۲۰ فیلم محبوب کوئنتین تارانتینو در ۲۰ سال اخیر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه

اگر شروع فعالیت هنری تارانتینو را نخستین فیلم سینمایی او، «سگ‌های انباری» (Reservoir Dogs) در نظر بگیریم، کارنامه‌ی هنری او از سی سال پیش آغاز شده‌است، البته او پیش از آن هم با ساخت فیلم‌های کوتاه فعالیت خود را آغاز کرده بود.

طی سی سال گذشته که تارانتینو تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نام‌های سینمای آمریکا شده‌است، همیشه سعی کرده فیلم‌هایی بسازد که بیش‌تر از همه خودش دوست دارد ببیند. در تمام این مدت، تارانتینو به سینه‌فیل و عاشق سینما بودن هم وفادار مانده و همواره، در هر فرصتی که پیش آمده، از فیلم‌های محبوب خود یاد کرده است.

در لیست زیر، تارانتینو ۲۰ فیلم محبوب خود را، از سال ۱۹۹۲ که نخستین فیلم سینمایی‌اش را ساخت تا سال ۲۰۰۹، معرفی می‌کند:

۱. نبرد سلطنتی (Battle Royal)

  • محصول: ۲۰۰۰/ ژاپن
  • کارگردان: کینجی فوکاساکو
  • بازیگران: تاتسویا فوجیوارا، آکی مائدا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰

این فیلم در ژانر اکشن و مهیج، ژانر محبوب تارانتینو، ساخته شده‌ است. اگر یکی از طرفداران سینمای تارانتینو باشید،‌با ارجاعات فراوان او به سینمای آسیای شرقی آشنایی دارید و قطعا از دیدن چنین فیلمی در لیست فیلم‌های محبوب او تعجب نخواهید کرد.

فوکاساکو، سال ۲۰۰۳، ادامه‌ای برای این فیلم ساخت و نام آن را «نبرد سلطنتی: نماز وحشت» (Battle Royale II: Requiem) گذاشت. این قسمت نتوانست، به خوبی قسمت نخست، نظر منتقدان و مخاطبان را جذب نماید.

۲. چیزی غیر از این (Anything Else)

  • محصول: ۲۰۰۳/ آمریکا
  • کارگردان: وودی آلن
  • بازیگران: جیسن بیگز، کریستینا ریچی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۰ از ۱۰۰

در این فیلم آلن با طبع کمیک همیشگی خود، داستان دو نویسنده، یکی جوان و دیگری سالخورده، را روایت می‌کند که هرکدام در تلاش هستند که به موفقیت دست یابند. کمدی و به خصوص کمدی‌ای که هوشمندانه در بین گفت‌وگوی شخصیت‌ها جای داده می‌شود، همیشه یکی از علایق تارانتینو بوده است.

برای این که متوجه شوید او تا چه اندازه در این زمینه استاد است، کافی است «سگ‌های انباری» و «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction) را ببینید. تارانتینو هرگز از بیان این که چه چیزی را از چه کسی وام گرفته است، ترسی نداشته و حالا دیگر می‌توانیم دریابیم که او به جنس کمدی کدام کارگردان، بیش از سایرین، علاقمند است.

۳. آزمون بازیگری (Audition)

  • محصول: ۱۹۹۹/ ژاپن
  • کارگردان: تاکاشی میکه
  • بازیگران: ریو ایشیباشی، آیهی شینا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰

این فیلم را میکه براساس رمانی با همین نام از ریو موراکامی ساخته است. فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که هفت سال پس از مرگ همسرش، به توصیه‌ی فرزندش، تصمیم می‌گیرد دوباره ازدواج کند و به دنبال دختری مناسب برای خودش می‌گردد.

تارانتینو و سینمای ژاپن جدایی ناپذیرند. او در تمام فیلم‌های خود از شمشیر و نبردهای رزمی گرفته تا از اصطلاحات و داستان‌های محلی ژاپنی استفاده کرده و بی‌شک یکی از طرفداران پروپاقرص سینمای ژاپن است.

۴. تیغه (The Blade)

  • محصول: ۱۹۹۵/ هنگ کنگ
  • کارگردان: تسوی هارک
  • بازیگران: وینسنت ژائو، موزس چان
  • امتیاز راتن تومیتوز: ثبت‌نشده

اگر تیغه را دیده باشید، قطعا می‌دانید تارانتینو چرا آن را دوست دارد. در واقع سوال اصلی این خواهد بود که مگر می‌شود تارانتینو این فیلم را دوست نداشته باشد؟ از مبارزات رزمی آن گرفته تا نماهای نزدیک، استفاده‌ی دیوانه‌کننده از دوربین در طول سکانس‌های مبارزه و ژل‌های رنگی خیره‌کننده، همه و همه آن چیزهایی هستند که تارانتینو به آن‌ها عشق می‌ورزد.

این فیلم توانست در سینماهای هنگ کنگ به فروش بیش از ۳ میلیون دلاری دست پیدا کند. تصویربرداری فیلم برعهده‌ی ونوس کیونگ بوده و موسیقی آن را ریموند وونگ و ویلیام هو ساخته‌اند.

۵. شب‌های عیاشی (Boogie Nights)

  • محصول: ۱۹۹۷/ آمریکا
  • کارگردان: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: مارک والبرگ، جولیان مور
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

اندرسن در دومین فیلم سینمایی خود به سراغ روایت داستان‌های پشت‌پرده‌ی صنعت ساخت فیلم‌های مستهجن رفته و آن را در بی‌پرده‌ترین حالت ممکن و با زبانی گزنده مورد انتقاد قرار داده است. مگر می‌شود تارانتینو از طرفداران یک کارگردان ساختارشکن و یکی از ساختارشکنانه‌ترین فیلم‌های او نباشد؟

تارانتینو و اندرسن هر دو از دهه‌ی نود میلادی فیلم‌سازی را آغاز کردند و همواره از طرفداران یک‌دیگر یوده‌اند. «شب‌های عیاشی» توانست در ۳ رشته‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، نامزد اسکار شود.

۶. مات و مبهوت (Dazed and Confused)

  • محصول: ۱۹۹۳/ آمریکا
  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: جیسون لاندن، متیو مک‌کانهی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

این فیلم داستان گروهی نوجوان در تابستان ۱۹۷۶ را روایت می‌کند که هرکدام به نحوی، آخرین روز دبیرستان را سپری می‌کنند. علاوه بر تارانتینو، دارن آرنوفسکی هم این فیلم را در بین فیلم‌های محبوب خود قرار داده است. لی دنیل تصویربرداری این فیلم را برعهده داشت.

اگرچه هرگز دنباله‌ای برای این فیلم ساخته نشد، اما لینکلیتر فیلم «هر کی یک چیزی می‌خواد» (Everybody Wants Some) محصول ۲۰۱۶ خود را ادامه‌ی معنوی‌ای بر این فیلم می‌داند.

۷. داگ‌ویل (Dogville)

  • محصول: ۲۰۰۳/ دانمارک
  • کارگردان: لارس فون تریه
  • بازیگران: نیکول کیدمن، لورن باکال
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹ از ۱۰۰

تارانتینوی عاشق خشونت، چگونه می‌تواند فون تریه را در لیست کارگردان‌های محبوب خود قرار ندهد؟ داگویل یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است و در آن هیچ خانه‌ای در و دیوار ندارد. در «داگویل» داستان دختری روایت می‌شود که از پدر خود گریخته و به شهری به نام داگویل پناه آورده است. داستان‌های فون تریه اما هرگز به همین سادگی نیستند.

فون تریه برای ساخت این فیلم توانست نامزد نخل طلای بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم کن فرانسه شود. داگویل اولین قسمت از سه‌گانه‌ی آمریکا، سرزمین فرصت‌های طلایی است که قسمت دوم آن «مندرلی» (Manderlay) سال ۲۰۰۵ اکران شد و قسمت سوم آن، «واشینگتن»، هنوز ساخته نشده است.

۸. باشگاه مبارزه (Fight Club)

  • محصول: ۱۹۹۹/ آمریکا
  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: برد پیت، ادوارد نورتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰

باشگاه مبارزه چهارمین فیلم فینچر در مقام کارگردان است. فینچر در این فیلم داستان مردی کارمند به نام جک را روایت می‌کند که مردی به نام تایلر داردن وارد زندگی‌اش می‌شود و او را به یک یاغی تمام‌عیار تبدیل می‌گرداند. هرچه داستان پیش‌تر می‌رود، مخاطب حقایقی را درمی‌یابد که بیش از پیش غافلگیرش می‌کنند.

این فیلم فینچر هم مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های او، در زمان اکران، آن‌طور که باید، به حق خود نرسید و سال‌ها طول کشید تا منتقدان و مخاطبان به ارزش آن پی‌ببرند. تارانتینو اما مخاطب بسیار باهوشی است و اجازه نمی‌دهد فیلمی به خوبی «باشگاه مبارزه» در لیست فیلم‌های محبوبش نباشد.

۹. جمعه (Friday)

  • محصول: ۱۹۹۵/ آمریکا
  • کارگردان: فلیکس گری گری
  • بازیگران: آیس کیوب، کریس تاکر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۶ از ۱۰۰

فیلم‌نامه‌ی این فیلم را آیس کیوب به همراه دی‌جی پو نوشته است و در آن داستان موادفروش خرده‌پایی روایت می‌شود که در مدت زمانی محدود، باید ضرری که به بالادستی خود وارد کرده است را به او پس بدهد وگرنه عاقبت خوبی در انتظارش نیست.

این فیلم کمدی، نقد اجتماعی و نقد فرهنگی را با هم دارد. «جمعه» با بودجه ی ۳.۵ میلیون دلاری، توانست ۲۷.۴ میلیون دلار بفروشد. برای این فیلم دو دنباله به نام‌های «جمعه‌ی بعدی» (Next Friday) و «جمعه‌ی بعد از بعدی» (Friday After Next) هم ساخته شدند.

۱۰. میزبان (The Host)

  • محصول: ۲۰۰۶/ کره جنوبی
  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • بازیگران: سونگ کانگ-هو، بیونگ هی بونگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

در این فیلم، کارگردان نام‌آشنای کره‌ای، داستان هیولایی را روایت می‌کند که از رودخانه‌ی هان برمی خیزد و دختری را می‌رباید. این فیلم را جون-هو زمانی ساخته است که هنوز در سطح بین‌المللی مطرح نشده بود. تارانتینو اما از آن‌جایی که یکی از عاشقان سینمای آسیای شرقی می‌باشد، همواره پیگیر فیلم‌های این کارگردان کره‌ای بزرگ بوده است.

«میزبان» حاوی مضامین سیاسی عمیقی بود و در زمان اکران خود به پرفروش‌ترین فیلم کره جنوبی، تا آن زمان، تبدیل شد. این فیلم با بودجه‌ی ۱۱ میلیون دلاری، به فروش ۸۹.۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد. اخباری مبنی بر ساخت ادامه‌ای برای این فیلم و یا بازساری آن در هالیوود شنیده شده است، اما هرگز این اخبار از شایعه فراتر نرفته‌اند.

۱۱. نفوذی (The Insider)

  • محصول: ۱۹۹۹/ آمریکا
  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: آل پاچینو، راسل کرو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

این فیلم داستان افشاگری‌های جفری ویگاند که اطلاعات مهمی از پشت پرده‌ی صنعت تنباکو و دخانیات، در ایالات متحده، را فاش نمود، روایت می‌کند. این فیلم در گیشه با شکست مواجه شد و با بودجه‌ی ۶۸ میلیون دلاری، به فروش ۶۰ میلیون دلاری دست یافت.

منتقدان اما نظرات‌شان با مخاطبان متفاوت بود. این فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد و در جوایز اسکار توانست ۷ نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا به دست آورد.

۱۲. منطقه امنیتی مشترک (Joint Security Area)

  • محصول: ۲۰۰۰/ کره جنوبی
  • کارگردان: پارک چان-ووک
  • بازیگران: لی یونگ آئه، لی بیونگ-هان
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در کنار پل معروفی به نام «بدون بازگشت» در یونجیوم که در ناحیه‌ی دمیلیتیزه بین کره‌ی جنوبی و شمالی قرار دارد، یک گارد مرزی توسط گلوله کشته می‌شود، از طرفی شمشیر یک سرباز کره‌ی جنوبی در محل حادثه وجود دارد به همین دلیل هر دو کشور کره شمالی و جنوبی این اقدام را تحریک آمیز در نظر میگیرند.

ماقامات هر دو کشور برای حل این مشکل به NNSC درخواست می‌دهند تا این امور را بررسی کند. از کشور سوئیس یک کاپیتان خانم که از تبار کره است برای تحقیقات به محل حادثه فرستاده میشود و …» این فیلم توانست نامزد خرس نقره‌ای جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلین شود.

۱۳. گمشده در ترجمه (Lost in Translation)

  • محصول: ۲۰۰۳/ آمریکا و ژاپن
  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: بیل مری، اسکارلت جوهانسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

باتوجه به کارنامه‌ی سینمایی تارانتینو، این فیلم شاید عجیب‌ترین فیلم این لیست باشد. این فیلم نه به خون‌ریزی می‌انجامد و نه اتفاق عجیبی را در خود جای داده است، بلکه داستانی سرراست از غربت و نتایج آن در زندگی یک بازیگر سالخورده و یک دختر جوان آمریکایی در ژاپن را روایت می‌کند.

این فیلم در چهار رشته‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی نامزد اسکار شد و توانست اسکار بهترین فیلم‌نامه ی غیراقتباسی را به دست آورد. علاوه بر آن، «گمشده در ترجمه» در گیشه هم موفق بود و با بودجه‌ی ۴ میلیون دلاری، توانست به فروش ۱۱۸.۷ میلیون دلاری دست پیدا کند.

۱۴. ماتریکس (The Matrix)

  • محصول: ۱۹۹۹/ آمریکا
  • کارگردان: واچوفسکی‌ها
  • بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰

«ماتریکس» پادآرمان‌شهری را به تصویر می‌کشد که در آن درک انسان‌ها از واقعیت در دنیایی ساختگی به نام ماتریکس به وقوع می‌پیوندد. از همین یک جمله، واضح است که چنین فیلمی را تارانتینو نمی‌تواند نادیده بگیرد. اگرچه او در مصاحبه‌های خود به یک نکته صریحا اشاره کرده است و آن این است که قسمت‌های بعدی ماتریکس تقریبا تمام خاطرات خوب وی از قسمت نخستین را خراب کرد.

«ماتریکس» توانست چهار اسکار بهترین تدوین، بهترین صدا، بهترین طراحی و ترکیب صدا و بهترین جلوه‌های ویژه را به دست آورد. این فیلم در گیشه هم موفق بود و با بودجه‌ی ۶۳ میلیون دلاری، به فروش ۴۶۶.۶ میلیون دلاری رسید.

۱۵. خاطرات قتل (Memories of Murder)

  • محصول: ۲۰۰۳/ کره جنوبی
  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • بازیگران: سونگ کانگ‌هو، کیم سانگ‌کیونگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، علاقه‌ی تارانتینو به جون-هو و فیلم‌هایش به پیش از سال ۲۰۱۸ و درخشش «انگل» (Parasite) در سطح بین‌المللی باز می‌گردد. در این فیلم، جون-هو به سراغ داستانی که براساس حوادث واقعی اولین قتل‌های سریالی، در تاریخ معاصر کره جنوبی، همراه با شیم سونگ بو نوشته بود، رفته است.

این فیلم درخشان که در آن بیش از هرچیز، هنر سرشار جون-هو، به مخاطبان و منتقدان اثبات می‌شود، تا همین چند سال پیش و شناخته‌شدن او در سطح بین‌المللی، مخاطبان زیادی نداشت و این نکته که تارانتینو، سال ۲۰۰۹، این فیلم را در لیست فیلم‌های موردعلاقه‌ی خود قرار داده است، نشان‌دهنده‌ی هوشمندی و آگاهی بالای او نسبت به سینمای بین‌المللی است.

۱۶. داستان پلیس ۳: ابر پلیس (Police Story 3: Supercop)

  • محصول: ۱۹۹۲/ چین
  • کارگردان: استنلی تانگ
  • بازیگران: جکی چان، میشل یئو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

تارانتینو از بدل‌کاری‌های این فیلم با عنوان بهترین بدل‌کاری‌های تاریخ سینما یاد می‌کند. همان‌طور که از وجود جکی چان در فیلم مشخص است، این فیلم سرشار از صحنه‌های زد و خورد و هنرنمایی‌های رزمی جکی چان در برابر حریفان است.

بودجه‌ی این فیلم تنها ۹۰۰ هزار دلار بود و فیلم توانست در گیشه به فروش ۳۴.۴ میلیون دلاری دست پیدا کند. تنها کافیست «بیل را بکش» (Kill Bill) تارانتینو را ببینید تا دریابید او تا چه اندازه طرفدار هنرهای رزمی است.

۱۷. شان مردگان (Shaun of the Dead)

  • محصول: ۲۰۰۴/ آمریکا
  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

«شان می‌میرد»، نخستین قسمت از سه‌گانه‌ی سه طعم کورنتو است که قسمت‌های بعدی آن «پلیس خفن» (Hot Fuzz) و «پایان دنیا» (The World’s End) هستند. رایت از بزرگ‌ترین کمدی هجوسازان قرن اخیر سینما است و علاقه‌ی تارانتینو به او هم از همین‌جا ناشی می‌شود.

فیلم‌نامه‌ی تمام قسمت های این سه‌گانه را رایت همراه با سایمون پگ نوشته است و خودش آن‌ها را کارگردانی نموده. «شان می‌میرد» با بودجه‌ی ۶.۱ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه به فروش ۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

۱۸. سرعت (Speed)

  • محصول: ۱۹۹۴/ آمریکا
  • کارگردان: یان ده بونت
  • بازیگران: کیانو ریوز، ساندرا بولاک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰

«سرعت» نخستین فیلم بلند ده بونت است و او در آن سمفونی کاملی از دلهره و اضطراب برای مخاطب می‌آفریند. تارانتینو در مصاحبه‌ای گفته‌است: «در بین فیلم‌هایی که دیده‌ام، هیجانی مانند آن را خیلی کم تجربه کرده‌ام.»

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «یک بمب در یک اتوبوس مسافربری درون‌شهری کار گذاشته شده و درصورت کاهش سرعت اتوبوس از حدی معین یا توقف آن، بمب منفجر خواهد شد و مأمور پلیس، جک تراوان (کیانو ریوز)، باید جلوی این انفجار را بگیرد و جان مسافران را نجات دهد. همچنین، آنی پورتر (سندرا بولاک)، به عنوان راننده‌ی اتوبوس، به جک تراوان کمک می‌کند.

۱۹. تیم آمریکا: پلیس جهانی (Team America: World Police)

  • محصول: ۲۰۰۴/ آمریکا
  • کارگردان: تری پارکر
  • صداپیشگان: تری پارکر، مت استون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰

فیلم‌نامه‌ی این انیمیشن را تری پارکر و مت استون نوشته‌اند. موسیقی آن را هری گرگسون-ویلیامز ساخته و فیلم‌برداری آن برعهده‌ی بیل بوب بوده است. این فیلم با بودجه‌ی ۳۲ میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه به فروش ۵۱ میلیون دلاری رسید.

شاید تعجب کنید که یک انیمیشن در بین فیلم‌های محبوب تارانتینو چه می‌کند، اما مطمئن باشید خون و خشونت و زد و خورد، در هر شکل و شمایلی که باشد، تارانتینو را جذب خواهد کرد.

۲۰. آسیب‌ناپذیر (Unbreakable)

  • محصول: ۲۰۰۰/ آمریکا
  • کارگردان: ام. نایت شیامالان
  • بازیگران: بروس ویلیس، ساموئل ال. جکسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰

تارانتینو نقش‌آفرینی ویلیس در این فیلم را بهترین نقش‌آفرینی سینمایی او می‌داند. «آسیب‌ناپذیر» اولین قسمت از سه‌گانه‌ای است که قسمت‌های دوم و سوم آن «شکافته» (Split) و «شیشه» (Glass) هستند.

این فیلم را شیامالان با بودجه‌ی ۷۵ میلیون دلاری ساخت و در گیشه توانست ۲۴۸.۱ میلیون دلار بفروشد. اگرچه این فیلم براساس یک کتاب مصور ساخته شده است، اما شیامالان آن را به فیلمی خاص و فراتر از یک فیلم گیشه‌ای صرف تبدیل کرد.

منبع: openculture



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما