معرفی سریال‌های تلویزیونی خوب از کارگردانان سینما

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

مهاجرت از صفحه‌ی نقره‌ای بزرگ به خانه‌های مردم رواج پیدا کرده است. روز به روز تعداد چهره‌های موثر سینما که تصمیم می‌گیرند حضور در تلویزیون را هم امتحان کنند بیشتر می‌شود. خیلی از کارگردانان سینمایی هستند که مدیوم قاب کوچک تلویزیون را تجربه کردند. بعضی‌هایشان پایان خوشایندی داشتند و برخی دیگر هم درنهایت موفق به ساخت یک فصل بیشتر نشدند. خیلی از این کارگردانان فقط چند اپیزود را کارگردانی می‌کنند و بعد به عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی پشت سریال می‌ایستند. نگاهی داریم به کارگردانان موفق سینما که وارد مدیوم تلویزیون شدند.

وودی آلن

سریال: بحران در شش صحنه
عنوان اصلی: Crisis in Six Scenes
نقش: خالق و کارگردان
محصول ۲۰۱۶

از آخرین‌ کارگردانان سینما که کسی فکرش را نمی‌کرد به تلویزیون راه پیدا کند، وودی آلن بود. وودی آلن گوشه‌گیر که در جشنواره‌ها شرکت نمی‌کند و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین فیلمسازان مستقل آمریکاست که هنوز هم در مرز هشتاد سالگی با قدرت سالی یک فیلم می‌سازد. آلن سال ۲۰۱۶ دست به ساختن سریال زد. سریالی که از شبکه‌ی آمازون پخش شد. اسم این سریال «بحران در شش صحنه» بود که در شش اپیزود پخش شد. دو سکانس از این سریال سالی که ساخته شد در جشن انجمن منتقدان تلویزیون به نمایش درآمد.

این اولین حضور وودی آلن در تلویزیون است. خلاصه‌ی داستان رسمی سریال از این قرار است: این کمدی در دهه‌ی شصت اتفاق می‌افتد. زمانی که آمریکا در اوج تلاطم و آشفتگی است. یک خانواده‌ی طبقه‌ی متوسط که در حاشیه‌ی شهر زندگی می‌کنند برایشان مهمان می‌آید. مهمانی که وضعیت زندگی آن‌ها را از این رو به آن رو می‌کند.

کاراکتری که وودی آلن نقش‌اش را بازی می‌کند سیدنی مون‌سینگر است. سکانس مشهور فیلم که اول کار در فضای مجازی پخش شد جایی است که سیدنی و مایلی سایروس درباره آشپزخانه فانتزی موردعلاقه‌شان بحث می‌کنند آن هم جلوی روی مردمی که در سرتاسر جهان از گرسنگی در حال مر‌گند.

سریال عجیب و غریبی که هر قسمتش نیم ساعت است و خود آلن هم آن را کارگردانی کرد. این که وودی آلن در آن سن و سال تصمیم بگیرد سریال تلویزیونی بسازد نشان از اهمیت تلویزیون دارد. دلیل دیگری برای اثبات این که در عصر طلایی سریال‌های تلویزیونی به سر می‌بریم. البته آلن خیلی زود به فکر سریال‌سازی نیفتاد. قبل از او خیلی‌های دیگر از سینما به تلویزیون مهاجرت کردند.

دیوید لینچ

سریال: تویین پیکس
عنوان اصلی: Twin Peaks
نقش: خالق و نویسنده (بعضی از اپیزودها را هم کارگردانی کرده است)
محصول ۱۹۹۰

دیوید لینچ بعد از نامزدی اسکار برای فیلم «مرد فیل‌نما» و موفقیت‌هایی که برای «مخمل آبی» پیش منتقدان به دست آورد به تلویزیون رفت. فصل اول سریال «قله‌های دوقلو» (تویین پیکس) همه را تحت‌تاثیر قرار داد. به طوری که فصل دومی هم برایش درنظر گرفتند که سال بعد از آن ساخته شد. سریالش نامزد چند جایزه‌ی امی و برنده‌ی چند جایزه‌ی گلدن‌گلوب شد. این کمدی درام جنایی داستان یک مامور اف.بی.آی است که ماموریتش بازجویی از یک زن جوان در جریان یک قتل در شهری عجیب و غریب است. شهری که میان دو قله قرار گرفته. این سریال در سایت IMDB رتبه سی و نهم را بین صد سریال برتر دارد. لینچ سال ۹۲ باز هم سراغ تلویزیون رفت اما سریال «روی هوا» موفقیت سریال قبلی‌اش را تکرار نکرد. فصل سوم این سریال که سال ۲۰۱۷ روی آنتن رفت همان شهر و ساکنان فصل اول را ۲۵ سال بعد به تصویر می‌کشید که درگیر ماجرای یک قتل مرموز می‌شوند.

دیوید فینچر

سریال: خانه پوشالی
عنوان اصلی: House of Cards
نقش: تهیه‌کننده‌ی اجرایی و کارگردان اپیزودهایی از فصل اول
محصول ۲۰۱۳

اگر قرار بود یک نفر اقتباسی جدید و به روز از مینی‌سریال شبکه بی.بی.سی به همین نام ارائه بدهد، قطعا بهترین گزینه دیوید فینچر بود. فینچر در فیلم‌هایش نشان داده که چقدر به نقش رسانه‌ها در قدرت علاقمند است و بخش زیادی از قصه‌ی «خانه پوشالی» هم به این ماجرا برمی‌گردد. داستان مردی در عرصه‌ی سیاست که چطور به هر ترفندی شده خودش را بالا می‌کشد و به کاخ سفید می‌رساند. این وسط مشکلات خانوادگی هم دارد اما همسرش لیدی‌ مکبث‌وار راه را برای رسیدن او به قدرت هموار می‌کند. بین سریال‌های برتر imdb رتبه‌ی ۶۷ را دارد. البته به دلیل ماجراهایی که سر شایعات بر سر رسوایی‌ جنسی کوین اسپیسی به وجود آمد، فصل آخر این سریال با حذف قهرمان اصلی پخش شد.

فینچر سال ۲۰۱۸ با سریال «شکارچی ذهن» (Mindhunter) به حضورش در تلویزیون ادامه داد. یک درام جنایی درباره‌ی بخش علوم رفتاری اف.بی.آی در دهه‌ی شصت که در آن دو کارآگاه با قاتلان زنجیره‌ای گفت‌وگو می‌کنند. جو پنهال خالق سریال جدید فینچر است که فصل دوم آن سال گذشته عرضه شد.

استیون سودربرگ

سریال: نیک
عنوان اصلی: The Knick
نقش: تهیه‌کننده اجرایی و کارگردان
محصول ۲۰۱۴

کارگردان اسکاری که در هزاره‌ی سوم با ساخت فیلم‌هایی مثل «شیوع» معلوم بود به حوزه‌ی بیماری‌های عجیب و غریب علاقمند شده است، در تلویزیون سریال عجیب‌تری به اسم «نیک» ساخت. درامی درباره‌ی بیمارستانی در اوایل قرن بیستم و اتفاقاتی که در آن‌جا می‌افتد. از صحنه‌ی غریب جراحی و آزمایش روی خوک بگیرید تا شخصیت‌پردازی‌های جالب، سودربرگ در «نیک» به موفقیت زیادی دست یافت و موافقت شبکه را برای ساخت فصل دوم آن هم برای سال ۲۰۱۵ گرفت. سریال نامزد جوایز زیادی شده و در imdb رتبه‌ی ۲۲۷ را میان سریال‌های تاریخ تلویزیون دارد. سودربرگ پیش از «نیک» در سریال‌های دیگری مثل «بلوط‌های سرخ» هم حضور داشته اما هیچ‌کدام به موفقیت و محبوبیت «نیک» نبوده‌اند.

مارتین اسکورسیزی

سریال: امپراطوری تخته‌کوب‌ها (بوردواک امپایر)
عنوان اصلی: Boardwalk Empire
نقش: تهیه‌کننده‌ی اجرایی و کارگردان اپیزود اول
محصول ۲۰۱۰

«امپراطوری تخته‌کوب‌ها» سریال موفقی از کار درآمد. داستان سریال در همان فضایی رخ می‌دهد که اسکورسیزی با آن در سینما به شهرت رسید. درام تاریخی گنگستری و نقش قانون در آتلانتیک سیتی که مجبور بود با مافیای شهر سازش هم داشته باشد. سریال از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در ۵ فصل پخش شد. خالق‌اش ترنس وینتر بود (همان که سریال مشهور «سوپرانوها» و بعدتر فیلم «گرگ وال‌استریت» را نوشت) و بازیگر اصلی‌اش استیو بوشمی که پیش از این هم با اسکورسیزی در سینما همکاری داشت. رتبه‌ی ۱۷۵ را میان سریال‌های برتر سایت imdb دارد. حضور اسکورسیزی در تلویزیون موفقیت‌آمیز بود.

اما در سریال بعدی‌اش یعنی «وینیل» که این‌بار جزو خالقان و نویسندگان آن هم بود و باز هم اپیزود اول را کارگردانی کرده بود، شکست خورد. بعد از پخش اول سریال شبکه‌ی hbo اعلام کرد که قصد ندارد فصل دومی برای آن بسازد. سریالی که پشتش به جز اسکورسیزی، میک جگر، خواننده و آهنگساز و نوازنده گروه قدیمی رولینگ استونز هم بود. «وینیل» درام موزیکالی که در دهه هفتاد می‌گذرد و داستان یک تهیه‌کننده‌ی موسیقی را روایت می‌کرد انقدر سوژه‌ی خاصی داشت که متاسفانه نتوانست با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کند و کل سریال کنسل شد.

جین کمپیون

سریال: بالای دریاچه
عنوان اصلی: Top of The Lake
نقش: خالق، نویسنده و کارگردان
محصول ۲۰۱۳

جین کمپیون بعد از دریافت جایزه‌ی نخل طلای کن برای فیلم تحسین‌شده‌ی «پیانو» (۱۹۹۳) تبدیل به یک کارگردان سرشناس در حوزه‌ی سینما شد اما قبل از آن هم او در سریالی به نام «دیز رقصان» کارگردانی را در تلویزیون تجربه کرده بود. سریالی که سال ۱۹۸۶ در یک فصل پخش شد. اما بعد از موفقیت‌های زیاد سینمایی کمپیون سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت این‌بار با تجربیات جدیدش سراغ سریال‌سازی برود و سریال «بالای دریاچه» را ساخت که تحسین منتقدان را برانگیخت.

این درام جنایی داستان دختر حامله‌ای است که سعی می‌کند خودش را در دریاچه یخ‌زده‌ای در نیوزیلند غرق کند. و بعد کارآگاهی وارد داستان می‌شود که سوال‌های زیادی از این دختر دارد. نکته‌ی جالب این است که علیرغم تحسین منتقدان و اعلام آمادگی شبکه و کمپیون برای ساخت فصل دوم، بین دو فصل فاصله زیادی افتاد. فصل اول سال ۲۰۱۳ پخش شد و فصل دوم سال ۲۰۱۷ با بازی الیزابت ماس روی آنتن رفت. سریال برنده‌ی جایزه گلدن‌گلوب و جوایز تلویزیونی دیگر هم شده است.

مایکل مان

سریال: شانس
عنوان اصلی: Luck
نقش: کارگردان و تهیه‌کننده‌ی اجرایی
محصول ۲۰۱۱

متاسفانه استاد بصری سینما در تلویزیون نتوانست خودش را اثبات کند هرچند شاید برایتان جالب باشد که اصلا خاستگاه مایکل مان تلویزیون بوده است و با کارگردانی یک اپیزود از یک سریال پلیسی به نام «زن پلیس» بعد از ساخت چند مستند کوتاه کارش را شروع کرد. سال ۱۹۸۷ یک اپیزود از «داستان جنایی» را کارگردانی کرد. برای تلویزیون تله فیلم هم ساخته است اما بعد از فیلم‌های بزرگش مثل «مخمصه» و «اینسایدر» و «علی» دیگر کسی فکر نمی‌کرد مان سراغ تلویزیون برود تا اینکه عصر طلایی سریال‌ها سر رسید و مایکل مان این‌بار نه فقط کارگردان یک اپیزود از سریال «شانس» شد که آدم مهم پشت پرده‌ی سریال بود.

سریال اتفاقا از نظر بصری مثل فیلم‌های مان تجربه جذابی بود. یک‌جور هیجان و تعلیق درونی داشت. درباره‌ی شرط‌بندی روی مسابقات اسب‌دوانی اما سوژه‌اش انقدر ویژه و خاص بود که فصل اول به دوم نکشید. شکست سختی خورد و درنهایت بعد از ۹ اپیزود پخش آن متوقف شد. «شاهد» سریال بعدی بود که مایکل مان پشتش ایستاد. این مینی‌سریال در حقیقت مستندی درباره قاچاق مواد مخدر است. یک فوتوژورنالیست در نقش خودش راوی اتفاقاتی است که در ترسناک‌ترین مکان‌های کره زمین در مورد اسلحه و مواد مخدر رخ می‌دهد. این سریال هرچند اصلا به عنوان یکی مینی‌سریال برای یک فصل طراحی شده بود اما همان فصل هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

استیون اسپیلبرگ

سریال: گروه برادران
عنوان اصلی: Band of Brothers
نقش: مرد مهم پشت پرده و تهیه‌کننده‌‌ی اجرایی
محصول: ۲۰۰۱

اسپیلبرگ اصلا از کارگردانی مینی‌سریال‌ها و اپیزودهایی از چند سریال کارش را شروع کرد. اما تعداد سریال‌هایی که در عصر طلایی تلویزیون پشت آن‌ها قرار گرفته خیلی زیاد است. از این میان دو سریال بیشتر از بقیه موردتوجه قرار گرفتند: «گروه برادران» و «تصادم(smash)».

«گروه برادران» یک درام اکشن جنگی یادآور سکانس‌هایی از «نجات سرباز یاران» فیلم تحسین‌شده‌ی اسپیلبرگ بود. این مینی‌سریال یک فصل بیشتر نداشت چون از پیش برای یک فصل برنامه‌ریزی کرده بودند و قصه را تمام کردند اما تحسین منتقدان و مخاطبان را به دنبال داشت. در سایت imdb رتبه‌ی اول را میان سریال‌های برتر دارد. داستان گروهی از ارتش آمریکا که در طی جنگ جهانی دوم گروه‌شان از هم متفرق می‌شود و باید زندگی‌شان را نجات دهند.

«تصادم» هم سریال بعدی بود که اسپیلبرگ پشتش ایستاد و نامزد گلدن گلوب و جوایز دیگر شد. این درام موزیکال پشت صحنه اجرای یک تئاتر در برادوی را به تصویر می‌کشید. با وجود موضوع خاص‌اش انقدر موردتوجه قرار گرفت که فصل دومی هم سال ۲۰۱۳ برای آن ساختند و کار سریال با این دو فصل تمام شد.

سایر سریال‌های اسپیلبرگ:

  • به سوی غرب – محصول ۲۰۰۵
  • پاسفیک – محصول ۲۰۱۰
  • ترانوا – محصول ۲۰۱۱
  • رودخانه – محصول ۲۰۱۲
  • تصادم – محصول ۲۰۱۲
  • ۷ خوش‌شانس – محصول ۲۰۱۳
  • جامعه گروه قرمز – محصول ۲۰۱۴
  • آسمان‌های سقوط کرده – محصول ۲۰۱۱
  • بازمانده – محصول ۲۰۱۴
  • زیر مقبره – محصول ۲۰۱۳
  • گزارش اقلیت – محصول ۲۰۱۵
  • اخلاق عمومی – محصول ۲۰۱۵

تماشا کنید:
شما بگویید؛ بهترین سکانس‌های دویدن تاریخ سینمای ایران کدام است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه