چطور قلیه ماهی با تن درست کنیم؟

۲۶ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
طرز تهیه قلیه ماهی با تن

قلیه ماهی یکی از غذاهای معروف جنوب ایران است که در خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب بلوچستان پخته می‌شود. این غذا در واقع نوعی خورش ماهی است که با ترکیبی از سبزی مخصوص، تمر هندی و ادویه‌های جنوبی تهیه و در کنار برنج سرو می‌شود. سبزی قلیه ماهی شامل گشنیز و شنبلیله است. نسبت استفاده از این سبزی‌ها باید درست رعایت شود تا طعم خورش به تلخی نرود. یکی دیگر از مواد مهم این خورش تمرهندی است که اگر تازه و ملس باشد طعم بهتری به ماهی می‌دهد. در انتخاب ماهی برای این خورش دست شما باز است؛ می‌توانید از ماهی شیر، ماهی سنگسر، ماهی هامور، ماهی زبیدی و چند نوع ماهی دیگر استفاده کنید. اما نکته‌ای که طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی را کمی دشوار می‌کند پاک کردن و طبخ صحیح ماهی تازه است. برای حل این مشکل می‌توانید به جای ماهی تازه از کنسرو ماهی تن استفاده کنید. از این رو در این قسمت از آموزش آشپزی تصویری دیجی‌کالا مگ، طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی را آموزش می‌دهیم که هم ساده‌تر است و هم نظر افرادی را که به ماهی علاقه ندارند و فقط تن ماهی می‌خورند، جلب می‌کند.

طرز تهیه قلیه ماهی جنوب

مواد لازم برای قلیه ماهی با تن

  • کنسرو تن ماهی: ۲ عدد
  • گشنیز: ۳۰ گرم
  • شنبلیله: ۵۰ گرم
  • تمر هندی: ۱۵۰ گرم
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • سیر: ۱ حبه
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زرچوبه به میزان لازم
خرید مواد لازم قلیه ماهی با تن از دیجی‌کالا

طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی

سبزی خرد کرده

۱.
سبزی قلیه ماهی را با استفاده از کمی روغن داخل تابه تفت دهید تا زمانی که آب آن تبخیر شود.

سبزی قلیه ماهی

۲.
وقتی رنگ سبزی‌ها تغییر کرد، آن‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

پیاز رنده شده

۳.
پیاز را به صورت ریز رنده یا خرد کنید و روی حرارت قرار دهید. پس از این که آب آن تبخیر شد به تابه روغن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر له شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید.

زردچوبه

۴.
لازم نیست سیر زیاد تفت بخورد؛ بعد از این که بوی آن بلند شد، رب را به همراه نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه اضافه کنید.

تمر هندی

۵.
تمر هندی را در ۲ پیمانه آب جوش حل و بعد از صافی رد کنید تا هسته‌ها و پوست آن جدا شود.

آب تمر هندی

۶.
آب تمر هندی را به مخلوط سیر، پیاز و ادویه اضافه کنید.

طرز تهیه قلیه ماهی خوزستانی

۷.
بعد از این که تمر هندی با مواد دیگر مخلوط شد، سبزی سرخ شده را به آن اضافه کنید. به میزانی که دوست دارید آب جوش به خورش بیفزایید تا جایی که به غلظت دلخواه شما برسد. در این مرحله باید نمک خورش را هم اضافه کنید.

طرز تهیه قلیه ماهی بوشهری

۸.
بعد از این که سبزی‌ها یک ساعت با حرارت ملایم پخت و جا افتاد، کنسروهای ماهی تن را که از قبل جوشانده‌اید، باز و به خورش اضافه کنید. ۱۵ دقیقه بعد از اضافه کردن تن ماهی، خورش آماده است.

دستور پخت و عکس: مریم ابراهیمی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه