شما بگویید؛ عکاسی موبایل یا DSLR؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
عکاسی موبایل یا DSLR

باز هم شنبه‌ای دیگر از راه رسید و با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» به سراغ دوستان عزیز دیجی‌کالا مگ آمده‌ایم. موضوع بحث این هفته‌ی ما چیزی است که از همان ابتدای راه‌اندازی مدرسه‌ی عکاسی موبایل قصد طرح کردن آن را داشتیم، ولی ترجیح دادیم بیشتر صبر کنیم تا در فرصتی مناسب‌تر به آن بپردازیم: عکاسی موبایل یا عکاسی DSLR؟

احتمالا بسیاری از شما هنگام برخورد کردن با این سؤال بلافاصله به این فکر خواهید افتاد که اساسا چنین مقایسه‌ای صحیح نیست و هر کدام از این دو ابزار عکاسی کارکرد متفاوت و خاص خودشان را دارند. بله از دیدگاه تخصصی ما هم با شما موافق هستیم. ولی این هم خود بخشی از پاسخی است که ما انتظار داریم با کمک شما به آن برسیم. اساسا هر کدام از این ابزارها برای چه شرایطی مناسب‌ترند؟ برخی از افراد هنوز معتقد هستند که دوربین‌های DSLR در هر شرایطی نسبت به دوربین موبایل ارجحیت دارند. ولی آیا واقعا این تفکر درست است؟ آیا هیچ شرایطی وجود ندارد که در آن دوربین موبایل کارایی بیشتری نسبت به یک دوربین DSLR داشته باشد؟ زمانی کیفیت دوربین گوشی‌های موبایل به‌قدری پایین بود که نمی‌توانستیم هیچ انتظار خاصی از آن‌ها داشته باشیم، ولی در حال حاضر گوشی‌های موبایل در این زمینه هم به جایی رسیده‌اند که می‌توانیم به آن‌ها به چشم یک ابزار جدی عکاسی نگاه کنیم.

عکاسی موبایل یا DSLR

اساسا عکاسی موبایل پس از عکاسی دیجیتال یکی از مهم‌ترین انقلاب‌های عکاسی معاصر را رقم زده است. حتی اگر از دشواری ظهور و ثبوت نگاتیوها و چاپ عکس در تاریکخانه عبور، و مقایسه‌ی خود را از دوران بلوغ عکاسی دیجیتال آغاز کنیم، باز هم خواهیم دید که عکاسی موبایل تحول عظیمی در روند کاری یک عکاس ایجاد کرده است. برای مثال به شکل سنتی عکاسان خبری همیشه مجبور بوده‌اند ابتدا توسط یک دوربین DSLR به ثبت عکس بپردازند، سپس عکس‌ها را به یک کامپیوتر انتقال داده و ویرایش کنند و در نهایت آن‌ها را برای دبیر مربوطه در دفتر روزنامه بفرستند تا اگر خوش‌شانس باشند یک یا چند عکسشان منتشر شود. گوشی موبایل با وجود ابعاد بسیار کوچکش توانسته تمام ابزارهای لازم برای یک فتوژورنالیست را در خود جای دهد: دوربینی برای عکاسی، کامپیوتری برای ویرایش و پلتفرم‌هایی با مخاطبان میلیونی برای انتشار. دقیقا به همین دلیل است که در یک دهه‌ی گذشته بسیاری از فتوژورنالیست‌های مطرح و شناخته‌شده هر روز بیشتر و بیشتر به سمت عکاسی موبایل سوق پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: عکاسی خبری؛ از جنگ جهانی دوم تا اینستاگرام

علاوه بر این گوشی موبایل به دلیل ویژگی منحصربه‌فرد شباهت نداشتن به یک دوربین عکاسی، برای برخی از ژانرهای عکاسی مانند عکاسی خیابانی یا عکاسی کاندید (عکاسی از سوژه بدون این‌که متوجه باشد) به ابزاری فوق‌العاده کارآمد تبدیل شده است. با شکوفایی عکاسی موبایل شاهد ظهور موج جدیدی از عکاسان خیابانی بوده‌ایم که همگی از دوربین موبایل به‌عنوان ابزاری مناسب برای این ژانر عکاسی استفاده می‌کنند.

بااین‌حال شاید هنوز برخی اصرار داشته باشند به دلیل عواملی نظیر کیفیت بهتر و دامنه‌ی پویای بالاتر حتی در این شرایط هم دوربین‌های DSLR بهتر هستند. زمانی را به یاد بیاورید که عکاسی دیجیتال تازه ظهور کرده بود و بسیاری از عکاسان همچنان بر استفاده از نگاتیو و عکاسی آنالوگ به دلیل کیفیت بهتر آن پافشاری می‌کردند. سرانجام کیفیت دوربین‌های دیجیتال به‌جایی رسید که توانست همگان را متقاعد کند عکاسی دیجیتال به دلیل راحتی بیشتر و امکانات جدیدی که با خود به ارمغان می‌آورد ارزش کنار گذاشتن عکاسی آنالوگ را دارد. نکته اینجاست که هنوز هم با استفاده از نگاتیو می‌توان به عکسی با دامنه‌ی پویای بهتر و کیفیتی اساسا متفاوت نسبت به عکاسی دیجیتال رسید. ولی راحتی بیشتر، سرعت بالاتر و قابلیت‌های خاص عکاسی دیجیتال گذشتن از کیفیت بهتر و دامنه‌ی پویای بالاتر نگاتیو را توجیه می‌کند. در مورد عکاسی موبایل هم می‌توان همین منطق را بسط داد. راحتی، سرعت بالا و قابلیت‌های خاص دوربین گوشی موبایل در بسیاری از شرایط می‌تواند کیفیت کمتر و دامنه‌ی پویای پایین‌تر آن نسبت دوربین DSLR را توجیه کند.

البته عکاسی موبایل هنوز محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود در بسیاری از شرایط در مقابل دوربین DSLR حرفی برای گفتن نداشته باشد. حساسیت بیشتر سنسور، امکان استفاده از لنزهای مختلف و فیلترهای حرفه‌ای، کنترل میزان باز و بستگی دریچه‌ی دیافراگم و تسلط بهتر بر فوکوس جزو مواردی است که در بسیاری از ژانرها و شرایط عکاسی مانند عکاسی ورزشی، عکاسی نجومی، عکاسی در شب و … کاملا ضروری هستند. تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف بر این محدودیت‌ها غلبه کنند. ولی بااین‌حال هنوز به نظر می‌رسد دوربین موبایل ذاتا با دوربین DSLR تفاوت دارد و هر کدام را باید به‌جا و در شرایط مناسب خودش به کار برد. نظر شما چیست؟ شما با توجه به نیاز خود و انتظاری که از یک دوربین عکاسی دارید کدام‌یک را ترجیح می‌دهید: دوربین موبایل یا دوربین DSLR؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۰ دیدگاه
  1. مهدی‌م

    سلام دوستان
    من قبلا با دوربین اس ال ار عکاسی میکردم اما یه قضیه باعث شد که به عکاسی با موبایل رو بیارم و دوربینمو بفروشم!
    به نظر من دوربین موبایل تو عکاسی خیابانی بی رقیبه! البته در اصل عکاس مهمه نه دوربین.
    خوبی های موبایل اینه که خیلی سریعه،کیفیتش هم عالییه و یک مزیت خیلی خیلی مثبت اینه که بی صداست و جلب توجه نمیکنه این مورد برای من خیلی مهمه چون قبلا که میرفتم با دوربین تو خیابون عکاسی، همه مردم نگاه میکردن انگار که مثلا سفینه فضایی دیده باشن!اما با موبایل سریع تا یه صحنه رو میبینی میشه با کمترین جلب توجه یه عکس فوق العاده گرفت.
    کسانی که به عکاسی با موبایل خیلی علاقه دارن کتاب ترکیب بندی در عکاسی نوشته ی هارالد مانته رو بخونن؛ واقعا این کتاب عالیه.

  2. محمد علی جعفری

    برتری های DSLR ها رو که همه میدونن سعی میکنم در ادامه برتری های دوربین گوشی موبایل رو از نظر خودم بگم
    ۱-حجم و وزن کمتر و به دنبالش حمل راحت تر و این که همیشه همراه آدم هست،شاید مهمترین ویژگی مفید گوشی های موبایل همین باشه یه DSLR هر چیم که خوب باشه همیشه همراه آدم نیست.
    ۲-جلب توجه کمتر، و صدای کمتر موقع عکاسی که خیلی اوقات برای عکاسی خیابانی و داخل فضاهای عمومی به کار آدم میاد.

    در کل به نظرم برای ژانر هایی مثل عکاسی خیابانی دوربین گوشی موبایل خیلی به کار میاد و کمبودهاش کمتر به چشم میاد،اگه در چنین ژانری عکاسی میکنید و زاویه دید نسبتا واید دوربین موبایل براتون کافی هست و نیاز به چاپ عکس در اندازه های بزرگ ندارین یک گوشی که دوربین خوبی داره کارتون رو خوب راه میندازه و دردسر کمی هم داره…

  3. Smash

    صددرصد شما هم از این داستانها شنیدین یا فیلمشو دیدین که یه شخصی از بس حرفه ای ـه، با یه مداد به عنوان سلاح، میتونه تو یه مبارزه پیروز بشه. و فکرشو بکنید با یه سلاحِ گرمِ فول اتوماتِ فول آپشن چی میکنه.

    – به نظر من برای پاسخ “عکاسی موبایل یا عکاسی DSLR؟” بازم میرسیم به این که “عکاس مهمه!”.
    ولی اگه صرفاً تلفن همراه و DSLR رو به عنوان ۲ وسیله برای عکاسی مقایسه میکنیم، مسلماً کاملترین “سلاح” تو عکاسی DSLRها هستن.

    -از لحاظ حرفه ای؛ شــــایــد یه مبتدی بتونه با DSLR یه عکس خوب بگیره،و صددرصد یه حرفه ای با موبایل هم میتونه یه عکس خوب بگیره.
    . کسی که سوپر حرفه ای ـه؛ یعنی کل قوانین عکاسی رو حفظه، و طرز کار با وسایل عکاسی رو از زیر تا زبر بلده، و مهمتر از اینها استعدادشو داره، صددرصد با یه DSLR دستش بازتره.
    . از طرف دیگه، کسی که چیزی از عکاسی نمیدونه و استعداد خاصی نداره، با DSLR کاری نمیتونه بکنه که همون کارو با موبایل نتونه انجام بده. یعنی فرق زیادی براش نمیکنه. شاید جزئیهات و رنگبندیِ عکسی که با DSLR گرفته بیشترو بهتر باشن (که میشه کار دوربین نه عکاس)، ولی باید توجه کرد که یه عکس خوب فراتر از اینهاست.

    1. مهسا

      حرفاتون خیلی درست بود
      البته این که میگید استعداد داشتن، این درست نیست
      تلاش بیشتر از استعداد اهمیت داره خیلی از افراد هستن که استعداد ندارن ولی پشتکار دارن و موفق شدن

  4. بابک

    راجع به این واژه هایی که میگم (خیلی جسته گریخته هستش ) فکر کنید اطلاعات جمع کنید بعد ببین که کدومش توی دوربین موبایل هست
    ۱ عمق میدان ۵ mm
    ۲ نوردهی تایم بالا
    ۳ عکاسی از ستارگان
    ۴ نوردهی نقطه ای
    ۵ عکاسی شب
    ۷ قفل نوردهی
    ۸ بوکه طبیعی
    ۹ فیلتر پلاریزه
    ۱۰ فوکوس دستی
    ۱۱ ویزوور !!!! ( یه عکاس منظورمو میفهمه)
    ۱۲ براکتینگ (exposure)
    ۱۳ هیستوگرام
    ۱۴ max brust
    ۱۵ BULB
    ۱۶ grainy shot
    ۱۷ سه پایه و کاربرد سه پایه
    ۱۸ انواع عکاسی های زیر :
    – عکاسی نجومی
    -عکاسی از اتش بازی
    -عکاسی از خورشید و ما ه
    – عکاسی پرتره
    -عکاسی نرم
    -عکاسی از ماشین های در حال حرکت
    – عکاسی حیات وحش
    -و …

    1. saeid

      نوردهی نقطه ای. عکاسی شب. قفل نوردهی. فیلتر بوکه. max brust. عکاسی از آتش بازی. عکاسی پرتره. عکاسی از ماشین های در حال حرکت. عکاسی حیات وحش.
      البته فقط در iPhone 7 plus.

      بیشتر این مواردی که نوشتم امسال به آیفون۷ اضافه شد. شما تصور کن تا ۵ سال آینده باید دوربین های DSLR را توی موزه ها دید.

      1. امیر

        با عرض سلام یک دوربین گوشی هیچ وقت به دوربین کامپکتم نمیرسه چه برسه با دی اس ال ار چون اندازه پیکسل ایفون ۷ فکر کنم ۱.۳ اس۷ ۱.۴ و HTC ۱۰ ۱.۵۵ هرچه اندازه پبکسل بزرگتر باشه کیفیت میره بالاتر این همه تبلیغ اس ۷ بخاطر اندازه پیکسل ۱.۴ گوشی ساده ۱.۱۲و دوربین حرفه ای ۳۲۰۰ نیکون اندازه ۴ قیمتش ۱۰۰۰ ایفون ۳۴۰۰ آدم خل ایفون بگیره ۱ سامسونگ اس۶ با دی ۳۲۰۰ نیکون میشه ۲۴۰۰ مرض داریم ۳۴۰۰ پول ایفون بدیم

  5. Next is Now

    ” بهترین دوربین اونیه که همیشه همراهته ”
    این جمله میتونه بهترین پاسخ برای این سوال باشه
    واقعا چقدر میشه برای شکار لحظه هایی که در کسری از ثانیه در طول روز جلوی چشمامون اتفاق میوفته با یه دوربین DSLR با یه لنز ۲۰ سانتی و دو کیلو وزن عکاسی کرد ؟! فارق از همه ی این بحث ها دوربین موبایل های امروزی در زمینه ی کیفیت هم قابلیت رقابت با دوربین های DSLR رو دارند ؛ اسمارتفون هایی نظیر LG G5، iphone 7 ، Note 7 ، S7 و غیره به راحتی میتونن جایگزین مناسبی برای این دوربین های از نظر من در حال انقراض باشند

  6. نادیا نادیا

    اصلا نمی‌تونم فکر کنم که با استفاده از یک گوشی موبایل حتی قسمتی از حس کنجکاوی و علاقه‌م به عکاسی برطرف شه! برای کسی که حتی کمی به عکاسی علاقه‌منده هیچ‌چیز در دنیا مثل فشردن دکمه شاتر جذاب نیست. وقتی دوربین DSLR دستته و داری عکاسی می‎‌کنی مثل این میمونه که داری از دنیای خودت به همه چیز نگاه می‌کنی. انگار هیچ چیز دیگه جز اون چیزی که مد نظرته رو نمی‌بینی. سعی می‌کنی بهترین کادر رو انتخاب کنی و ادامه ماجرا. هر گوشی موبایل با بهترین کیفیت، و عجیب‌ و غریب‌ترین امکانات نمیتونه کاری کنه که از عکاسی لذت ببری. فقط راحت‌ترین راه رو برای بهترین عکس ممکن پیش روت می‌ذاره. عکسی که بتونی خیلی سریع توی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بذاری. خوب قطعا با داشتن یک دوربین DSLR که مجهز به WIFI باشه همه‌ی مشکلات حل میشه!

    1. محمدمهدی

      خیلی موافقم ، حس عکاسی رو خیلی خوب منتقل کردید ، بنظر من هم هیچ دوربین گوشی ای نمیتونه اون حسی که یه دوربین DSLR رو به آدم میده ، بده ، هر چقدرم که امکانات داشته باشه ، موقع عکاسی با گوشی یه چیزی همش در گوشت میگه بابا به کسی که با گوشی عکس میگیره که نمیگن عکاس!!! تازه چه کاریه خداتومن بدی برا آیفون که بتونه امکانات یه DSLR یکونیمی رو داشته باشه

  7. محمدرضا

    انتخاب یکی از این دو گزینه اولویت و اهمیت هدف فرد از عکاسی را نشان میدهد، به این معنی که در سالهای اخیر دوربینهای گوشی همراه با پیشرفت تکنولوژی وبه لطف اندازه آنها و زمان راه اندازی پایین و امکان ویرایش و به اشتراک گذاری سریع، توانسته اند در زمینه هایی مانند عکاسی خبری و عکاسی خیابانی جز انتخاب اول قرار بگیرند و در زمینه های دیگر هنوز اختلاف فاحشی با دوربینهای DSLR دارند که در سالهای آتی میتوان با عکاسی محاسباتی، به کم شدن فاصله امیدوار بود. لذا انتخاب یک گزینه، برگزیدن اهمیت اندازه دوربین و زمان صرف شده برای عکاسی ویا اولویت کیفیت و قابلیت مانور در شرایط مختلف است.

  8. علی دهقان

    من خودم عاشق عکاسی با موبایلم ولی به نظر من در حال حاضر موبایل ها بازار دوربین های ببین و بگیر و تحت تاثیر قرار دادن اما نمیتونن جای یه دوربین DSLR رو بگیرن

  9. محمد صالح

    با سلام
    دوربین های DSLR در گذشته بهترین و تنها انتخاب برای عکاسان حرفه ای بود .کسانی هم که خیلی به عکاسی علاقه نداشتند و فقط می‌خواستند برای یادگاری عکاسی برداری کنند از دوربین های mp4 ها یا گوشی ها استفاده میکردند.اما امروز با وجود اسمارت فون هایی نظیر iphone 7 ،galaxy note 7 و lg v20 دیگر با قیمتی که برای یک دوربین dslr پرداخت میکنید میتوانید صاحب یک گوشی هوشمند شوید و از امکاناتی مثل بازی و وبگردی و …..بهره ببرید .تکنولوژی دوربین گوشی های هوشمند امروزه به قدری پیشرفت کرده عکاسی واید ،فوکوس لیزری و اپشن هایی مثل این که در دوربین های حرفه ای استفاده میشوند پشت یک گوشی قرار دارند. عکاسی موبایلی با دوربین هایی با سنسور بالا به مراتب راحت تر از دوربین است .
    با تشکر

  10. پوریا محمودی

    بعضی ها فکر میکنن یه گوشی میتونه کل نیاز های یه عکاس رو برطرف کنه در صورتی که نظر من کاملا مخالفه.
    عذر خواهی میکنم به خاطر این حرفی که میزنم ولی دیجیکالا این چه پستیه که گذاشتینش
    مث این میمونه که نوکیا دکمه دار رو با آیفون مقایسه کنیم
    چون با هردوتاش میتونیم به اینو اون زنگ بزنیم

  11. رضا

    امکانات روی گوشی رو دست کم نگیریم.
    امکان سلفی گرفتن معمولی یا از زاویه بالا با استفاده از مونوپاد
    و سه پایه برای گرفتن عکس های خانوادگی که عکاس هم در عکس باشد. چون شاتر بلوتوث هست.
    من تا حالا این امکانات را روی دوربین های dslr ندیده ام.
    امکان به اشتراک گذاری سریع عکسها.
    بنظرم دوربین های dslr در شرایط فعلی فقط بدرد آتلیه ها و کسانی که عکسبرداری حرفه ای انجام می دهند کاربرد دارد. و برای بقیه مردم همان دوربین گوشی جوابگوی کامل هست.تازه از قسمت فیلمبرداری این دو وسیله چیزی نگفتم. که در آن قسمت گوشی موبایل کاملا سر تر از دوربین dslr هست.

  12. جعفر پناهی

    من هم یکی از طرافداران دوربینهای DSLR هستم. ولی باید قبول کرد که با تحولی که دوربین گوشیهای مختلف بوجود اورده اند و خواهند اورد استفاده از دوربینهای حرفه ای هر روز کمتر میشود. در حال حاضربیشتر با ایفون ۶ عکاسی میکنم و استفاده از دوربین حرفه ای به خاطر سنگینی آن خیلی کمتر استفاده میکنم.
    گوشی موبایل تنها دوربینی میباشد که به راحتی در کنار هر عکاسی میباشد. و در هر حالتی می توان با آن عکس گرفت. ضمنا گوشیهای گران قیمت امکان عکاسی به صورت دستی را نیز فراهم آورده است. گوشی با تلفیق هوش مصنوعی و قدرت پردازشی بالا چه در عکاسی و چه در فیلمبرداری امکانات جالب و جدیدی را برای عکاسی فراهم میکند.
    به نظر اینجانب گوشی موبایل در اینده فقط برای جایگزینی دوربین حرفه ای کسانی کاربرد خواهد داشت که حرفه اصلی شان عکاسی نمیباشد. چرا که با تعویض لنز در دوربین های حرفه ای میتوان عکسهایی را بوجود آورد که به هیچ وجه با گوشی امکان پذیر نمیباشد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه