«بینوایان» مدرن در جشنواره کن؛ اولین فیلم بلند لاج لی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بینوایان

یکی از آثار مورد بحث روز دوم جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ فیلم سینمایی «بینوایان» (Les Misérables) بود که اولین فیلم بلند داستانی لاج لی به حساب می‌آید. لی پیش از این به ساخت آثار مستند و کوتاه می‌پرداخت. بینوایان که یک درام پلیسی است و به تضاد‌ها و درگیری میان پلیس فرانسه و حاشیه‌نشین‌ها و فقرای محلات محروم در این کشور می‌پردازد تلاشی است برای نمایش خشونت پلیس علیه طبقات فرودست جامعه در کشورهای اروپایی و بویژه فرانسه.

منتقد گاردین پیتر بردشاو معتقد است فیلم لاج لی یکی از بهترین سکانس‌های پیش‌ازشروع فیلم را دارد اما هر چقدر که ابتدای فیلم بردشاو را جذب خود کرده ادامه فیلم نتوانسته او را راضی نگه‌ دارد.

منتقد گاردین که به فیلم سه‌ستاره داده می‌نویسد:
این فیلم که اولین اثر بلند سینمایی لاج لی است یکی از گیراترین و شکوه‌مندترین سکانس‌های آغازین را دارد که به یاد می‌آورم.
این صحنه جمعیتی را در خیابان‌های پاریس نشان می‌دهد که سال گذشته هنگامی که تیم فوتبال فرانسه، کرواسی را ۴ به ۲ در جام جهانی شکست داد مشغول شادی و فریادزدن بودند… عاقبت کارگردان نام فیلم را روی جمعیتِ نشئه پیروزی می‌اندازد: بینوایان.
یک طعنه سخت که فیلم را با تکانی هیجان‌انگیز از طنز، بدبینی، انرژی و زیرکی آغاز می‌کند… با این وجود فیلمی که شروع یک درام پلیسی جذاب است با آغاز خشونت‌های درون فیلم جذابیت کمتری پیدا می‌کند و نهایتا به یک فیلم کاملا کرخت با موضوع آشنای بی‌رحمی پلیس و طبقه‌بندی‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.
گای لاج منتقد وبسایت ورایتی معتقد است فیلم لاج لی که پیشتر به ساخت مستند می‌پرداخته شروعی امیدوارکننده برای او در ساخت آثار روایی به حساب می‌آید. اثری که مایه خشم و خروشش را از نقد بی‌رحمی پلیس گرفته اما می‌توانست از طریق بهادادن بیشتر به چشم‌انداز شهروندان در این فضا، فیلم بهتری از کار در بیاید.
منتقد ورایتی می‌نویسد: فیلم رویارویی نیروی پلیس عصبی و آماده اعمال خشونت را در برابر مردم خمشگین طبقات فرودست نشان می‌دهد. رویارویی در مبارزه‌ اراده و سلاح که برای مخاطب از هر کجای جهان که باشد آشنا به نظر می‌رسد.
دیوید ارلیخ منتقد ایندی‌وایر معتقد است این درام پلیسی نشان می‌دهد با وجود آنکه از زمان نوشتن رمان «بینوایان» توسط ویکتور هوگو بیش از ۱۵۰ سال گذشته اما در این مدت وضعیت جامعه آنقدرها هم که به نظر می‌رسد تغییر نکرده است.
ارلیخ معتقد است گرچه استفاده از نام فیلم به شکلی هدفمند اتفاق افتاده اما خود فیلم از نظر داستانی ارتباط مستقیم چندانی با ماجرای ژان والژان و تکه نانی که او دزدیده بود ندارد. با این وجود فیلم از طریق نمایش نزاع میان فرودستان مسلمان و پلیس فرانسه که آن‌ها را سرکوب می‌کند به نوعی نشان می‌دهد که زندگی فرودستان و فقرا در حاشیه‌های شهرهای فرانسه به همان منوالی است که در بینوایان هوگو نمایش داده شده بود.

در ادامه می‌توانید امتیازات مجموعه منتقدان بین‌المللی را به فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره کن ۲۰۱۹ ببینید. این جدول در روزهای آینده باقی‌مانده تا پایان جشنواره تکمیل می‌شود:

جشنواره کن ۲۰۱۹

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه