نگاهی به مشخصات رنو مورفوز؛ کانسپتی با امکان تغییر ابعاد بدنه

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

کمپانی رنو قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو از یک کانسپت پیشرفته پرده‌برداری کند. هر چند ویروس کرونا این دوره از نمایشگاه ژنو را لغو کرد، ولی خودروساز فرانسوی طبق برنامه‌های خود پیش رفته و به صورت آنلاین از کانسپت جدید خود را معرفی نمود. این خودرو مورفوز (Morphoz) نامگذاری شده و مثل مدل‌های مفهومی اخیر رنو، از طراحی جذابی برخوردار است.

رنو مورفوز از ترکیب خودروهای شاسی‌بلند، کوپه و سدان خلق شده، به همین جهت نتیجه کار بدیع و کم‌نظیر از آب درآمده است. آنطور که رنو می‌گوید این اتومبیل مفهومی تجسمی از استراتژی طراحی Family Petal بوده و محصولات برقی این شرکت در آینده با ظاهری مشابه خطوط تولید را ترک خواهند کرد.

از آنجایی که رنو مورفوز یک مدل تمام الکتریکی است، قسمت جلوپنجره ساختار یکپارچه‌ای داشته و طراحان فضایی را برای ورود هوا تعبیه نکرده‌اند. البته در طرفین سپر و روی کاپوت شکاف‌هایی وجود دارند که باعث خنک شدن کامپیوتر مورفوز می‌شوند. در نمای جلو چراغ‌های اصلی دوگانه، چراغ‌های روشنایی در روز دو تکه عمودی و لوگوی نورانی رنو از جمله المان‌های قابل ذکر هستند.

در نمای جانبی ابعاد بزرگ رینگ‌ها، دوربین‌هایی که جایگزین آینه‌ها شده اند و همچنین شیب زیاد شیشه عقب مورفوز را خودرویی پویا و آماده تهاجم نشان می‌دهند. در نمای پشت هم می توان به چراغ‌ LED سرتاسری، اسپویلر سقفی و قسمت‌های راه راه موجود روی سپر و اطراف شیشه اشاره داشت.

کانسپت رنو مورفوز در داخل کابین هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. فرمان و داشبورد این خودرو بسیار مدرن طراحی شده‌اند. در قسمت میانی فرمان یک نمایشگر ۱۰.۲ اینچی قرار دارد که راننده از طریق آن می‌تواند برخی اطلاعات مربوط به سیستم‌های متعدد مورفوز را مشاهده کند. در پشت فرمان نیز یک نمایشگر بسیار عریض L شکل OLED وجود دارد که تا قسمت میانی داشبورد امتداد پیدا کرده‌ است. رنو ادعا می‌کند مورفوز یک اتومبیل دوستدار محیط زیست بوده و متریال به کار رفته در قسمت‌هایی مثل صندلی‌ها و داشبورد از مواد بازیافتی هستند.

برای ورود و خروج راحت به کابین، درهای مورفوز خلاف جهت هم باز می‌شوند. همانطور که در تصاویر ضمیمه شده می‌توانید مشاهده فرمایید، صندلی‌های این کانسپت فرانسوی از نوع چرخان هستند؛ این ویژگی اجازه می‌دهد سرنشینان در حین سفرها بتوانند به صورت چهره به چهره با یکدیگر بحث و گفتگو کنند. ذکر این نکته ضروری است که در این بین صندلی راننده استثنا بوده و امکان چرخش ندارد. این مساله چندان هم بی‌دلیل نیست، چرا که مورفوز به فناوری خودران سطح ۳ مجهز شده و راننده باید همواره به مسیر پیش رو توجه داشته باشد. به غیر از فناوری خودران این کانسپت از هوش مصنوعی، تکنولوژی ۵G و Wi-Fi G5 نیز سود می‌برد. یکی از وظایف هوش مصنوعی در این اتومبیل آینده‌نگرانه مدیریت باتری و تنظیم فاکتورهای مختلف برای مصرف بهینه است.

اما می‌رسیم به جالب‌ترین ویژگی رنو مورفوز؛ این خودروی مفهومی بر اساس پلتفرم ماژولی CMF-EV ساخته شده و به لطف مهندسی پیشرفته توانایی تغییر اندازه و افزایش طول خود را دارد. برای این کار رنو برخی اجزای بدنه را به صورت متحرک طراحی کرده تا امکان جابجایی و دور شدن از همدیگر را داشته باشند. با تکیه بر چنین ویژگی خلاقانه‌ای مورفوز با نیازهای راننده و سرنشینان بیشتر مطابقت پیدا می‌کند.

برای بدنه کانسپت رنو مورفوز دو حالت تعریف شده است. این حالت‌ها عبارتند از City (شهر) و Travel (مسافرت). در حالت City اجزای بدنه مورفوز در کمترین فاصله از یکدیگر قرار دارند. در این شرایط طول خودرو ۴.۴۰ متر و فاصله بین دو محور آن ۲.۷۳ متر می‌شود. به گفته رنو در حالت City مورفوز توانایی حمل باتری با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت را داشته و قادر است تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را در شهر طی کند.

حالت City در کانسپت مورفوز

با انتخاب حالت Travel، اجزای بدنه مورفوز از هم فاصله گرفته و طول آن به ۴.۸۰ متر افزایش می‌یابد؛ فاصله دو محور نیز به ۲.۹۳ متر ارتقا پیدا می‌کند که طبیعتا این امر سبب بزرگ‌تر شدن کابین و افزایش فضای پا می‌شود. در این حالت مفهومی مورد بحث فضای لازم برای تعبیه باتری ۹۰ کیلووات ساعتی را نیز فراهم می‌کند. با افزایش ظرفیت باتری برد حرکتی مورفوز در حالت Travel به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد.

حالت Travel در کانسپت مورفوز

رنو معتقد است در صورت فراگیر شدن مورفوز، رانندگان می‌توانند در داخل شهر حالت City را انتخاب نموده و با اتومبیلی کامپکت در مسیرهای کوتاه تردد کنند؛ هنگام سفرهای بین شهری نیز آنها می‌توانند با انتخاب حالت Travel اتومبیل خود را به مدلی سایز متوسط تبدیل کرده و از فضای بزرگ‌تر کابین و باتری حجیم‌تر بهره ببرند. در ایده ترسیمی رنو، ایستگاه‌های مخصوصی برای تعویض باتری در شهرهای مختلف در نظر گرفته شده است. جالب اینکه در این ایده پک باتری استیجاری بوده و راننده پس از رسیدن به شهر مقصد می‌تواند آن را به یکی از ایستگاه‌های مذکور تحویل دهد.

در گالری تصاویر زیر تفاوت‌های ظاهری مورفوز در دو حالت City و Travel بیشتر به نمایش گذاشته شده است.

کانسپت رنو مورفوز توسط یک موتور الکتریکی پیش رانده می‌شود. این موتور در حالت City برابر با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و در حالت Travel برابر با ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

منبع: carsoops

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. امیر حسن امنی رئوف

    محشره

  2. آران

    چقدر باحاله

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه