چه‌ کسانی جوایز جشنواره فیلم ونیز را به خانه بردند؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

جشنواره فیلم ونیز در کنار جشنواره‌های کن و برلین از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی جهان است که هر ساله در پایان ماه آگوست یا اوایل ماه سپتامبر در شهر ونیز کشور ایتالیا برگزار می‌شود و قدیمی‌ترین جشنواره جهان به حساب می‌آید. بزرگترین جایزه‌ای که در این جشنواره به یک فیلم داده می‌شود شیر طلایی است که اولین بار در سال ۱۹۴۹ به آنری-ژرژ کلوزو کارگردان فرانسوی برای ساخت فیلم Manon اهدا شد. در میان کارگردان‌های ایرانی هم جعفر پناهی در سال ۲۰۰۰ بخاطر فیلم دایره توانست شیر طلایی را ازان خود کند.

امسال هم ۷۴ ‌مین دوره این جشنواره از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۲۰ شهریور) برگزار شد. رییس هیات داوران بخش مسابقه اصلی امسال سم مندس کارگردان انگلیسی بود که ساخت فیلم‌هایی چون American Beauty و Skyfall را در کارنامه خود دارد.

اما در این جشنواره که روز گذشته هم به پایان رسید چه گذشت و جوایز به چه کسانی رسیدند؟

بخش مسابقه اصلی جشنواره ونیز با حضور کارگردانان صاحب‌نامی همراه بود. اسامی همچون ویم وندرس (برنده شیر طلایی در جشنواره ونیز و نخل طلا در جشنواره کن)، امیر کوستوریتسا (برنده دو نخل طلا از جشنواره کن)، ترنس مالیک (برنده خرس طلا در جشنواره برلین و نخل طلا در جشنواره کن)  و آندری کونچالوفسکی (از کارگردانان شاخص سینمای روسیه) از جمله چهره‌های مشهور شرکت کننده در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال بودند.

آمات اسکالانته کارگردان مکزیکی که در سال ۲۰۱۳ برای ساخت یک درام جنایی با نام Heli جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن را گرفت، لاو دیاز کارگردان شاخص سینمای فیلیپین که یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو را در کارنامه دارد و دیمین شزل آمریکایی سازنده فیلم Whiplash که بخاطر این فیلم برنده سه جایزه اسکار شد هم در بخش مسابقه به رقابت می‌پرداختند تا انتخاب برندگان جوایز ۷۴ مین دوره اصلا آسان نباشد.

جوایز به چه کسانی رسید؟

شیر طلایی جشنواره ونیز به لاو دیاز کارگردان فیلیپینی برای ساخت فیلم The Woman Who Left رسید. فیلم او یک فیلم طولانی ۳ ساعت و ۴۸ دقیقه‌ای است که جدال زنی با جامعه را نشان می‌دهد؛ زنی که ۳۰ سال در زندان بوده آن هم برای قتلی که هرگز مرتکب نشده‌ است. دیاز که به ساخت فیلم‌های طولانی علاقه خاصی دارد گفته این فیلم را برای کشورش، جدال مردمانش و جدال برای انسانیت ساخته است.

7c6b4c83-c704-46a1-98cf-967880a29da2-wenn29504762

لاو دیاز کارگردان فیلیپینی برنده شیر طلایی جشنواره ونیز

اما فیلم Nocturnal Animals فیلمی ساخته تام فورد طراح مد و کارگردان آمریکایی توانست جایزه بزرگ هیات داوران (دومین جایزه بزرگ جشنواره بعد از شیر طلایی) را کسب کند. این دومین فیلم سینمایی تام فورد پس از ساخت A Single Man در سال ۲۰۰۹ بود.

tomfordvenice

تام فورد کارگردان فیلم Nocturnal Animals برنده جایزه بزرگ هیات داوران

شیر نقره‌ای جشنواره مشترکا به آمات اسکالانته و آندری کونچالوفسکی به ترتیب برای فیلم‌های The Untamed و Paradise رسید.

اما استون بازیگر فیلم La La Land و اسکار مارتینز برای بازی در فیلم The Distinguished Citizen به ترتیب جوایز بهترین بازیگر زن و مرد را به خود اختصاص دادند.

af575c62-beca-456e-8304-6167791aa345-wenn29505000

اسکار مارتینز بازیگر فیلم The Distinguished Citizen برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد

فیلم جکی هم که محصول مشترک آمریکا و شیلی بود جایزه بهترین فیلمنامه را برای نوآ اوپنهایم به ارمغان آورد.

ایرانی‌ها در جشنواره ونیز

دوره هفتاد و سوم جشنواره ونیز با یادی از عباس کیارستمی آغاز به کار کرد، کارگردان صاحب‌نام و برجسته ایرانی که چندماه پیش در پاریس درگذشت. دو فیلم کوتاه و یک مستند از جمله فیلم‌هایی بودند که در مراسم بزرگذاشت او به نمایش درآمدند.

در این دوره فیلم‌های مالاریا اثر پرویز شهبازی و کوهستان ساخته امیر نادری هم در بخش‌های خارج از مسابقه اصلی به نمایش درآمدند. امیر نادری سازنده فیلم‌هایی چون خداحافظ رفیق، تنگنا، تنگسیر و دونده در این دوره از جشنواره ونیز جایزه ویژه‌ای دریافت کرد تا بخاطر سال‌ها فعالیت سینمایی از او تقدیر شود. پیش از این در سال ۲۰۰۷ این جایزه جشنواره ونیز به عباس کیارستمی هم رسیده بود.

Mountain+Premiere+73rd+Venice+Film+Festival+o37mrGmWvzql

امیر نادری برنده جایزه ویژه جشنواره ونیز

اما یک کارگردان ایرانی‌تبار هم در این جشنواره حضور داشت که برنده جایزه ویژه هیات داورات جشنواره شد. آنا لیلی امیرپور فیلم‌ساز ‌ایرانی‌تبار برای ساخت فیلم The Bad Batch مورد توجه داوران جشنواره ونیز قرار گرفت و جایزه ویژه هیات داوران را تصاحب کرد. این کارگردان متولد انگلستان است اما تبار ایرانی دارد و در فیلمش بازیگرانی چون جیم کری و کیانو ریوز حضور داشتند. این فیلم ماجرای عشق در میان گروهی از آدم‌خوارها در زمین‌هایی بایر در تگزاس را روایت می‌کند.


مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar رضا

    فیلمای لاو دیاز و معمولا میبینم اما معمولا هم نیم ساعت آخرش خواب میرم خخخ
    البته از خستگیاااا نه از کسل بودن فیلم
    تام فورد و با فیلم a single man شناختم و دوسش دارم و کارگردان جذابیه واسم
    انتظار داشتم شیرطلایی را بگیره
    پست خوب و مفیدی بود
    ممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه