با پیشینه، مفهوم، انواع و معایب خودروهای هیبریدی و الکتریکی آشنا شوید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲

تا امروز هرچه مطلب و خبر درمورد خودروهای پاک یعنی هیبریدی و الکتریکی منتشر شده و خوانده‌ایم، درمورد محاسن و ویژگی‌های خوب این دست از اتومبیل‌ها بوده است. این درحالیست که همین ماشین‌های به ظاهر پاک، معایبی دارند و محیط زیست را از جنبه‌های دیگر تهدید می‌کنند. با وجود تبلیغات گسترده ماشین‌های هیبریدی و الکتریکی، احتمالا کم‌تر کسی در جریان این مسائل قرار گرفته و خودروسازها با استفاده از همین فرصت پیش آمده، به دنبال ساخت خودروهای هیبریدی و الکتریکی و درنتیجه، جلب توجه مشتریان خود هستند.

داغ شدن بازار خودروهای سبز (Green Car) تا حدی پیش رفته که شرکت خودروساز وطن نظیر سایپا از ساینا الکتریکی رونمایی کرده؛ ماشینی که با بهره‌مندی از موتور الکتریکی، بومی‌سازی شده است. پیش از این صحبت از تولید تیبا برقی در میان بود.

ویدیوکست ویژه: ساینا برقی چه جور ماشینی است؟

با این حال باید درنظر داشته باشیم که هرچیزی خوبی‌ها و بدی‌های مخصوص به خود را دارد، حتی اگر می‌خواهد آن محصول خودروهای سبز باشند. همین موضوع باعث شد تا ما به فکر ضبط ویدیو پادکست ویژه درمورد خودروهای سبز (Green Car) برایتان بیفتیم. امروز من و شهاب مافی کنار هم نشستیم تا دقیق‌تر به این مسائل نگاه کنیم و مروری بر تاریخچه، مفهوم، انواع دسته‌بندی، مزایای و معایب خودروهای هیبریدی و الکتریکی داشته باشیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    ببخشید سوالم یکم نامربوطه، مشکل خودرو های هیدروژنی چیه!؟

    1. Avatar شهاب مافی

      مشکل اصلی خودروهای هیدروژنی ذخیره هیدروژن در خودرو و انتقال اون به موتور برای احتراق هست. همون طور که می‌دونین هیدروژن یکی از سوخت‌هایی هست که به سرعت مشتعل میشه و این می‌تونه برای استفاده در خودروهای سواری خطرناک باشه. البته الان تحقیقاتی برای رفع این مشکلا‌ت در دست انجام هست تا بشه به صورت ایمن از هیدروژن استفاده کرد.

  2. Avatar حمید

    واقعا ممنونم از پادکست خوبتون
    جامع و عالی بود

  3. Avatar shahabmp

    جناب شاهسوند نماد خودروهای الکتریکی تسلاس نه i3 ، i3 فقط نماد یه خودرو الکتریکیه بده، اولین نسلش فقط صد و خورده ای کیلومتر برد داشت و تازه یه حالت اکو داشت که ماشین بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت نمیرفت تازه بردش میشد ۲۰۰ کیلومتر، حتی هنوز هم نسل های جدیدش همین مشکل دارن و بردش بسیار کمه در مقایسه با تسلایی که در مدل با کمترین ظرفیت باتری ۴۰۰ کیلومتر برد داره ضمنا خدمت کارشناس محترم عرض کنم ایلان ماسک از ابتدای فعالیت تسلا همراهش بود.
    نکته ای که زیاد بهش اشاره نکردید یکی از بزرگترین عوامل موفقیت تسلا در مقابل مابقیه شرکتا هم هست ایجاد ایستگاه های شارژ گسترده ابتدا در آمریکا و بعد در اروپا که هم از شارژ سریع خیلی قوی پشتیبانی میکنه هم با انرژی خورشیدی نیروشو تامین میکنه هست که باعث موقعیت خیلی بهتر تسلا در برابر سایر شرکت ها شد.
    کلا تسلا با خلاقیت به اینجا رسید، تصور کنید ماشینیو ساختید که صاحب خودرو شب میخوابه و صبح که بیدار میشه ماشینش با آپدیتی که دیشب دریافت کرده الان امکانات جدیدی داره (رانندگی خودکار به همین شکل به مدل اس اضافه شد) . این موضوع شما رو از نظر تبلیغاتی در یک کلاس بالاتر نسبت به رقباتون قرار میده.
    ضمن اینکه به صورت موازی اون سرمایه گذاری های کاملا کاربردی انجام داد مثل ساخت گیگا فکتوری و خرید سولار سیتی که پنل های شارژ خورشیدیه ایستگاه های شارژو تامین میکنه. الان میشه گفت توی آمریکا حداقل توی اکثر ایالت ها هیچ گونه مشکل شارژی برای صاحبان خودرو تسلا وجود نداره.
    درباره هیجانش هم باید گفت خودروهای برقی خوش ساخت از نظر هیجان هیچ چیزی کم ندارن و کلا هیجان خاص خودشونو دارن و اصلا تسلا ثابت کرد که این تصور که رانندگی فقط با خودروی بنزینی حال میدرو از بین برد توی آمریکا واقعا این طرز فکر اشتباه در حال محو شدنه. همین تسلا رودستر جدید با هزینه یه بنز ای کلاس (۲۰۰۰۰۰$) شتابی حتی بیشتر از بوگاتی شیرون ۵ میلیون دلاریو میده، از نظر برد هم ۱۰۰۰ کیلومتر برد داره، این ماشین رسما یک شاهکاره. یا مدل ایکس که گشتاورش از هامر هم بیشتره!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه