هواوی از شیوع ویروس کرونا دچار ضرر شده است

۷ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
ضرر هواوی از ویروس کرونا

ویروس کرونا که این روزها گریبان‌گیر بسیاری از کشورهای دنیا شده است، بیش از هر کشوری در چین فاجعه به بار آورده است. اتکای شرکت‌های بزرگ فناوری به زنجیره تامین قطعات و مواد اولیه‌ای که در چین وجود دارد باعث شده است این شرکت‌ها نیز ناخواسته با مشکلات و ضررهای ناشی از تاخیر تامین مواد مورد نیاز و یا حتی تعطیلی کارخانه‌های تامین کننده خود مواجه شوند. کمپانی هواوی نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی هوشمند در چین و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان، به‌صورت مستقیم تحت تاثیر مشکلات ناشی از گسترش ویروس کرونا قرار گرفته است.

البته مدیران این شرکت مدعی‌ شده‌اند که شیوع این ویروس بین ۳ تا ۶ ماه آینده تاثیری بر زنجیره تامین این قطعات نخواهد داشت؛ اما واضح است که ضرر هواوی از شیوع کرونا ویروس غیر قابل اجتناب است. کارشناسان نیز نسبت به آنچه هواوی می‌گوید نظر متفاوتی دارند و معتقدند شرایط برای این شرکت به مراتب وخیم‌تر از اپل خواهد بود، زیرا بخش موبایل این شرکت بیش از هر جای دیگری در دنیا به بازار چین و مشتریان هم‌وطن خود متکی است.

در حال حاضر همه شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی‌های هوشمند از وضعیت به‌وجود آمده در چین متاثر شده‌اند و به فکر راه چاره هستند. برای مثال می‌توان به سامسونگ اشاره کرد که نیمی از خط تولید خود را به ویتنام منتقل کرده است. اما ظاهرا بزرگ‌ترین تولید کننده چینی‌ها هنوز به آینده تاثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکارش خوش‌بین است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد پیدایش، گسترش و پیشگیری از ویروس کرونا

هواوی دومین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در سطح جهان است که در سال گذشته توانست با پشت سر گذاشتن اپل به این جایگاه برسد. این شرکت قصد داشت حتی سامسونگ را که رتبه اول را در اختیار دارد کنار بزند و خود در جایگاه نخست بایستد، اما تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن هواوی به این هدف شد.

ضرر هواوی از ویروس کرونا

در هفته‌ جاری، رئیس بخش مشاغل هواوی در مصاحبه با بیزینس اینسایدر سعی کرد تاثیر شیوع ویروس کرونا بر آینده این شرکت را کم‌اهمیت جلوه دهد. رایان دینگ گفت:

ما هنوز در حال انجام ارزیابی‌های روزانه هستیم، اما می‌توانیم بگوییم که برای ۳ تا ۶ ماه آینده هیچ تاثیری بر زنجیره تامین ما در جهان وجود نخواهد داشت.

منشا ویروس کرونای جدید شهر ووهان در استان هوبی است که هواوی نیز در نزدیکی آن منطقه و در استان هم‌جوار کارخانه‌هایی دارد. آقای دینگ خبر بسته شدن کارخانه‌ها در هوبی را تایید کرده است، اما اعلام کرده کارخانه‌های هواوی در استان گوانگ‌دونگ که با هوبی هم‌مرز است دوباره به فعالیت خود ادامه داده‌اند. او در ادامه افزود:

اما هنوز برخی از کارخانه‌ها در ووهان فعالیت خود را از سر نگرفته اند. پس با توجه به شرایط فعلی می‌توانیم بگوییم ارزیابی ما این است که در آینده نزدیک تاثیر چندانی در ظرفیت و تولید زنجیره تامین ما وجود نخواهد داشت.

اما بیزینس اینسایدر در گفتگو با ۴ تحلیل‌گر نظر آن‌ها را درباره تاثیر این حوادث بر فعالیت هواوی جویا شده است:

این بخشی از دنیای تجارت است

تحلیل‌گری به نام کارولینا میلانسی در پاسخ گفت که با در نظر گرفتن وابستگی هواوی و سایر شرکت‌های چینی به زنجیره تامین‌شان در چین، سعی می‌کند باور کند که این مورد هم بخشی از دنیای معمول تجارت است. او در ادامه گفت:

نداشتن کارخانه در استان هوبی مسئله نیست. مسئله این است که چه تعداد افراد به این استان سفر کردند و اکنون نمی‌توانند به شغل خود بازگردند. این مورد در کنار وضعیت قزنطینه‌ای که در بسیاری از شهرها اجرا شده است بر عملکرد هواوی اثر می‌گذازد.

ضرر هواوی از اپل بیشتر است

توماس هوسان از موسسه تحقیقاتی Forrester می‌گوید کسب‌و‌کار هواوی می‌تواند به سادگی متحمل ضرری شود که بیش از ضرر ایجاد شده برای اپل است؛ زیرا سهم هواوی از بازار چین بیشتر است و چین اکنون درگیر قرنطینه و محدودیت‌هایی است که بر رفتار مشتریان اثر می‌گذارد:

سهم گوشی‌های هوشمند هواوی (در چین) نسبت به اپل بسیار بیشتر است، اهمیت تاثیر (شیوع ویروس کرونا) بر کسب‌و‌کارش هم بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اپل می‌گوید شیوع ویروس کرونا درآمد این شرکت را کاهش خواهد داد

باور به موفقیت هواوی در این شرایط سخت است

لینت لونا از موسسه گلوبال دیتا تقریبا نظری مشابه با توماس هوسان دارد و می‌گوید:

باور به این‌که هواوی موارد تاثیر ویروس کرونا بر زنجیره تامین و فروش را با موفقیت پشت سر می‌گذارد سخت است. این شرکت نسبت به اپل حضور بسیار پررنگ‌تری در بازار چین دارد و ۵۰ درصد از فروشش در چین است. در واقع، انتظار داریم تمام فروشندگان چینی به‌طرز جدی تحت تاثیر قرار گرفته باشند، زیرا آن‌ها برای فروش بخش عمده تولیدات خود به بازار چین وابسته هستند. حتی اگر ظرف چند هفته از شیوع این ویروس جلوگیری شود، مدت‌‌ها طول می‌کشد تا شرایط به حالت عادی بازگردد، شاید ۲ تا ۳ ماه.

زمان بدی برای گسترش ۵G است

الا والنت، تحلیل‌گر دیگری از Forrester می‌گوید که حتی اگر هواوی موفق شود کسب‌وکار موبایل خود را مانند همیشه مدیریت کند،‌ ویروس کرونا باز هم تاثیر بسیار عمیقی بر گسترش فناوری ۵G خواهد داشت:

به‌طور کلی یک کاهش سرعت سراسری در تولید قطعات الکترونیکی، نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند، فیبرهای نوری و سایر تجهیزات مورد نیاز برای گسترش ۵G وجود دارد. این تهدید تنها متوجه هواوی نیست، بلکه تمام صنعت را درگیر می‌کند. احتمال دارد ویروس کرونا به زنگ خطری برای شرکت‌های بومی (چین) تبدیل شود تا ارزیابی بهتری درباره خطراتی که متوجه زنجیره تامین جهانی‌شان است داشته باشند.

در حال حاضر دولت ترامپ با تبلیغ این موضوع که همکاری با هواوی یک نوع ایجاد راه نفوذ برای دولت چین است تا به شنود اطلاعاتی بپزدازد؛ سخت در تلاش است تا متحدان خود را از همکاری با هواوی در توسعه شبکه‌های ۵G داخلی‌شان منصرف کند. اگرچه شرکت چینی همواره این موضوع را تکذیب کرده است، اما دوره کنونی یک دوره حیاتی برای کسب‌و‌کار مخابراتی هواوی و گسترش فناوری ۵G این شرکت به شمار می‌آید.

والنت در ادامه از گسترش ویروس کرونا و اثر آن بر آگاهی کسب‌و‌کارها از ظرفیت زنجیره تامین‌شان می‌گوید:

برای مدت طولانی، بسیاری از کسب‌و‌کارها احتمال تاثیر بیماری‌های فراگیر (بر فعالیت‌شان) را جدی نمی‌گرفتند و آن‌ها را به عنوان تاکتیک‌های اغراق‌ شده برای ایجاد ترس به شمار می‌آوردند. ویروس کرونا این نگرش را ایجاد کرد که در مورد بیمارهای فراگیر بحث اما و اگر مطرح نیست، بلکه بحث زمان مطرح است.

بیشتر بخوانید: سایه‌ی ویروس کرونا بر صنعت بازی

منبع: Business Insider

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه