۲۵ مغلطه‌ی رایج + فهرست کامل مغلطه‌ها به همراه هایپرلینک | مغلطه به زبان آدمیزاد (آخرین شماره)

۲۹ شهریور ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۵ دقیقه

پروژه‌ی ترجمه‌ی محتوای کتاب و سایت Logically Fallacious در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ شروع شد و اکنون، در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۹، پس از معرفی ۳۱۳ مغلطه‌ی جورواجور به پایان رسیده است. مطالبی که در سایت دیجی‌کالا مگ تحت عنوان «مغلطه به زبان آدمیزاد» منتشر شده‌اند، کامل‌ترین فهرست مغلطه و سفسطه به زبان فارسی است و با توجه به بلندپروازی بو بنت، نویسنده‌ی کتاب و سایت، در جمع‌آوری این مطالب بعید می‌دانم حالا حالاها کتاب یا مجموعه مقالاتی کامل‌تر از آن به زبان انگلیسی یا فارسی منتشر شود. بنابراین اگر شما، در مقام مخاطب، به تفکر عقلانی و منطقی اهمیت می‌دهید، با به اشتراک گذاشتن این مطالب و لینک دادن به آن‌ها در مباحثات اینترنتی به آشنا شدن افراد بیشتر با تفکر منطقی کمک بزرگی خواهید کرد.

در این مطلب، علاوه بر فهرست کردن مغلطه‌ها و لینک دادن به آن‌ها برای دسترسی راحت‌تر شما، ۲۵ مغلطه‌ای که از بقیه رواج بیشتری دارند نیز فهرست شده‌اند تا اگر احیاناً وقت خواندن همه‌یشان را ندارید،‌ کارتان راه بیفتد. از زبان خود بنت:

«در ابتدا مطمئن نبودم که فهرست کردن ۲۵ مغلطه‌ی رایج تصمیم درستی باشد، چون نمی‌خواهم خوانندگان کتاب کل تمرکزشان را روی ۲۵ مغلطه‌ی رایج بگذارند و مغلطه‌های دیگر را نادیده بگیرند. ولی انصاف نبود اگر شما را از این نکته آگاه نمی‌کردم که طبق تخمین من، نزدیک به نیمی از استدلال‌های مغلطه‌آمیز به خاطر این ۲۵ مغلطه، یا یکی از دگرگونی‌های آن‌ها، اتفاق می‌افتد. برای همین اگر فقط همین ۲۵ مغلطه را خیلی خوب یاد بگیرید، قابلیت شما رد استدلال کردن به طور محسوسی بهبود پیدا خواهد کرد. این شما و این هم ۲۵ مغلطه‌ی رایج، به ترتیب حروف الفبا:

۲۵ مغلطه‌ی رایج

فهرست کامل مغلطه‌ها و سفسطه‌های منتشرشده در دیجی‌کالا مگ:

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. میلاد نظری

    سلام من میتونم این مجموعه رو همراه با اسم ناشر تبدیل به pdf کنم و به اشتراک بگذارم؟

  2. امیررضا محمودزاده ثاقب

    بالاخره تمام شد. ازتون سپاسگزارم بابت وقتی که گذاشتید.
    پشتکاری که دارید واقعاً تحسین برانگیز هست.

  3. بهزاد

    سلام و خدا قوت.ممنون بابت زحمتی که کشیدید.خوشبختانه مثه اینکه من وقتی تمام شده این پروژه اون رو دارم میبینم.اگه بشه به صورت pdf منتشر کنید خیلی خوبه. و اینکه حتما چاپش کنید، مطمئنا مخاطبای زیادی خواهد داشت… اگر نسخه چاپی ترجمه شده سراغ دارید معرفی کنید ممنون میشم…

    1. سلام.

      کتاب داره ویرایش می‌شه و به‌زودی نسخه‌ی کامل و اصلاح‌شده‌ش توی فیدیبو منتشر می‌شه. فعلاً نسخه‌ی چاپیش قرار نیست منتشر بشه.

      1. حسین

        الان این پی دی اف کجا هست؟
        چون من هم می خواستم کتاب و پی دی اف کنم، حالا اگر شما زحمت کشیدید، موازی کاری نشود.

  4. یارا

    مغلطه‌ی سقوط هواپیما:

    معادل‌های جایگزین: قیاس مع‌الفارق غیرمستقیم، ترکیب، مقایسه‌ی ضعیف

    الگوی منطقی:
    – شخص X سعی در انکار موضوعیت قضیه‌ی Q دارد.
    – قضیه‌ی Q شباهتی جزئی (عددی، کلامی، …) با قضیه‌ی P دارد.
    – قضیه P موضوعیت قضیه‌ی Q را ندارد.
    – شخص X با تاکید بر وجه شبه Pو Q موضوعیت Q را انکار کرده یا تقلیل می‌دهد.

    مثال:
    مرگ و میر روزانه‌ی بیماری C معادل سقوط یک هواپیمای مسافربری است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه