چرا سازمان غذا و دارو گفت نوشیدنی Redbull غیر شرعی است؟

۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سایت تابناک و باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته یعنی ۹ آبان، خبری را بدین شرح منتشر کردند: «سازمان غذا و دارو، ردبول را نوشیدنی غیربهداشتی و غیرشرعی اعلام کرد.» دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در یک مصاحبه خبری تلویزیونی با باشگاه خبرنگاران جوان یادآور شد که : «این نوشیدنی (ردبول) موردتایید سازمان غذا و دارو نیست و اگر هم در جایی باشد، یک کالای قاچاق محسوب می‌شود یعنی به هیچ عنوان مجوز ندارد.» رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که اگر این محصول غیرشرعی است پس چرا به راحتی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، گفت: «صدها هزار مغازه خواروبارفروشی در کشور است و بالطبع امکان بازرسی روزانه آنها وجود ندارد اما این روش جدید که ما در حال اعمال آن هستیم، شرایطی را برای مردم فراهم خواهد کرد که بتوانند یک فرآورده مجاز را از یک فرآورده غیرمجاز تشخیص دهند.» این مقام مسوول همچنین ابراز امیدواری کرد که به تدریج همه کالاهایی که با مجوز سازمان غذا و دارو وارد یا در کشور تولید می‌شوند، بتوانند کدینگ جدید را اعمال کنند. ولی چرا می‌گویند این نوشیدنی غیر شرعی است؟

تائورین، ترکیب شیمیایی مساله‌ساز     

اگر لیست ترکیبات ردبول را از نظر بگذرانید، حتماً می‌توانید به راحتی نام یک اسید آلی موسوم به «تائورین» را پیدا کنید. در اینجا قصد داریم که شما را با این ترکیب شیمیایی مساله‌ساز بیشتر آشنا کنیم: علی‌ر‌غم اینکه برخی منابع از تائورین با عنوان یک نوع اسید آمینه (واحد تشکیل‌دهنده پروتئین‌) یاد می‌کنند اما نباید فراموش کرد که این ترکیب شیمیایی در اصل اسیدی است که حاوی یک گروه آمینه خاص می‌باشد. تائورین از منظر بیوشیمی یک اسید آمینه نیست بلکه ترکیبی شامل آمینه و یک گروه کربوکسیل (دسته‌ای از ترکیبهای آلی) است. این ترکیب شیمیایی از یک طرف به شکل گسترده‌ای در بافت‌های حیوانی یافت می‌شود و از طرف دیگر جزء اصلی و سازنده همان مایع قلیایی موسوم به زردآب یا صفرا است که توسط سلول‌های کبد بیشتر مهره‌داران برای هضم چربی ترشح می‌شود و pH بین ۷٫۶ الی ۸٫۶ دارد. تائورین طبیعی ضمناً در روده بزرگ هم یافت می‌شود و برآورد شده که بیشتر از ۰٫۱ درصد کل وزن بدن انسان از این ماده تشکیل شده است. تائورین به صورت مصنوعی نیز تولید می‌شود. این ترکیب برای نخستین‌بار توسط دو دانشمند به نامهای فردریش تیدمن (Friedrich Tiedemann) و لئوپلد گملین (Leopold Gmelin) در سال ۱۸۲۷ میلادی ایزوله و شناسایی شد.

redbull3

تائورین یک اسید آلی است که در بدن حیوان و انسان وجود دارد. تائورین در نوشیدنی‌های ردبول هم استفاده می‌شود

 منشاء تائورین از کجاست؟    

تائورین در گوشت، ماهی و در عین حال بافت‌های انسانی، روده بزرگ و شیر انسان یافت می‌شود. برخی ادعاها درباره اینکه مصرف تائورین همراه با کافئین می‌تواند عملکرد ذهنی را افزایش دهد یا اینکه این ترکیب به تنهایی می‌تواند باعث بهبود عملکرد فیزیکی بدن شود، کماکان مورد تردید است چنانچه شواهد مستندی هم در این زمینه ارائه نشده است. یکی از مناقشات اصلی درباره این ترکیب از آن‌جا نشات می‌گیرد که تائورین در اسپرم گاو نر و خون هم یافت می‌شود و از آنجا که اتفاقاً شرکت ردبول «در زبان فارسی به معنای گاو نر» هم بدین‌ نام خوانده شده لذا شبهات بسیار در این زمینه وجود دارد. یکی دیگر از عوارض سوء مصرف این فرآورده به دلیل حضور کافئین زیاد در آن است. شواهد نشان می‌دهد که کافئین زیاد منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود و در عین حال بر سیستم عصبی و خواب انسان نیز تاثیر منفی دارد.

مناقشات در سطح بین‌المللی هم ادامه دارد

شرکت ردبول در وبسایت رسمی خود مدعی شده که منشاء تائورین مورد استفاده این شرکت مصنوعی است و به صورت آزمایشگاهی تهیه می‌شود اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که کشورهایی نظیر سوئد، فرانسه، دانمارک، نروژ، یونان و حتی کانادا در زمینه مصرف این محصول ظاهراً با تردیدهای جدی مواجه شده‌اند. خبرگزاری (abc) در گزارشی اعلام کرده که شرکت ردبول سال ۲۰۱۴ قریب ۱ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته است. اگر به آمارهای گذشته رجوع کنید، خواهید دید که این شرکت مرز فروش خود را از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۱ تاکنون به رقمی بیشتر از ۲ برابر ارتقاء داده. بررسی مرگ مشکوک سه نفر در کشور سوئد که با مصرف این نوشیدنی انرژی‌زا (ردبول) در ارتباط بود ظاهراً هنوز به نتیجه قطعی نرسیده منتهی همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر کشورهایی نظیر فرانسه، دانمارک و نروژ رویکرد متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته‌اند و این فرآورده را تنها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسانند. از طرف دیگر آژانس بررسی کیفیت غذای کشور کانادا نیز بررسی‌های جداگانه‌ای را بر روی این محصول آغاز کرده که نتیجه آن نیز هنوز اعلام نشده است.

از این‌جا می‌توانید فیلم مصاحبه با رئیس سازمان غذا و دارو در این رابطه را ببینید:

‌‌‌      ‌‌‌‌‌

منابع: web.archiveredbullusasnopesblog.fooducateabcnewstabnakwired, mayoclinic

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۷ دیدگاه
  1. Avatar .

    فقط توی رد بول این ماده وجود نداره،توی بیشتر انرژی زا ها از جمله مانستر و هایپ هم هست

  2. Avatar par

    من ساکن نروژ هستم و تمامی فروشگاه ها ردبول دارن به غیر از داروخونه ها 🙂

  3. Avatar شاهین

    رئییس سازمان غذا و دارو خبر نداره که تائورین یکی از مواد تشکیل دهنده تمامی نوشابه های انرژی زا در کل دنیا هست؟ حتی تمامی برندهای تولید داخل.
    جهت اطلاع سرکارعالیه عرض کنم این بهانه ای بود برای جلوگیری از واردات انرزی زا ها تا با این کار حمایت از تولید داخل انجام شود. منتها اینها به جای تمام این توضیحات واین حرفها مناقشه تائورین رو مطرح کردن تا مخاطبی که اطلاعات کافی نداره قانع بشه. اگر حرف من رو قبول ندارید تمام انرژی زا های تولید داخل رو بررسی نمایید که همگی تاییدیه سازمان غذا و دارو هم دارند اتفاقا.

  4. Avatar مارتین

    من المان زندگی میکنم و صبح ها سرکار هستم و بعد ظهر سر کلاس ، و به برای اینکه سر کلاس چرت نزنم و تمرکزم بره بالا روزی یک رد بول میخورم، البته فقط مارک رد بول ،مارکهای که چند بار خوردم ضربان قلبمو زیاد میبیره بالا شاید به دلیل کیفیت بد مواد درونیش، ولی در کلا من چاکر رد بول هستم چون واقعا تمرکزم و موقع درس میبره بالا و ضد افسردگی

  5. Avatar akhond

    حرام است عزیز دل برادر

  6. Avatar بهاره

    نوشیدنی xxl خیلی بهتر از ردبول چون همین الان ردبول خوردم واقعا هیچ تاثیری روم نداشت اما xxl عالیه هر موقه میخورم سطح انرژیم کاملا دو برابر میشه

  7. Avatar امیرحسین

    سلام
    در ابتدا باید بگویم که اعلام حرام یا حلال بودن به واسطه مراجع انجام می شود و یک
    سازمان علمی یا دولتی نمی تواند در زمینه ی شرعی نظر دهد و تنها می تواند در موردمضرات یا فواید سخن بگوید

    علاوه بر این تنها در مورد تائورین بحث شده که مورد مناقشه است و مورد دیگری بیان
    نشده که قطعا یک مورد کافی نیست این ماده ی تائورین حتی در نوشابه ی hypeنیز
    وجود دارد که در ایران در کارخانه ی بهنوش پر می شود(تحت لیسانس شرکت هایپ هلند)و با مهر سازمان غذا و دارو در مغازه ها به فروش می رسد

    در کل شاید این نوشابه مضر باشد شاید عامل بیماری های گوناگون گردد اما سازمان غذا و دارو در جایگاه بیان این مطلب از لحاظ فقهی نیست

    البته خودم بعضی اوقات می خورم واقعا خوبه(البته بیشتر هایپ چون ردبول خیلی گرون تره)

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه