شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۵۰ دیدگاه
  1. Sina

    این سوال ب نظر هر فرد بستگی داره هر نفر از ی نوع بازی خوشش میاد ولی تیکن خیلی خیلی بهتره از نظر من چون مورتال کمبت خیلی تخیلیه وحرکاتش خیلی غیر قابل تصوره و در ضمن تیکن گرافیکش اصلا با کمبت قابل مقایسه نیست بخصوص نسخه های جدیدش و ی دلیل دیگه هم اینکه تیکن ی داستان خیلی جذاب و طولانی و قشنگ داره ولی کمبت همه همینجوری ریختن تو هم.اما هردو بازی های خیلی قشنگ و از بهترین بازی های اکشن و هیجانی جهان هستن من مورتال رو با کامپیتور ک کیفیتش خیلی خوبه بازی کردم از بچگی ولی تیکن رو با ps و pl های مختلف و موبایل بازی کردم بازم کیفیت تیکن و حرکات تیکن خیلی باحال تر هستن

  2. آرتام

    آقا این دیگه چه سوالیه
    هرکسی میتونه تو تیکن و حتی چشم بسته بازی رو ببره.
    اما اما مورتال کمبت بازی ای است که کلی طول میکشه تا بتونی حتی بات هارد رو بزنی.

  3. MR.MR

    سلام.من به شخصه از بچگی تا حالا همه سری های این دو بازی رو دنبال کردم و همیشه تیکت ترجیح میدم.تیکن خیلی به واقعیت نزدیکتر است ولی مورتال کمبت ساخته ذهن است و همچنین از نظر من تیکت گرافیک بالاتری نسبت به مورتال کمبت داره .تازه قابل توجه کسانی که میگن تیکت حرکاتش تکرایه.شما بلد نیستی حرکاتش دلیل نمیشه نباشه الکی نیا از بهترین بازی اکشن اون دوران و شایدم الان بد نگو.

  4. حجت بختیاری

    سلام دوستان شاید باورتون نشه از سن ۱۱سالگیم با مورتال شروع کردم خیلی خفن بود از اون زمان یکی سگا که بود فاتالیتی های خفن و باحال خودشو داشت من همش ناب سایبات نمیدونم درست نوشتم!!!اونو ورمیداشتم تازه یکی رمز فینیشر اخر داشت که تبدیل به نینی منظورمو اونایی که عشق کمبت هستن میفهمن????????ولی باورتون بشه تو اون بازی من تاحالا بروتالیتی نزدم????

  5. سپهر

    خب معلومه مورتال کمبت خیلی جذاب تر وهیجان انگیز تر از تیکن هستش.اما تیکن به درد تازه واردها(نوب) می خوره چون حرکات خاص و پیچیده ای نداره

  6. A,r

    معلومه که کامبت بهترینه کامبت شخصیت هاشو ارتقاء میده ولی اگه به تیکن نگاه کنید .فقط شاهد بلارفت گرافیک بازی هستید.شما اگه فن تلپورت اسکوپین تو مورتال کامبت ۹ رو با مورتال کمبت ایکس نگاه کنید.تو مورتال کمبتx با سرعت بیشتری تلپورت می‌کنه.ولی در تیکن همش همون فناس ولی فقط با گرافیک بالا تر.یا اینکه شرکت ندرلم امده برای هر شخصیت سه نحوه مبارزه انتخاب کرد با فن های جدید.

  7. سعید

    هر کدوم هیجان خاص خودشو داره از لحاظ داستانی هر دو داستان بسیار پیچیده و جالبی دارند از لحاظ گیم پلی نسخه های اول تیکن بهتر بود اما در نسخه آخر هردو بازی مورتال کمبت گیم پلی خفن تری داشت مبارزهای مورتال کمبت واقعی تر و با گرافیک تیکن جذاب و دلنشین شخصیتهای هر دو هم جالبه

  8. علی

    دو تاشون خوبن هم از لحاظ شخصیت پردازی هم از لحاظ فنون.

  9. محمد

    تکن های نسخه قبل خیلی بهتر بود. از بچگی با هر دو بزرگ شدم و با هم فرق دارن و اصلا مقایسه این دوتا رو درست نمیدونم.
    تکن ۳ که هم دوره مورتال کمبت ۴ بود. بسیار از اون بازی سر تر بود.
    مورتال کمبت خیلی سریع پیشرفت کرد. و تکن چون تو ۳ به اوج زیادی رسیده بود نتونست چیز جدیدی ارائه بده.
    تا تکن ۵ که من اون رو بهترین تکن بعد از ۳ میدونم. و از تکن ۵ روند نزولی پیش گرفت.
    و متاسفانه تکن ۷ شکست این سری بود.
    امیدوارم ip جدیدی که شرکت نامکو داره روش کار میکنه بهتر از این نسخه عمل کنه.
    فکر کنم tekken x street fighter جدید باشه.

    از لحاظ سیستم مبارزه ای مبارزه تکن پویا تر .. جذاب تر … روان تر هست . تعداد کمبو های زیاد تکن فوق العاده هست.
    با مورتال کمبت من تونستم با تمام شخصیت ها ارتباط برقرار کنم. اما توی تکن فقط چند تا کاراکتر خاص. اما ارتباطم با این چند کاراکتر خیلی زیاد بود.
    منظورم داستان نیست. که نا گفته نیست داستان مورتال کمبت قوی تر و روایت بهتری داره. شاید داستان تکن جذاب تر باشه از نظر دیگران… اما همیشه از نظر روایت داستان ضعیف عمل کرده.

    مبارزه مورتال کمبت از سیستم دو طرفه و رویداد محوره . مورتال کمبت هم از نظرم بعد از
    deception و armageddon از لحاظ سیستم مبارزه سیر نزولی ای رو پیش گرفت. شاید گیم پلی روان تر شد اما دیگه چیزی از مورتال کمبت قدیمی نموند.
    باز هم تا قبل از mkx خوب بود. و در mkx به اوج افتضاح در سیستم مبارزش رسید. من خودم هم روی تکن تعصب دارم هم روی کمبت و تقابل این دو رو قبول ندارم. اما هر دو بازی سیر نزولی پیش گرفتن.
    بهترین های هر دو از نظر من
    tekken 3
    mk deception

  10. mehran

    چه از لحاظ هیجان و چه از لحاظ کیفیت کمبت از تیکن بهتره. پیشرفت کمبت رو نسبت به تیکن رو نگاه کنید و بعد قضاوت کنین شرم آوره برای کسی که بگه تیکن از کمبت بهتره

  11. سعید

    من خودم چند ساله ورزش رزمی کار می کنم، به نظر من :
    تیکن به واقعیت نزدیک تره و فکر رو برای زدن فنون کار می ندازه.
    مورتال به درد کسایی که مبارزه تخیلی دوست دارن و چند تا دکمه را بزنن حال کنن می خوره.

    1. Parham

      اصلا با حرف شما موافق نیستم . از شما بعید بود که در حالی که دارین رزمی کار میکنین اینطوری نظر بدید. اتفاقا برعکس بازی که بدرد نوب های کشور ما میخوره تیکن هست نه مورتال چون هردورو بازی کردم میگم.تیکن بیشتر جنبه ی فانتزی تا واقیعت . من خودم طرفدار پر پرو پا قرص مورتال هستم و به شما توصیه میکنم قبل از اینکه اینطوری نظر بدید کمی بازی کنید و تحقیق کنید.

    2. hosein

      این دوتا بازی تخیلی هستن و همین باعث جذابیتشون شده اما شما ک واقعی دوس داری برو بازی یو اف سی بخر اون اخرت طبیعی بودنه ک باز تو یو اف سی ظبیعی بودنش باعث جذابیتش شده

  12. علي

    خوب معلومه که مورتال کامبت!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما