نگاهی نو به اولتیما تولی با تصاویر جدید افق‌های نو

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
افق‌های نو

فضاپیمای افق‌های نو (New Horizons) که در اولین روز سال ۲۰۱۹ از نزدیکی اولتیما تولی (Ultima Thule) گذر کرد به تازگی تصاویر جدیدی از این جرم دوردست را به زمین ارسال کرده است. تصاویری که در آخرین مراحل گذر این فضاپیما از نزدیکی این جرم ثبت شده و درک ما از این جرم دوردست را تغییر داده است.

البته این مجموعه عکس آخرین تصاویر افق‌های نو نیستند و ارسال عکس‌های بیشتر تا چندین ماه بعد ادامه خواهد داشت.

اولتیما تولی

مجموعه تصویری از آخرین مراحل گذر فضاپیمای افق‌های نو از نزدیکی اولتیما تولی. Credits: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute/National Optical Astronomy Observatory

این مجموعه عکس کم‌نظیر که به نوعی لحظات خداحافظی افق‌های نو با اولتیما تولی را نشان می‌دهد داده‌های علمی مهمی را نیز در پی داشت. در اولین تصاویر نمای نزدیک از این جرم به نظر می‌رسید این سنگ آسمانی از اتصال دو بخش کروی تشکیل شده که در کنار هم شکلی شبیه به آدم برفی را تشکیل می‌داد. اما اکنون و با بررسی‌هایی که روی تصاویر جدید انجام شده نظر پژوهشگران در این مورد تغییر کرده است.

اکنون پژوهشگران تیم افق‌های نو عقیده دارند دو بخش اولتیما تولی کروی نیستند. داده‌های جدید نشان می‌دهند این جرم شکلی تخت‌تر دارد و چیزی شبیه به پن‌کیک است.

البته هنوز داده‌ها دقت کافی و صد در صد را ندارند و مدل‌سازی‌های پژوهشگران با مقداری خطا همراه است. اما به هر حال چیزی که مشخص است این است که این جرم از آن چیزی که گمان می‌کردیم بسیار تخت‌تر است.

داده‌های جدید افق‌های نو نشان می‌دهند اولتیما تولی تخت‌تر از چیزی است که می‌پنداشتیم. خط‌چین در تصویر پایین میزان خطای احتمالی در نتیجه‌گیری‌ها را نشان می‌دهد. Credits: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

این نتیجه‌گیری سوالات مهمی را پیش روی دانشمندان می‌گذارد. ما تا کنون جرمی شبیه به این ندیده‌ایم و نحوه‌ی شکل‌گیری اولتیما تولی یکی از سوالات بزرگ پژوهشگران است.

همان‌گونه که در تصاویر مشخص است تنها بخش‌هایی از اولتیما تولی با نور خورشید روشن شده و دیگر نواحی تاریک است. دانشمندان برای بررسی شکل و ظاهر این جرم از روی این تصاویر از ستاره‌هایی که در تصویر دیده می‌شوند کمک گرفتند. پیدا و پنهان شدن ستاره‌ها در نزدیکی لبه‌های اولتیما تولی این فرصت را به دانشمندان داد تا شکل ظاهری هر دو بخش این جرم را با دقت بیشتری بررسی کنند.

افق‌های نو در اولین روز سال ۲۰۱۹ ملاقاتی تاریخی با اولتیما تولی داشت و از فاصله‌ی چند هزار کیلومتری این جرم گذر کرد. اولتیما تولی جرمی دوردست در ورای مدار سیاره‌ی نپتون است که چیزی در حدود شش میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد. به این ترتیب این جرم فرانپتونی دورترین جرمی است که بشر با ارسال فضاپیما آن را کاوش کرده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از گذر فضاپیمای افق‌های نو از نزدیکی اولتیما تولی.

Credit: NASA/JPL/JHUAPL

منبع: NASA

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما