«جک ما» ۲۰ سال پس از تاسیس علی‌بابا خود را بازنشست می‌کند

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
استعفای جک ما

شرکت علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین هفته گذشته اعلام کرد که «جک ما»، بنیانگذار  و مدیر اجرایی این شرکت، ظرف یک سال آتی صندلی ریاست خود را ترک خواهد کرد. با توجه به برنامه‌های جانشینی که قبلا توسط این شرکت تنظیم شده بود، مدیر  عامل علی‌بابا «دنیل ژانگ»، در دهم سپتامبر سال ۲۰۱۹ جانشین «ما» در سمت رییس هیئت مدیره خواهد شد.

برای انتقال هرچه نظام یافته‌تر این جانشینی، ما در طول ۱۲ ماه آینده در سمت مدیر اجرایی باقی خواهد ماند. علی‌بابا پس از تایید این خبر  اعلام کرد: «آقای ما دوران کنونی خود را به عنوان عضو هیئت مدیره علی‌بابا تا زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه در سال ۲۰۲۰ سپری خواهد کرد.»

جک ما علی‌بابا را در سال ۱۹۹۹ تاسیس کرد و اکنون با سرمایه خالص بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار  ثروتمندترین مرد چین به شمار می‌رود. او در سال ۲۰۱۳ به کار خود در جایگاه مدیرعاملی علی‌بابا پایان داد و مسئولیت‌ها را به «جاناتان لو» سپرد. دو سال بعد از لو، ژانگ مسئولیت‌ آن را برعهده گرفت.

جک ما و دنیل ژانگ

این غول تجارت الکترونیکی عضو بازار بورس نیویورک کار خود را در بازار تجارت الکترونیک چین آغاز کرد و در حال حاضر  فعالیت‌های آن حتی در زمینه محاسبات ابری و پرداخت‌های دیجیتالی توسط شرکت تابعه «Ant Financial» گسترش یافته است و سهام آن به صورت عمومی عرضه شده است.

گزارش مالی سه ماهه اخیر  علی‌بابا، تا پایان ماه جون،  رشد ۶۱ درصدی درآمد این شرکت را تا ارزش ۸۰.۹ میلیارد یوآن چین یا حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار  نشان می‌دهد. سهام علی‌بابا هفته گذشته در سقف  ۱۶۲.۳۷ دلار بسته شد. این رقم پایین‌تر از بالاترین رکورد این شرکت در ماه جون با رقم ۲۱۰ دلار  بود.

جک ما در  نامه‌ای خطاب به مشتریان و سهامداران خبر استعفای خود را از سمت مدیر اجرایی اعلام کرد و به توضیح تصمیمات خود پرداخت. با وجود کناره‌گیری ما از جایگاه مدیریتی او همچنان به عنوان شریک دائمی در هیئت شرکای علی‌بابا باقی خواهد ماند. این هیات از ۳۶ عضو تشکیل شده است که مطابق با مقررات شرکت اکثر اعضای هیئت مدیره را  تعیین می‌کنند.

علی بابا

در ادامه می‌توانید متن کامل نامه جک ما را مطالعه کنید:

امروز، در حالی که ما نوزدهمین سالگرد علی‌بابا را می‌گذرانیم، هیجان‌زده هستم تا اخباری را با شما در میان بگذارم: با تصویب هیئت مدیره، طی مدت یک سال، از  تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ که هم‌زمان با بیستمین سالگرد علی‌بابا خواهد بود، مدیر عامل گروه، دنیل ژانگ، جانشین من به عنوان رئیس هیئت مدیره خواهد بود؛ در حالی که من همچنان به عنوان مدیر اجرایی در ۱۲ ماه آینده باقی خواهم ماند و برای اطمینان از انتقالی موفقیت‌آمیز با وی همکاری خواهم کرد. سپس تا زمان برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سهامداران در سال ۲۰۲۰ در هیئت مدیره علی‌بابا خواهم ماند.

من در طول ده سال گذشته، فکر و انرژی زیادی برای آمادگی برای انجام موفقیت‌آمیز  این طرح صرف کرده‌ام. خوشحالم که امروز این طرح را اعلام می‌کنم و از حمایت‌های خانواده علی‌بابا و هیئت مدیره شرکت متشکرم. همچنین می‌خوام از تمامی همکارانم در علی‌بابا و خانواده‌های آن‌ها تشکر کنم؛ زیرا اعتماد، حمایت و سرمایه‌گذاری‌های شما در این ۱۹ سال ما را برای این چنین روزی با اعتماد به نفس و مستحکم آماده کرد.

این گذار نشان می‌دهد که علی‌بابا از یک شرکت متکی به افراد به سطح بعدی حکمرانی خود و تبدیل شدن به یک سیستم برتر سازمانی و فرهنگی توسعه استعدادها گام نهاده است.

هیچ شرکتی قادر نیست که تنها بر بنیان‌گذاران خود تکیه کند.

هنگامی که علی‌بابا در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد، هدف ما ساخت شرکتی بود که مایه افتخار چین و جهان باشد. شرکتی که بتواند برای رسیدن به ۱۰۲ سالگی از سه قرن عبور کند. همچنین همگی می‌دانستیم که هیچکس قادر به باقی ماندن در شرکت در طول ۱۰۲ سال نیست. یک علی‌بابای پایدار باید با تکیه بر حاکمیت چند صدایی، فلسفه فرهنگ محور، سازگاری و ثبات در توسعه استعداد ساخته شود. هیچ شرکتی قادر نیست که تنها بر بنیان‌گذاران خود تکیه کند. به دلیل محدودیت‌های فیزیکی در توانایی‌ها و انرژی، هیچ کس برای همیشه قادر به بر دوش کشیدن مسئولیت‌های ریاست و مدیریت عاملی نیست.

ما ۱۰ سال پیش این سوال را از خود پرسیدیم که چگونه علی‌بابا می‌تواند پس از رفتن جک ما از شرکت به رشدی پایدار دست یابد؟ اعتقاد ما بر این بود که تنها راه حل ممکن شرکت توسعه یک سیستم حکومتی براساس فرهنگ و مکانیسم‌های منحصربه‌فرد برای توسعه پایدار استعدادهاست. برای ۱۰ سال ما کار بر روی این موضوع را ادامه دادیم.

جک ما

من به عنوان یک معلم آموزش دیده‌ام و به آنچه که دست یافته‌ام افتخار می‌کنم. معلمان همیشه می‌خواهند دانش‌آموزانشان را از خود فراتر ببرند، بنابراین مسئولیت من و شرکت، اجازه دادن به جوانان برای بر عهده گرفتن نقش رهبری بود. در نتیحه افراد بااستعداد ماموریت ما را برای ساده کردن تجارت در همه جا به ارث می‌برند. انجام این ماموریت به منظور کمک به کسب و کارهای کوچک، جوانان و زنان در سراسر جهان علاقه‌مندی شخصی من است. این نه تنها هدف ما از روز اول بود بلکه من خوشحالم که چنین فرصتی در اختیار داشته‌ام. به حقیقت پیوستن این رویای در پس این ماموریت، نیاز به مشارکت افرادی بیش از جک ما و تلاش مداوم نسل‌های آینده دارد.

بهترین چیز در مورد علی‌بابا این است که ما همه در یک ماموریت و چشم‌انداز مشترک باهم هستیم.

علی‌بابا شگفت‌آور است؛ نه به خاطر کسب و کار ما یا مقیاس یا دست‌آوردهای آن. بهترین چیز در مورد علی‌بابا این است که ما همه در یک ماموریت و چشم‌انداز مشترک باهم هستیم. نظام مشارکتی ما، فرهنگ منحصربه‌فرد و تیمی با استعداد، شالوده‌ای قوی برای میراث شرکت ما ساخته‌است. در واقع، از زمانی که من مسئولیت مدیر عاملی را در سال ۲۰۱۳ واگذار کردم به مدت پنج سال به نرمی و با پشتوانه این عناصر سازمانی حرکت کرده است.

سیستم مشارکتی که ما توسعه داده‌ایم، راه حلی خلاقانه برای حکومتداری خوب و پایدار است؛ زیرا چالش‌های متعددی را که شرکت با آنها مواجه است برطرف می‌کند: نوآوری مداوم، جانشینی رهبری، پاسخگویی و تداوم فرهنگی. ما در طول سال‌ها و با تکرار این مدل مدیریتی در زمینه برقرای تعادل بین سیستم و افراد به تجاربی دست یافتیم و آن‌ها را ارتقا دادیم. تکیه بر افراد یا دنبال کردن کورکورانه یک سیستم راه‌حل ساده‌ای است اما مشکل ما را حل نخواهد کرد. برای دستیابی به رشد پایدار درازمدت، شما نیاز به برقراری تعادل بین سیستم، مردم و فرهنگ دارید. من اطمینان کامل دارم که سیستم مشارکتی ما و تلاش‌ها برای حفظ فرهنگ، در طول زمان با عشق و حمایت مشتریان، کارکنان و سهامداران پیروز خواهد شد.

از زمان تاسیس علی‌بابا در سال ۱۹۹۹، ما این دیدگاه را داشتیم که آینده علی‌بابا نیاز به اتکا به استعدادهای خود دارد و این به ما کمک می‌کند تا برنامه‌های موفق مدیریتی خود را تکرار کنیم. پس از سال‌ها کار سخت، امروز علی‌بابا کیفیت و کمیتی در کلاس جهانی دارد. معلم درون من به شدت به تیم ما، رهبری ما و ماموریت منحصربه‌فرد فرهنگی ما افتخار می‌کند. همچنین افتخار می‌کنم که ما به پرورش استعدادهای استثنایی و حرفه‌ای همچون دنیل ژانگ در زمینه مدیریت و رهبری ادامه می‌دهیم.

دنیل ۱۱ سال همراه گروه علی‌بابا بوده است. از زمانی که مسئولیت مدیر عاملی را بر عهده گرفت، استعدادهای فوق‌العاده، حساسیت تجاری و رهبری متعهد خود را به نمایش گذاشت. تحت مدیریت وی، علی‌بابا ۱۳ دوره متوالی رشد پایدار را شاهد بوده است. ذهن تحلیلگر او منحصربه‌فرد است؛ وی چشم‌انداز گران‌بهای ما را عهده‌دار شده است. او مسئولیت را با اشتیاق می‌پذیرد و به دنبال نوآوری و آزمایش مدل‌های کسب‌وکار خلاقانه است. رسانه‌های خبری چین دنیل را به عنوان مدیر عامل شماره یک سال ۲۰۱۸ نامگذاری کرده‌اند و به واقع او شایسته این عنوان است. او و تیمش اعتماد و حمایت مشتریان، کارکنان و سهامداران را جلب کرده‌اند. شروع فرایند انتقال مشعل علی‌بابا به دنیل و تیم او، تصمیمی درست در زمانی درست بود؛ زیرا با تجربه‌ای که از کار کردن با آن‌ها دارم، می‌دانم که آماده هستند و من اعتماد کامل به نسل بعدی رهبرانمان دارم.

دنیل زانگ

دنیل ژانگ

در مورد خودم، من هنوز رویاهایی برای دنبال کردن دارم. کسانی که من را می‌شناسند می‌دانند که من دوست ندارم بی‌کار بنشینم. قصد دارم نقش خود به عنوان بنیان‌گذار  مشارکتی را در علی‌بابا ادامه دهم. من همچنین می‌خواهم به آموزش بازگردم، چیزی که من را با موهبت‌هایش هیجان‌زده می‌کند؛ زیرا این چیزی است که من عاشق انجامش هستم. این جهان بزرگ است و من هنوز جوان هستم، بنابراین می‌خواهم چیزهای جدید را تجربه کنم؛ از کجا معلوم، شاید رویاهای جدید پیدا کنم؟!

تنها چیزی که می‌توانم قول بدهم این است: علی‌بابا هرگز وابسته به جک ما نبوده اما جک ما برای همیشه متعلق به علی‌بابا است.

بیشتر بخوانید: پاورقی دنباله‌دار کتاب «دنیای علی‌بابا»

منبع: Entrepreneur

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه