از خودروی دنا تا دوستان رباتی؛ بهترین خبرهای علمی هفته (۳ خرداد ۹۵)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

هفته‌ی گذشته مقاله‌های جذاب و متنوعی منتشر کردیم که شما از آنها استقبال کردید. درباره‌ی چرایی وجود جهان و همچنین ماهیت زندگی مقاله‌هایی داشتیم و برای خودروی ملی دنا یک نقد و بررسی نوشتیم. با حمایت‌های شما امیدواریم همچنان به همین روند ادامه دهیم. در هفت روز با دانش این هفته می‌توانید گزیده‌ای از بهترین مطالب گروه دانش را مطالعه کنید.

آیا زندگی ما واقعیست؟

قطعا گونه‌ی «انسان هوشمند» برای همیشه در این دنیا باقی نخواهد ماند. بالاخره ما طی چند میلیون سال آینده یا منقرض و یا به گونه‌ای دیگر تبدیل می‌شویم. ولی شاید تا آن زمان بتوانیم کامپیوترهای قدرتمندی بسازیم که زندگی انسان‌های منقرض شده را شبیه‌سازی کنند. بدین ترتیب می‌توانیم مطمئن شویم که دست کم به صورت مجازی، هیچ‌وقت از بین نمی‌رویم. مثلا شاید گونه‌ای که تکامل یافته‌ی ماست و احتمالا از ما باهوش‌تر هم هست، دوست داشته باشد اجدادش را در یک دنیای مجازی، به طور کامل بازسازی کند و از تماشای زندگی او لذت ببرد؛ تا حدودی شبیه به بازی «سیمز» (Sims). این‌طوری همیشه زندگی ما را در موزه‌ای به یکدیگر نشان می‌دهند. همین الان بعضی از فیلسوف‌ها و فیزیک‌دان‌ها فکر می‌کنند که شاید ما در یک چنین شبیه‌سازی کامپیوتری زندگی می‌کنیم. نوعی دنیای مجازی که توسط موجودی هوشمند بوجود آمده است. موجودی که ممکن است از نوادگان ما باشد.

is-our-life-real

چرا جهان وجود دارد؟

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا جهان وجود دارد؟ به این اندیشه کرده‌اید که گیتی چرا و چگونه بوجود آمده است؟ آیا جهان ما یگانه است یا جهان‌های دیگری هم وجود دارد؟ اصلا قبل از مهبانگ چه وجود داشته است؟ به طور کلی آیا کیهان می‌توانست وجود نداشته باشد؟ هزاران سال است که دانشمندان و فیلسوف‌های مختلف در سراسر جهان به موضوعات این‌چنینی فکر کرده‌اند. تقریبا در هر تمدن و هر فرهنگی مردم سعی کرده‌اند پاسخی برای این پرسش بنیادین، که چرا جهان وجود دارد پیدا کنند. بسیاری از تمدن‌ها به اسطوره‌ها متوسل شده‌اند و بسیاری دیگر آن را بی‌پاسخ رها کرده‌اند. واقعیت این است که هم‌اکنون نیز پاسخ شفافی برای آن نداریم. در حقیقت باید گفت که علم امروزی ما خیلی خوب نمی‌تواند به آزمایش فرضیه‌هایی که در این‌باره داده می‌شود، بپردازد. با این حال چند سالی است که بعضی از فیزیک‌دان‌ها و کیهان‌شناسان، سعی کرده‌اند پاسخی علمی و مستدل به آن بدهند. پاسخی که می‌تواند با دانش ناچیز فعلی بشر، تا حدودی قانع کننده باشد.

World_Main

دنا؛ چهره‌ای متفاوت از خودروی ملی

به‌طورکلی، در میان مردم عادی و حتی کارشناسان صنعت خودرو، وقتی نام دنا را به زبان می‌آورید، عموما کلماتی مشابه «فیس‌لیفت» (Face Lift) یا همان سمند با طراحی ظاهری جدید به گوشتان می‌خورد؛ اما برخلاف تمام این ذهنیت‌ها، مدیران طراحی ایران‌خودرو، به کلمه‌ی فیس‌لیفت اعتقادی ندارند و بر این باورند که واژه‌هایی از این قبیل در شرکت مذکور رواج نداشته و در نتیجه‌ی همه‌ی این مسائل، دنا یک خودروی جدید به‌حساب می‌آید و یک سمند با طراحی جدید نیست.

dena1

آیا اپل می‌تواند تسلا را بخرد؟

اخیرا شایعاتی مبنی بر احتمال خرید تسلا توسط اپل به گوش میرسد. این شایعه‌ها تا چه حد به واقعیت نزدیک‌اند؟ آیا شاهد این اتفاق خواهیم بود؟ در ادامه با ما باشید تا این شنیده‌ها را از زوایای گوناگون بررسی کنیم.

teslaapple1

سخنرانی‌های برتر TED؛ چرا تصمیم گرفتن سخت است؟

تصمیم گرفتن اکثر اوقات سخت است؛ به‌خصوص اگر تصور کنیم که انتخاب ما تاثیر مستقیمی روی سرنوشت‌مان دارد.  کدام شغل را انتخاب کنم؟ کدام ماشین را بخرم؟ آیا در ایران بمانم؟ برای بعضی‌ها این انتخاب‌ها به‌شکل آزاردهنده‌ای دشوار هستند. خانم «روث چانگ» (Ruth Chang) در اینسخنرانی TED، دلیل این پیچیدگی و راه فرار از آن را به شما می‌گوید.

ted

ربات‌ها یاد می‌گیرند که با انسان دوست شوند

اگر ربات‌ها بخواهند در جهان نقش پررنگی ایفا کنند و همه جا حضور داشته باشند، حداقل بهتر است بدون اینکه به ما برخورد کنند و جلوی دست و پایمان را بگیرند ابراز وجود کنند. البته این کار چندان هم ساده به نظر نمی‌رسد، مخصوصا اگر ربات مجبور باشد در یک فضای شلوغ و پر هرج و مرج مثل فروشگاه، بیمارستان یا خیابان شلوغ راهش حرکت کند.

baymax_real

تصویر نجومی روز ناسا (۲۹ اردیبهشت ۹۵): هاله‌ای در آتاکاما

صحرای آتاکاما در شیلی به دلیل هوای همیشه صاف، به عنوان بهشت ستاره‌شناسان شناخته می‌شود. ولی در چند ماه گذشته به دلیل رخ دادن پدیده‌ی «ال نینیو» در اقیانوس آرام، در این منطقه هم هوا بیشتر ابری می‌شود. به همین دلیل گنبد تلسکوپ‌های ۶.۵ متری ماژلان در شب ۱۳ می بسته بود. با این حال در همین عکس می‌توان چند ستاره و البته ماه را دید که از پشت ابرها می‌درخشند. دور ماه هاله‌ی زیبای ۲۲ درجه تشکیل شده است. این هاله توسط کریستال‌های یخ شش‌وجهی در اتمسفر بوجود می‌آید. آن ستاره‌ی پرنوری که درون هاله قرار دارد در حقیقت چیزی نیست جز سیاره‌ی مشتری. آن ستاره‌ی سمت چپ عکس هم شباهنگ است و ستاره‌ی سمت راست عکس، سماک رامح.

halo

ابتلا به آلزایمر را می‌توان از روی چشم‌ها تشخیص داد

آلزایمر یک نوع زوال شدید مغزی (Dementia) است که منجر به مشکلات عدیده حافظه، فکر کردن و حتی رفتاری می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ظاهراً معاینه چشم‌ها می‌تواند در تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر موثر باشد.

alzheimer1

مرثیه‌ای برای هامون؛ نگین تشنه‌ی سیستان

دشت سیستان یکی از اکوسیستم‌های باارزش شرق کشور است که ظرف سال‌های اخیر خشکسالی زخم‌های عمیق و اکثراً غیرقابل جبرانی بر پیکر آن وارد ساخته. میانگین بارندگی سالیانه در این دشت تقریباً معادل ۵۷ میلی‌متر و دمای آن نیز بین منفی ۹.۵ تا مثبت ۴۵ درجه سانتیگراد تخمین زده شده است. تالاب هامون که زمانی یکی از شاخص‌ترین ویژگیهای دشت سیستان و قلب تپنده آن بود، اکنون با هزار و یک مشکل مواجه است. این تالاب آب شیرین، ۳ زیرمجموعه مهم دارد که به ترتیب عبارت است از هامون هیرمند در غرب و جنوب‌غربی، هامون سابوری در شمال‌غربی و هامون پوزک در شمال‌شرقی سیستان. در دوره‌های ترسالی و فصل بهار این سه زیرمجموعه به یکدیگر پیوسته و تالاب یا آنچه که در نزد مردم شایع است یعنی «دریاچه هامون» را تشکیل می‌دهند. تالاب هامون به واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش و بالاخص قرار گرفتن در ناحیه کویری و نیمه‌کویری، تا پیش از خشکسالی‌ها زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر محسوب می‌شد هرچند که علیرغم همه مشکلات هنوز هم ظرفیت‌هایی زیادی برای بهسازی دارد.

hamoon1

دوقلوها بیشتر از افراد عادی عمر می‌کنند

کمتر پیش می‌آید که دوقلوهای همسان در مقایسه با افراد عادی به دلایل غیرمنتظره در جوانی جان‌شان را از دست بدهند؛ شاید چون بین آنها یک نوع پیوند اجتماعی پایدار برقرار است.

gettyimages-bf0897-001

????? ?????? ???? ???? ??<

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه