آیا اپل می‌تواند تسلا را بخرد؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

اخیرا شایعاتی مبنی بر احتمال خرید تسلا توسط اپل به گوش میرسد. این شایعه‌ها تا چه حد به واقعیت نزدیک‌اند؟ آیا شاهد این اتفاق خواهیم بود؟ در ادامه با ما باشید تا این شنیده‌ها را از زوایای گوناگون بررسی کنیم.

همانطور که احتمالا پیش از این در دیجیکالا خوانده‌اید، با وجود درخواست‌های بسیار برای خرید مدل ۳ تسلا، این شرکت قدرت اجرایی و امکانات کافی را برای تحویل این سفارشات در موعد مقرر ندارد. به گفته خود «ایلان ماسک» (Elon Musk) -موسس و مدیر تسلا- عرضه این خودروی الکتریکی از اواخر ۲۰۱۷ آغاز می‌شود؛ اما تحلیل‌گران، زمان عرضه را اوایل ۲۰۱۸ و حتا ۲۰۱۹ تخمین میزنند.

از طرفی به نظر میرسد خرید تسلا برای سهام‌داران اپل جذابیت زیادی دارد. اما «تیم کوک» (Tim Cook) به عنوان تصمیم‌گیرنده، پاسخ واضحی به این درخواست‌ها نداده است.

در وضعیت فعلی به نظر می‌رسد اپل «پروژه تایتان» (Titan Project یا اتومبیل خودران) را متوقف کرده است؛ اما پول کافی برای خرید تسلا و تامین آن جهت ارایه‌ی سفارشات در مدت زمان منقضی را دارد. در واقع اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که در کنار توان مالی برای خرید تسلا، تجربه، امکانات و پول کافی را هم برای ادامه راه آن دارد. پس چه مانعی ممکن است اپل را از این خرید منصرف کند؟

«جان اسکالی» (John Sculley) -مدیر سابق اپل- معتقد است چنین انتخابی از سوی اپل تنها ممکن است بخاطر ورود به بازاری انقلابی و تازه انجام شود. شرکتی مثل تسلا قطعا مولفه‌های لازم را برای اپل دارد. اما به نظر میرسد اپل هنوز جدیت کافی برای خرید تسلا و وارد شدن به بازار خودرو را ندارد.

اما «متیو دیبرد» (Matthew DeBord) -نویسنده Business Insider- معتقد است مهمترین مانع برای این خرید بزرگ، مدیران این دو شرکت هستند.

با وجود علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران اپل به خرید تسلا، توانایی اپل در اجرایی کردن این خرید و نیاز تسلا به مجموعه‌ای مثل اپل، اگر بخواهیم مدیران این دو شرکت را مقایسه کنیم، احتمالا هیچ دو مدیر دیگری را در حوزه تکنولوژی تا این حد متفاوت پیدا نمی‌کنیم.

اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که در کنار توان مالی برای خرید تسلا، تجربه، امکانات و پول کافی را هم برای ادامه راه آن دارد.

اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که در کنار توان مالی برای خرید تسلا، تجربه، امکانات و پول کافی را هم برای ادامه راه آن دارد.

تیم کوک

کوک یک کارآفرین نیست. اون مغز متفکر اپل در چرخه تامین و عرضه محصولات این شرکت است. بدون تیم کوک، اپل هرگز نمی‌توانست مثل امروز کوهی از پول بسازد. اما چه خوشمان بیاید، چه نیاید، کوک شخصی نیست که دست به ریسک بزند. او ترجیح داده به جای ایجاد تحول در عرصه تلویزیون و رسانه، به ارایه‌ی ساعتی دیجیتال از سوی اپل بسنده کند.

از سویی، احتمالا همه اتفاق نظر داریم که اپل در زمان استیو جابز به یکی از ارزشمندترین و پرطرفدارترین شرکت‌های این حوزه تبدیل شد. در حال حاضر محصولی مثل آیفون به بلوغ رسیده و کسی نمی‌داند بعد از آیفون، اپل قرار است با چه چیزی دوباره توجه همه را جلب کند. اکوسیستمی که استیو جابز با آیفون ایجاد کرد در چیزی مثل اپل واچ ظاهر نخواهد شد؛ هیچکس از وضعیت پروژه Titan اپل خبر ندارد؛ مشخص نیست اپل قرار است با تلویزیون چه کند و سرویس موسیقی و سایر پروژه‌های تکنولوژیک اپل نیز همه خسته‌کننده به نظر می‌رسند.

تیم کوک به خوبی می‌داند در صورت خرید تسلا، ایلان ماسک تبدیل به استیو جابز جدید خواهد شد. و احتمالا این چیزی نیست که چندان راغب به انجامش باشد.

تیم کوک به خوبی می‌داند در صورت خرید تسلا، ایلان ماسک تبدیل به استیو جابز جدید خواهد شد. و احتمالا این چیزی نیست که چندان راغب به انجامش باشد.

اما این شرایط برای کمتر کسی تعجب‌برانگیز است. دلیل آن هم تیم کوک است. کوک یک مدیر ایده‌پرداز نیست و سایر ایده‌پردازان موثر این شرکت هم کسانی مثل «جانی آیو» (Jony Ive) و دیزاینر هستند. هیچ‌کس در این شرکت نمی‌تواند جانشین استیو جابز باشد و خلاقیت و نوآوری را به این شرکت بازگرداند. تیم کوک به خوبی می‌داند در صورت خرید تسلا، ایلان ماسک تبدیل به استیو جابز جدید خواهد شد. و احتمالا این چیزی نیست که چندان راغب به انجامش باشد.

کوک برخلاف اکثر مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی زندگی معمولی و روتینی دارد. او هیچ‌یک از یاغی‌گری‌های استیوجابز را در خود ندارد. فروتن و عادی است. حتی خصوصیات و تمایلات فردی او هم نتوانسته شخصیتی خاص و متفاوت از او ایجاد کند. او برای اپل و محصولاتی که به دست استیو جابز و سایر همکارانش در این شرکت ساخته شده‌اند، پشتیبانی خوشرو بوده و هنوز هم محصولات شرکت را با همین حس و حال در کنفرانس‌ها معرفی می‌کند.

ایلان ماسک

در نقطه مقابل، در حال حاضر ماسک در کنار مدیریت تسلا و SpaceX، رییس هیات مدیره‌ی Solar City هم هست. اون شخصا بر روند طراحی خودروهای تسلا نظارت داشته و به واسطه مطالعات و فعالیت‌هایش در SpaceX، هم‌اکنون همانند یک دانشمند در حوزه موشک آگاه است. همین خصیصه به‌تنهایی مهمترین تفاوت او و تیم کوک است. به علاوه، سابقه ایلان ماسک در تاسیس و مدیریت PayPal، در کنار صفات اخلاقی او در جایگاه یک مدیر توانا، نشان می‌دهد او احتمالا هرگز نمی‌تواند زیردست کسی کار کند.

تسلا تنها یکی از پروژه‌های آینده‌نگرانه‌ی ماسک است. تلاشی که او سعی دارد، به واسطه‌ی آن، توقف نیاز بشر به سوخت‌های فسیلی را شتاب دهد و تلاش می‌کند در همین مسیر تا سال ۲۰۲۰ پانصدهزار خودروی تسلا را روانه بازار کند. علاوه بر این، او فردی است که در اندیشه فرستادن انسان به سایر کرات است؛ چرا که به عقیده‌ی او زمین برای همیشه نمی‌تواند خانه ما باشد.

سابقه ایلان ماسک در تاسیس و مدیریت PayPal، در کنار صفات اخلاقی او در جایگاه یک مدیر توانا، نشان می‌دهد او احتمالا هرگز نمی‌تواند زیردست کسی کار کند.

سابقه ایلان ماسک در تاسیس و مدیریت PayPal، در کنار صفات اخلاقی او در جایگاه یک مدیر توانا، نشان می‌دهد او احتمالا هرگز نمی‌تواند زیردست کسی کار کند.

ایلان ماسک و شرکت‌هایش بلندپرواز هستند. او متفاوت و یاغی است. پس از اینکه ماسک PayPal را فروخت، با مطالعه کتابچه‌های راهنمای موشک‌های قدیمی روسی دانش طراحی و ساخت موشک را به خود آموخت. همچنین یکی از علایق قدیمی او، ساختن چیزی مثل تسلا بود. ماسک تمام زندگی‌اش را در جایگاه فردی مشهور در حوزه تکنولوژی گذرانده است. او چندین بار ازدواج کرده و شش فرزند دارد. پدری شگفت‌انگیز و فردی نجیب است. او به حدی به کارش اهمیت می‌دهد که در محل خط مونتاژ خودروهای تسلا می‌خوابد و شخصا بر پرتاب موشک‌های SpaceX نظارت دارد.

با تمام این توصیف‌ها و بیان تفاوت‌های این دو، کماکان نمی‌توان هر دو فرض (خرید یا عدم خرید تسلا توسط اپل) را نادیده گرفت. اما هر یک از آنها چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد؟

در صورت خرید تسلا توسط اپل، ایلان ماسک این فرصت را دارد که با کمک پول و تجربه اپل، بازار خودروهای الکتریکی را قبضه کند. همچنین اپل نیز می‌تواند در کنار کمک به تسلا، از دستاوردهای این شرکت در جهت کار بر روی پروژه Titan خود بهره ببرد. اپل در پشت صحنه از بستری که به واسطه این خرید به دست آورده، می‌تواند برای عرض اندام در حوزه اتومبیل‌های خودران نیز استفاده کند.

از طرفی، با وجود این تصورات جذاب، نباید این مساله را هم نادیده گرفت که اپل معمولا شرکت‌های گمنام و نسبتا کوچک را خریدارری و آنها را در اکوسیستم خود ادغام می‌کند. اما تسلا مجموعه‌ای نیست که قابل ادغام در هیچ‌یک از بخش‌های اپل باشد. به علاوه تسلا برای خود نامی شناخته شده به حساب می‌آید. این مساله با الگوی خریدهای سابق اپل سازگار نیست.

تحلیل‌گر شناخته‌شده‌ای همچون «ویوک وادوا» (Vivek Wadhwa)، ایلان ماسک را خلاق‌تر، باهوش‌تر و ریسک‌پذیرتر از استیو جابز می‌داند و معتقد است در صورتی که اپل دست روی تسلا بگذارد، باید ایلان ماسک را در سمت فعلی‌اش نگه دارد.

اما احتمالا مدیران این دو مجموعه نمی‌توانند مکمل هم باشند و یکی از آنها باید عرصه را ترک کند. وجود هر یک از آنها با قابلیت‌ها و شخصیت متفاوت‌شان برای شرکت‌هاشان ضروری است. در این میان در صورت انجام این معامله، قطعا خریدار در جای خود می‌ماند و فروشنده باید برود. اما ماسک کسی نیست که به راحتی قصد رفتن از تسلا داشته باشد. و چه بسا با رفتنش هم تسلا جذابیت و خلاقیت فعلی‌اش را از دست بدهد.

کانال تلگرام دیجی کالا مگ<

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. پیمان

    اپل دلره درجا میزنه بخاطر تیم کوک حالا بیاد تسلا که هنوز طلوع عصر درخشش هست رو بخره

  2. مهدی

    امیدوارم اگر پیشنهاد خریدی هم به تسلا میشود، از سوی آلفابت باشد، نه اپل
    همخوانی و قرابت بسیار بیشتری بین آلفابت و تسلا هست

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه