۴ دلیل برتری رزیدنت اویل ویلج بر رزیدنت اویل ۴

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
residen evil village

سری رزیدنت ایول اکنون در موقعیتی شگفت‌انگیز قرار گرفته است. ازیک‌طرف، رزیدنت ایول ۷: بایوهزرد قدمی دلیرانه به‌سوی زاویه شخص اول برداشت و با این کار پایه و اساس این فرنچایز کلاسیک وحشت و بقا را به لرزه درآورد. از سوی دیگر، نسخه‌های بازسازی شده رزیدنت ایول ۲ و ۳ در سال‌های اخیر بر روی زاویه‌ی دید سنتی شخص سوم تمرکز داشت که مجموعه به استفاده از آن‌ها شناخته می‌شود.

با در نظر گرفتن تمامی نکات ذکر شده، آخرین بازی رزیدنت ایول، رزیدنت ایول روستا قصد دارد نقاط قوت هر دو سو را از این سبک‌های متفاوت بازی در خود جای دهد. به‌خصوص که کپکام درباره اشتیاق خود نسبت به القای حس آنکه روستا فرزند رزیدنت ایول ۴ و ۷ است سخن گفته است.

محصول نهایی، یک رزیدنت ایول به سبکی تجربی است که گاهی اوقات ناهمگون اما به طور کل دنباله‌ای عالی برای این فرنچایز به نام کپکام به‌حساب می‌آید.

روایت یک داستان خودمانی‌تر

در بازی روستا داستان سه سال بعد از وقایع رزیدنت ایول ۷ ادامه پیدا می‌کند. ایتان وینترز، پروتاگونیست بازی گذشته بالاخره با همسرش میا و دخترش رز زندگی مشترک خود را آغاز کرده است. هرچند، این زندگی مشترک مسالمت‌آمیز با پیدا شدن سروکله قهرمان فرنچایز رزیدنت ایول، کریس ردفیلد که میا را کشته و ایتان و رز را می‌رباید، دیری نمی‌پاید. پس از بیدار شدن در یک روستای اروپایی برفی، ایتان باید دخترش را پیدا کند و درعین‌حال از چنگال چهار لرد خطرناکی که فرمانروایی روستا را بر عهده دارند و مادر میراندای مرموز که آن‌ها خدمتگزار اویند، بگریزد.

ایتان شاید شخصیت عمیقی در روستا نداشته باشد اما تصمیم بازی در تمرکز بر روی تعقیب توقف‌ناپذیر او در پیداکردن دخترش شما را به سفر شخصی او مجذوب می‌کند به خصوص برای شخصیتی که به‌عمد در بازی گذشته یک صفحه سفید عاری از احساس برای بازیکنان بود. پرچانگی ایتان در این عنوان هم به عمق بخشیدن به شخصیت او کمک می‌کند. او در بعضی جاها تا حدی یادآور لیان رزیدنت ایول ۴ است.

کریس ردفیلد رزیدنت ایول روستا

ورای این‌ها، داستان‌های توسعه‌یافته‌تر و درهم‌تنیده شده چهار لرد، لیدی دیمیترسک، خون‌آشام محبوب اینترنت، عروسک ساز شنل پوش دونا بنوینتو، هیولای دریایی سالواتوره موریو و مهندس نابغه کارل هایزنبرگ و کنار هم چیده شدن قطعات مأموریت مرموز کریس در طول بازی بازیکن درگیر و سرگرم داستان نگه می‌دارد.

تعداد اندکی از پیچش‌های بخش‌های پایانی داستان شاید در میان هواداران قدیمی رزیدنت ایول مجادله‌برانگیز باشد اما در سرسام‌آور بودن و سرانجام به طرز غافل‌گیرکننده‌ای هیجان‌انگیزشان شکی نیست.

چیزی بیشتر از یک بیعت

داستان بازی روستا خوب و جذاب است اما ساختار بازی یکی از جنبه‌های چشمگیر آن است. کپکام لوکیشن روستا را به قطبی تبدیل کرده که از طریق آن شما می‌توانید به مکان‌های کاملا متفاوت از یکدیگر لردها بروید. آن‌هایی که ترجیح می‌دهند بازی‌های رزیدنت ایول تنها در یک لوکیشن جریان داشته باشند ممکن است با راهی که بازی پیش گرفته دچار مشکل شوند.

البته این بدین معنا نیست که روستا عاری از جنبه مذکور است. روستای ترسیم شده در بازی شمایل و حسی شبیه روستای ابتدایی رزیدنت ایول ۴ دارد و به آن عمق، وسعت و جزئیات بیشتری اضافه می‌کند. با به‌دست‌آوردن آیتم‌های بیشتر شما می‌توانید به روستا بازگشته تا به سایر نواحی بازی دسترسی پیدا کنید. هریک از این مناطق داستان خود را از طریق فضاسازی و طراحی خاص محیط به بازیکن ارائه می‌کنند.

لوکیشن روستا در بازی رزیدنت ایول روستا

گشت‌وگذار در بازی بسیار لذت‌بخش است به‌خصوص از نظر بصری. بر روی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس بازی باکیفیت ۴K/60fps اجرا می‌شود و طراحی صدای فوق‌العاده آن تجربه بازی بر روی این کنسول‌ها را دوچندان می‌کند. این صداهای خوفناک مدام شمارا وادار می‌کند به اطراف خیره شده تا منبع صدای ترسناکی را که شنیدید پیدا کنید.

اغلب اوقات منبع این صداها، گرگینه‌ها هستند که شما را هوشیار و در حالت آماده‌باش نگه می‌دارند. فرم‌های مختلفی که گرگینه‌ها به خود می‌گیرند بسیار رعب‌انگیز است که آن‌ها را به‌سرعت به یکی از هیولاهای به‌یادماندنی سری رزیدنت ایول تبدیل می‌کند. در کل، بازی تنوع خوبی از دشمنان دارد که نسبت به رزیدنت ایول ۷ بیشتر است.

گرگینه ها رزیدنت ایول روستا

رزیدنت ایول روستا همچنین ارزش تفحص بیشتر برای به‌دست‌آوردن منابع و سلاح‌های جدید را دارد. مانند به‌دست‌آوردن سلاح قابل‌اعتماد Wolfsbane Magnum. یکی از هسته‌های مرکزی گیم پلی روستا مستقیما از رزیدنت ایول ۴ الهام پذیرفته است: مدیریت تجهیزات. مانند رزیدنت ایول ۴، روستا هم جعبه‌ای برای جای‌دادن آیتم‌ها در اختیارتان می‌گذارد که همچون رزیدنت ایول ۴ باید به‌صورت تتریس وار سلاح‌ها و آیتم‌های خود را در این فضای محدود جای دهید. هر جواهر یا آیتم با ارزشی که پیدا کنید می‌توانید به دوک، بازرگان مرموز اما سرخوش بازی، بفروشید.

سیستم پولی «لی» بازی از تعادل خوبی برخوردار است و بازیکن همیشه می‌تواند به‌اندازه کافی پول یا جواهر در طول بازی به دست بیاورد تا سلاح‌های خود را آپگرید کند یا آیتم‌های مختلفی بسازد.

مدیریت تجهیزات رزیدنت ایول روستا

علاوه بر این شما می‌توانید حیوانات را شکار کنید و گوشت آن‌ها را برای دریافت آپگریدهای مختلف مبادله کنید. اما تنها تعداد محدودی از این آپگریدها وجود دارند و به‌دست‌آوردن آن‌ها در کنار زرادخانه درحال‌رشد و کارآمد ایتان چندان ضرورتی ندارد. این مسأله ما را به یکی از نقاط ضعف بازی می‌رساند؛ ایتان گاهی اوقات بیش از حد قدرتمند به نظر می‌رسد، حتی در سختی استاندارد بازی. اگر به دنبال آپگرید سلاح‌ها نروید بازی به طور مرتب گلوله و آیتم‌های التیام دهنده در اختیار شما قرار می‌دهد که پیشروی در بازی را تا حدی آسان و بی‌دردسر می‌کند مگر آنکه سختی بازی را تغییر دهید.

همگی به خانه‌های وحشت خوش آمدید

روستا به‌خودی‌خود مکانی اعجاب‌آور است اما به‌عنوان پل اتصالی میان چهار منطقه لردهای بازی هم عمل می‌کند. پیش از عرضه بازی، تهیه‌کننده تسویوشی کاندا، بازی را به پارک تفریحی وحشت توصیف کرد و به نظر می‌رسد توصیف او با حقیقت مطابقت دارد.

هر یک از زیردستان میراندا مظهر جنبه خاص و منحصربه‌فردی از وحشت گوتیک هستند که به طور برابر تفحص در نواحی تحت کنترلشان و رویارویی با آن‌ها را هیجان‌انگیز و تعلیق برانگیز می‌کند. اولین بخش بزرگ قلعه لیدی دیمیترسک است که به‌احتمال زیاد تاکنون با آن آشنایی پیدا کرده‌اید زیرا در مرکز تبلیغات بازی روستا قرار گرفته است.

لیدی دیمیترسک و سه دخترش بازی رزیدنت ایول روستا

کپکام به‌گونه‌ای مؤثر از این بستر استفاده می‌کند تا حس خفگی و هزارتو بودن مکان‌های کلاسیک رزیدنت ایول را به بازیکن القا کند. حسی مشابه حضور در قلعه اسپنسر در بازی اصلی و اداره پلیس راکون سیتی در رزیدنت ایول ۲ که باید در آن مدام از مسیری که آمده بودید بازمی گشتید و آیتم‌های مختلف را پیدا می‌کردید.

علاوه بر این، لیدی دیمیترسک و سه دخترش می‌توانند هر زمانی مایل باشند پدیدار شوند تا شما را مثل آقای ایکس در ریمیک سال ۲۰۱۹ رزیدنت ایول ۲ تعقیب کنند. در این بازی در حقیقت با تلفیق عالی قدیم و جدید رزیدنت ایول روبه‌رو هستیم که هرکسی را بر روی صندلی میخکوب می‌کند. با اینکه قلعه دیمیترسک باهدف یادآوری حس بازی‌های قدیم رزیدنت ایول طراحی شده، طراحی خانه دونا بنوینتو پیش‌ازاین در فرنچایز دیده نشده است.

توضیح بیش از حد درباره این خانه غافلگیرکنندگی آن را از بین می‌برد اما تنها این را بگوییم که خانه عروسک ساز عمیقا مشوش کننده است و بیشتر در زیرشاخه وحشت روان‌شناختی ریشه دارد. در ادامه به آبگیر موریو می‌رسیم که با پیشروی در آن در نهایت به مصاف یک هیولای بدریخت دریایی خواهید رفت که به یکی از هیولاهای کلاسیک رزیدنت ایول ۴ شباهت دارد.

کارل هایزنبرگ رزیدنت ایول روستا

تنها مکانی که در روستا جذابیت باقی بخش‌ها را ندارد کارخانه فرانکنشتاینی هایزنبرگ است. با اینکه شاید بتوان گفت این لرد آشفته حال جامع‌ترین و گیراترین داستان را در میان شخصیت‌های شرور داستان دارد اما کارخانه‌اش بی‌رنگ و لعاب و تکراری است. نه به این معنا که بد است اما قطعا در مقایسه با سایر محیط‌های مسحورکننده و به‌دقت طراحی شده بازی ناامیدکننده است.

یکی از بهترین‌های مجموعه

کپکام زمان زیادی را صرف تبلیغات برای رزیدنت ایول روستا به‌عنوان وارث رزیدنت ایول ۴ کرده است و با اینکه این ادعا چندان دور از واقعیت نیست اما به‌خوبی تمامی نقاط قوت بازی را به مصرف‌کننده نشان نمی‌دهد. بهتر بخواهیم توضیح دهیم، روستا بستر اروپایی، مدیریت تجهیزات و آیتم‌ها و برخی رویارویی با دشمنان خود را از رزیدنت ایول ۴ تأثیر پذیرفته است و به نحو احسن آن‌ها را به کار می‌گیرد.

روستا از حرکت در مسیرهای بدیع هم هراسی ندارد. به‌خصوص وقتی پای داستان‌سرایی و ساختار در میان باشد. تجربه خانه‌های لیدی دیمیترسک و دونا بنوینتو با هم کاملا متفاوت است اما همین تفاوت‌های ظریف است که بازی را به‌یادماندنی می‌کند. هنوز مشخص نیست رزیدنت ایول پس از این بازی چه راهی پیش خواهد گرفت اما امیدواریم بازی‌های آینده به‌خوبی و هیجان‌انگیزی روستا باشند.

لیدی دیمیترسک رزیدنت ایول روستا

رزیدنت ایول روستا اکنون بر روی پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس و اس، رایانه‌های شخصی و گوگل استادیا در دسترس است.

منبع: MobileSyrup


بازی Resident Evil 8 : Village مخصوص PS5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. شایان

    نظر من راجب ویلیج خیلی از دوستان میگن نسخه هشت صد در صد صد در صد به پای نسخه چهار نمیرسه اگر محصول نهایی رو بخوایم راجبش نظر بدیم بله همین طور ولی اگر این بازی از پتانسیل فوق العاده دشمن ها استفاده میکرد اخ اخ اونوقت مشخصا از ایول چهارم بهتر میشد بعد حالا جالب اینجاست که اومدن سایت ها به باس هایزنبرگ گیر دادن که ابولی نبوده خنده داری اینجاست که الان باس جک کراوزر و ان می ها تو جزیر ایول چهار نه مبحثشون با ویروس های سه گانه یکی و نه رفتارشان شبیه به اون ها فقط اون موجود آزمایشگاهی ها که اسمشون و یادم رفت بگی نگی شبیه بوده الان انمی ها تو کارخونه هایزنبرگ درست به بهره قیافه و…بری میبینی شباهت خاصی به نمسیس و هیولا های این چنینی دارن به یه شیوه جدید و امروزی بعد تا حتی یکی بهم گفته الهام دیگه بسه نوآوری میخوام د بدبختی اصل به همین نوآوری دیدیم نمره کم دادن😂😂😂 مثلا یه موردی که تو بازی میشد حقیقی اش کنن این بود که حد اقل تو هر منطقه از لرد ها تایم زیادی باشیم و با لرد ها بجنگیم و…مثلا توی استرانگلودش که باس اون منطقه یوری اس هستش(بهترین طراحی رو میونه غول های ایول داره از نظر من)میتونست اتفاقات بیشتری بیفته روی دختر های دیمیترس اونروز که باید کار نشده بود و…اگر این ها رو رعایت میکرد در بهترین بودنش که اصا شکی نبود بعد حالا جالبه ایول چهار کلا گشت و گذار عمیقی نداشته امیدوارم تو ریمیکش این قضیه بر طرف بشه ترین تو قلعه سالازار بعد کلا محیط روستا فراموش بشه همه اسلحه ها رو هم مرچنت نده یه سری هاش و تو اتاق های مخفی قرار بدن

  2. اهورا

    جدای از تعصبی که بسیاری از بازی باز های سری رزیدنت اویل روی شخصیت مورد علاقه ی خودشون از این سری دارن.
    از نظر داستانی به شخصه رزیدنت اویل ۷ و ۸ داستان پخته تر و کامل تری از نظر روایی نسبت به دیگر شماره های این مجموعه دارن.
    من تک تکشون رو بازی کردم. البته از سری اصلی. ۰ تا ۸.
    رزیدنت اویل دو محبوب دوباره ساخته شد. رزیدنت اویل ۳ دوباره ساخته شد.
    ۴ هم بزودی ساخته و پخش میشه، ولی باید این رو در نظر داشت داستان فرق خاصی نمی کنه، چون اگر فرق کنه دیگه اون شماره از این مجموعه حساب نمیشه.
    ولی من گیم پلی خوب. شخصیت پردازی درست و زیبا. و از همه مهمتر تر داستانی که تراژدی، درام، هیجان، ترس، بقا، عشق و … داشته باشه بصورت تمام و کمال در شماره ۷ و ۸ دیدم، و چه پایان شکوهمند و زیبایی.

    خودم این مجموعه رو از بیست سال پیش، رزیدنت اویل ۱ بر روی کنسول پلی استیشن ۱ آغاز کردم. شینجی میکامی چه داستان و سبکی خلق کرده بود…. عالی. لذت بردم. چند بار ۳ گانه بازی رو در همون سالهایی که به بازار اومده بودن بازی کردم و به اتمام رسوندم.
    خاطره ای بی نهایت شیرین دلچسب از گیم پلی.
    بعد سبک و چهارچوب بازی تغییر کرد، در رزیدنت اویل ۴ و توسط خود شینجی میکامی.
    باید اعتراف کنم در آغاز با این سبک مشکلاتی داشتم. احساس می کردم رزیدنت اویل در این نسخه به ریشه خودش که دوربین ثابت بود خیانت کرده و دور شده.
    ولی بعدها به این نسخه بسیار علاقمند شدم، بله زمان تغییر بود و این تغییر به موقع انجام شد.
    حالا با رسیدن رزیدنت اویل ۷، دوباره این اتفاق رخ داد. بله باز هم زمان تغییر بود و الحق چقدر گیرا و زیبا این تغییر انجام شد.
    من در چهارمین دهه از زندگی خودم از یک بازی تونستم لذت فراوان ببرم. بازی که برام الهام بخش بود و فکرم و تا مدت ها درگیر خودش کرده بود، با آمدن رزیدنت اویل ۸ این اتفاق دوباره تکرار شد.
    پوزش که گفته هام طولانی شد. اینها نوشتم تا سیر دو دهه در رزیدنت اویل رو در نگاه یکی از علاقمندان بسیار زیاد این مجموعه با شما به اشتراک بذارم.
    ممنونم از توجه شما.

  3. masoumeh

    اویل۴واقعا بهتره😍

  4. حسین

    اویل ۴ بهترین هست مثلش دیگه نمیاد

  5. سینا

    بهترین فقط اویل چهار هست اویل هشت هیچوقت بهش نمی‌رسه

    1. moji

      رسدنت اویل ۴ چیز دیگه ایه😍😍

  6. Mahdi

    صد در صد اویل ۸ به اویل ۴ نمیرسه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه