انقلاب آیفون؛ ۱۰ سال پس از معرفی

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

۱۰ سال پیش شرکت اپل اولین گوشی آیفون را در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد. این گوشی همانطور که بسیاری هم اشاره کرده‌اند نوعی انقلاب در زمان خود به حساب می‌آمد.

پیش از آنکه آیفون معرفی شود گوشی‌های هوشمند، نیمی کیبورد و نیمی بدنه بودند؛ کار کردن با آن‌ها هم به مراتب دشوارتر از آیفون بود. آن زمان و با توجه به کیفیت گوشی‌ها، هنگام وب‌گردی حسابی دست و پای‌تان بسته بود و برای بالا آوردن سایت‌ها، شرکت‌ها باید یک نسخه موبایل بسیار ضعیف از سایت‌شان می‌ساختند تا بتوانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. آیفون همه این موانع را از پیش رو برداشت.

به هر حال تجربه کاربری گوشی‌های هوشمند که این روزها به راحتی در اختیارمان قرار گرفته، نه یک شبه بلکه از طریق بلوغ تکنولوژی در طول زمان اتفاق افتاد. در این میان اپل هم به عنوان یکی از این تولیدکننده‌های قدرتمند، با آیفون تغییراتی بنیادین در تجربه کاربری ما پدید آورد. با این وجود مقایسه آیفون اولیه با آنچه امروز به عنوان آیفون می‌شناسیم نشان می‌دهد که اولین نمونه از این دستگاه از نظر یک کاربر امروزی چقدر بد به نظر می‌رسد. بیاید مروری داشته باشیم بر ویژگی‌های اولین آیفون شرکت اپل.

همانطور که گفتیم آیفون در دوره خود با رقبایش خیلی فرق داشت. برای درک این موضوع بد نیست نگاهی بکنیم به گوشی‌های رقیب هنگامی که آیفون معرفی شد.

 

جالب است بررسی کنیم که چه حجم قابل‌توجهی از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند امروزی در آیفون موجود نبود.

مثلا آیفون اولیه از اینترنت EDGE یا ۲G استفاده می‌کرد. اینترنتی که به شکل دردناکی کند بود و با اینترنت پرسرعت امروزی ابدا قابل مقایسه نیست.

آن زمان خبری از اپل استور نبود. می‌دانیم که گوشی‌های هوشمند امروزی به‌واسطه وجود اپ‌ها برای‌مان اینچنین جذاب شده‌اند. اما زمانی که اولین آیفون معرفی شود، فروشگاه اپلیکیشن اپل در کار نبود.

وال‌پیپر مشکی رنگ اولین آیفون غیرقابل تغییر بود بنابراین به نفع‌تان بود از این طرح مشکی رنگ خوش‌تان بیاید؛ در واقع چاره‌ دیگری نداشتید.

آن زمان امکان کپی و پیست کردن وجود نداشت، در واقع سال‌ها زمان برد که این امکان پدید آمد.

برای انجام بعضی از تنظیمات اولیه در اولین آیفونی که به بازار عرضه شد باید از کامپیوتر استفاده می‌کردید و چندسالی طول کشید تا این موضوع تغییر کرد و کل این فرایند درون خود آیفون اتفاق افتاد.

اولین آیفون بهتان امکان ارسال مسیج در حالت Landscape را نمی‌داد.

اگر می‌خواستید یک تصویر را در مسیج‌تان بفرستید چه؟ آیفون اولیه این قابلیت را هم نداشت و راه‌درازی طی شد تا آی‌مسیج مدرن امروزی راه بیفتد.

دوربین گوشی در مقایسه با آیفون‌های امروزی به شدت ضعیف بود (یک دوربین ۲ مگاپیکسلی) و نمی‌شد با استفاده از آن عکس‌های باکیفیتی ثبت کرد. سوای بی‌کیفیت بودن عکس‌ها، با دوربین آیفون ویدیو هم نمی‌شد ضبط کرد.

آن زمان نه خبری از مرکزی نوتیفیکیشن‌ها بود، نه سیری و نه بخشی مرکزی برای کنترل گوشی. همه این قابلیت‌های پیچیده در سال‌های اخیر به آیفون اضافه شدند.

وجه بامزه‌تر قضیه این است که اگر بخواهید این روزها در ایالات متحده آمریکا آیفون بخرید باید ۲۰۰ دلار پول بدهید و بعد باقی پول به شکل قرارداری پرداخت می‌شود اما این گزینه معروف ۲۰۰ دلاری آن زمان پیش‌ پای‌تان نبود و باید ۵۰۰ دلار پول برای یک آیفون ۴ گیگابایتی پرداخت می‌‎کردید.

همه این عوامل نشان می‌دهند که تکنولوژی چطور پیشرفت کرده و چه امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار داده است. گرچه آیفون در هنگام عرضه نوعی گوشی انقلابی به حساب می‌آمد اما واقعا برای رسیدن به کیفیت امروزی راه بسیار درازی پیش رو داشت.

البته کل این فرآیند بلوغ ده سال طول کشیده. شاید سوال اصلی این باشد که ۱۰ سال دیگر آیفون در چه نقطه‌ای خواهد ایستاد؟

منبع: Business Insider

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Ali.S

    انقدر استیو جابز رو نپرستید…

  2. farhad2

    اگر اپل یک سری متعصب دارد ، در برابرش یک سری متقد دارد که حتی یکبار گوشی اپل دستشون نگرفتن. فقط صرفا به خاطر اینکه نمی‌تواند بخرند یا مثل گوشی سامسونگ دارند مخالف اند. واقعا چرا ؟؟؟؟ هیچ چیزی در کامل نیست ، مگر آنکه دروغ باشد.

  3. Mohamad

    ممنون. مطلب جالبی در مورد سیر تکامل Apple جمع آوری کردید.

  4. babak

    عالی بود

  5. رضا

    نکته بامزه و همزمان دردناک ماجرا اینه که طرفدداران متعصب اپل(اونها که بحق به آی ش…معروف شده اند) حاضر نبودن بپذیرن که ایفون کوچکترین نقصی داره و بجای پذیرفتن کاستی ها ادعا میکردن که در موبایل به سرعت ۳جی (که از دو سال پیش در گوشیهای نوکیا و ….وجود داشت) نیازی نداریم یا کپی -پیست رو تزئینی!!! خطای میکردن و دوربین گوشی رو اضافی و…و…… و بمرور فهمیدند که کاملت اشتباه میکردن….امروز هم دچار این تعصب و بی منطقی وحشتناک هستند و ضرورت وجود میکرو اس دی رو انکار میکنن….کارامدی قابلیت ا تی جی و یا اچ دی ام ای و …..و…..رو بیدایل انکار میکنن…..که قطعا چندسال بعد پی به اشتباهشون خواهند برد کما اینکه سر صفحه نمایش بزرگ و قلم اپل مجبور بپذیرش اشتباهاتش شد….شخصا در کنار نوت چهارم ، ایفون سیکس پلاس دارم و دوستش دارم اما هیچ وقت ضعف هاش رو انکار نمیکنم

  6. میثم

    آخرشم انقدر حرصش گرفته بود که گفت متوجه نمیشید؟؟؟
    واقعا یکی از عجوبه هایی بود که حیف شد…

  7. میثم

    زمانی که توضیح میداد انقدر مردم کوته فکر بودن و اپل و استیو جابز جلوتر از زمان خودشون بودن که ۳ بار گفت تا متوجه شدن چی به چی شده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه