برندگان و بازندگان اکوسیستم اندروید در سال ۲۰۱۸

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اندروید

در سال ۲۰۱۸ مانند سال‌های دیگر، شاهد ارائه‌ی انواع و اقسام محصولات و نوآوری‌ها در اکوسیستم اندروید بودیم. در این میان، برخی از شرکت‌ها و محصولات موفق ظاهر شدند ولی برای برخی دیگر، سال ۲۰۱۸ سال خوبی نبود. در این مطلب، به برندگان و بازندگان اکوسیستم اندروید در سال ۲۰۱۸ نگاهی می‌اندازیم.

برنده: وان‌پلاس

وان‌پلاس

وان‌پلاس از جمله تازه‌نفس‌های اکوسیستم اندروید محسوب می‌شود که محصولات آن در سال‌های گذشته معمولاً بدون مشکل نبوده‌اند. اما در سال ۲۰۱۸، به نظر می‌رسد این شرکت به بلوغ رسیده و به غیر از ادعای دروغین مربوط به عرضه اولین گوشی مجهز به اسنپ‌دراگون ۸۵۵، گوشی‌های این شرکت سال ۲۰۱۸ را به خوبی پشت سر گذاشتند و توجه کاربران زیادی را جلب کردند. علاوه بر این، به لطف همکاری این شرکت با اپراتور مخابراتی T-Mobile در آمریکا، باعث شد این شرکت حضور بیشتری در بازار آمریکا داشته باشد و علاوه بر این، باید به سرعت بالای ارائه اندروید پای برای وان‌پلاس ۶ هم اشاره کنیم که کمی پس از گوشی‌های پیکسل، این نسخه‌ی جدید اندروید را دریافت کرد.

بازنده: HTC

HTC

وضعیت وخیم شرکت HTC در سال‌های اخیر به یک خبر تکراری بدل شده است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت گوشی پرچم‌دار U12 پلاس را معرفی کرد که اگرچه مشکلات جزئی مانند دکمه‌های حساس به فشار آن اعتراضاتی به همراه داشته، ولی روی هم رفته گوشی بی‌کیفیتی محسوب نمی‌شود. اما این گوشی هم در رقابت با غول‌های اکوسیستم اندروید مانند هواوی و سامسونگ موفق ظاهر نشد.

شرکت HTC حالا دیگر با هیچ‌کدام از اپراتورهای مخابراتی بزرگ در اروپا و آمریکا همکاری نمی‌کند، بخش اعظمی از قسمت تحقیق و توسعه آن روانه‌ی شرکت گوگل شده و از طرف مدیران ارشد، راه‌حلی برای برون‌رفت از این وضعیت دیده نمی‌شود. در سال ۲۰۱۸، وضعیت این شرکت که زمانی در اکوسیستم اندروید نقش بسیار مهمی داشت، بسیار بدتر از گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: HTC در سال ۲۰۱۹: آخرین فرصت برای بقا

بازنده: حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

تلاش‌های سازندگان برای توسعه حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر در سال ۲۰۱۸ نتیجه داد و بسیاری از گوشی‌های مبتنی بر اندروید همراه با این مشخصه عرضه شدند و باید بگوییم که تقریباً کیفیت و عملکرد تمام آن‌ها اصلاً قابل توجه نبوده است. در گوشی طرح پورشه هواوی میت RS این حسگر آن‌قدر بد بود که هواوی یک حسگر اثر انگشت را در پنل پشتی هم تعبیه کرد. در سال ۲۰۱۸، شاهد گوشی‌هایی مانند وان‌پلاس ۶T و هواوی میت ۲۰ پرو بودیم که از این مشخصه بهره می‌برند اما عملکرد آن‌ها به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با حسگرهای اثر انگشت معمولی نیست.

در این میان کوالکام فناوری حسگر اثر انگشت مبتنی بر فراصوت را توسعه داده و قرار است گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ اولین گجت‌های مبتنی بر این فناوری باشند. شاید در سال ۲۰۱۹ این فناوری بتواند وضعیت حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر را بهبود ببخشد ولی تا زمانی که این مشخصه مورد بررسی قرار نگیرد، نمی‌توان اظهارنظر کرد.

برنده: گوشی‌های عجیب‌وغریب

گوشی‌های عجیب‌وغریب

در اکوسیستم اندروید سال ۲۰۱۸، شاهد گوشی‌هایی با ویژگی‌هایی مانند طراحی کشویی، دوربین پریسکوپی و نمایشگر دوگانه بودیم. از بین این گوشی‌های نوآورانه می‌توانیم به مواردی مانند اوپو Find X، ویوو نکس، نکس ۲ و آنر مجیک ۲ اشاره کنیم. حتی می‌توان گوشی‌های گیمینگ مانند Razer Phone 2 و ایسوس ROG Phone که از ویژگی‌های جذابی بهره می‌برند، در دسته‌ی گوشی‌های نوآورانه سال ۲۰۱۸ قرار داد.

دوربین پریسکوپی، طراحی کشویی و نمایشگر دوگانه ویژگی‌هایی بودند که هوای تازه‌ای را برای اکوسیستم اندروید و گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۸ به ارمغان آوردند و به لطف این قابلیت‌ها، نسبت نمایشگر به بدنه افزایش پیدا کرد. اگرچه می‌دانیم این ویژگی‌ها عمدتا غیر از پر زرق‌وبرق بودن، عملکرد قابل توجهی ندارند. نمایشگر ثانوی عمدتا برای ثبت تصویر سلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و غیر از این، کارکرد چندانی ندارد و گوشی‌های دارای قطعات متحرک، خیلی بیشتر از دیگر گوشی‌ها در معرض نفوذ آب و گردوخاک قرار دارند و زودتر خراب می‌شوند. اما در نهایت، همین که شرکت‌های سازنده مذکور محافظه‌کارانه عمل نکرده‌اند و ایده‌های نوآورانه‌ای را اجرا کرده‌اند، منجر به ورود هوای تازه‌ای به این صنعت شده است.

بیشتر بخوانید: جدیدترین نوآوری‌ها برای حذف بریدگی نمایشگر

بازنده: آلومینیوم

آلومینیوم

اگر علاقه‌ی زیادی به بدنه‌های آلومینیومی دارید، پس مطمئناً ۲۰۱۸ سال چندان خوبی برای شما نبوده است. بعد از اینکه اپل در سال ۲۰۱۷ به بهره‌گیری از پنل‌های شیشه‌ای روی آورد، بسیاری از سازندگان گوشی‌های مبتنی بر اندروید هم به این روند پیوستند و بدنه‌های آلومینیومی تا حد زیادی ناپدید شدند. با توجه به اینکه به‌زودی اینترنت ۵G همه‌گیر می‌شوند و این گوشی‌ها نیازمند بهره‌گیری از آنتن‌های پیشرفته‌ای هستند، پس بازگشت بدنه‌های آلومینیومی بسیار بعید به نظر می‌رسد و به این زودی‌ها شاهد بهره‌گیری از چنین بدنه‌هایی نخواهیم بود.

برنده: هواوی

هواوی

فارغ از مسائل سیاسی، هواوی سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته است. این شرکت در این سال بیش از ۲۰۰ میلیون گوشی را روانه‌ی بازار کرد و نقش آن در اکوسیستم اندروید مهم‌تر از گذشته شده است. پرچم‌داران این شرکت مانند P20 پرو و میت ۲۰ پرو توجهات بسیاری زیادی را جلب کردند و فروش خیلی خوبی داشتند. هواوی در زمینه‌ی عمر باتری و سرعت شارژ هم عملکرد خیلی خوبی داشت و با معرفی شارژ سریع ۴۰ واتی، مورد توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان قرار گرفت. اگرچه دولت آمریکا شمشیر را برای این شرکت چینی از رو بسته است، اما هنوز این درگیری تأثیر منفی قابل توجهی در عملکرد مالی این شرکت نداشته است و باید ببینیم هواوی در سال آینده چه نوآوری‌هایی را به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به رشد شگفت‌انگیز کمپانی هواوی

بازنده: سونی

سونی

شرکت سونی در چهار سال گذشته گوشی‌های هوشمند بسیار خوب، بسیار خسته‌کننده و بسیار گران‌قیمت عرضه کرده که کمتر کسی آن‌ها را می‌خرد. این شرکت همچنان به ترندهای روز توجهی ندارد و پرچم‌داری مانند XZ3 از قابلیت‌های مد روز مانند دوربین چندگانه، دوربین مبتنی بر پردازش نرم‌افزاری و باتری حجیم بهره نمی‌برد. روزی روزگاری شرکت سونی در صنعت گوشی‌های هوشمند حرف بسیاری برای گفتن داشت ولی حالا حتی طراحی گوشی‌های این شرکت هم بسیار خسته‌کننده و قدیمی شده است. با وجود اینکه شرکت سونی از بهترین سازندگان سنسورهای دوربین محسوب می‌شود، اما گوشی‌های این شرکت از لحاظ عکس‌برداری عملکرد قابل توجهی ندارند.

برنده: دوربین مبتنی بر پردازش نرم‌افزاری

دوربین

در چند سال گذشته، شرکت‌های فعال در اکوسیستم اندروید و صنعت گوشی‌های هوشمند، توجه زیادی به بهبود سخت‌افزاری دوربین‌ها نشان داده‌اند. اما در سال ۲۰۱۸، شاهد عملی شدن برخی از پتانسیل‌های الگوریتم‌های هوش مصنوعی و کاربرد آن در زمینه‌ی دوربین‌ها بودیم. تقریباً دوربین تمام گوشی‌های پرچم‌دار و باکیفیت، برای ارائه گستره دینامیکی و جزئیات رنگ‌های بهتر، از تکنیک عکاسی مولتی‌فریم استفاده می‌کنند. در همین زمینه باید به ورود هوش مصنوعی به حوزه عکاسی با دوربین گوشی هم اشاره کنیم.

اما از بخش‌هایی که پردازش نرم‌افزاری بسیار موفق ظاهر شده، حالت شب است که در این زمینه هواوی و به‌خصوص گوگل عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند. هواوی با گوشی P20 چنین قابلیتی را معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌داد در محیط‌های کم‌نور عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت کنند. اما در سال ۲۰۱۸، شرکت گوگل که توسعه‌دهنده‌ی سیستم‌عامل اندروید است، با معرفی گوشی‌های پیکسل ۳ این قابلیت را به سطح جدیدی ارتقا داد. این مشخصه Night Sight نام دارد و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، دوربین این گوشی‌ها در بدترین شرایط نوری هم عکس‌های قابل توجهی را ثبت می‌کنند. به همین خاطر چندان تعجب‌آور نیست که سامسونگ هم می‌خواهد چنین قابلیتی را در گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ قرار دهد.

بازنده: Wear OS

Wear OS

علی‌رغم بهره‌گیری از نام جدید، بازطراحی کلی و ارائه‌ی تراشه تازه‌نفس، اما باز هم ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS عملکرد قابل توجهی ندارند. طبق گزارش‌ها، با توجه به فروش پایین این ساعت‌ها، کوالکام برای ساخت یک تراشه همه‌فن‌حریف تمایل چندانی ندارد. بسیاری از این ساعت‌ها همچنان از تراشه‌های قدیمی بهره می‌برند و البته تراشه Wear 3100 هم نتوانسته عملکرد کلی این ساعت‌ها را به‌صورت محسوس بهبود ببخشد. تا زمانی که گوگل و دیگر شرکت‌های سخت‌افزاری به‌صورت جدی برای بهبود این پلتفرم وارد عمل نشوند، در سال ۲۰۱۹ هم احتمالاً وضعیت این گجت‌ها بهبود قابل توجهی نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ۸ پیش‌بینی برای گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۹

منبع: Android Central

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. میثم

    آقای اسفندیاری اکثر مقاله‌های شما رو می‌خونم. وقتی تیتر یه مقاله رو می‌خونم می‌تونم حدس بزنم که اینو شما نوشتین. مخصوصاً مقاله‌هایی مثل همین مقاله که تو سایت‌های تخصصی دیگه هم کم پیدا میشن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه