معرفی فیلم سخنرانی پادشاه؛ به سبک فیلم‌های انگلیسی

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

فیلم سخنرانی پادشاه درباره‌ی جورج ششم پادشاه انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم است. یعنی در روزهایی که قاعدتا باید با سخنرانی‌های پرشورش مردم را تهییج کند اما یک مشکل بزرگ این وسط است. جورج ششم به صورت مادرزادی لکنت زبان دارد و موقع هیجان و استرس و سخنرانی این لکنتش بیشتر می‌شود. درنتیجه همسرش از دکتری به نام لیونل کمک می‌گیرد تا مشکل لکنت پادشاه برطرف شود.

عنوان اصلی: The King’s Speech
کارگردان: تام هوپر

«سخنرانی پادشاه» که پس از «یونایتد نفرین‌شده» دومین فیلم بلند سینمایی تام هوپر جوان بود، آشکارا یادآور خاستگاه تلویزیونی اوست. استفاده مداوم از کلوز‌آپ و نماهای دونفره از مولفه‌های اصلی این فیلم است که احتمالا به واسطه‌ی چند سال کار کردن هوپر در تلویزیون به سینمای او راه پیدا کرد و البته برای فیلم شخصیت‌پردازانه‌ای چون «سخنرانی پادشاه» که به شدت به رابطه‌های دونفره‌ی جرج ششم با دیگران (همسرش، چرچیل، برادرش و لیونل) می‌پردازد، این نوع نماها کاملاً مناسب به نظر می‌رسند. اما آن‌چه هوپر هوشیارانه از طریق کارگردانی‌اش به تماشاگر منتقل می‌کند، تنهایی آدم‌ها و محصور شدنشان است.
هوپر برای القای این حس از شیوه‌ای کاملا کلاسیک استفاده می‌کند. استفاده زیاد از نماهایی که در آن یک کاراکتر در محیطی بسته محصور شده است، یکی از ترفندهای هوپر است. راجر ایبرت در یادداشتش بر «سخنرانی پادشاه» ریزبینانه به این نکته اشاره می‌کند که بخش اعظم فیلم در لوکیشن‌های داخلی فیلمبرداری شده، و بیشتر این فضاها دراز و باریک هستند. کاری که در درام‌های تاریخی که غالبا به شدت بر تجملات پادشاهی و امثال آن تأکید می‌کنند، غیرمعمول است. هوپر این‌قدر در طول فیلم ماهرانه عمل کرده که تمام زرق و برق پادشاهی در مقابل ما بی رنگ و روح جلوه می‌کنند. استفاده زیاد از نمای نزدیک باعث می‌شود تا حس عذاب و باری که بر دوش شخصیت اصلی (با بازی بی‌نظیر کالین فرث) قرار دارد، ‌به خوبی به ما منتقل شود. همه‌ی این‌ها ما را به سکانس پایانی می‌رساند. جایی که جرج ششم پس از سخنرانی نفس‌گیرش، به همراه خانواده‌اش به روی بالکن می‌رود. حالا او بالاست و مردم آن پایین. حالا او به جایگاهش دست یافته است.

بیشتر بخوانید:
۱۰ فیلم سال ۲۰۱۹ که بیش از لیاقتشان تحسین شدند

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه