چرا اسکار بهترین بازیگری به واکین فینیکس می‌رسد؟

۱۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
واکین فینیکس

واکین فینیکس بازیگر فیلم سینمایی «جوکر» (Joker) از جمله هنرپیشه‌هایی است که شانس بالایی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در مراسم اسکار ۲۰۲۰ دارد.

با ورود به سال میلادی جدید بازار پیش‌بینی جوایز اسکار داغ‌تر از همیشه است‌. از جمله بخش‌هایی که پیش‌بینی آن همواره پرطرفدار بوده می‌توان به بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد اشاره کرد. سال گذشته این جایزه به رامی ملک رسید؛ هنرپیشه مصری – آمریکایی که بابت نقش‌آفرینی در فیلم سینمایی «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody) مورد توجه قرار گرفت. ملک سال گذشته با رقبایی چون کریستین بیل، بردلی کوپر، ویلم دفو و ویگو مورتنسن روبرو بود.

اما در مراسم اسکار ۲۰۲۰ در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد از همین حالا چندین بازیگر مورد توجه ویژه قرار دارند. یکی از پرشانس‌ترین هنرپیشه‌ها در این رشته واکین فینیکس است در حالی که آنتونیو باندراس برای فیلم درد و شکوه، رابرت دنیرو برای مرد ایرلندی، آدام درایور برای داستان ازدواج و لئوناردو دی‌کاپریو برای روزی روزگاری در هالیوود از جمله سایر نامزدهایی هستند که شانس زیادی برای دریافت این جایزه دارند.

در ادامه به بررسی دلایلی می‌پردازیم که شانس واکین فینیکس بازیگر فیلم سینمایی جوکر را برای دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد به شکل ویژه‌ای بالا برده است.

۱- واکین فینیکس تحسین‌شده‌ترین بازیگر سال

احتمالا کمتر بازیگری را سراغ داریم که امسال به اندازه فینیکس مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته باشد. حتی کسانی که فیلم سینمایی جوکر را چندان دوست نداشتند هم بر این موضوع تاکید کردند که بازی فینیکس در فیلم کیفیت بالایی داشت. در مقایسه با سایر رقبا نمی‌توان هنرپیشه دیگری را پیدا کرد که به این میزان تحسین و توجه دست یافته باشد.

احتمالا یکی از دلایل تحسین گسترده فینیکس ماهیت نقشی است که او بازی کرده. نقشی که هم‌زمان مجموعه گسترده‌ای از احساسات پیچیده را درون خود دارد. آدمی تحقیرشده، آسیب‌دیده و همزمان در لحظاتی قدرتمند و ترسناک. ترکیبی از خیر و شر که یک مجموعه پیچیده از احساسات را در مخاطب برمی‌انگیزاند و امسال کمتر نقشی وجود داشت که این میزان پیچیدگی در خود داشته باشد.

۲- شانس بالای ضدقهرمان‌های دوست‌داشتنی

برخی از تحلیل‌گران معتقدند اساسا شخصیت‌هایی که نقش یک ضدقهرمان را بازی می‌کنند شانس بیشتری برای دریافت جایزه اسکار دارند. در مورد جوکر واضح است که آرتور فلک یک قهرمان استاندارد نیست. او از آن دسته ضد قهرمان‌های به شدت سمپاتی برانگیز است که هم مردم را به راحتی جذب خود می‌کند و هم به شکل تاریخی نشان داده که روی اعضای آکادمی تاثیر جدی دارد.

برای مثال این بازیگران را به یاد بیاورید. آنتونی هاپکینز در سکوت بره‌ها، کوین اسپیسی در مضنونین همیشگی، دانیل دی-لوئیس در خون به پا خواهد شد، خاویر باردم در جایی برای پیرمردها نیست، هیث لجر در شوالیه تاریکی و کریستف والتس در حرامزاده‌های لعنتی همه از جمله بازیگرهایی هستند که در نقش‌های اصلی یا مکمل موفق به دریافت اسکار شده‌اند و ایفای نقش یک ضدقهرمان کم و بیش سمپاتی برانگیز یکی از ویژگی‌های اصلی‌شان بوده.

می‌توان ادعا کرد جوکر با فاصله یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و همدلی‌برانگیزترین نقش‌هایی است که در سال‌های اخیر اجرا شده و از این نظر شانس ویژه‌ای هم برای دریافت جایزه اسکار دارد.

۳- موفقیت در باکس ‌آفیس

اساسا اسکار مراسمی است که برای تجلیل از صنعت سینمای آمریکا برگزار می‌شود. گرچه تفاوت نظر منتقدان و توده مردم در سال‌های گذشته باعث شده بسیاری از فیلم‌های محبوب سال مورد بی‌توجهی آکادمی قرار بگیرد اما خود اعضای آکادمی و برگزارکنندگان مراسم هم از این وضعیت خوشحال نیستند.

اگر به واکنش‌های آکادمی در سال‌های گذشته توجه کنید درمی‌یابید که آن‌ها به شدت علاقه دارند راهی پیدا کنند تا فیلم‌های پرمخاطب و موفق در باکس‌ آفیس هم سهم بیشتری در مراسم اسکار داشته باشند. در همین راستا تغییرات یا پیشنهاد تغییراتی در مراسم طی سال‌های گذشته اعمال یا دست کم مطرح شده است.

فیلم سینمایی جوکر از جمله آثار بسیار موفق در گیشه سال ۲۰۱۹ بود. پرسودترین فیلم ابرقهرمانی، پرفروش‌ترین فیلم با درجه‌بندی سنی R، بزرگترین افتتاحیه ماه اکتبر و در کل فیلمی با فروش بیش از یک میلیارد دلار که در میان ۱۰ فیلم پرفروش گیشه سینمای آمریکا قرار داشت. قطعا نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که جوکر محبوب‌ترین فیلمی است که امسال در بخش‌های مختلف مراسم اسکار حضور دارد و بخش عمده‌ای از این محبوبیت نیز به بازیگر مرد نقش اول آن یعنی واکین فینیکس باز می‌گردد.

۴- ضعف رقبای واکین فینیکس

در نهایت ضعف رقبا هم از جمله دلایلی است که شانس فینیکس برای دریافت جایزه را بیشتر می‌کند. وقتی از ضعف رقبا حرف می‌زنیم منظورمان این نیست که سایر نامزدها لزوما بازی‌های ضعیف‌تری ارایه داده‌اند اما تقریبا هر کس نقطه ضعفی دارد که باعث می‌شود شانس بازیگر فیلم سینمایی جوکر بالاتر از همه باشد.

برای مثال آنتونیو باندراس در درد و شکوه بازی خوبی از خود به جا گذاشته اما او تا به حال حتی نامزد دریافت جایزه اسکار هم نبوده. سوای اینکه در فیلمی به ایفای نقش پرداخته که آمریکایی نیست و دادن جایزه به او چندان به معنای تجلیل از صنعت سینمای آمریکا نیست.

لئوناردو دی‌کاپریو سال ۲۰۱۵ برای فیلم سینمایی بازگشته اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت. دی‌کاپریو برای متقاعدکردن آکادمی و دریافت دومین اسکار کار به مراتب سخت‌تری در پیش دارد در حالی که فینیکس تا به امروز این جایزه را دریافت نکرده. آکادمی نشان داده به این سادگی‌ها جایزه را به دی‌کاپریو نمی‌دهد و ایفای نقش‌های بسیار پرمایه‌تری از حضور او در روزی روزگاری در هالیوود را هم نادیده گرفته است.

رابرت دنیرو می‌تواند یکی از شانس‌های دریافت جایزه باشد اما اساسا به نظر نمی‌رسد دنیرو حتی یکی از چند شانس اصلی به حساب بیاید. بازی دنیرو در مرد ایرلندی بیش از حد کنترل‌شده و فاقد فراز و نشیب‌های تاثیربرانگیزی است که عموما نشان داده اعضای آکادمی را قانع می‌کند. همچنین مرد ایرلندی فیلم شبکه نت‌فلیکس است و عدم اکران گسترده آن در سینما به هر حال یکی از نقاط ضعف عوامل این اثر در رقابت اسکار در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت آدام درایور هم در میان بازیگرانی قرار دارد که کارشناسان برایش شانس دریافت جایزه اسکار را قایل شده‌اند. علاوه بر اینکه داستان ازدواج هم از محصولات نت‌فلیکس است اما باید به یک دلیل مهم‌تر اشاره کرد. داستان ازدواج فیلمی است با دو بازیگر اصلی که اگرچه درایور در آن نقش مرکزی‌تر و کم و بیش همدلی‌برانگیزتری ایفا می‌کند اما نمی‌توان گفت کل اثر فیلم آدام درایور است. در همین ویژگی جوکر را در نظر بگیرید که تقریبا از آغاز تا انتها صحنه نمایشگری واکین فینیکس است. از این نظر حتی آدام درایور هم قدرت چندانی برای رقابت با بازیگر نقش آرتور فلک ندارد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Mahdi

    واقعا خیلی خوب توی نقش فرو رفته بود. بهترین جوکر ها تا الان واکین فینیکس و هیث لجر هستن.

  2. Avatar نایت کینگ

    اگر فینیکس نرسه واقعا اسکار دیگه هیچ اعتباری نداره اما با این حال من خودم احتمال میدم به لئو برسه اما با بازی فینیکس خیلی خیلی بیشتر حال کردم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه