ملاقات با بهمن فرمان آرا در اکران عید فطر و ژان لوک گدار در خانه

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

در ویدیوکست سینمایی این هفته به اکران عید فطر پرداختیم. خوشبختانه شورای صنفی نمایش خوش سلیقگی به خرج داد و ترکیب خوبی از فیلم‌ها، از درام تلخ اجتماعی تا کمدی عامه‌پسند، را کنار هم چیده تا عید فطر برای هر سلیقه‌ای روی پرده سینماها فیلم داشته باشیم. به هر حال اکران عید فطر بعد از اکران نوروزی مهم‌ترین فصل سینمای ایران است و کارگردانان برای حضور فیلم‌هایشان در این اکران تمایل زیادی دارند.

مهم‌ترین فیلم اکران عید فطر امسال «دلم می‌خواد» آخرین ساخته بهمن فرمان‌آراست. کنار مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی، فرمان‌آرا هم جزو فیلمسازان نسل اول سینمای ماست که البته به اندازه کیمیایی و مهرجویی پرکار نیست. آخرین فیلمی که از فرمان‌آرا روی پرده سینماها رفت «خاک آشنا» بود که سال ۱۳۸۶ ساخته شد. یک دهه بعدتر حالا می‌توانید «دلم می‌خواد» را با همن تم و کاراکترهای آشنای فرمان‌آرا روی پرده سینما ببینید. رضا کیانیان، مهناز افشار و محمدرضا گلزار از بازیگران فیلم هستند. قهرمان فیلم نویسنده‌ای است که مدت‌هاست نتوانسته دست به قلم ببرد.

اگر طرفدار درام‌های تلخ اجتماعی هستید فیلم «دارکوب» بهروز شعیبی را ببینید. فیلمی که سارا بهرامی در آن نقش یک معتاد زن را بازی می‌کند و برای این نقش برنده سیمرغ بلورین هم شد. فیلم قبلی شعیبی، «دهلیز»، کارگردانی خوبی داشت و فیلم تر و تمیزی از کار درآمده بود که توجه خیلی‌ها را به او که سابقه بازیگری و دستیاری داشت، جلب کرد. «دارکوب» داستان خانواده‌ای است که امنیت‌شان توسط یک زن معتاد مورد تهدید قرار گرفته.

بهمن کامیار سومین فیلم بلندش را به اسم «در وجه حامل» روی پرده می‌برد. ژاله صامتی و رعنا آزادی‌ور بازیگران فیلم اجتماعی زنانه کامیار هستند.

«دشمن زن» ساخته کریم امینی از آن محصولات عامه‌پسند کمپانی فرحبخش و علیخانی است که کیفیتش را نمی‌شود تضمین کرد اما عموما خوب می‌فروشند. سام درخشانی و بهاره کیان‌افشار و بهرنگ علوی بازیگران فیلم هستند. نکته جالب حضور محسن قرایی به عنوان مشاور کارگردان فیلم است که خودش فیلم‌های خوب و کاملا متفاوتی با مدل فیلم‌های فرحبخش و علیخانی در کارنامه‌اش دارد.

فیلم بعدی هم «خاله قورباغه» است. افشین هاشمی سراغ آن کاراکتر خاطره‌انگیز سریال کودکی‌هایمان رفته. با توجه به تیم حرفه‌ای پشت این فیلم و پروداکشن خوبی که دارد بنظر می‌رسد از فیلم‌های جالب توجه اکران عید فطر باشد که گیشه‌ها را تسخیر کند. بخصوص که در ۲-۳ سال اخیر فیلم‌های کودک فروش خوبی داشته‌اند.

در بخش نقد و بررسی فیلم هفته از «موحش» ساخته میشل هازاناویشس حرف زدیم. «موحش» که با نام «عشق من گدار» هم به نمایش درآمده چیزی حدود ۷-۸ سال از زندگی گدار را به تصویر می‌کشد و در حقیقت روی رابطه او با همسر دومش آن ویازمسکی و دیدگاهش نسبت به اتفاقات دهه شصت فرانسه که به جنبش می ۶۸ انجامید تمرکز می‌کند. اینکه فیلم هازاناویشس تا چه حد برمبنای حقایق مستدل ساخته شده مشخص نیست. به هر حال او فیلمنامه را از روی رمان همسر گدار، ویازمسکی اقتباس کرده و آنچه می‌بینیم روایت آن از گدار است. خود گدار در واکنش به فیلم هازاناویشس آن را «ایده بسیار بدی» خوانده. سینه‌فیل‌ها و بخصوص عاشقان گدار احتمالا موضع تندی نسبت به فیلم اتخاذ خواهند کرد. کارگردان بزرگ سینما در این فیلم سردرگم و آشفته تصویر شده. مردی که سینما برایش به اندازه وقایع سیاسی اطرافش اهمیت ندارد و برای آنهایی که دوستدار خالص سینما هستند چنین تفسیری شبیه یک توهین است. لویی گارل در نقش گدار شوخ‌طبعی به درام بیوگرافیک هازاناویشس بخشیده که باعث می‌شود دیالوگ‌های شعاری فیلم باعث افت احساسی آن نشود. استیسی مارتین را کسانی که فیلم لارس فون‌تریه، «نیمفونیاک» را دیده باشند می‌شناسند. او در نقش آن ویازمسکی درخشان است. درباره فیلم خوب هازاناویشس گپ زده‌ایم که دیدنش را می‌شود توصیه کرد.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    ینی ۱۰ تا فیلم معرفی کردین فقط یه تریلر نشون دادین اونم تریلر یه فیلم غیر ایرانی بعد با افتخار همیشه حمایت از کالای ایرانی رو بوق میزنین! این تی وی چیه اون وسط چه کاربردی داره خب موقعی که داری نقد میکنی فک کنم صحنه هایی از فیلم اون بالا باید پخش شه ! البته چون انتظارات از تیم حرفه ای دیجیکالا بالاس واسه همین مام رو جزییات حساسیم! البته به غیر از این ایرادای حاشیه ای من نقد شما رو دوس داشتم!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه