شما بگویید؛ پس از گلکسی نوت ۷ آینده‌ی سامسونگ را چگونه می‌بینید؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سامسونگ گلکسی نوت 7

این شنبه هم قصد داریم با یکی دیگر از مطالب «شما بگویید» پذیرای نظرات شما همراهان همیشگی دیجی‌کالا مگ باشیم. البته شما بگویید این هفته اندکی با همیشه متفاوت است. این بار به جای رو در رو قرار دادن دو رقیب، قصد داریم روی یک موضوع خاص که این روزها در دنیای تکنولوژی همه‌جا صحبت آن به گوش می‌رسد تمرکز کنیم. هر کسی که کوچکترین علاقه‌ای به دنیای تکنولوژی داشته باشد حتما تا الان از ماجرای شکست سامسونگ در پروژه‌ی گلکسی نوت ۷ خبردار شده است. در این مطلب قصد داریم ماجرای گلکسی نوت ۷ و حواشی آن را به سرعت مرور کنیم و در نهایت از شما بخواهیم تا بگویید؛ آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

گلکسی نوت ۷ در روز ۱۲ مرداد در مراسم ویژه‌ای رسما معرفی شد. سامسونگ با جمع کردن آخرین فناوری‌هایش در نوت ۷ حساب زیادی روی موفقیت آن باز کرده بود. نتیجه به نظر کاملا رضایت‌بخش می‌رسید و بسیاری از سایت‌های معتبر در نقدهای خود گلکسی نوت ۷ را یکی از بهترین گوشی‌های تولیدشده تا کنون ارزیابی کردند. استقبال عمومی هم فراتر از انتظار بود. تا جایی که افزایش پیش‌بینی نشده‌ی تقاضا، عرضه‌ی نوت ۷ در بعضی مناطق  را به تاخیر انداخت. سامسونگ در واکنش به تقاضای بالا تصمیم گرفت تولید گلکسی نوت ۷ را تا ۳ میلیون دستگاه در ماه، یعنی نزدیک به دو برابر رکورد نوت ۵، بالا ببرد. نوت ۷ می‌رفت تا به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سری نوت سامسونگ تبدیل شود که کابوس آغاز شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

چیز زیادی از عرضه‌ی اولین سری گوشی‌های نوت ۷ نگذشته بود که در تاریخ ۴ شهریور خبر انفجار یک گلکسی نوت ۷ هنگام شارژ شدن منتشر شد. این حادثه در ابتدا چندان جدی گرفته نشد و برخی آن را به استفاده نکردن از شارژر و مبدل اصلی گوشی مرتبط دانستند. ولی انفجارهای گلکسی نوت ۷ همچنان ادامه پیدا کرد. تا جایی که مدیرعامل سامسونگ علاوه بر عذرخواهی رسمی از مردم مجبور شد در همان روزهای اول فروش، تصمیم به جمع‌آوری ۲.۵ میلیون دستگاه نوت ۷ فروخته شده بگیرد. سامسونگ دلیل انفجار گلکسی نوت ۷ را مشکل موجود در باتری‌های یکی از تامین‌کنندگان اعلام کرد و برای حمایت از حقوق مصرف کننده عرضه‌ی آن را تا اطمینان از صحت فرآیند تولید به تعویق انداخت.

با این حال حتی پس از فراخوان سامسونگ برای جمع‌آوری هم انفجارهای گلکسی نوت ۷ ادامه داشت و در برخی موارد خسارت‌های شدیدی را هم به بار آورد. موضوع دیگر آن قدر جدی شده بود که حتی اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده هم در بیانیه‌ای استفاده‌ی مسافران از گلکسی نوت ۷ در طول پرواز یا قرار دادن آن در چمدان را ممنوع اعلام کرد. این شرایط سامسونگ را مجبور کرد تا برای جلوگیری از خسارات بیشتر و حفظ سلامت مردم خبر از غیرفعال شدن گوشی‌هایی بدهد که افراد از بازگرداندن آن‌ها خودداری کرده‌اند.

سامسونگ گلکسی نوت 7

پس از گذشت حدود یک ماه سامسونگ اعلام کرد که عرضه‌ی مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ را از ۳۱ شهریور آغاز خواهد کرد. مدیران سامسونگ به مشتریان اطمینان دادند که مشکل باتری در سری جدید به طور کامل برطرف و امنیت گوشی از سوی کارشناسان خبره تایید شده است. سامسونگ دو راهکار هم برای تشخیص دادن مدل‌های جدید با باتری سالم (آیکن سبز باتری و مربع سیاه روی جعبه) در نظر گرفته بود. به نظر می‌رسید مشکل برای همیشه حل شده باشد که در روز ۵ مهر خبر انفجار یکی از مدل‌های سالم گلکسی نوت ۷ در چین مجددا سروصدایی در رسانه‌ها به پا کرد. سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این موضوع فراگیر و جدی نیست و خطری امنیت جانی سایر مشتریان را تهدید نمی‌کند. اندکی بعد و در روز ۱۴ مهر آتش گرفتن یکی از مدل‌های تعویضی نوت ۷ در داخل هواپیمایی که قصد پرواز داشت ماموران را مجبور کرد تا تمام مسافران را تخلیه کنند.

در پی این اتفاقات فشار رسانه‌ای روی سامسونگ به اوج رسید و خبرهایی مبنی بر احتمال جمع‌آوری مجدد گلکسی نوت ۷ به گوشی می‌رسید. سامسونگ در اظهار نظر خود اعلام کرد که باید مطمئن شود گزارش‌ها درباره‌ی مدل جدید نوت ۷ بوده و روی تحقیقات در مورد مشکلات اخیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در این میان با رسیدن تعداد گزارش‌های مربوط به انفجار مدل‌های جدید به ۵ مورد، سه اپراتور بزرگ آمریکا فروش نوت ۷ را متوقف کردند منتظر تصمیم‌گیری سامسونگ نشدند. رفته‌رفته شایعاتی مبنی بر لزوم توقف تولید گلکسی نوت ۷ به گوش می‌رسید. بسیاری معتقد بودند دیگر هیچ چیز نمی‌تواند اعتماد از دست رفته‌ی مشتریان به این محصول را ترمیم کند. سرانجام سامسونگ در روز ۲۰ مهر رسما خبر از توقف تولید گوشی گلکسی نوت ۷ در تمام دنیا داد و بدین ترتیب پرونده‌ی این گوشی برای همیشه بسته شد.

سامسونگ گلکسی نوت 7

ماجرای گلکسی نوت ۷ به معنای واقعی برای سامسونگ یک فاجعه محسوب می‌شود. ارزش سهام سامسونگ در روز اعلام توقف تولید این گوشی ۸ درصد کاهش یافت. این کاهش در ده سال اخیر سابقه نداشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، خسارات ناشی از گلکسی نوت ۷ و طرح جمع‌آوری آن مجموعا چیزی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار ضرر برای سامسونگ در پی داشته. ولی قطعا خدشه وارد شدن به اعتماد مشتریان برای سامسونگ بسیار مهم‌تر از ضررهای مادی است. بر اساس یک نظرسنجی ۴۰ درصد از مشتریان سامسونگ دیگر هرگز گوشی‌های این شرکت را نخواهند خرید. در این میان کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) هم از فرصت استفاده کرده و با اشاره به اسنادی در مورد رفتار نامناسب با کارگران مشکل نوت ۷ را ناشی از شرایط کار غیرانسانی قلمداد کرده است. در حال حاضر فشار به قدری زیاد است که حتی شایعاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل سامسونگ هم به گوش می‌رسد.

فرقی نمی‌کند پای چه شرکتی در میان باشد؛ اتفاقاتی از این دست همیشه بسیار ناراحت‌کننده است. گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین گوشی‌هایی بود که امسال معرفی شد و بسیاری امید داشتند سرانجام بتوانند این گوشی را بخرند. اما سامسونگ مجبور شد برای این که بیش از این اعتبارش را از دست ندهد قید آن را به کلی بزند. آنچه در حال حاضر برای سامسونگ اهمیت دارد بازگرداندن اعتماد از دست رفته به مشتریان است. به نظر شما تصمیم سامسونگ برای توقف تولید گلکسی نوت ۷ اقدام درستی بود؟ آیا شما حاضر بودید اگر سامسونگ یک بار دیگر نوت ۷ را جمع‌آوری می‌کرد، مجددا جزو خریداران سری جدید باشید؟ به نظر شما ماجرای نوت ۷ تا چه اندازه روی اعتماد مشتریان به محصولات بعدی سامسونگ تاثیر خواهد داشت؟

نکته‌ی مهم اینجاست که گاه همین اتفاقات ناگوار منجر به نوآوری‌های جدیدی در محصولات آینده می‌شود که می‌تواند به پیشرفت تکنولوژی کمک کند. ما امیدواریم در مورد پرونده‌ی نوت ۷ هم شاهد همین اتفاق باشیم. قطعا سامسونگ بی‌کار نخواهد نشست و برای ترمیم جایگاه خود با محصولاتی بهتر باز خواهد گشت. شما آینده‌ی سامسونگ را پس از گلکسی نوت ۷ چگونه می‌بینید؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۳۱ دیدگاه
  1. Mohamad

    دلم برای نوت۷ تنگ میشه چون آرزویه داشتشو داشتم و حتی بازم صبر میکردم تا سامسونگ مشکل باتری رو دوباره رفع کنه ولی حالا فقط میتونم حسرت بخورم

  2. عباس

    من به شخصه یکی از طرفدارن پر و پا قرص ایفون هستم به نظر من اگه سامسونگ شرکت معتبری نبود و تا این اندازه برا خودش از قبل اعتبار کسب نکرده بود با انفجار نوت دیگه کار شرکت تمام بود سامسونگ برای برند سازی میلیون ها شاید میلیارد ها دلار خرج کرده و تا قبل از نوت ٧واقعا بهترین گوشی های اندرویدی رو تولید میکرد الانم به نظر من سرنوشت سامسونگ به گلکسی اس ٨گره خورده همه چیز به اون بستگی داره اگه سامسونگ بتونه یه طرح جدید و موفق رو کنه به راحتی میتونه اعتماد مردم رو دوباره جلب کنه ولی اگه بد شانسی بیاره دیگه سامسونگ کل اعتبارشو از دست میده
    البته به شخصه نظرم اینه که هیچ گوشی اندرویدی بیشتر از یک تومن نمی ارزه که خرجش کنی چه سامسونگ چه الجی چه غیره

    1. پیام

      من هم مثل شما مدتهاست از iPhone استفاده میکنم و با iOS خیلی راحتم.
      تا سال پیش از هیچ گوشی اندرویدی خوشم نیومده بود ولی امسال وقتی با S7 سامسونگ کار کردم لذت بردم. خودم شخصا قصد خرید هیچ گوشی اندرویدی رو ندارم ولی تجربه کار با S7 عالی بود. روزی هم که Note 7 رو دیدم واقعا شگفت زده شدم. طراحی خیلی دلچسبی داشت و تنها چیزی که باعث میشد سمتش نرم iOS بود.
      روزی هم که خبر انفجار باطریش منتشر شد گفتم : دوباره یه پرچم دار معرفی شد و این خبر تکراری با یه فیلم توی یوتیوب منتشر شد و یه مسخره بازیه تکراریه که چند روز دیگه فراموش میشه . خب … وضعیت طور دیگه ای شد و گوشی ای که بعد از سالها به بلوغ رسیده بود و تخته گاز به سمت قله حرکت میکرد ، تخته گاز توی دیوار خورد. من به کل این فرایند مشکوکم … بماند. احتمال زیاد شرکتی که Note 7 از واحد طراحیش در اومده ، میتونه یه راه کار برای خروج از این بحران عجیب پیدا کنه.
      اما دوست عزیز ، جمله آخرتون در مورد گوشی های اندرویدی ، نپخته بود . من با اندروید اصلا راحت نیستم ولی پیشنهاد میکنم حتما S7 رو بررسی کن . من نخریدمش و نخواهم خرید ولی تجربه متفاوتی از یک گوشی اندرویدی بود .
      طراحی خوب ، طراحی خوبه . میخواد اپل باشه یا سامسونگ .

      1. عباس

        برادر خودم اس٧داره
        🙂 اما ارزش خرج کردن ٢٢۵٠رو نداشت …
        کلا هر گوشی با سیستم عامل اندروید به مرور زمان کم میاره و افت سرعت میکنه …
        رو همین حساب میگم بیشتر از یه تومن اصلا نمیصرفه خرجش کنی

  3. امیرحسین

    اگربازهم گوشی هارا جمع آوری میکرد خسارت مالی بیشتری به شرکت وارد میشد حالا کسایی که سامسونگ رو پست دارند منتظرs8 هستند

  4. حسین محمدلو

    سلام

    من در حال حاضر از نوت ۵ استفاده می کنم و قبلا گوشی های زیادی چه آی او اسی و چه آندرویدی داشتم ولی نوت ۵ از همه نظر عالیه و نوت ۷ کامل ترین گوشی سامسونگ بود که متاسفانه این اتفاق ها افتاد که بعید نیست کار خراب کارهای نفوذی اپل تو ساختار مهندسی سامسونگ باشه وگرنه امکان اینکه واحد تولید و کنترل کیفیت سامسونگ این موارد رو تست نکرده باشه در حد صفر هستش. ولی الان هم اگر سامسونگ این گوشی رو بازطراحی کنه تو قسمت پاور و باتری ش و با قیمت ارزون تری بفروشه میتونه اعتمادها رو جلب کنه وگرنه باید تا اسفندماه و معرفی اس ۸ صبر کنه و میدون رو به نفع آیفون خالی کنه.

  5. حمید

    انسان ها ذهن تاریخی بسیار ضعیفی دارن فقط کافیه سامسونگ یه گوشیه قابل احترام و قابل اعتماد اماده کنه واسه فروش اون وقت می بینید که چطور به فروش میره و کسی دیگه یادش نمیاد که واسه نوت ۷ چه اتفاقی افتاده!
    با وجود تمام نگرانی ها به شخصه نیمه پر لیوان رو می بینم و این اتفاق ناگوار رو به فال نیک میگیرم که از حالا به بعد نه تنها سامسونگ بلکه بقیه برندها هم بیشتر روی تست های قبل از عرضه و همچنین کیفیت محصولات وقت بزارن!
    سامسونگ به پشتوانه ی ثروت شاهانه ای که داره بعید میدونم از نظر اقتصادی خم به ابرو بیاره و فقط می مونه اعتماد مشتری که اونم توضیح دادم…

  6. علیرضا

    اگه تخیربات الیه سامسونگ پایان یابه میتونه در آینده با دادن یک پرچم دار نظر همه رو عوض کنه…

  7. احمد

    اگه خدای نکرده یکی دونه از s8 ها منفجر بشه باید باهم دیگه همینجا مراسم ختم ساسونگ رو بگیریم چون در این صورت خودم به شخصه مفتش رو هم دستم نمی‌گیرم
    شوخی که نیست مسأله سلامتی هست

  8. احمد رضا

    سلام و خسته نباشی خدمت همه ی دست اندر کاران سایت خوب و مهربون من دی جی کالا
    به نظر من سامسونگ یه جورایی میخواد خودشو تو دل همه جا کنه ولی نمیتونه میاد هر سال از روی بقیه برند ها اسکی میکنه میاد هر سال ۵ یا ۶ تا گوشی میزنه با قیمت های مختلف که تنوع بشه و مردم بخرن .. خو الان خریدن اخر و عاقبت همه شده بیمارستان و دادگاه و پاسکا این شد کار این شد در آمد چرا دارن با جون مردم بازی میکنن چرا این شرکت بزرگ و با تجربه همچین مشکلی ازش سر بزنه …میگن هر کی که یه خورده سن و سال ازش بگزه با تجربه میشه و کم تر خطا میکنه انگار این جمله زیاد با سامسونگ خوش آیند نیست ….عجب اصلا باورم نمیشه وقتی نوت ۷ معرفی شد انقدر خوشحال بودم هر روز صبر میکردم تا بیاد تو ایران بخرم گفتم یه ذره وایسم قیمتش بیاد پایین بخرم که این طوری شد …..زیاد طرف دار سامسونگ نیستم ولی هرکی سامسونگ داره البته یکم مدل قدیمی تر هاش خیلی راضی هستش …در حال حاظر بنده نوت ۵ دوسیم دارم و تصمیم گرفتم ایفون ۷ پلاس بگیرم ببینیم این اپل چیه که از هر ۵ نفر ۲ نفر اپل دارن انقدر از این اپل تعریف کردن دلم خواست بخرم قیمت کردم امروز تو بازار بودم میگفتن ۱۲۸ پلاس مشکی مات چهار میلیون و هشصد هزار تومن

  9. تقی

    “There is nothing such as bad publicity”
    فکر نکنم مشکلی برای سامسونگ پیش بیاد. البته من طرفدار سامسونگ یا اپل نیستم ، هیچوقت هم از محصولاتشون استفاده نکردم.

  10. محمد

    به نظر من سامسونگ فقط اون مشتری هایی رو از دست میده که برند براشون اهمیت نداره .اونایی که تبلیغات سامسونگ رو میدیدن و فکر میکردن گوشی های سامسونگ واقعا خوب هستن و میرفتن سمتش. حالا که اینجوری شده برندشونو عوض میکنن. ولی اونایی که فن واقعی هستن منتظر گوشی بعدی سامسونگ میمونن. شاید اگه همین الان رو ببینیم بگیم سامسونگ ضرر کرده و خیلی از مشتری هاشو از دست داده. ولی مطمئنا چند سال دیگه این داستانا فراموش میشه و باز مردم به سمت سامی برمیگردن. ولی خوب این وسط یه موقعیت خوب واسه برند های دیگه پیش اومد مخصوصا آیفون که میتونه فروشش رو بالا ببره و بیشتر از همه این وسط سونی باید سعی کنه از این موقعیت استفاده کنه چون مطمئنا اونایی که از نوت ۷ میخوان دل بکنن یه برند و گوشی خوب و با کیفیت میخوان و سمت گوشی های چینی و ارزون قیمت نمیرن.

    1. میلاد

      فک نکنم سونی حرفی برا گفتن داشته باشه..

      بنظرم بهترین فرصت برا الجی پیش اومده و میتونه بخوبی استفاده کنه ازش

  11. Ho3ein.Mz

    همین اول کار بگم که من خودم آیفون ۶ اس پلاس دارم . ولی وقتی سامسونگ نوت ٧ رو معرفی کرد به شدت عاشق این گوشی شدم چون خدایی از همه لحاظ تکمیل بود هم سخت افزار قدرتمندی داشت هم رابط کاربریش خوب شده بود هم خیلی خوشگل بود خلاصه از همه لحاظ عالی بود قلمش هم خیلی عالی بود چون قبلاً نوت ٣ داشتم میدونم . تا اینکه شنیدم منفجر میشه متاسفانه. این مشکل ممکنه واسه ى هر شرکتی پیش بیاد خدایی سامسونگ هم کم کاری نکرد واسه این گوشی ولی یه اشتباه آبروی چندین چند ساله ی سامسونگ رو برد به نظر من نباید به خاطر یه اشتباه سامسونگ رو کلاً گذاشت کنار ولی فکر نمیکنم مردم با من هم عقیده باشن . حقم دارن چون از شرکت بزرگی مثل سامسونگ این انتظار رو ندارن . گلِ سر سبد گوشی های سامسونگ سری نوت بود که به لطف این فاجعه دیگه کسی اعتماد نمیکنه بخره . به نظر من فکر نمیکنم سامسونگ به این زودی ها و به راحتی بتونه اعتبار بر باد رفته خودشو پس بگیره . . .
    یا حق ✋????

  12. علی

    به نظر من فعلا به خاطر تازه بودن ماجرا خیلی از مردم واکنش تندی داشتن و برای معلوم شدن وضعیت سامسونگ باید به مدت صبر کرد تا این اتفاق کمرنگ شه
    من خودم از طرفداران جدی سامسونگ هستم و منتظر نوت۷ بودم اما حاضر نیستم به خاطرش ریسک کنم
    برای اینکه سامسونگ اعتماد مردم رو دوباره بدست بیاره باید شاهد یه انقلاب تو پرچم دار بعدی (گلکسی اس ۸ ) باشیم، از نظر من سامسونگ نمیتونه فروش خوبی رو در اوایل برای گوشی های بعدی داشته باشه اما پس از ثابت شدن سلامت گوشی طرفداران سامسونگ و حتی گروهی جدید حاضر به خریدن پرچم دار جدید می شوند
    البته با سیاست سامسونگ که بعد از نوت ۷ داشته یعنی توجه به گوشی های میان رده با سخت افزار قدرتمند ، ضرر زیادی متحمل سامسونگ نمیشه و میتونه از این مشکل بیرون بیاد فقط مدتی زمان میبره که باید صبر کرد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه