شما بگویید؛ Canon یا Nikon؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی نوبت به خرید دوربین عکاسی می‌رسد، تقریبا همه‌ی مردم به یاد دو برند مشهور کانن و نیکون می‌افتند. این دو شرکت ژاپنی سال‌هاست که نه بازار ایران، بلکه بازار کل دنیا را تسخیر کرده‌اند. اگر بخواهید دوربین DSLR بخرید، تقریبا جز کانن و نیکون به شما پیشنهاد نمی‌شود و این دو سلطان بلامنازع ساخت DSLR هستند.

در بازار دوربین‌های غیر DSLR، این دو برند ناخواسته فضا را برای سازندگان دیگر مثل سونی، فوجی‌فیلم، سامسونگ و پاناسونیک باز کرده‌اند. مثلا اگر می‌خواهید دوربین بی‌آینه با لنز قابل تعویض بخرید، بهتر است از بین فوجی‌فیلم یا سونی انتخاب کنید. به طور مشخص در بازار دوربین‌های کامپکت، نیکون طرفداران خیلی زیادی ندارد. مردم ترجیح می‌دهند از بین برندهای فوق‌الذکر یا کانن انتخاب کنند.

نیکون شرکتی کاملا قدیمی است و در آستانه‌ی صدمین سالگرد تاسیسش قرار دارد. کانن در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد و ابتدا قطعات اپتیکی‌اش را در کارخانه‌های نیکون تولید می‌کرد. این دو نه فقط در زمینه‌ی ساخت دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری، بلکه به طور کلی در ساخت کالاهایی مثل پرینتر، میکروسکوپ، دستگاه فتوکپی، تجهیزات اندازه‌گیری آزمایشگاهی و غیره فعال هستند.

کانن و نیکون اکنون سرسخت‌ترین رقبای بازار دوربین‌های دیجیتال هستند. دست کم می‌توان گفت که این رقابت از دهه‌ی ۱۹۸۰ و زمانی که آن‌ها کم کم درحال از رده خارج کردن رقبای اروپایی و ژاپنی خود بودند، شروع شد. در برهه‌هایی از تاریخ، مثل زمانی که در سال ۱۹۸۷ سامانه‌ی EOS کانن معرفی شد، کانن به یکباره از نیکون فاصله گرفت و به نظر رسید می‌تواند رقیبش را از دور خارج کند تا بازار تک قطبی شود. در همین دهه‌ی ۲۰۰۰ شاهد بودیم که چگونه کانن ۵D مارک ۲ توانست با توانایی فیلم‌برداری Full HD کاری کند که نیکون D700 کاملا به حاشیه برود. در دو سه سال اخیر نیکون هرچه توان داشته در معرفی دوربین‌های DSLR جدید با نوآوری‌های مختلف گذاشته تا رقیبش را پشت سر بگذارد. اکنون دست کم در بازار دوربین‌های DSLR، نیکون و کانن شانه به شانه‌ی یکدیگر می‌زنند و تقریبا برابر هستند. کانن بیشتر روی قابلیت فیلم‌برداری دوربین‌هایش و فوکوس خودکار مداوم آن‌ها در Live View کار کرده و نیکون تمرکزش را روی کیفیت عکس‌ گذاشته است. می‌توان گفت که خیلی اوقات نمی‌توانیم بین انتخاب دو مدل رقیب از دوربین‌های DSLR نیکون و کانن نظر قاطعی بدهیم چرا که درست مثل بنز و BMW، هر دو خیلی خوب هستند. با این حال همیشه بحث‌هایی در بین عکاسان حرفه‌ای وجود داشته که مثلا نیکون برای عکاسی استودیویی یا کانن برای عکاسی ورزشی بهتر است. یا کانن مناسب عکاسی نجومی است و نیکون مناسب نیست. همچنان چنین بحث‌هایی کاملا محل مناقشه هستند.

در بازار دوربین‌های کامپکت و به خصوص کامپکت سطح پیشرفته، واقعیت این است که کانن کاملا عملکرد بهتری دارد و مردم سری G و Gx این شرکت را خیلی دوست دارند. حتی در کامپکت‌های ارزان‌قیمت هم کسی زیاد سراغ دوربین‌های نیکون نمی‌رود. به نظر می‌رسد که نیکون بیشتر تمرکز خود را روی حرفه‌ای‌ترها و کاربران DSLR گذاشته و امید زیادی به بازار رو به افول کامپکت‌ها که دائما از طرف گوشی‌های هوشمند تهدید می‌شود، ندارد.

ولی تجربه‌ی شما از انتخاب بین این دو برند، دست کم در زمینه‌ی خرید دوربین چیست؟ شما کدامیک را می‌پسندید؟ آیا مثل ما آن‌ها را رقبایی خیلی نزدیک می‌دانید که بسته به رده و سری، هرکدام می‌توانند بر دیگری برتری‌هایی داشته باشند یا قاطعانه یکی را بهتر از دیگری می‌دانید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۶ دیدگاه
  1. ami_ald

    هم مادرم هم پدرم اتلیه دارن همه دوربیناشون نیکونه خودمم از ظاهر نیگون خیلی خوشم میادتا به حال با کنون عکاسی نکردم ببینم چجوریه

  2. مهدی

    هر دو شرکت های خوبی هستند و بهتره برای انتخاب یه نگاهی به سایت snapsort هم بندازین

  3. حسین

    من حدود ده سال هست با دوربینهای کنون و بخصوص نیکون کار میکنم هرچند نیکون فرازو نشیب زیادی داشته ولی درحال حاضر بهترین دوربینهای عکاسی دنیا چه در سری فوق حرفه ای و فول فریم مانند D810و چه در سری حرفه ای قطعDX مانند D7200 بهترین و نیمه حرفه ای مانند D5500 بهترین دوربینهارو از نظر کیفیت عکس تولید کرده همچنین بهترین لنزها هم لنزهای نیکون هستن البته کنون هم رقیب بسیار سرسختی هست ولی بنظر من در سری فول فریم انتخاب بین نیکون و کنون خیلی سخت میشه و کنون هم شاهکارهایی مثل ۵D MARKIII تولید کرده که رقیب سرسخت D810 نیکون هست ولی در سری APS-Cیا همون DX بهترین انتخاب نیکون هست هرچند بعضیها باشتباه بخاطرامکانات بیشتر فیلمبرداری کنون کنون هایی مانند ۷۰D انتخاب میکنند ولی مسلما در انتخاب دوربین عکاسی حرفه ای مهمترین ملاک کیفیت عکس هست نه فیلمبرداری هرچند با ورود کنون ۸۰D به بازار کار برای نیکون سخت تر شده و دراین سری هم کنون و نیکون پابپای هم پیش میرن و دیگه این لنزهای عکاس هست که تعیین کننده هست .

  4. حسین

    هازل بلاد و دیگر هیچ…

  5. امیر اسدی

    نایکان سنسور بزرگتری داره و گفته شده برای عکاسی از طبیعت بهتره ولی من به شخصه آلفای سونی رو ترجیح میدم. البته به لطف شرکت ب.ا حتی دسترسی به ارزونترین و قدیمی ترین مدلهای آلفا هم غیر ممکنه.

    1. KaTa

      سنسور بزرگتر؟!!!؟ مگه میشه؟
      اندازه سنسورها استاندارد هست دوست عزیز

      1. سعید

        سنسور ها در دوربین های نیکون بزرگتر هستن. به همین دلیل در دوربین های نیکون برای به دست اومدن فاصله کانونی (در دوربین های کراپ سنسور)، عدد روی لنز ضرب در ۱.۵ میشه، در حالی که این عدد برای دوربین های کنون ۱.۶ هست.

      2. امیر اسدی

        APS-C های نایکان و سونی خیلی کم از کنونها بزرگتره.

  6. علی

    canon

  7. Smash

    بستگی داره از دوربین چی بخوای. ممکنه یه بار چیزی که میخوای رو تو یه مدل از کنن پیدا کنی، ممکنه تو یه زمینه دیگه نیکن بهترین مدلو داشته باشه.
    مثلاً کنن فیلمبردایش بهتره.
    درکل شاید کنن با اختلاف کم انتخاب بهتری باشه چون آپشنهای بیشتری داره. مثلاً لنزهاش زیادترن.

    ولی من شخصاً نیکن رو دوست دارم. فقط به خاطر اینکه “دکستر” همیشه از نیکن استفاده میکرد!!! 😆 😀

  8. امید تولابی شیخی

    با سلام خدمت دوستان عزیز با این نظر موافقم که هر دو برند کانن و نیکون در صدر همه دوربین ها قرار دارن و از آخرین تکنولوژی ها بهره میبرن اما به نظر من در زمینه عکاسی آتلیه دوربین های کانن به خاطر مگاپیکسل کمتر عملکرد بهتری در برابر نیکون دارند . در عوض در فضای باز و منظره این نیکون هست که گستره دینامیکی بالاتری نسبت به کانن به خاطر مگاپیکسل بالاتر دارد . در زمینه فیلمبرداری در مود live view عملکرد کانن در زمینه فوکوس اتوماتیک واقعا عالیه.

  9. محمد رسول

    سلام در مقایسه دو غول سازنده دوربین به قول جناب مومن زاده تشابهی به همون مثال مقایسه بنز و بی ام و داره. به هر حال نیکون و کانن هردو تاپ هستن و طبیعتا هر دو دارای نقاط قوت بالا و در عین حال دارای ضعف هایی هم در نوع خودشون هستن اما از نظر بنده که هر دو برند رو داشتم معتقدم که برند نیکون تا حدودی به صرفه تر و اقتصادی تر از کانن هست و برای مثال میتونم دو دوربین CANON 700D و NIKON D3300 رو مثال بزنم که تجربه کار با هردو رو دارم. هردو خیلی تشابه دارن و درصد زیادی از مشخصاتشون کاملا یکیه اما توی این مثال میتونم برتری نیکون رو از نظر قیمت و برخی قابلیت های بیشتر مثل سنسور قوی تر و فیلمبرداری ۶۰ فریم بر ثانیه نسبت به کاننی که گفتم اشاره کنم. حتی توی دوربین های فول فریم هم همین قضیه صدق میکنه و چون برند کانن تنوع بیشتری داره در نتیجه کمی محبوبیتش بیشتر از نیکون هست اما با توجه به مثالی که زدم به کلی میشه نیکون رو از نظر قیمت در مقایسه با یک مدل هم رده برتر دونست. ممنون از توجه شما

    1. محسن

      سلام:جناب محمد،میشه کمی بیشتر در باره مشخصات فنی و ظاهری این دو برند مانند کیفیت ساخت و استحکام بدنه و نیز کیفیت لنز از لحاظ کم صدا بودن و سرعت لنز ، فوکوس سریع و تا آنجایی که تجربه استفاده از این دو مدل را دارید توضیح بدهید؟ ممنونم

  10. بهنام

    نیکون بهتره
    البته فوجی عالیه.حالا بگن این بی آینه هست،کوچیکه،بی استفادست!اینطور حرف ها زیاده اما کیفیت عکس اختلاف زیادی داره و با اختلاف زیادی بی آینه های فوجی بهترن
    تا ۲ تومن بین کنون و نیکون،نیکون
    اما مارک۳ کنون عالیه
    البته فیلمبرداری کنون خیلی بهتره.بهترینه شاید
    نهایتا با هرچیزی که ارتباط برقرار کردید بخرید

  11. reza world

    واقعا سوال سختیه
    چون واقعا هردو عالی هستن و انتخاب که کدام بهتره خیلی خیلی سخته .
    کاربرها نسبت به بوجه و کارایی هایکه از دوربین نصبت به نیاز شخصی خود دارن یک دوربینو انتخاب میکنن و حال اگه بخایم اخرین مدل از هر دو شرکتو مقایسه کنیم باز سخته چون هردو اونقدری عالی هستن که اگه هرکدومشونو بخری بردی.
    نظر شخصی بنده شرکت نیکون هستش 🙂

  12. سناتور

    بی شک Canon

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه