شما بگویید؛ ساعت هوشمند یا ساعت معمولی؟

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

سال‌ها پیش آرزوی خرید یک کامپیوتر شخصی را داشتیم. بعد، لپتاپ‌ها وسوسه‌مان کردند و کم‌کم تلفن‌های همراه هوشمند به بخشی از زندگی ما تبدیل شدند. حالا چند سالی است که چیز دیگری، خوره‌های تکنولوژی را وسوسه می‌کند. آیا باید در برابر اغوای ساعت‌های هوشمند مقاومت کرد؟ آیا در زمان حاضر، همچنان خرید ساعت‌های مچی معمولی منطقی‌تر نیست؟ ما از شما می‌خواهیم که با نظرات خود، پاسخی درست برای این پرسش‌ها پیدا کنید. شما به ما بگویید: ساعت هوشمند یا ساعت معمولی؟ لطفا با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌    ‌‌‌

به‌ناچار، تصمیم گرفتیم تقابل ساعت‌های هوشمند و ساعت‌های معمولی را به شکلی کاملا متفاوت روایت کنیم. ما این کار را با زیر سوال بردن ماهیت ساعت‌های هوشمند انجام می‌دهیم. چون تکلیف ساعت‌های مچی عادی روشن است؛ آن‌ها بدون نیاز به وکیل‌مدافع، محبوب‌اند. ساعت‌های مچی معمولی، از همه لحاظ به بلوغ رسیده‌اند. ایراد‌های‌ احتمالی‌شان هم ربط زیادی به تکنولوژی استفاده‌شده در آن‌ها ندارد. متریال مورد استفاده و اعتبار شرکت سازنده از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت‌شان است. بسته به سلیقه‌‌ی شما، صدها هزار گزینه پیش روی‌تان وجود دارد. شما یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنید و شاید سال‌های سال آن را به مچ‌تان ببندید و به داشتن‌اش افتخار ‌کنید. پس اگر می‌بینید ما تمرکز نوشته‌مان را روی ساعت‌های هوشمند قرار می‌دهیم، به ما خرده نگیرید!

داستان ساعت‌های هوشمند آن‌قدرها هم که عموم مردم فکر می‌کنند، نو و بکر نیست. از حدود ۲۵ سال پیش شرکت‌هایی مثل کاسیو ایده‌‌ی چنین ساعت‌هایی را در ذهن داشتند. اما این موضوع از حدود سه چهار سال پیش و با همه‌گیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند، کم‌کم داغ شد. ساعت «پبل» (Pebble) از اولین‌ ساعت‌های هوشمند محبوب بود. سامسونگ و سونی هم خیلی زود دست‌به‌کار شدند. گوگل هم سال ۲۰۱۴، «اندروید ور» (Android Wear) را به‌عنوان سیستم عامل اختصاصی ساعت‌های هوشمند معرفی کرد. یک سال بعد، اپل پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و انتظار، بالاخره «اپل واچ» (Apple Watch) را رو کرد. اما آیا این بازی جدید، شما را متقاعد می‌کند که به‌جای یکی از آن ساعت‌های لوکس یا اسپورت بازار، یکی از این گجت‌های دوران پسادیجیتال را انتخاب کنید؟

ساعت هوشمند یا ساعت معمولی؟

بیایید ابتدا به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مشخصه‌ی ساعت‌های هوشمند بپردازیم. خیلی‌ها به ساعت‌های هوشمند به چشم یک مکمل تلفن همراه نگاه می‌کنند. این دسته از افراد، منطقی‌ترین انتظارات را از ساعت‌های هوشمند دارند. شما به‌راحتی تماس‌ها، اعلان‌ها، آلارم‌ها و پیام‌های خود را روی ساعت‌تان دریافت می‌کنید و از این‌رو دیگر لازم نیست گوشی‌تان را دم‌به‌دقیقه از جیب یا کیف‌تان بیرون بیاورید. با کمی دقت به این ویژگی بنیادین ساعت‌های هوشمند، می‌توان یک نسخه‌ی ساده پیچید: اگر از آن دست آدم‌هایی هستید که پیوسته به گوشی‌تان چسبیده‌اید و از این موضوع کلافه شده‌اید، شاید خرید یک ساعت هوشمند تصمیم بدی نباشد. اما اگر آن‌قدرها هم به چک کردن صفحه‌ی گوشی‌تان معتاد نشده‌اید، بهتر است فعلا قید خرید ساعت هوشمند را هم بزنید.

با قاطعیت می‌توان گفت که همه‌ی ساعت‌های هوشمند بازار ایرادهای خود را دارند؛ مثلا خیلی از آن‌ها از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی نمی‌کنند. حتی شناخته‌شده‌ترین ساعت هوشمند بازار یعنی اپل‌واچ هم عاری از مشکل نیست. به‌طور مثال این ساعت با دستگاه‌های قدیمی‌تر کار نمی‌کند.

گجت‌های پوشیدنی و به‌طور خاص ساعت‌های هوشمند، محصولاتی خام و جوان هستند. تاجایی‌که برخی فکر می‌کنند که با خرید این گجت‌ها موش آزمایشگاهی شرکت‌ها شده‌اند. واقعیت این است که تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها تقریبا به‌نوعی پختگی و بلوغ رسیده‌اند. اما برخی قابلیت‌های تعبیه‌شده در ساعت‌های هوشمند آن‌قدر خام است که حتی سازندگان‌شان هم با شک و تردید آن‌ها را معرفی می‌کنند! ساده بگوییم: شما هروقت یک ساعت هوشمند خریدید، مدام باید نگران باشید که نکند مدل بعدی چیز بهتری داشته باشد؛ مشکلی که به‌طور حتم در ساعت‌های مچی عادی غیرهوشمند وجود ندارد.

ساعت‌ هوشمند برای نمایش‌ اعلان‌ها، وسیله‌‌‌ای ایده‌آل است. اما یک مشکل وجود دارد؛ سازندگان سعی می‌کنند برای رقابت با هم، تا آن‌جا که ممکن است آن را با قابلیت‌های عجیب‌و‌غریب پر کنند. سگی را در نظر بگیرید که قرار است حافظ ملک شما باشد، اما آن‌قدر به آن غذا داده‌اید و قلاده‌ی سنگینی به گردن‌اش آویخته‌اید که نمی‌تواند جم بخورد!

یک موضوع مهم دیگر هم هست که به اعتقاد خیلی‌ها از همه حیاتی‌تر است: باتری. در حالی‌که هنوز مشکل باتری در تلفن‌های هوشمند حل نشده، حالا متخصصان باید راه‌حلی برای مشکل باتری ساعت‌های هوشمند پیدا کنند. با خرید یک ساعت هوشمند، شما یک گجت به گجت‌هایی که باید روزانه شارژ کنید، اضافه کرده‌اید. آیا وقت و حوصله‌ی این کار را دارید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، پیشنهاد ما این است که بر اساس سلیقه‌تان یک ساعت معمولی کلاسیک یا اسپورت خریده و خودتان را از شارژهای پی‌در‌پی راحت کنید.

ما در جدول زیر یک جمع‌بندی ساده از ویژگی‌های مثبت ساعت‌های هوشمند و ساعت‌های مچی معمولی انجام داده‌ایم. این موارد ممکن است با توجه به تجربه‌ی شما، متفاوت باشند.

مقایسه ساعت هوشمند با ساعت معمولی

شما به‌‌راحتی و بدون نیاز به یک ساعت هوشمند می‌توانید زندگی مدرن و دیجیتالی خود را ادامه دهید. ساعت هوشمند در این برهه‌ی زمانی از تاریخ تکنولوژی، بیش از هر چیزی یک «گجت اضافی» است؛ دستگاهی کوچک که می‌تواند چند امکان ساده و دم‌دستی را برای‌تان فراهم کند. حال سوال اینجاست که آیا خرید ساعت هوشمند ارزش‌اش را دارد؟ شما به ما بگویید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰۱ دیدگاه
  1. ......

    سلام.شاید همه بگن ساعت معمولی اما من میگم ساعت هوشمند. این همه کارایی این همه واچ فیس چطور میگین تنوع نداره.شما برو تو اینترنت بزن واچ فیس های ساعت هوشمند.سامسونگ گیر اسپورت میتونه تا چندین متر بره زیر اب.برای پیام دادن سامسونگ برنامه ای داره که یه حرف رو رو صفحه مینویسی و ارسال میکنی و دیگه کیبورد نیاز نیست.برای لمس کردن صفحه هم نیازی نیست به خاطر اینکه سامسونگ با صفحه ی چرخان خودش مستونه کل کارایی هارو انجام بده . میتونی به
    وسیله ی ساعت به کارت بانکیتون وصل شین و با nfc پرداخت هارو انجام بدی

    1. آری

      عزیر من به منم ۶ میلیون بدن می رم ساعت هوشمند می خرم.ندارم به مولا باید به همین ۲۰۰ و ۳۰۰ تومنی ساعت معمولی عادت کنم و گرنه ….فقط مشکل پوله دیه الان..

  2. فرهاد

    یک زمانی مردم دنبال گوشی کوچکتر بودند. اما امروزه با تلفیق کارکردهای تبلت با گوشی موبایل همه دنبال گوشی با ابعاد بزرگتر هستند. برای همین هم شرکت ها به دنبال ساخت گوشی با صفحه بزرگتر رفتن.چون مشتری بیشتری دارن.
    حالا با این اوصاف صفحه یک ساعت به اون کوچکی چطور می تونه نیازهای یک نفر را برآورده کنه؟!

  3. رضا

    باسلام من پس از مدتها تصمیم گیری بالاخره یک ساعت هوشمند خریدم بنا به نوع کارم لازم داشتم چون که یک تبلت هشت اینچی دارم وبرای استفاده تلفنش یه شرایط دیگری رو باید درست کنی راستش وقتی که یک تبلت میتونه جای یک گوشی رو هم بگیره قطعآ لازم نمیبینی که یک گوشی موبایل به کیف یا جیبت اضافه کنی اما موضوع مهم تماسهاش هست که وقتی میخای چک کنی یک کم دردسر داره ولی
    با ساعت جدید که البته سیم میخوره این مشکل حل شد به غیر از مواردی که علی آقا ذکر کردن مثل تایپ کردن سختش وعادت کردن که
    لازمه بهش عادت کنین اما واقعیت این که یواش یواش از اعتیاد بگوشی دست میکشین درضمن مطمعن باشید آینده با گوشیهایی که روی مچتون میبندید دیدار خواهید کرد پس لازمه شروع کنید.

    همون
    موتردی که

  4. علی

    سلام من یه ساعت هوشمند هدیه گیرم اومد واقعا چیز مسخره ای هست و الان ۲ ماهه تو کشوی کمدمه و ساعت معمولیه خودمو میپوشم.مشکلات: اصلا در مقابل ساعت عادی شیک نیست و اون کلاس و شیکپوشیو منتقل نمیکنه.۲.باطریشون افتضاحه و من حوصله شارژ گوشیمم ندارم چه برسه به این.۳.خوندن پیاما توش سخته چون صفحش کوچیکه خیلی!! جواب دادنش که سختتره چون دکمهاش خیلی کوچیکه.۴.اهنگ گوش دادن روشم که با صدای کمش در مقابل گوشیتون تقریبا احمقانس.۵.ضربان قبلو شمارش قدمها هم که گوشیم بهترشو داره.۶.برای هر کاری اولش میرفتم سر ساعته بعد که اعصابمو خرد میکرد از کوچکی و بیکیفیتیش مجبور بودم بازم گوشیمو در بیارم و خیلی سریعترو راحتتر کارو انجام بدم.۷.دوربینش افتضاحه و هیچ کس دوست نداره در مقابل دوربین گوشیش با اینا عکس بگیره!!۸.هیچوقت بهتر نمیشن چون جا ندارن نه جای باطریه بزرگتر نه جای سنسورهای قویتر نه جای دوربین بهتر و هرچیم بهتر بشن بازم گوشیا بهترن مخصوصا که صفحش نمیتونه بزرگتر بشه که بزرگترین مشکل همینه.۹.یه ساعتو اگه بخری هر روز گرونتر میشه و هیچ وقت از مد نمیوفته ولی این ساعتای هوشمند نزدیک یک میلیون پول میدی سال بعدش میشه ۵۰۰ تومن سال بعدترشم هرکی دستت دید مسخره میشی مثل اینکه کسی الان مثلا گلکسی اس۲ دستش باشه از مسخرگیشم بگذریم خارج از رده میشه مثل همین گلکسی اس ۲ که الان عملا از رده خارجه

  5. مجید

    من با فاصله زیاد از دوستان دارم این پست میزارم شاید اون موقع هنوز شرکتهای سویسی وارد بازار ساعتهای هوشمند نشده بودن ولی الان میتونید یک ساعت هوشمند بخرید که ظاهر کاملا کلاسیک وشیکشو حفظ کرده باشه و ۴ سال عمر باطری داره با گوشیتون ارتباط برقرار میکنه تماس و پیامک شماره های مهمتون بهتون اطلاع میده فقط صفحش ثابت ولی به اعتقاد من با اصالت و زیبا وامکانات دیگه ساعتهای هوشمند گامشمار و … حتی در مسافرت دور دنیا با ساعت هر منطقه اتوماتیک تنظیم میشه برای مثال برند فردیک کنستانت به سایت اصلیش سری بزنید تو ایران هم موجوده برای اگاهی بوده نه جنبه تبلیغ برندهای دیگر هم هستند

  6. عدنان

    سلام
    من از تنوع ساعت مچی لذت می برم. الان هم چند تا ساعت مچی معمولی دارم. ولی با یک ساعت هوشمند می توان از طراحی های مختلف صفحه به طور یک جا استفاده کرد. اما ایرادهای ساعت هوشمند یکی باتریش که شما هم اشاره کردید. در ساعت معمولی بدون نیاز به باتزی مثل ساعت خورشیدی و اتوماتیک و یا حداقل با باتری تا یک سال میشه انرژی ان را تعمین کرد. مشکل دیگر ساعت های هوشمند که الان وجود ندارد مثلا ضد آب بودن که در ساعت های معمولی به طور معمول ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر و در مدل های بالاتر و گران قیمت تر جتی به ۲۰۰۰ متر هم می رسد اما در ساعت های هوشمند این مقدار فقط به ۱ متر رسیده است.

  7. امیرعباس سعادتی

    یادش بخیر بچه بودیم با خودکار رو دستمون ساعت میکشیدیم، یادش بخیر ساعت بابابزرگمونو دستمون میکردیم و پز قدمت و اصالتش رو میدادیم، یادش بخیر اولین ساعتی رو که خریدم، یادش بخیر ساعت فقط برای دونستن زمان بود و در آخر یادش بخیر ساعت قدیمیم؛دلم واسش تنگ شده 😉
    آخه این چه قیاسی شما میکنید. یه بچه ژیگول ۴ ساله چه حرفی واسه گفتن در برابر تاریخ ۶۰۰ ساله ساعت مچی داره!!!؟ ساعتی که فقط برای ساخت یک عددش یک تا ۳ سال تمام مهندسین و تکنسین های patek phillipe یا a.lange & son یا franck muller یا richard mille یا vacheron constantin یا jaeger lecoultre یا …… عمر و عشق و وجودشون رو واسش میذارن چطور قابل قیاس با یه تراشه الکترونیکی که ربات میسازتش!!!؟
    آیا ضد آبه(تا ۱ متر؟؟؟)؟ آیا اتوماتیک و کوکیه؟ آیا نبضیه؟ آیا باطریش ۳ سال بدون غذا دووم میاره؟ آیا تنوع داره؟ آیا بعد از چند سال دلتو نمیزنه؟
    بخدا که ساعت عقربه ای اصل، روح داره به داشتنش میبالی.
    میدونم که لحن بیانم پر از تعصب بود ولی این متن رو صرفا برای عاشقای ساعت نوشتم تا بدونن یه نماینده حرف دلشون رو زده.
    امیدوارم ۱۰ سال دیگه که ساعتهای هوشمند همه جا مثل …. ریخت ، اون یادش بخیر ای اول متن رو نگی.

  8. بابک ملک زاده

    با گذاشتن این مطلب نگرانم کردین نکنه ساعت معمولی منقرض بشه برم دست بکار شم واسه خریدن یه ساعت معمولی

  9. امین

    مقایسه از پایه غلط است چون این دو وسیله تنها در نام و محل نصب با هم اشتراک دارند. در واقع این مقایسه به اندازه مقایسه گوشی تلفن دارای شماره گیر دوار با گوشی هوشمند، خنده دار است.
    ساعت‌های هوشمند در دسته بندی ابزارهای دیجیتال پوشیدنی قرار میگیرند و به هیچ یک از تکنولوژیهای پیش از خودشون قابل قیاس نیستند. اونهم چنین قیاس حذفی که این یا آن؟؟؟؟؟؟؟

  10. Hadi.al

    سلام
    خوب ساعت معمولی میتونه بهتر باشه… اگه بخوایم از ساعت به عنوان ساعت استفاده بکنیم!
    ساعت های هوشمند همون طور که توی متن هم گفته شده بیشتر داره به حاشیه میره و یه سری امکانات شرکت ها براش اضافه کردن که خوب استفاده ای هم ندارن.
    امکاناتی مثل اس هیلس و سلامتی که مثلا سامسونگ استفاده کرده برا ساعتش خوب خوبه و میشه گفت تنها کاریه که میشه بغیر ساعت نگاه کردن ازش انتظار داشت.هشدار پیام و ایمیل و… به نظر من واقعا بی ارزشه چون خوب اگه پیامی بیاد و متوجهت کنه باید جواب پیام رو بدی..با اون صفحه کوچیک چطوری میشه جواب پیام رو داد!!
    از نظر ظاهر هم خوب ساعت هایی مثل Gear 2 و Moto 360 رو بیشتر می پسندم(بیشتر بخاطر دایره ای بودنشون؛فکر کنم این یه اصل شده که اگه یکی بگه ساعت تو ذهن آدم اولین تجسمی که میشه یه چیز گرده!) به همین خاطر از ساعت اپل خوشم نمییاد.از بین اون دوتا ساعت سامسونگ از نظر اندازه و ساخت بهتره… ساعت موتورولا مخصوصا با بند چرم منتظره که بندش رو باز کنی و بیفته زمین!!!
    …و مهمترین ایراد هم همون باطری هاش هست که واقعا حوصله شارژ کردن یه چیز اضافه دیگه رو ندارم!

    البته اینایی که گفتم بیشتر صلیقه هستند ولی صلیقه هم باید با واقعیت باشه…..

  11. محمد حسین

    من از دیجی کالا zephone رو خریدم اما بعد خرید پشیمون شدم گفتم واقعا چه نیازی به ساعت دارم؟مشخصه ای که همه بهش اشاره میکنن باتری هست.ضدآب و گردو غبار بودن ساعت هم روش اضافه کنید.من که فکر میکنم کسی که بخواد پلیس بازی دربیاره یا سره جلسه امتحان تقلب کنه براش این ساعتها بهتر باشه اگرنه پول رو باید داد به یک گوشی فبلتی ۶ تا ۷ اینچ

  12. سامان امینی

    سلام
    به نظر من ، ساعت های هوشمند هنوز تو ابتدای راه رشد هستند و هنوز به بلوغ کافی نرسیدند … شاید در آینده بتونن جایگزین ساعت های معمولی بشن ولی الان باید بگم به عنوان یه گجت جداگانه میتونن مورد استفاده قرار بگیرند ولی مسلما در کنارشون ساعت های عادی هم جایگاه خاص خودشونو دارند..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه