مغلطه‌ی تصدیق تالی (Affirming the Consequent) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۱۲)

۱۲ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
#12 Affirming the Consequent

تعریف: مغلطه تصدیق تالی خطایی در منطق صوری است و موقعی پیش می‌آید که شخصی ادعا کند در صورت صحیح بودن گزاره‌ی تالی (Consequent)، گزاره‌ی مقدم (Antecedent) نیز صحیح است. در ویکی‌پدیا، در توصیف گزاره‌ی تالی و مقدم آمده: «تالی جزء دوم یک گزاره‌ی منطقی است. برای نمونه در عبارت «اگر الف ب باشد آنگاه ج د است»، به «ج د است» تالی گفته می‌شود. تالی به لحاظ معنایی دنباله‌ی مقدم است.»

معادل انگلیسی:‌ Affirming the Consequent

معادل لاتین: ندارد

معادل‌های جایگزین: خطای عکس، مغلطه‌ی تالی، وضع تالی

عبارات جدیدی که باید باهاشان آشنا شوید:

تالی: ‌گزاره‌ای در یک گزاره‌ی شرطی که صحتش شرطی باشد. در جمله‌ای که در آن «اگر/بنابراین» به کار رفته باشد، چیزی که پس از «بنابراین» بیاید، گزاره‌ی تالی است.

مقدم: گزاره‌ای در یک گزاره‌ی شرطی که صحت آن به صحت گزاره‌ی تالی بستگی داشته باشد. در جمله‌ای که در آن «اگر/بنابراین» به کار رفته باشد، چیزی که پس از «اگر» بیاید، گزاره‌ی مقدم است.

الگوی منطقی:

اگر الف، پس ب.

ب.

بنابراین الف.

مثال ۱:

اگر مالیات کم شود، پول بیشتری برای خرج کردن خواهم داشت.

پول بیشتری برای خرج کردن دارم.

بنابراین، مالیات کم شده است.

توضیح:‌ پول بیشتر ممکن است از راه‌های مختلفی به دست آمده باشد. مثلاً‌ یک موردش ترک هروئین. از به دست آوردن پول بیشتر نمی‌توان کاهش مالیات را نتیجه گرفت.

مثال ۲:

اگه قهوه‌ایه، سیفونو بکش. (اشاره به اصطلاح if it’s yellow, let it mellow/ If it’s brown, flush it down)

من سیفونو کشیدم.

بنابراین قهوه‌ای بود.

توضیح: اگر قهوه‌ای است (گزاره‌ی مقدم)، بنابراین سیفون را بکش (گزاره‌ی تالی). از این جمله نمی‌توان نتیجه گرفت که فقط در صورت قهوه‌ای بودن باید سیفون را کشید. این تفسیر اشتباه است:‌ یک اشتباه مغطله‌آمیز.

استثنا: ندارد.

راهنمایی: اگر زرد هم بود، سیفون را بکشید.

منابع:

 Jevons, W. S. (1872). Elementary lessons in logic: deductive and inductive : with copious questions and examples, and a vocabulary of logical terms. Macmillan.

ترجمه‌ای از:

Logically Fallacious

 

پ.ن:

در شرایطی که از عبارت «اگر و فقط اگر» استفاده شود، در صورت صحیح بودن گزاره‌ی تالی، گزاره‌ی مقدم هم لزوماً صحیح است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Amir

    ممنون از دیدگاهتون بسیار منتظر مقاله هاتونم و معتاد مقاله های مغلطه به زبان ادمیزاد هست.
    البته اینکه من فک کردم شما از نغمه خوشتون نمیاد بخاطر این بود که سه مقاله از وبلاگ اقای j g keely ترجمه کرده بودید با عنوان “چرا دنیا های فانتزی را دوست داریم که سه بخش بود”که خب این منتقد ادبی در کل اثر مارتین را کوبانده و من هم نقدشان را در goodreads خواندم و نقدشون بنظرم منطقی میومد.

    البته یه سوال دیگه هم داشتم میخواستم بدونم شخصا فانتزی مورد علاقتون و اونی که بنوعی فنش هستید چیه؟؟

    1. آره،‌منم نقدشو از نغمه خوندم و جزو نقداییه که صد در صد باهاش موافق نیستم. مثلاً انتقاد کیلی اینه که کشتن شخصیت‌ها به صورت رندوم داستان رو از معنی تهی می‌کنه و مارتین صرفاً برای شوکه کردن خواننده این کارو انجام می‌ده، ولی من هیچ‌وقت نسبت به مرگ شخصیت‌ها این حسو نداشتم. هروقت شخصیت مهمی توی داستان مرد، تاثیر عمقی و معناداری روی پیرنگ گذاشت.

      البته به نظرم انتقاد کیلی به خشکی داستان وارده. خودش هم قبلاً گفته بود تبدیل کردن داستان به سریال شاید بهترش کنه، چون بازیگرها می‌تونن خشکی شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها رو از بین ببرن.

      من هنوز فانتزی موردعلاقه ندارم. باید بیشتر بخونم و ببینم تا پیداش کنم. ولی اگه از آثار فانتزی جریان اصلی و انتخاب‌های واضح (مثل هری پاتر، ارباب حلقه‌ها، نارنیا و…) قلم بگیریم، به نظرم دارک سولز یکی از قوی‌ترین کارهاییه که تو زمینه‌ی فانتزی انجام شده.

  2. Amir

    سلام اقای اذسن بنده مقالات شما رو دنبال میکنم و اکثرشونم میخونم بخصوص مقالات مربوط به اینکه چرا دنیای فانتزی را دوست داریم
    که میدونم شما هم مثل بنده نغمه رو اثر بزرگ فانتزی نمیدونید و برخلاف بعضی ها به اون کلیشه شکن و ساختار شکن نمیگویید.
    اما یه درخواست ازتون دارم اگه میشه یه مقاله در توصیف warcraft 3 برید چون قبلا برا وارکرفت ۱۹۹۴ یه مقاله رفتید گفتم حتما این اثر شاهکار رو هم تجربه کردید البته دوست دارم نظرتونو در مورد فانتزی وارکرفت بدونم همچنین نظرتون درمورد نغمه یخ و اتش.

    البته من عاشق وارکرفت هستم و بهترین فانتزی زندگیم هست.

    و شرمنده بابت کامنت بیربط و اینکه ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام امیر. ممنون از توجهت به نوشته‌ها و ترجمه‌های من.

      من از بزرگ‌ترین طرفدارای نغمه نیستم، ولی به نظرم استعداد مارتین توی طراحی کلان‌روایت و شخصیت‌های چندلایه ستودنیه ـ(حداقل در مقایسه با بقیه‌ی نویسنده‌های فانتزی). بعضی جاها هم صحنه‌های درام نابی خلق می‌کنه، مثل صحنه‌ی مجاکمه‌ی تیریون توی جلد ۳:‌

      https://genius.com/George-r-r-martin-tyrions-courtroom-speech-from-a-storm-of-swords-annotated

      وارکرفت ۳ رو هم مسلماً‌ تجربه کردم و جزو بازی‌های استراتژی موردعلاقمه. قصد دارم درباره‌ی وارکرفت ۲ و ۳ مقاله بنویسم، ولی خب الان یکم سرم گرم ترجمه‌‌ی مقالات جعبه‌ابزار بازی‌سازان و مغلطه به زبان آدمیزاده.

      1. Amir

        سلام اقای اذسن کامنتم متاسفانه رفته بابا ممنون میشم جواب بدید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه