فروشگاه آنلاین علی‌بابا یک خودروی اینترنتی می‌سازد

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
علی‌بابا

 شرکت چینی علی‌بابا (Alibaba)، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان با همکاری شرکت خودروسازی سایک (SAIC) خودرویی را ساخته که احتمالا بیش از هر خودروی در جهان به شبکه متصل می‌شود. در این خودروی جدید که RX5 نام دارد، نسخه‌ی خاصی از سیستم عامل YunOS استفاده شده است. این سیستم عامل معمولا در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا یخچال‌ها و دیگر لوازم خانگی هوشمند به کار می‌رود.

دکتر «وانگ جیان»، رییس هیئت مدیره‌ی کمیته‌ی رهبری تکنولوژی علی‌بابا در بیانیه‌ای گفت: “هدف ما این است که سیستم‌های عامل هوشمند را به موتور دوم خودرو تبدیل کنیم و از داده‌ها به عنوان سوخت جدید آن استفاده کنیم.”

علی‌بابا می‌خواهد خودروها هم جزوی از اینترنت اشیا باشند و این دستگاه‌ها داده‌ها را رد و بدل کنند تا مصرف‌کنندگان زندگی بهتری داشته باشند. مثلا در مورد RX5، راننده‌ها می‌تواند با استفاده از سرویس «علی‌پی» (Alipay) فضاهای پارک را رزرو کرده و هزینه‌ی آن و همچنین هزینه‌ی سوخت و قهوه را پرداخت کنند. همچنین این خودرو می‌تواند راننده‌های مختلف را تشخیص دهد و براساس سفرهای قبلی آنها پیشنهادهایی درباره‌ی موسیقی، وضعیت دما و رطوبت درون خودرو و مقصد ارایه دهد.

rx5-interior-launchevent-599x399

بدیهی است که سیستم اینفوتینمنت (infotainment – سیستم ارایه‌ی اطلاعات و سرگرمی) این خودرو شامل جهت‌یابی ساده و کنترل‌های صوتی می‌شود و سه صفحه‌نمایش LED هم دارد. اما به یک دوربین ۳۶۰ درجه‌ی جداشونده هم مجهز است که می‌توان با آن سفرهای جاده‌ای را ضبط کرد. صفحه نمایشی که به طور عمودی در مرکز قرار گرفته شبیه صفحه نمایش‌هایی است که در جدیدترین خودروهای تسلا و ولوو استفاده شده.

علی‌بابا امیدوار است که خودروهای متصل به اینترنت را به بنیادی برای شهرها هوشمند تبدیل کند. این مسئله‌ای است که چین باید با آن دست و پنجه نرم کند چرا که میلیون‌ها شهروند چینی وارد طبقه‌ی اجتماعی متوسط می‌شوند و برای اولین بار خودرو می‌خرند. قیمت این خودرو ۲۲۳۰۰ دلار خواهد بود و تحویل آن هم از ماه آینده آغاز می‌شود.

منبع: The Verge

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه