پرتاب موفق ۶۰ ماهواره استارلینک، شکست در فرود عمودی موشک

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
فالکون ۹ ماهواره استارلینک

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) روز گذشته ۶۰ ماهواره استارلینک را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. فرود عمودی موشک فالکون ۹ اما در این ماموریت با شکست مواجه شد.

این ماموریت پس از ۲۴ ساعت تاخیر، که دلیل آن نقص فنی مرحله دوم موشک بود، صبح دوشنبه به وقت آمریکا انجام شد. در این ماموریت یک موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس ۶۰ ماهواره جدید استارلینک را در مدار قرار داد. مرحله اول این موشک اما نتوانست با موفقیت روی سکوی شناور در اقیانوس فرود بیاید. اگر مرحله اول موشک فالکون ۹ در این ماموریت فرودی موفق را تجربه می‌کرد اسپیس‌ایکس به رکورد ۵۰ بازیابی موفق موشک دست پیدا می‌کرد.

مرحله اول موشک فالکون ۹ فرودی نرم را نه روی سکوی شناور در اقیانوس، بلکه روی آب و درست در کنار سکوی شناور انجام داد. مشکلی که احتمالا به تغییر مدار ماهواره‌ها در این ماموریت مربوط است. با توجه به مدار تعیین‌شده در این ماموریت موشک فشار بیشتری را تحمل کرد و در مجموع فرود از حالت عادی چالش‌برانگیزتر بود.

منظومه‌ای عظیم از ماهواره‌ها در مدار نزدیک به زمین

اسپیس‌ایکس قصد دارد تا با ارسال هزاران ماهواره استارلینک به مدار نزدیک به زمین تمام نقاط سیاره را تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت قرار دهد.

طرح اولیه اسپیس‌ایکس قرار دادن ۱۵۸۴ ماهواره در مدار بود. مدتی بعد اما این شرکت مجوز ارسال ۱۲ هزار ماهواره را دریافت کرد و اکنون در تلاش است تا این تعداد را به ۴۲ هزار برساند.

اما اسپیس‌ایکس تنها شرکت خصوصی نیست که چنین پروژه‌ای را به پیش می‌برد. شرکت وان‌وب (OneWeb) نیز قصد دارد تا منظومه‌ای از ۶۵۰ ماهواره را در مدار قرار دهد. این شرکت ۶ ماهواره را در سال ۲۰۱۹ به فضا ارسال کرد و دومین مجوعه از ماهواره‌هایش نیز چندی پیش راهی مدار زمین شد.

وان‌وب

پرتاب دومین مجموعه از ماهواره‌های وان‌وب.
Credit: Roscosmos

طبق گفته ایلان ماسک، مدیر عامل و بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، با قرار گرفتن ۴۰۰ ماهواره استارلینک در مدار پوشش حداقلی اینترنت ایجاد خواهد شد و برای پوشش متوسط نیاز به حداقل ۸۰۰ ماهواره است. در حال حاضر اسپیس‌ایکس ۳۰۰ ماهواره را روانه مدار زمین کرده است و احتمالا پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. طبق اعلام اسپیس‌ایکس سرویس آزمایشی اینترنت استارلینک در بخش‌هایی از آمریکا و کانادا آغاز به کار خواهد کرد.

سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای کنونی اغلب از ماهواره‌هایی در مدار زمین‌ثابت (ارتفاع حدود ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین) استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی و با توجه به مسافت طولانی که سیگنال باید برای رسیدن به زمین طی کند با کاهش سرعت اینترنت مواجه هستیم.

از سوی دیگر امکان استفاده از خدمات عادی اینترنت در بسیاری از نقاط دورافتاده زمین تقریبا غیرممکن است.

هدف اسپیس‌ایکس از اجرای پروژه استارلینک تغییر این دو مورد و رسیدن به این هدف است: اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت در تمام نقاط زمین.

نگرانی‌ها از تعداد بسیار زیاد ماهواره‌های استارلینک

تقریبا بلافاصله پس از پرتاب اولین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک و ثبت اولین تصاویر از آن‌ها نگرانی منجمان آغاز شد. ماهواره‌های استارلینک بیش از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد درخشان بودند. مسئله‌ای که با توجه به تعداد بسیار زیاد ماهواره‌هایی که در مدار قرار خواهند گرفت مشکلی جدی برای رصدهای علمی منجمان حرفه‌ای ایجاد خواهد کرد.

ماهواره استارلینک

تصویری ترکیبی از عبور ماهواره‌های استارلینک و گذر یک شهاب درخشان.
Image Credit & Copyright: Egon Filter

از سوی دیگر امواج ماهواره‌های استارلینک می‌تواند روی رصدهای منجمان در طیف رادیویی نیز تاثیر منفی بگذارد.

اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) چندی پیش برای دومین بار در بیانیه‌ای رسمی نگرانی خود را از ارسال تعداد بسیار زیادی ماهواره‌ها به مدار نزدیک به زمین اعلام کرد.

البته اسپیس‌ایکس نیز به این مسائل واکنش نشان داده است. در پرتابی که در ماه گذشته انجام شد یک ماهواره با پوششی متفاوت نسبت به دیگر ماهواره‌ها به فضا ارسال شد تا شاید منجر به کاهش درخشش آن شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش ماهواره‌های بعدی نیز با همین پوشش به فضا ارسال خواهند شد.

عکس کاور: تصویری از پرتاب روز گذشته موشک فالکون ۹.

Credit: SpaceX

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه