شوتی که صد تومان می‌ارزید؛ خاطره‌ای از امیر حاج‌ رضایی

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

سومین خاطره امیر حاج رضایی از فوتبال به سال‌های دور برمی‌گردد. وقتی هنوز تلویزیون تا این حد فراگیر نبود و عطاءالله بهمنش از رادیو بازی‌های فوتبال را گزارش می‌کرد.

امیر حاج رضایی از صدای گرم بهمنش می‌گوید و اینکه چطور اصطلاحات جدیدی را وارد فرهنگ گزارش فوتبال و البته کشتی کرد. بهمنش که همه می‌دانند در زمینه کشتی اصلا صاحب‌نظر و کارشناس بود. درباره کشتی حتی کتاب‌هایی هم نوشته و مدتی هم دبیر فدراسیون کشتی بود. او متولد فروردین ۱۳۰۲ در کرمانشاه بود. خود بهمنش در این ویدیو می‌گوید برای اولین‌بار در رادیو قرار بوده بازی میان ایران و هند را گزارش کند و وحشت‌زده بوده که آیا می‌تواند به مدت نود دقیقه دوام بیاورد و بازی را کامل گزارش کند؟!

امیر حاج رضایی می‌گوید وقتی یک شوت زیبا و خطرناک زده می‌شد که از کنار دروازه رد می‌شد بهمنش می‌گفت:‌ «این شوت صد تومان می‌ارزید!» اصطلاحات و واژگان را طوری وارد گزارش فوتبال رادیویی کرد که شنونده کاملا می‌توانست بازی را با جزییاتش تجسم کند. انگار که دارد از تلویزیون آن را تماشا می‌کند.

در این ویدیو می‌توانید ببینید که چطور بهمنش یک‌بار در یک فیلم سینمایی به نام «خط پایان» هم یک مسابقه را گزارش کرده و در آن فیلم حضور داشته است. امیر حاج رضایی تعریف می‌کند که چطور یک‌بار در اتوبوس تقریبا یک سوم مسافران رادیو به گوش داشتند تا با گزارش بهمنش بازی ایران را بشنوند و آنقدر هیجان‌زده شده بودند که حتی ایستگاه‌هایشان را هم رد کردند.

امیر حاج رضایی سپس در خاطرات فوتبالی‌اش نقبی به علی جباری هم می‌زند. سال ۱۹۷۲ وقتی در بانکوک مقابل تایلند در آستانه حذف بودیم اما علی جباری کاپیتان تیم استقلال و از هافبک‌های ماندگار تاریخ فوتبال ایران هت‌تریک کرد و ایران را در آن شرایط آب و هوایی به مسیر قهرمانی بازگرداند.

برای خاطرات خودتان می‌توانید به صفحه مسابقه دیجی‌کالا مگ در روزهای جام ملت‌های آسیا بروید و خاطره خودتان را از یکی از تورنمنت‌های مهم ورزشی در آنجا روایت کنید و درنهایت پنج برنده گوشی آنر خواهیم داشت. فقط دو روز دیگر فرصت باقی است.

شرکت در مسابقه خاطره‌بازی جام ملت‌های آسیا
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه