فیلمنامه گم‌شده استنلی کوبریک پیدا شد

۲۶ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
استنلی کوبریک فیلمنامه

طبق گزارش گاردین، ناتان آبرامز، استاد دانشگاه بانگور می‌گوید که فیلمنامه‌ای گمشده از کارگردان اسطوره‌ای سینما استنلی کوبریک تحت عنوان «راز سوزان» (Burning Secret) پیدا کرده است. فیلمنامه‌ای که به طرز غیرعادی ترسناک است.

اولین فیلم کلاسیک استنلی کوبریک درباره جنگ جهانی دوم به نام «راه‌های افتخار» یکی از قوی‌ترین فیلم‌های ضدجنگ تاریخ سینماست که در سرتاسر دنیا منتقدان از آن به عنوان شاهکار یاد می‌کنند. همان‌طور که داستان قهرمانانه «اسپارتاکوس» را هم شاهکار می‌خوانند. در هر دو فیلم هم کرک داگلاس بازی می‌کند. فیلمنامه جدیدی که از کوبریک پیدا شده تقریبا به نسخه نهایی نزدیک است و درنتیجه فیلمسازان می‌توانند خیلی راحت سراغ فیلمنامه یکی از بزرگترین اساتید سینما بروند. فیلمنامه «راز سوزان» اقتباسی از نوول محصول ۱۹۱۳ نویسنده اتریشی اشتفان تسوایگ است. اقتباس کوبریک از این رمان یادآور «لولیتا» است که البته داستان در آن برعکس شده است. مردی شیک اما غیرقابل اطمینان با یک پسربچه ده ساله بنای رفاقت می‌ریزد تا به وسیله او مادرش را اغوا کند. در «لولیتا» مرد اغواگر با مادر همراه می‌شود تا به دختر نوجوان او دست پیدا کند.

کوبریک سال ۱۹۶۵ همراه با کالدر ویلینگهام رمان‌نویس این فیلمنامه را نوشت. همان کسی که سال بعدش با همکاری هم فیلمنامه «راه‌های افتخار» را نوشتند. پروفسور آبرامز که متخصص در مطالعه آثار کوبریک است می‌گوید: «واقعا هیجان‌زده شدم. نمی‌توانم باور کنم. همه معتقد بودند که این فیلمنامه گم شده است. هواداران کوبریک می‌دانند که او می‌خواست این فیلمنامه را بسازد. اما هیچ‌کس نمی‌دانست که او فیلمنامه‌اش را تکمیل کرده است. اما حالا یک نسخه از فیلمنامه داریم که نشان می‌دهد او فیلمنامه را به صورت کامل نوشته بوده.»

کوبریک در کارنامه‌اش فقط ۱۳ فیلم بلند دارد اما به عنوان یکی از اساتید فیلمسازی شناخته می‌شود که سبک بصری منحصربه‌فردی دارد و به جزییات به صورت وسواسی توجه نشان می‌دهد. فیلم علمی-تخیلی او «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» مرزهای جلوه‌های ویژه را درنوردید و در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای سایت‌اندساوند رتبه ششم را دارد.

بیشتر بخوانید: ۲۵ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان که حتما باید ببینید

کوبریک فیلمساز آمریکایی که بیشتر سال‌های عمرش را در بریتانیا زندگی کرده بود سال ۱۹۹۹ درگذشت. چند ماه بعد از آنکه فیلم «چشمان کاملا بسته» (Eyes Wide Shut) را با بازی نیکول کیدمن و تام کروز ساخت.

فیلمنامه «راز سوزان» او مهر کمپانی متروگلدوین‌مایر (MGM) را روی خودش دارد. تاریخ فیلمنامه اکتبر ۱۹۵۶ است. زمانی که هنوز کوبریک تبدیل به یک فیلمساز مشهور نشده بود و تازه اولین فیلم جنایی و سرقتی‌اش را تحت عنوان «کشتار» (Killing) ساخته بود که چندان هم مورد توجه قرار نگرفت. به نظر می‌رسد ام.جی.ام بعد از این که فهمیده کوبریک به صورت همزمان روی «راه‌های افتخار» هم کار می‌کند پروژه را کنسل کرده است. منبع دیگری می‌گوید که جیمز بی.هریس شریک کوبریک در تولید فیلم معتقد بوده که این فیلمنامه پتانسیل تبدیل شدن به فیلم سینمایی بلند را ندارد. اما پروفسور آبرامز معتقد است که فیلمنامه و خط داستانی مربوط به نوجوان آن برای آن دوره بیش از اندازه پرخطر و ریسکی بوده است. این فیلمنامه چیزی حدود ۱۰۰ صفحه تایپ شده است. کوبریک رمان تسوایگ را که در اتریش اتفاق می‌افتاد به آمریکای معاصر برده بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه