توسل به سریع حرف زدن (Argument by Fast Talking) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۵۷)

۶ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تعریف: مغلطه توسل به سریع حرف زدن موقعی پیش می‌آید که گوینده با سریع حرف زدن سعی کند خود را باهوش یا با اعتماد به نفس بالا جلوه دهد و بدین ترتیب خود را از بیان حقیقت یا ارائه‌ی مدرک مبرا کند.

معادل انگلیسی: Argument by Fast Talking

الگوی منطقی:

طبق گفته‌ی شخص ۱، Y صحیح است.

شخص ۱ خیلی سریع حرف می‌زند.

بنابراین Y صحیح است.

مثال ۱: (آن را خیلی سریع بخوانید)

بدین ترتیب نتیجه‌گیری من اینه که فقط یک خدا وجود داره. بدون شک،‌ بی‌تردید، بدون دودولی، من از چیزی که گفتم مطمئنم، چون می‌دونم حقیقت چیه و اومدم اینجا تا این حقیقت رو با شما به اشتراک بذارم. همگی در پناه خدا!

توضیح: در مثال بالا گوینده هیچ مدرکی برای ادعای خود مطرح نکرده است. اگر جملات بالا سریع و رسا بیان شوند، قابلیت متقاعدسازی‌شان بیشتر از موقعی‌ست که با لحن و تن صدای یک آدم پشت‌کوهی بیان شوند. اگر هدف گوینده از این کار این باشد که به دیگران فرصت ندهد استدلالش را در ذهن پردازش کنند و بدین ترتیب راحت‌تر آن را بپذیرند، مرتکب این مغلطه شده است.

مثال ۲: (همان مثال بالا – آن را خیلی سریع بخوانید)

بدین ترتیب نتیجه‌گیری من اینه که فقط یک خدا وجود داره. بدون شک،‌ بی‌تردید، بدون دودولی، من از چیزی که گفتم مطمئنم، چون می‌دونم حقیقت چیه و اومدم اینجا تا این حقیقت رو با شما به اشتراک بذارم. همگی در پناه خدا!

توضیح: این بار، اگر شمایی که دارید به استدلال گوش می‌دهید، گول سرعت بالای حرف زدن گوینده را بخورید و آن را به‌عنوان جایگزینی برای مدرک ادعایش بپذیرید، مرتکب این مغلطه شده‌اید. شاید گوینده اعتماد به نفس بالایی داشته باشد یا شاید هم شما رویتان نمی‌شود تا از او بخواهید حرفش را تکرار کند یا شمرده‌تر سخن بگوید. بنابراین حرف او را می‌پذیرید. اگر این کار را بکنید، مرتکب مغلطه شده‌اید.

استثنا: معمولاً کسانی که سریع حرف می‌زنند قصد گول زدن شما را ندارند و اگر شما هم به خاطر سریع حرف زدنشان اعتبار بیشتری به استدلال‌هایشان نبخشید، مغلطه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

راهنمایی: اگر می‌خواهید سخنران خوبی شوید، روی سرعت حرف زدنتان تمرین کنید. سرعت حرف زدنتان باید به قدری آهسته باشد که مخاطب بتواند حرف‌هایتان را دنبال کند، ولی نه خیلی آهسته، مگر این‌که قصد داشته باشید روی نکته‌ی خاصی به صورت نمایشی تاکید کنید.

منابع:

Wormeli, R. (2001). Meet Me in the Middle: Becoming an Accomplished Middle-level Teacher. Stenhouse Publishers.

ترجمه‌ای از:

Logically Fallacious

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Amir

    اقای اذسن یه سوال دارم میخواستم بدونم بهترین اثر ادبی از نظر شما چیه؟کلا بهترین کتابی که خوندید رو معرفی کنید.
    ممنون.

    1. راستش من کتاب موردعلاقه ندارم. یعنی کتاب‌ها اینقدر با هم متفاوتن که با هیچ معیار معناداری نمی‌شه با هم مقایسه‌شون کرد. ولی اگه بخوام از لحاظ اهمیت شخصی بگم، هری پاتر جایگاه ویژه‌ای برام داره. من توی دوره‌ی Pottermania بزرگ شدم و فکر نکنم هیچ چیزی بتونه اون جوو تکرار کنه. ولی اگه کتاباش رو می‌خوندم، طبعاً بهترین کتاب دنیا به نظرم نمی‌رسید.

      1. Amir

        ممنون از پاسختون البته من منظورم فقط فانتزی نبود مثلا شخصا برادران کارامازوف رو یکی از بهترین ها میدونم.
        تو فانتزی شخصا وارکرفتو از همه بیشتر دوست دارم البته فقط سه گانه استراتژی که منتظرم روزی نقدشو بنویسید.

  2. Amir

    شرمنده الان دیدم پاسخ دادید
    خیلی ممنون از پاسختون و باید بگم اقای اذسن من قربون اون پادکستی میرم که شما توش حضور داشته باشید.
    بسیار بسیار برای دیدار شما منتظرم.

    1. مرسی از حسن نظرت. فقط کجا ذکر شده که من موافقت کردم بیام تو پادکست؟

      1. Amir

        پادکست نهم دقیقه ی هفتم بود فک کنم اقای میرزایی در جواب بنده گفتن ما با اقای اذسن تماس گرفتیم و شما بهشون گفتید که میام و ازشون خواستید که فقط باید برنامه‌ریزی انجام بشه…
        والا بیاید دیگه اقای اذسن نارحتمون نکنید دیگه ببینید کاراتونو:)))

  3. Amir

    سلام اقای اذسن ببخشید یه کامنت تو پست جعبه ابزار بازی سازان ۵۳ دادم نمیدونم چرا تایید نکردید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه