کشف یک بنای باستانی بزرگ مخفی در پترای اردن

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
بنای تاریخی در پترا

اخیرا در «میراث جهانی پترا» (World Heritage Site of Petra) یک بنای تاریخی کشف شده است. پترا شهری باستانی است که در صخره‌ها و تخته‌سنگ‌های کشور اردن تراشیده شده است.

باستان‌شناسان با استفاده از تصویربرداری با ماهواره‌ها، تصویربرداری با پهپاد و بررسی زمین این بنای تاریخی را پیدا کردند.

این بنا بسیار بزرگ بوده و طول آن به اندازه‌ی استخر شنای المپیک و پهنای آن دو برابر این استخر است. محققان می‌گویند این بنا با هر بنای دیگری در این مکان تاریخی فرق دارد. آن‌طور که در مقاله نوشته شده، این بنا «درست جلو چشم ما از نظر پنهان شده بود».

قدمت پترا به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد. در آن زمان، تمدن نبطی‌ها این بنا را ساختند. نبطی‌ها در حال حاضر، در بخش‌هایی از اردن، عراق، سوریه و لبنان کنونی ساکن بودند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که این بنا در اواسط قرن دوم پیش از میلاد مصادف با دوران اوج شکوفایی پترا ساخته شده بود. کارشناسان معتقدند که احتمالا این سازه به دلایل تشریفاتی و آیینی ساخته شده.

علاوه بر این، یک بنای کوچک‌تر هم درون بنای بزرگ‌تر قرار داشت. در یک سمت این بنای کوچک ستون‌هایی قرار داشت و در یک سمت دیگر هم پلکان وسیعی وجود داشت.

هر ساله صدها هزار توریست از پترا بازدید می‌کنند، هر چند که اخیرا به دلیل درگیری‌های خاورمیانه تعداد توریست‌ها بسیار کمتر شده است.

هنوز باید تحقیقات بیشتری در این مکان انجام شود، اما اکتشاف آن نشان می‌دهد که ماهواره‌ها و پهپادها ابزارهایی قدرتمند برای ثبت تصاویر با وضوح بالا هستند و به اکتشافات بیشتر در مناطق باستانی کمک می‌کنند.

ماهواره‌ها به ما کمک می‌کنند که مناطق باستانی را به شکل متفاوتی ببینیم و تجسم کنیم. به نظر می‌رسد آنها به ابزار استانداردی برای علم باستان‌شناسی تبدیل شده‌اند. بنابراین، باستان‌شناسان باید به دفعات بیشتری از آنها استفاده کنند.

petra2

E3_News

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه