضریب هوشی می‌گیرند، تا حد زیادی به تفاوت‌های ژنتیکی آن‌ها بستگی دارد. یعنی بعضی از مردم گویی بالذات و به صورت ژنتیکی، می‌توانند در آزمون‌های هوش نمرات بالاتری نسبت به دیگران کسب کنند؛ بالعکس این هم وجود دارد.

intelligence

اولین کارخانه‌ی جذب کربن دی اکسید از هوا افتتاح می‌شود

بهترین راه برای خلاص شدن از شر گازهای گلخانه‌ای چیست؟ یک شرکت سوییسی به نام «کلایم‌ورکس» (Climeworks) فکر می‌‌کند راه حل این مشکل این است که کربن دی اکسید را به یک گلخانه بدهد. این شرکت در حال حاضر می‌خواهد اولین کارخانه‌ برای انجام این کار را با اهداف تجاری تاسیس کند.

mhpk5r59linhdaftllji-800x533

[ویدیو] از کجا بدانیم که واقعا وجود داریم؟

ما از کجا می‌دانیم که واقعا وجود داریم؟ شاید جواب بدهید خوب معلوم است دیگر! اینکه ما در دنیا وجود داریم، این خیلی بدیهیست. با این حال این پرسش در چند صد سال گذشته، ذهن فیلسوف‌های زیادی را به خود مشغول کرده است. ما در زندگی عادی فکر می‌کنیم که واقعی هستیم. وقتی می‌خوابیم و رویا می‌بینیم هم فکر می‌کنیم تمام آن‌چه می‌بینیم واقعی است. پس می‌توانیم به زندگی عادی خودمان هم بدبین شویم و فکر کنیم ممکن است واقعی نباشد. با این حال ما داریم فکر می‌کنیم و می‌اندیشیم. دکارت فیلسوف معروف می‌گوید: «من می‌اندیشم، پس هستم.» حتما ویدیوی بالا را ببینید و کمی به این سوال فلسفی بیندیشید. از این پس قصد داریم ویدیوهایی این چنینی که می‌توانند جرقه‌ای در ذهن شما بزنند یا نکته و چیز جدیدی بیاموزند را به شما ارائه دهیم. ویدیو را می‌توانید از پنجره‌ی بالا ببینید یا از این لینک دانلود کنید.

our-Reality

ایرباس می‌خواهد از پهپادهای بلندپرواز به جای ماهواره‌ استفاده کند

پرتاب ماهواره‌ها فرآیند پرهزینه‌ای است و نگه‌داری از آن هم به همان اندازه گران تمام می‌شود. اما برای حل این مشکل، شرکت هوایی ایرباس یک ایده‌ی مقرون به صرفه دارد. این شرکت می‌خواهد از پهپاد استفاده کند. جدیدترین پهپادهای ایرباس با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و به طور نظری می‌توانند ماه‌ها بدون نیاز به سوخت‌گیری یا مراقبت پرواز می‌کنند.

Airbus-1200x630-e1464044448632

چرا باید بدانیم ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هویت «ساتوشی ناکاموتو»، برنامه‌نویس کامپیوتری و خالق بیت‌کوین، پول رایج مجازی، یکی از جالب‌ترین داستان‌هایی است که در حوزه تکنولوژی شنیده‌ایم. سال ۲۰۰۸ بود که ناکاموتو در یک مقاله‌ی سفید گزارشی، سنگ بنای بیت‌کوین را گذاشت. او سپس در سال ۲۰۱۱ و درست زمانی که پروژه داشت به کارایی واقعی خود می‌رسید، ناپدید شد و ایمیل‌ها و پست‌های مکرر خود در تالارهای گفتگوی اینترنتی را هم به تدریج متوقف ‌کرد؛ چنان‌که در آخرین مکاتبه اینترنتی شناخته‌شده‌ی خود، به یکی از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین گفته بود مشغول کارهای دیگری شده است.

BitCoin1

چرا نظریه‌های توطئه را دوست داریم؟

حتما با افرادی برخورد داشته‌اید که به همه‌ی اتفاقات دور و برشان مشکوک هستند. معمولا این دسته از مردم، ادعا می‌کنند که چیزهایی فراتر از دلایلی که برای حوادث روزمره ذکر می‌شود، می‌دانند. آن‌ها معمولا به دنبال نوعی توطئه در پس رویدادهای مهم و غیر مهم دنیا هستند. مثلا می‌گویند دلیل توفان بزرگی که چند وقت پیش در آمریکا رخ داده، نوعی آزمایش‌ سری است که دولت در اتمسفر زمین انجام می‌دهد. هرچند که بعضی اوقات باور به نظریه‌های توطئه، ریشه در تحلیل منطقی شواهد دارند، ولی در بیشتر زمان‌ها این‌چنین نیست. یکی از بزرگترین قابلیت‌های ذهن انسان هوشمند، توانایی تشخیص الگوهای معنادار و استنتاج بر اساس آن‌هاست. با این حال ما گاهی اوقات الگوها و روابطی را می‌بینیم که واقعا وجود ندارند. به خصوص زمان‌هایی که احساس می‌کنیم اتفاقات از کنترل ما خارج هستند. واقعا چرا این چنین است؟

Conspiracy-Theory

[ویدیو] لنزهای نگین‌مانند به زودی در دوربین گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند

لنزهای شیشه‌ای که در هر چیزی از دوربین گوشی‌ها گرفته تا میکروسکوپ به کار می‌روند، حجیم و سنگین و گران‌قیمت هستند. حالا، تیمی از محققان آمریکایی با برج‌های باریک و مسطحی از جنس تیتانیوم دی اکسید و به اندازه‌ی نانو لنزهای قدرتمندی ساخته‌اند. این لنزها از یک برگه‌ی کاغذ باریک‌تر هستند.

lense

برخورد نزدیک گوریل با کودک چهار ساله؛ چرا حیوان را کشتند؟

روزنامه وال‌استریت ژورنال امروز از قول مسوولان باغ‌وحش سینسیناتی (Cincinnati Zoo) نوشت: کشتن گوریل این باغ‌وحش به منظور نجات جان پسربچه آمریکایی تصمیم کاملاً درستی بوده است. این جدیدترین موضع‌گیری و واکنش رسمی از جانب مسوولان باغ‌وحش سینسیناتی نسبت به مرگ هارامبی (Harambe)، گوریل نر ۱۷ ساله این باغ‌وحش است که در ظرف روزهای اخیر موج تازه‌ای از انتقادات را بالاخص از جانب گروه‌های مختلف حامی حقوق حیوانات به همراه داشته است.

Gorilla

تصویر نجومی منتخب هفته: دنباله‌دار پن‌استارز و سحابی هلیکس

کم پیش می‌آید که بتوان تصویر اجرامی این چنینی را در کنار هم ثبت کرد. ولی دو شب پیش، دنباله‌دار پن‌استارز به صورتی ظاهری در نزدیکی سحابی هلیکس قرار گرفت. جرمی که در سمت راست پایین قرار گرفته، دنباله‌دار C/2013 X1 پن‌استارز است که هسته‌ی آن با گازی سبز رنگ به نام کما پنهان شده و دنباله‌ی یونی آبی رنگ آن هم به شکل عجیبی دو شاخه شده است. این دنباله‌دار که بیشتر شبیه به یک گلوله‌ی برفی بزرگ به نظر می‌رسد، در حال نزدیک شدن به خورشید و پرنور شدن است. یک ماه دیگر روشنایی آن به بیشینه می‌رسد و البته آن‌قدر پرنور نمی‌شود که بتوان با چشم غیر مسلح آن را مشاهده کرد. این دنباله‌دار حدود ۱۲۹ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد. یعنی کمتر از فاصله‌ی زمین تا خورشید. جرمی که بالا سمت چپ می‌بینید سحابی هلیکس است. این سحابی ۷۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد.

Comethelix

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه