وان‌وب ۳۴ ماهواره دیگر را با هدف پوشش سراسری اینترنت به فضا فرستاد

۳ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ماهواره وان‌وب

شرکت وان‌وب (OneWeb) شب گذشته ۳۴ ماهواره جدید را با موشک سایوز و از قراقستان به فضا فرستاد. وان‌وب در تلاش است تا با قرار دادن منظومه‌ای از ماهواره‌ها در مدار تمام نقاط زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دهد.

ماهواره‌های وان‌وب حدود سه ساعت و ۴۵ دقیقه پس از پرتاب در ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری از سطح زمین در فضا رها شدند. این ماهواره‌های ۱۴۷ کیلوگرمی پس از مدتی با اصلاح مدار در مدار عملیاتی خود در ارتفاع ۱۲۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار خواهند گرفت.

این سومین پرتاب ماهواره‌های شرکت وان‌وب بود. این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۹ شش ماهواره به فضا فرستاد و ماه گذشته نیز ۳۴ ماهواره دیگر را در مدار قرار داد. در ادامه نیز وان‌وب تعداد زیادی ماهواره دیگر را به فضا خواهد فرستاد. این شرکت قصد دارد تا منظومه‌ای از ۶۵۰ ماهواره را در مدار زمین ایجاد کند که می‌توانند تمام نقاط زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دهند.

سرویس اولیه و مقدماتی اینترنت ماهواره‌ای وان‌وب در اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز به کار خواهد کرد. سرویس تجاری و عمومی اینترنت این شرکت نیز طبق برنامه در اواخر سال ۲۰۲۱ آماده به کار خواهد شد.

شرکت وان‌وب ماموریت اخیر را به الکسی لئونوف (Alexei Leonov) تقدیم کرد. این فضانورد روس اولین راهپیمایی فضایی تاریخ را در سال ۱۹۶۵ انجام داد. لئونوف در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ در ۸۵ سالگی از دنیا رفت.

وان‌وب تنها شرکتی نیست که در زمینه اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت فعالیت می‌کند. شرکت اسپیس‌ایکس تا به این جا در پروژه‌ای مشابه ۳۶۰ ماهواره استارلینک را در مدار قرار داده است. منظومه ماهواره‌های استارلینک شامل هزاران ماهواره خواهد بود. شرکت آمازون نیز برنامه مشابهی دارد اما هنوز ماهواره‌ای را به فضا ارسال نکرده است.

چنین پروژه‌هایی علاوه بر این که تعداد ماهواره‌ها در مدار زمین را به شدت افزایش می‌دهد باعث نگرانی منجمان حرفه‌ای نیز شده است. تا به این جا و از آغاز عصر فضا ۹۳۰۰ دست‌ساخته بشر به فضا پرتاب شده‌اند. این در حالی است که شرکت اسپیس‌ایکس به تنهایی مجوز پرتاب دوازده هزار ماهواره را گرفته است. ورود این تعداد ماهواره به مدار زمین احتمال برخورد ماهواره‌ها به یک‌دیگر را افزایش خواهد داد و مشکلاتی جدی برای برخی از رصدهای منجمان حرفه‌ای در طول موج‌های مرئی، فروسرخ و رادیویی ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه