کشف جدید ناسا: سیاره‌ای که در مدار دو خورشید می‌چرخد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یکی از شگفت‌انگیزترین خبرهای چهار سال پیش، خبر پیدا شدن سیاره‌ی Kepler-16b توسط ماموریت کپلر بود. برای اولین بار در تاریخ، وجود سیاره‌ای را که پیرامون دو ستاره گردش می‌کند ثابت شده بود؛ ایده‌ای که شاید به هنگام اکران فیلم «جنگ‌های ستاره‌ای» در سال ۱۹۷۹ دور از ذهن به نظر می‌رسید.

کشف دهمین سیاره‌ای که پیرامون دو ستاره گردش می‌کند، احتمال وجود این سیاره‌ها را بیشتر نشان می‌دهد.

چهار سال از آن زمان می‌گذرد و دانشمندان از پیدا کردن دهمین سیاره‌ای که در اطراف دو ستاره گردش می‌کند خبر داده‌اند. این سیاره‌ی جدید، Kepler-453b نام دارد و در سیستم Kepler-453 پیدا شده است. سیاره‌هایی این چنین به دور دو ستاره گردش می‌کنند. آن دو ستاره هم در مداری اطراف یک‌دیگر در حال چرخیدن هستند.

Kepler_2

کشف سیاره‌ی Kepler-453b در هیچ زمان دیگری ممکن نبود. چون این سیاره پیرامون دو ستاره گردش می‌کند، انحراف محوری که از قطبین آن رد می‌شود ثابت نیست و سیاره مرتب تکان‌تکان می‌خورد. مشاهده‌ی سیارات فراخورشیدی (Exoplanet) هم کار ساده‌ای نیست. دانشمندان معمولا برای کشف آن‌ها از روش «گذر از مقابل ستاره‌ی مادر» (Transit Method) استفاده می‌کنند. در این روش، وقتی یک سیاره از جلوی ستاره‌ای که در مدار آن گردش می‌کند رد می‌شود، نور ستاره به یک‌باره افت می‌کند. در نتیجه ستاره‌شناس‌ها می‌توانند متوجه عبور جرمی از مقابل ستاره شوند؛ جرمی که احتمالا یک سیاره است. اگر این اتفاق در تناوبی یک‌سان تکرار شد، سپس ستاره‌شناس‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که یک سیاره کشف کرده‌اند.

به‌خاطر حرکت نامعمول Kepler-453b فقط ۹ درصد گذرهای آن قابل مشاهده هستند. برای مشاهده‌ی دوباره‌ی این سیاره هم باید تا سال ۲۰۶۶ صبر کرد.

«استیون کین»، پروفسور فیزیک و اخترشناسی دانشگاه سان‌فرانسیسکو درباره‌ی این کشف می‌گوید: “اگر زودتر یا دیرتر به دنبال این سیاره می‌گشتیم، چیزی نمی‌دیدیم و تصور می‌کردیم سیاره‌ای وجود ندارد. احتمالا خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم از این نوع سیاره‌ها وجود دارد. فقط زمان‌های نامناسبی به دنبال‌شان می‌گردیم.”

 او ادامه می‌دهد: “با توجه به امکان کمی که برای مشاهده‌ی گذر این سیاره‌ها وجود دارد، احتمالا برای هر سیاره‌ای که می‌بینیم، یازده برابر سیاره بیشتر را جا می‌اندازیم.”

Kepler1

سیاره‌ی Kepler-453b در منطقه‌ی قابل زیستن از سیستم Kepler-453 قرار دارد. یعنی فاصله‌ی این سیاره تا خورشید به حدی است که امکان وجود آب مایع در این سیاره وجود دارد. دما نه به قدری زیاد است که آب بخار شود و نه آن قدر کم که یخ بزند.

این سومین سیاره Kepler است که پیرامون دو ستاره گردش می‌کند و امکان وجود حیات در آن پیدا می‌شود. سیاره‌ی Kepler-453b سیاره‌ای گازی است و احتمالا جرمی ۱۶ برابر جرم زمین دارد.

منبع: Cnet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه