تعرفه‌های ترامپ برای کالاهای چینی کدام محصولات اپل را دربرمی‌گیرد؟

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
دونالد ترامپ - تیم کوک

دور جدید اعمال تعرفه‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ برای کالاهای وارداتی از چین آغاز شده است که همچون قبل کالاهای آمریکایی تولید شده در چین را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و این بار حتی اپل هم نتوانست از این قاعده مستثنی شود.

بر اساس اعلام بلومبرگ، افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای وارداتی از چین محصولات مهم اپل مانند اپل واچ، ایرپادز، هوم پاد و هدفون‌های بیتس را هم دربرمی‌گیرد. همچنین، رایانه‌های آی‌مک، قطعات ضروری برای تعمیر آیفون و قطعات حافظه آیفون نیز در این دوره مشمول تعرفه می‌شوند. این تعرفه‌ها در روز جمعه به اجرا گذاشته شد.

در ماه جاری سه مدل جدید از گوشی‌های هوشمند اپل معرفی می‌شوند و پس از عرضه در ماه دسامبر، آیفون نیز تحت تاثیر این تعرفه‌ها قرار می‌گیرد. بیشتر زنجیره تامین اپل در چین فعالیت دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گروه تکنولوژی فاکس‌کان اشاره کرد که وظیفه سرهم کردن قطعات آیفون را بر عهده دارد.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا اپل خودش پرداخت تعرفه‌‌ها را می‌پذیرد یا آن را به مشتریانش واگذار می‌کند که در صورت واگذاری به مشتری، باید انتظار محصولاتی به مراتب گران‌تر را داشته باشیم. تحلیل‌گران مورگان استنلی معتقدند که به احتمال زیاد اپل خودش پرداخت این تعرفه‌ها را بر عهده می‌گیرد. اما اپل تا به‌حال نسبت به این پرسش واکنشی نشان نداده است.

ایرپاور

ابزارهای پوشیدنی مانند اپل واچ و ایرپادز در چند سال اخیر به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات اپل تبدیل شده‌اند. با توجه به آخرین گزارش‌های مالی این شرکت، بخش پوشیدنی‌ها، لوازم خانگی و لوازم جانبی اپل که ساعت هوشمند و ایرباد بی‌سیم کوپرتینویی‌ها را نیز شامل می‌شود، به قدری موفق عمل کرده است که توانست در میزان فروش آیپد را پشت سر بگذارد و به میزان فروش رایانه‌های مک نزدیک شود.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در ملاقات‌های گذشته خود با دونالد ترامپ، چندین بار نگرانی‌های خود را درباره تاثیر اعمال این تعرفه‌ها بر محصولات اپل با او در میان گذاشته است. اوایل ماه جاری، ترامپ گفت که تیم کوک به مورد خوبی اشاره کرده است که بیان می‌کند تعرفه‌های اعمال شده چگونه برای رقیب اصلی اپل، یعنی سامسونگ مفید خواهند بود.

در همین زمان، تحلیل‌گران هم اعلام کردند که تعرفه‌های ترامپ بر کالاهای وارداتی از چین، می‌توانند به اپل ضربه بزنند. بلومبرگ و رویترز نیز در گزارش‌های خود از تصمیم اپل برای تولید بعضی از محصولاتش در هند و ویتنام سخن گفته‌اند که وابستگی اپل به چین را کاهش می‌دهد. اما چنین کاری به زمان و منابع زیادی نیاز دارد. دنیل آیوز، یکی از تحلیل‌گرانی که این ماجرا را بررسی می‌کند، در گفتگو با بیزینس اینسایدر اعلام کرد که اپل واقعا برای تولید محصولاتش به چین و فاکس‌کان وابسته است.

افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین، جدیدترین اقدام ترامپ در جنگ تجاری میان آمریکا و چین است که از سال گذشته آغاز شد. به تازگی و در روز ۲۳ اوت، ترامپ نرخ تعرفه کالاهای وارداتی از چین را ۵ درصد افزایش داده بود و به دنبال آن، چین نیز در اقدامی متقابل، تصمیم خود مبنی بر اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را اعلام کرد.

منبع: Business Insider

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه