آقای کوک، گرفتی ما رو؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یکی دو ماه پیش و در اوج پخش شایعات معرفی آیفون‌های جدید بود که تیم کوک (مدیرعامل اپل) در جریان مصاحبه‌ای رسمی، حرف خیلی جالبی زد: “آیفون بعدی، قابلیت‌هایی دارد که به خودتان می‌گویید من چطور تابحال بدون این قابلیت‌ها زندگی می‌کردم؟” این حرف برای من هم مثل خیلی‌های دیگر، یک جور هیجان خاص ایجاد کرد. به خودم گفتم: “ایول، اپل امسال احتمالا می‌خواد یه جهش بزرگ تو گوشی‌های هوشمند ایجاد کنه!” پیش خودم فکر کردم اپل این ایده‌هایی که در طرح‌های مفهومی تولید می‌شوند را به مرحله‌ی عمل می‌رساند. شاید هم توانسته راهی پیدا کند که طول عمر باتری را حسابی افزایش بدهد. نمی‌دانم، خلاصه به خودم گفتم وقتش رسیده تا دوباره از اندروید خداحافظی کنم. چند ماهی آیفون نسل ششم را داشتم؛ ولی هیچ‌وقت حال خوبی با گوشی و کلا اکوسیستم iOS پیدا نکردم و این گوشی نتوانست نظرم را به خودش جلب کند. به همین دلیل هم سراغ این گوشی‌های به اصطلاح «پرچم‌دار» اندرویدی رفتم و تا الان هم انصافا نکته‌ی منفی خاصی در آن‌ها ندیده‌ام.

ولی دیشب برای من خیلی خاص بود؛ با هزار ذوق و شوق نشستم پای مراسم اپل تا ببینم این آیفون جدید که چند ماهی می‌شود با شایعات رنگارنگ‌اش پدرمان را درآورده، بالاخره قرار است چه قابلیت‌های خاصی داشته باشد که از این به بعد بخشی از زندگی رومزه‌ی من را به خودش اختصاص بدهد. مراسم اپل شروع شد و طبق معمول نیم ساعتی زمان در مورد اینکه اپل بهترین است و فلان کار را کرده و بهمان کار را می‌خواهد انجام بدهد و چقدر کارشان درست است، پیش رفت. بعد از آن هم که آقای کوک، ساعت جدیدش را برای غواص‌ها و شناگرا معرفی کرد. می‌دانستم که به نیمه‌ی دوم مراسم نزدیک می‌شویم و وقتش رسیده که حداقل دو تا آیفون جدید با یک سری قابلیت و امکان باحال معرفی بشود. آقای شیلر بانمک روی سن آمد و بعد از کلی نمک ریختن در مورد آیفون، بالاخره دو تا آیفون ۷ را معرفی کرد.

خیلی منتظر ماندم تا شیلر چیزی بگوید که من با خودم بگویم «وای خدای من، این همون اپلی که با آیفون اولش همه‌ی دنیا رو تکون داد!” ولی مثل بچه‌ای که اسکوپ‌های بستنی قیفی‌اش رو زمین افتاده و با حالی افسرده‌‌طور پدرش را نگاه می‌کند، به مانیتورم خیره شده بودم. حداقل ۲۰ درصد از زمان معرفی آیفون جدید به این گذشت که «گوشی جدیدمون، رنگ مشکی هم داره!». بعد رفتند سراغ دوربین و یک سری اصطلاحاتی مثل بدنه‌ی ضدآب و دیافراگم f/1.8 به میان آمد که من را برد به اوایل اسفند پارسال و یاد آقای کره‌ای که دقیقا همین حرف‌ها را گفته بود. بلندگوهای بالا و پایین استریو هم که من را یاد گوشی‌ای انداخت که در اسم‌اش عدد «۱۰» دارد!

آقای کوک، مدیرعامل محترم اپل، برادر من، گرفتی ما رو؟! یک جوری گفتی با امکانات آیفون ۷ زندگی‌مان را تغییر خواهی داد که فکر کردم قرار است در طول روز برام چای هم بریزد! در دوره‌ای که رقیب‌ها، گوشی‌های‌شان را منفجر می‌‌کنند یا دیگری اسباب‌بازی‌ای تولید می‌کند که طراحی ماژولار دارد، خیلی راحت است که همان مدل سال قبل را کمی بهتر کنی و به عنوان یک مدل کاملا جدید پیش روی مخاطبان‌ات قرار بدهی. اوکی! قبول‍! ولی حداقل نیا بگو که این گوشی قرار است روی زندگی روازنه‌ی من تاثیر بگذارد. شرمنده آقای کوک، من امسال هم می‌چسبم به اندروید؛ امیدوارم سال بعد بتوانی نظرم را عوض کنی.

Birthday_Footer

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸۰ دیدگاه
  1. علیرضا سقایی

    متن بسیار عالی و هوشمندانه ای بود‌.لذت بردیم.
    اما واقعا چه سیاست های کلانی در سر تیم کوک و همکاراش میگذره؟!
    قضاوت ما صرفا بر پایه احساساتمونه…همانا که غرب بر پایه عقل است و شرق بر پایه احساس.
    درجا زدن و ناتوان صرفا در لایه های اول نقد این محصول وجود داره.بیشتر که نگاه کنیم متوجه میشیم کارخارق العاده باید مقرون به صرفه باشه برای شرکت.این گوشی باید در جای جای جهان به فروش برسد و وقتی رقبا حرفی برای گفتن ندارند.عقل حکم میکنه یک قدم جلوترحرکت کردن از بقیه درصورتی ک سود حاصل راضی کننده باشه کافیست‌.

  2. S.Mohammad.M

    سلام
    من فقط یه حرف دارم و بعدش میخوام جوری apple رو تایید کنم که همه قبول کنن اگه کسی راست میگه بیاد حرف منو نقض کنه
    من مدت ها بود که طرفدار اندروید و سامسونگ بودم تا این که من رفتم s4 خریدم و دوستم ۵s اولین تجربه کار کردن با آیفون هم همون ۵s دوستم بود
    برای اولین بار که گوشیشو دستم گرفتم احساس کردم یه سطل آب سرد ریختن رو من
    در مدت زمانی که دوربین گوشی من باز میشد اون میتونست دوربین رو باز کنه و یه فیلم ۳۰ ثانیه ای هم بگیره
    حالا اینا همه به کنار گوشی من یعنی s4 و ۵s اپل همرده هستن اما سامسونگ و گوگل برای من که مشتریشون هستم انقدر ارزش قائل نبودن که اندروید جدید برای موبایلم بدن بیرون ولی Apple حتی برای iPhone5 هم ios 10 رو عرضه میکنه اون هم قبل از عرضه گوشی جدیدش اما من مجبور شدم صبر کنم زمانی که اندروید ۶ داشت میومد تازه اندروید ۵ رو روی گوشیم نصب کنم اونم با کلی باگ و لگ و …
    و الآن بعد از سه سال باز هم که با ۵s کار میکنم میبینم هنوز جزو بهترین گوشی هاست و میخوام موبایل خودمو بفروشم برم ۵s یا se بخرم
    اندروید هنوز راه زیادی تا تکامل داره و اپل همیشه چند قدم جلوتره در وضعیتی که iPhone7 با نوت۷ همرده هستن حتی iPhone6s هم از نوت۷ قوی تره چه برسه به iPhone7

    1. میثم

      لایک داشت واقعا
      قابل توجه سامسونگی ها و اندرویدی های عزیز…

  3. رامین

    مرسی اقای حشمتی.سینه چاکان اپل دقت کنند ایشون اقای حشمتی هستند نویسنده سابقه سایته toms hardware.البته طبیعی هست که سینه چاکان اپل معمولن از طبقه مد و فشن جامعه هستند و زیاد از تکنولوژی و سایت های مطرح در زمینه تکنولوژی سر در نمیارن.حرفه اقای حشمتی درسته جنابه تیم کوک فقط داره با افکاره عمومی بازی میکنه.این گوشی تنها تفاوت عمده ای که با سری های قبل ایفون داره حذف جک ۳.۵ هست که به معنای واقعی کلمه یک نواوریه!ضد اب شدن هم که تازه به ip67 رسیده که در مقابله s7 هیچه!تازه مهندسین اپل ادعا کردند با حذفه جک هدفون تونستن ایفون رو ضد اب کنن!یعنی شاهکاره مهندسی!!!ده دقیقه برای رنگه مشکی براق و اون رو نواوری دونستن و جالب اینکه خوده اپل گفته این رنگ خش پذیره پس کیس بخرین واسش!!!سامسونگ هم مشکی زده ولی ده دقیقه در موردش صحبت نکرد حتی یک ثانیه!!!یادمه زمانه معرفی ایفون ۴ توسطه استیو جابز واقعا متحیر شده بودم از اون همه نواوری.ولی الان اپل داره سعیشو میکنه که به بقیه برسه ولی بازم نمیتونه!

    1. داود

      شما هنوز تو حذف جک ۳.۵ موندید ؟ D:
      اخه چه حرفیه این تکنولوژی سالهاست که داره استفاده میشه و روزی باید به پایان برسه اگه نو اوری میخواید باید یه سری چیزا قربانی بشن براش اگه گوشی خوش دست تر باریک تر اگه صدای قدرتمند تر و بالاتر میخواید و اگر نه که مثه نوت ۷ …
      اینکه اپل ریسک کرده و اینکارو کرده قابل تحسینه
      هیچ شرکتی حتی اجازه ی فکر کردن درباره ی این مسئله هم به خودش نمیداد ! شرکت که فکر نمیکنه ! فقط کپ میزنه ! فکر کنم S8 جک ۳.۵ نداره D:

    2. حامد

      اتفاقاً من هم از شمای عوام نیستم و فرق بین کش L3 و L2 رو خوب میدونم میدونم kirin هواوی چه نوآوری داره من برای تامس هاردور ننوشتم ولی میخوام بدونید که حتی شما هم می تونید برای سایت هایی مثل سی نت بنویسین البته من کاربر اپل هستم و با علم می دونم که رسیدن به سادگی طراحی، سخت افزار و نرم افزار اپل کار راحتی نیست.

  4. احمد

    یادمه وقتی ایفون ۶ معرفی شد همه بدو بیرا میگفتن تو نقد بررسی دیجی هم هست که وقتی باهاش کار کردن فهمیدن عجب چیزیه و اون حرفا همش الکیه پس لطفا آشنا نبودن با زبان انگلیسی نداشتن نت یا ندیدن ایفون از نزدیک باعث نشه بیاین اینجا ازش انتقاد کنید الان هرکی مخالف ایفون بزارید امار پیش فروش ۱۰ ساعت اول بیاد ببینین به اندازه چند ماهه فروش نوت ۷ هست و دوستان سامسونگی حتما جواب بدین فرق اس ۷ با اس ۶ یا نوت ۷ با نوت ۵ چیه دقیقا یه جز تغییر دوربین و باطری یکم دستکاری ظاهر خب به خدا اپل بیشتر از سامی تغییرات ایجاد کرده.و اینکه یه چیزی که به اوج تکاملش برسه تغییر دادنش ریسکه الان طراحی ایفون عالیه و همه اینو میدونن چون تو دست نگه داشتنش یه حس خوب به آدم میده.

  5. احسان

    واقعاً از این مقاله لذت بردم. اپل اگه همینطور پیش بره تا چند سال دیگه چیزی از اسم و رسمش باقی نمیمونه.
    درسته که آیفون دیوایس پایدار و یکپارچه ای به حساب میاد و شاید از اکثر برندهای توی بازار یه سر و گردن بالاتر باشه، ولی مسلماً اپل چند سالی هست که داره درجا میزنه و با امکانات بچه گولزنک میخواد طوری وانمود کنه که داره شق‌القمر میکنه.
    یه اسپیکر اضافتر، یه دوربین کمی قویتر و رنگ جدید مگه چیه؟
    مطمئناً اینا چیزایی نیست که خریداران رو متهیر و انگشت به دهن بکنه.

  6. Amin PAYE

    واقعا آدم انتظار شنیدن این نقد رو از سرپرست تیم نقد دیجی کالا نداشت

    1. علی

      امین عزیز می شه بگید که این نقد چه مشکلی داشت؟نقد هم قابل انتقاده.مشکل این مطلب در چی بود؟

    2. علی

      بی نهایت از این نوشته لذت بردم.نوشتن متن انتقادی برای محصولات اپل هر چند که کاملا منصفانه و علمی باشه در کشور ما با توجه به خیل بسیار عظیم طرفداران اون با واکنش های غیر منطقی روبرو میشه. بسیار ی از کامنت هایی که در بالا از این نوشته انتقاد می کنن حتی نگارش املایی صحیح هم ندارند!

  7. Next is Now

    واقعا نوت ۷ با یک دنیا نواوری کجا و این کجا

    1. یه بنده خدا

      بله دیگه
      قابلیت انفجار رو هیچ گوشی ای نداشت
      این است انقلاب سامسونگ 😀

    2. Xperia

      یکی از نوآوری های نوت هفت منفجر شدنشه که البته سامسونگ یه شاسی هم اضافه میکرد بهتر میشد

    3. mohsen javid

      آره خدایی بهترین نو آوریش اینه که میتونی اگه از زندگی خسته شدی با فست شارژش خودتو منفجر کنی ؛)

  8. محمدرضا

    یه اشتباه بزرگی ک همش داره رخ میده مقایسه بی مورد ایفون ۷ با نوت ۷ و تغییرات اون نسبت به ۶اس اما کلا اشتباهه چون اگه ایفون۷ و شما با۶ اس مقایسه میکنین چرا اس۶ سامسونگ و با اس ۷ مقایسه نمیکنین ک بگین چه تغییری داشته سامسونگ ۱۰۰ تا گوشی زد ت این مدت ولی یکم فکر کنین ببینید سامسونگ از اس ۶ تاحال چی زد غیر از اپشن انفجار چیزی در گوشی های دیگه نمیبینم بقیه چیزاش مثه اسکنر چشمم ک از نوکیا برداشت

  9. mohsen javid

    عکس تیم کوک چرا اینطوریه؟
    فرهنگ دس رو جناب کوک بلند کردی؟ 😐

    1. محمد

      از خنده روده بر شدم . 🙂

  10. ali...

    سلام.شما که میگی فرقی نداشتن میشه به من بگی اس۷ با اس۶ یا نوت۷ با نوت۶ چه فرقی داشتن.
    ماشاالله ظاهر خو یکی.سامسونگ اومده پردازنده اس۷ رو گذاشته روی نوت۷
    این اومده پردازنده بهتر و قوی تر و بهینه تری گذاشته.
    شما باید دعا کنی رم و باتری و نبرده بالا
    وگرنه سامسونگ و هواوی و اچ تی سی و سونی و … تا ابد نمیتونستن بهش برسن
    ۶اس با رم۲ زد را۴ اس۷ رو له کرد
    اگه بخواد مثل اونا رم۴ بزاره دیگه سامسونگ چجوری میخواد به پای اینا برسه؟
    هرکس قبول داره اپل کارش عالی بوده لایک کنه.

    1. parastoo

      ببخشید اولا نوت شش نداشتیم به جای نوت شیش نوت هفت اومد.دوما الان شما بین ایفون هفت و ایفون اس شش فرق زیادی میبینی ؟ فقط یه ذره از لحاظ سخت افزاری قوی تر شده همین! هیچ چیز خاصی هم بهش اضافه نشده .دوربین دوگانه رو هم از روی هووای پی نه کپی کرده .الان به نظرت خیلی زحمت کشیده! باز گلکسی نوت هفت اسکنر عنبیه چشم رو اضافه کرده بهتر از یه چیز تکراریه!

      1. ali...

        ببخشید بابت اشتباه
        منظورم نوت۵ بود.
        دوست عزیز
        اگر الان نوت۷ دو دوربین داشت شما میومدی بگی از پی۹ یا هر گوشی دیگری کپی کرده؟
        من نمیگم اپل بهترینه
        توی نظرات یه مطلب دیگه هم گفتم اینجا هم میگم:
        هیچ برندی بهترین نیست.هر برندی یه مشکل داره.
        اسکنر عنبیه که از لومیا کپی کردین.
        ضد اب هم که از گوشی دیگری کپی کردین.
        طراحی ظاهری همونه.
        پردازنده و رم که مثل اس۷اج هست.(حداقل اپل پردازنده رو عوض کرده.)
        دوربینم که خیلی از بقیه بالا نیست.(خیلی درباره دوربینش تحقیق نکردم)
        باتری هم که مثل ترقه میپوکه.اگر نمیپوکیدم بازم بهترین نبود.
        یه صفحه نمایش میمونه.که اونم اگه خیلی توجه کنی توی رنگ قرمز یکم نارنجی میزنه.
        بازم میخوای بگی نوت۷ بهترینه؟

      2. میثم

        دوست عزیز
        اونی که شما میگی محصول سامسونگه،پیشنهاد میکنم شما اول اسم محصولات رو یاد بگیر بعدا در رابطه با سایر موارد نظر بدین.اپل هیچ وقت آیفون اس شش تولید نکرده…

  11. Peyamn

    شما که انقدر طرفداره گوشی اندرویدی هستی میشه بگی S6 چه تفاوت بزرگی با S7 داره

    1. mahdi0047 mahdi0047

      اینجا بحث سر حرفای تیم کوکه که گفته بدون امکانات جدید iphone7 نمیتونید زندگی کنید!
      اگر ریس سامسونگ هم همچین حرفی زده باشه اون موقع حرف شما جای فکر داره.

  12. ابوالفضل عظیمی

    باسلام.من خودم قبلا از طرفداران ایفون بودم وتا ایفون۵cداشتم و بعد از اون به سراغ اندروید رفتم و میتونم به جرعت بهگم که این متن حقیقتی رو درمورد ایفون ها بیان کردک که باید دوسال پیش و در زمان معرفی ایفون۶ گفته میشد. اپل امسال سر دوچی خیلی مانور داد اولی رنگ مشکی براق(که خودش فکر میکرد نواوریه) و دومی دوربین دوتایی که این کپی از اچ تی سی هستش چون دقیقا همون کار دوربین m8 رو انجام میده فقط با یکم کیفیت بیشتر وطبق مشخصات دوربین که گفته شد باید کیفیتی در حد جی۴ یا اس۶ داشته باشه. ولی اقای فرهنگ حشمت عزیز اون وست های متن یه دوتا تیکه هم به اندرودی ها انداختی.!

    1. ali...

      ببخشیدا
      مگه اپل برندی هست که دوربین دوگانه رو از اچ تی سی اسکی رفته
      هواوی و … هم دوربین دوتایی دارن که حالا فقط زورتون به اپل رسیده
      شما هرچیزی بگینا
      بازم ما میگیم اپل بهترینه

      1. احمد

        رفیق اون سالی که اج تی سی دوربین ۲ تایی زد بدترین دوربین سال شد این کجا و اون کجا هم سایپا هم بی او دبلیو هم مرسدس ترمز دارن ایربگ هم دارن این کجا اون کجا

    2. mohammad

      رنگ مشکی براق اپل چیز کمی نیست…! چون جنس اپل پلاستیک یا شیشه نیست که براحتی بشه براقش کرد
      توجه کنید که جنسش الومینیوم! خب برق انداختن فلز اونم در اون حد که مثل شیشه سو سو بزنه برای من که احساس خوبی داشت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه