«دریاچه غاز وحشی»؛ فیلم نوآر چینی رقابت‌های کن را داغ‌تر کرد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دریاچه غاز وحشی

فیلم سینمایی «دریاچه غاز وحشی» (The Wild Goose Lake) جدیدترین فیلمی است که در بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۱۹ به نمایش درآمده و جمع‌بندی نمرات منتقدان اسکرین نسبت به آن مشخص شده است.

«دریاچه غاز وحشی» را دیائو یینان کارگردانی کرده است؛ این فیلم سینمایی چهارمین اثر یینان در مقام کارگردان است. او پیش از این با کارگردانی «زغال‌سنگ سیاه، یخ نازک» (Black Coal, Thin Ice) در سال ۲۰۱۴ موفق شده بود خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را تصاحب کند.

فیلم قبلی یینان «زغال‌سنگ سیاه، یخ نازک» یک نئونوار به حساب می‌آمد و اثر جدید او «دریاچه غاز وحشی» نیز یک فیلم‌ نوار است. جاناتان رامنی منتقد اسکرین‌دیلی معتقد است با ساخته‌شدن آثاری چون «زغال‌سنگ سیاه، یخ نازک» در سال ۲۰۱۴، «دریاچه غاز وحشی» فیلم جدید یینان و « سفر دراز روز در شب» (Long Day’s Journey into Night) اثر بی‌ گان که سال گذشته ساخته شد و در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد، می‌توان ادعا کرد که سنت نوآر هنوز زنده و سرحال است و در چین شاهد بازسازی کامل آن هستیم. با این وجود رامنی معتقد است که فیلم جدید یینان بیشتر در کنار آثار سینمای بدنه نوار دسته‌بندی می‌‎شود تا به عنوان یک اثر با سبک و سیاق هنری.

جردن مینتزر منتقد هالیوود ریپورتر معتقد است «دریاچه غاز وحشی» از آن دست آثاری نیست که مثل یک موج قدرتمند و بزرگ به مخاطب اصابت کند بلکه تاثیرش را به تدریج روی او می‌گذارد؛ وقتی به خود می‌آیید که در شبکه تاریکی از خشونت و مرگ و میر رها شده‌اید.

منتقد هالیوود ریپورتر می‌نویسد: چهارمین اثر کارگردانی که بابت «زغال‌سنگ سیاه، یخ نازک» خرس طلای جشنواره برلین را تصاحب کرد به شکلی آشنا و مانوس با ژانر کار می‌کند: یک خلافکارِ در حال فرار، حضور «فم فتال» و پلیس‌هایی در تعقیب آن‌ها؛ فضایی که فیلم‌ نوارهای کلاسیک چون «گذرگاه تاریک»، «تنها یک بار زندگی می‌کنی» و «تا شب زنده بمان» را به یاد می‌آورد.

دیوید ارلیخ منتقد ایندی‌وایر نیز جدیدترین اثر یینان را فیلم نواری روح‌افزا، شاعرانه و کاملا درحشان ارزیابی کرده است. ارلیخ معتقد است که «دریاچه غاز وحشی» آنقدر لحظات درخشان دارد که بتوان کارگردان آن را به عنوان فیلم‌سازی بزرگ به حساب آورد اما فیلم در حد اثر قبلی او «زغال‌سنگ سیاه، یخ نازک» نیست. گرچه ارلیخ معتقد است فیلم جدید یینان به پای فیلم سال ۲۰۱۴ نمی‌رسد اما این را هم توضیح می‌دهد که دلیل این اتفاق بد بودن فیلم جدید نیست بلکه بیش از حد فوق‌العاده بودن فیلم قبلی این کارگردان است.

در ادامه می‌توانید امتیازات مجموعه منتقدان بین‌المللی را به فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره کن ۲۰۱۹ ببینید. این جدول در روزهای آینده باقی‌مانده تا پایان جشنواره تکمیل می‌شود:
جشنواره کن 2019

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه