چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. mAhdi

    بیگ لایک

    1. ممنون! 🙂

  2. علیرضا

    واقعا لذت بردم از طرز فکر سایت دیجی کالا و شما اقای رسول زاده وتمامی همکاراتون خوشحالم از سایت خوبی مثل دیجی کالا خرید میکنم یک در خواست داشتم به نظرم بهترین جایی که میتونستم مطرح کنم اینجاس برای ما شهرستانی ها خرید از دیجی کالا واقعا لذت بخشه ولی خیلی از اوقات هزینه پست بسیار بالاس اگه بشه هزینه پست پیشتاز به سراسر ایران هم رایگان بشه مطمئنم همه مردم خوشحال میشن بخصوص شهرستانی ها چون بیشتر استان ها تحویل اکسپرس دارن ولی در شهرستان ها نه ممنون میشم به گوش مسئولین بخش ارسال دیجی کالا درخواستمو برسونید با ارزوی موفقیت های بیشتر سایت دیجی کالا

    1. از لطف‌تون ممنونم علیرضای عزیز! همین امروز هم هزینه‌ای که برای ارسال کالاهاتون پرداخت می‌کنید با سوبسیدی که ما پرداخت می‌کنیم کمتر از رقم واقعی و قابل پرداخته. اما درک می‌کنم که حذف یا کاهش این هزینه می‌تونه انگیزه‌ی بیشتری به شما هم‌وطنان دوست‌داشتنی در سراسر ایران بده. به همین دلیل هم هست که سعی می‌کنیم به بهانه‌های مختلف در قالب جشنواره‌های مختلف کمپین‌های ارسال رایگان بگذاریم و امیدوارم این روند با تلاش دوستان و همکارانم در دیجی‌کالا بیشتر بشه و رضایت شما رو فراهم کنه…

  3. مهران

    پاینده باشی دیجیکالای عزیز

    1. سلامت باشی مهران عزیز. ممنون از همراهی‌ت!

  4. erfan

    سلام وخسته نباشید
    در اینکه دیجی کالا یکی از بهترین سایت های فروش در ایران هست شکی نیست و من خودم مشتری شما هستم
    ولی باید حقیقت رو پذیرفت که کمتر سایتی میتواند رقابت کنه با سایتی مثل amazon و در صورت اینکه امکان خرید از این سایت باشه خیلی از مشتری های شما خیلی از کالا هارو از سایت amazon خریدار ی خواهند کرد در نظر داشته باشید که سایتamazon چه تخفیفات بی نظیر ی برای بعضی کالا ها در نظر میگیره که این کار شما را بسیار سخت خواهد کرد البته شاید هم اشتباه میکنم و باید ببینیم چی پیش خواهد امد
    البته با اینکه احترام زیادی برای دیجی کالا قائل هستم و کمتر سایت ایرانی هست که در مشتری مداری و همچنین ارسال سریع کالا در کم ترین زمان عمل میکنه با بهترین بسته بندی و.. ولی خیلی زود هست که بخواهد خودش رو باسایت amazon مقایسه کنه و خودش رو رقیبی برای سایت amazon بدونه.
    به هرحال بازار رقابتی به نفع مشتری بوده واگر امکان خرید از سایت هایی مثل amazon و… در ایران باشد بسیار اتفاق خوبی خواهد بود.

    1. عرفان عزیز! از لطفی که به دیجی‌کالا دارید ممنونم. ما به هیچ وجه قدرت رقبای جهانی‌مون رو دست کم نگرفتیم. اما معتقدیم در بازار محلی ایران اون هم با سازوکار فرهنگی، قانونی و اجتماعی خاص‌اش، اصلا رقیب دست و پا بسته‌ای برای امثال آمازون نخواهیم بود. ما با هیجان انتظار می‌کشیم تا این غول‌های جهانی به ایران بیان و با کلاس جهانی خودشون، انگیزه‌ی توسعه و رشد ما رو هم چند برابر کنند…

    2. جعفر

      آمازون در هند از فلیپ کارت شکست خورد و در چین هم از علی بابا شکست خورد شاید این رویداد در ایران هم بیافته

  5. adh

    سلام…
    چی باعث شده شما خودتونو با اینا مقایسه کنید؟ واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. دوست عزیز، در هیچ جای یادداشت من دیجی‌کالا رو با این شرکت‌های بین‌المللی مقایسه نکردم. حجم سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌ها و نیروی انسانی اونها در یک اسکیل بین‌المللی به هیچ وجه قابل رقابت نیست. اما در بازار ایران؟ ایجاد محتوایی شبیه دیجی‌کالا، یک سیستم لجستیک تمام عیار و برند اورنسی در ابعاد دیجی‌کالا کار یک شب و دو شب نیست و ما قویا معتقدیم رقیب قدرتمندی برای اونها خواهیم بود. تجربه‌ی شکست آمازون از فلیپ‌کارت در بازار محلی هند نشون می‌ده، ادعای ما بی‌راه نیست…

  6. سجاد

    متن خوبی بود فقط یک نکته داشتید که اشتباهه به نظرم : «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» نه تنها شایعه عوامانه تلگرامی نیست بلکه شخصا آیپد ایر داشتم و سوخت و اون رو اپل استو اونم سوم شخص چون در اون زمان فروشگاه های رسمی اپل افتتاح نشده بودند عوض کردم. فروشنده دستگاه را چک کرد و تلاش کرد روشنش کند و وقتی دید روشن نشد خواست که چند لحضه منتظر باشم و دستگاه را برد و یک دستگاه دیگر همان لحضه به من داد. البته این رو برای روشن شدن موضوع گفتم وگر نه از همین دیجیکالا یک هدفون خریدم که مشکل داشت و پس دادم و پولم را برگردادند البته به جای همان لحضه تقریبا ۶ روز فرایندش طول کشد تا پولم توی حسابم بود

    1. سجاد عزیز! بگذار از چند تجربه‌ی خودم برات بگم. در اپل استور، ۹۰ درصد کارکنان کارشناس فروش هستند. کارشناسان فنی با تعداد محدود و در یک صف به مشتری‌ها جواب می‌دن و نهایتا برای بررسی بیشتر در مورد ایرادهای قبلا گزارش نشده، زمان مشخص می‌کنند. نهایتا هم اگر قطعه یا کل دستگاه احتیاج به تغییر داشته باشه. به شما وقت مراجعه می‌دن.
      من در یادداشت منکر خدمات فوق‌العاده‌ی شرکتی مثل اپل نبودم، اما اطمینان دارم در هیچ فروشگاه و هیچ کشوری بدون دلیل و بی توضیح کالای استفاده شده‌ای رو اون هم بعد از یک مدت طولانی از شما پس نمی‌گیرن. این یک افسانه‌ست.

      1. امیر

        دوست عزیز، شما چند سال خارج از کشور و احتمالا در کدام کشور خارجی زندگی کردید که این موضوعات را افسانه میدانید؟

      2. امیر جان!
        گمان نمی‌کنم لازم باشد برای اینکه در عصر اینترنت و اطلاعات ثابت کنم فرق فکت علمی و مطالعه‌ی بازار را از شایعات معمول می‌دانم لازم باشد شرح اقامت و سفرهام را اینجا بنویسم، اما اگر مشتاقی بدانی حداقل سه سال در کشورهای مختلف قاره‌های آسیا، اروپا و منطقه‌ی خاورمیانه زندگی (و کار) کرده‌ام و به بیش از ۴۰ کشور دنیا هم سفر کردم.
        اما همچنان فکر نمی‌کنم افسانه بودن یا نبودن چنین ادعایی نیازی به مشاهده‌ی مستقیم داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم یک جستجوی کوچک در اینترنت بکنی تا شرایط خدمات پس از فروش چند فروشگاه و برند معروف گیرت بیایید.
        ارادتمند

      3. مهرداد

        معلومه که بی پرسش عوض نمیکنن، کلا هیچ شرکتی تو دنیا همچین کاری نمیکنه، ولی وارانتی اپل و همچنین Apple Care واقعا کم نظیره.
        همه اینجا میگن Apple Care pays for itself in the long run
        سیاست های تعویض و تعمیر قطعات هم با روال بهتری نسبت به بقیه شرکت ها اجرا میشه.
        برای اطلاعات بیشتر به لینک http://www.apple.com/legal/warranty/products/ios-warranty-document-us.html رجوع کنید.

      4. سجاد

        اینکه بی دلیل و فقط با لبخند تحویل بگیرند و یکی دیگه جایگزین کنند که حرف بی منطقی هست و خب مشخصه واقعی نیست اما هدف من پاسخ به نوع جمله بندی شما بود فقط همین و البته به عنوان کسی که تجربه مشابه اپل رو توی دیجیکالا هم داشته موضوع رو مطرح کردم هرچند که دیجیکالا یک فروشگاه اینترنتیه و محصولاتی که میفروشه رو خودش تولید نکرده و با اپل که یک تولید کننده مستقل هستش قابل قیاس نیست و نوع خدمات دهی شون هم نمیتونه یک جور باشه.ضمن اینکه اپل هم برای برند های دیگه که توی سایتش میفروشه مثل لسی و بیتز ذکر کرده که مسئولیتی در قبال گارانتی و غیره نداره و در صورت بروز مشکل باید به شرکت سازنده همون محصول مراجعه کرد.

      5. ممنونم از توضیح‌ت سجاد جان! حرف من داخل متن دقیقا همون برداشتی بود که در قسمت اول توضیح‌ت اشاره کردی. باز هم ممنون که با توضیحات بیشترت کاری کردی که تصویر دقیق‌تری از مفهوم خدمات در حوزه‌ی فعالیت ما و برندهای بزرگ و تجربه‌های موفق دنیا برای خواننده‌های عزیزمون شکل بگیره.

  7. علی

    «اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!»
    دو تا نقد به این قسمت از متن مقاله:
    ۱-اوضاع اقتصادی ایران خوب نیست،ولی اون کشور ها که شما گفتید هم مث بهشت نیستن مشکلات خودشون رو دارن
    ۲-با این که با برداشته شدن تحریم های هسته ای اوضاع اقتصاد و تجارت بهتر میشه،اما این همه ی تحریم ها نیست و تحریم های زیادی که از اول انقلاب بوده اند حتی بعد از برجام باقی خواهندماند

    1. برای بهتر شدن فضای اقتصاد و کسب و کار ایران، همه‌ باید تلاش کنیم. آینده‌ی بهتر همانقدر که در گرو تلاش‌ دیپلمات‌های کشور خواهد بود، نیازمند عزم و اراده و تلاش همه‌ی «ما» است.

      1. علی

        و بخش اعظمی از اون رو حمایت از کالای داخلی نشون میده که به نظر من دیجی کالا خیلی بهتر میتونست در این زمینه تلاش کنه

      2. تلاش‌مون رو می‌کنیم که این اتفاق هم بیفته. از کالای داخلی با کیفیت حمایت خواهیم کرد و به زودی برنامه‌ای که این عزم جدی رو در مجموعه‌ی دیجی‌کالا نشون می‌ده خواهید دید.

      3. علی

        به نظر من روی کالا های داخلی ای تمرکز کنین که آمازون و ای بی ندارن مثل صنایع دستی که الآن هم دارین

  8. rez

    Awesome!:)

    1. ممنون! 🙂

  9. جعفر

    آمدن آن شرکتها اقدامی پسندیده است ولی قطعا آنها زمان زیادی در پیش دارند تا بین مردم جا بیفتندو البته برای دیجی کالا هم خوب خواهد شد چون میتواند روش کار آنها را بهتر و از نزدیکتر ببیند و اگر احیانا ایرادی در کارش بود برطرف کند شخصا پیشنهاد میکنم اپلیکیشنتان رو تا جایی که امکان دارد تقویت کنید و به کیفیت اپلیکیشن های ای بی و آمازون برسانید چون با اینکار میتوانید همچنان فاصله تان را با رقبا حفظ کنید و البته در کنارش امیدوارم به دیدگاه های مخاطبین بیشتر اهمیت بدهید و کالاهای ناموجودتان را اگر شدنی است و خواهان دارد سریعا موجود کنید تا مشتری ها خاطره ی بهتری برای خریدهایشان داشته باشند همچنین تحویل رایگان را روز به روز توسعه بدهید تا همه ی بهانه ها را از بین ببرید

    1. تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم که به استانداردهای مورد اشاره‌ی شما برسیم و روز به روز بهتر بشیم…

  10. armin

    دیجی جون ماهمه دوستت داریم!!
    موقعی ک تحریم بودیم هیچکس نمیخواست بازار ایرانو اون موقعی ک لازم داشتیم؟!!پس الان چرا باید بیان تو بازار ایران!!
    ما هم پشت تو هستیم چون بهترینی!!

    1. بهترین شمایید که ما رو به اینجا رسوندین.

  11. علیرضا

    میگم که
    خیلی دوست دارم

    1. ما هم شما رفقا رو دوست داریم!

  12. طغرل

    با اومدن چنین فروشگاه هایی در ایران ، سطح انتظار مردم از دیجیکالا به مراتب بالاتر میره… به شخصه بوده کالاهایی که در دیجیکالا موجود نبوده رو لازم داشتم و این فروشگاه های خارجی داشتن ، اما به دلیل هزینه های زیاد نتونستم خریداری کنم. اگر این فروشگاه ها بتونن کالا هارو در ایران با قیمت مناسب بفروشن حتما خرید میکنم ، اما یک نکته! اگر دقیقا همون کالا رو دیجیکالا داشته باشه ، قطعا از دیجیکالا میخرم. چون واقعا اعتماد ۱۰۰ درصدی دارم و اینکه یک فروشگاه داخلی هست.
    امیدواریم که خدمت دهی دیجیکالا از الانشم بهتر بشه. تشکر

    1. با داشتن همراهان نازنینی مثل شما، ما هم تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم که روز به روز سطح خدمات‌مون رو بالا ببریم تا شما رو راضی نگه داریم. مرسی که هستین! 🙂

      1. محمد فرزان نژاد

        دی جی خیلی خوبه ولی فکر نمی کنین در مورد خودتون خیلی زیاده روی می کنین ؟
        amazon یا ebay هم دو تا شرکت بی عرضه که نیستن مطمئنا اونا هم بی کار نشستن ، به نظر من که از سال ها قبل در حال بررسی بازار های جهانی از جمله ایران بودن
        بعدشم اونا اگر دنبال بازار پر رونق ایران باشن حاضرن ضرر بکنن و سودشون ره حتی به صفر برسونن تا دی جی کالا رو از میدون بیرون کنن
        نظر شما چیه آقای نیما رسول‌زاده؟

      2. موافقم که رقابت سخت و فشرده‌ای خواهد بود؛ به هیچ وجه هم فکر نمی‌کنم اونا بی‌عرضه‌ن. اما معتقدم در این جنگ، رقابت بسیار نزدیک خواهد بود و ما هم آماده‌ایم تا مزیت‌های رقابتی‌مون فضای پرچالشی رو براشون ایجاد کنیم.

      3. احسان

        زنده باد و درود بر شما
        من سعی و تلاشم بر اینه که کلیه اجناسم رو از دیجی کالا بخرم حتی اکر از بازار گرونتر باشه چون اعتماد دارم که کالای عرضه شده فیک نیست الان چند وقته منتظرم لنوو وایب شات بخرم سابتای دیگه دارن ولی منتظرم دیجی بیارتش

      4. محمد فرزان نژاد

        ببینیم و تعریف کنیم
        امیدوارم ما ایرانیا رو سربلند کنین

      5. reza

        با عرض خسته نباید به کارمندان دیجی کالا
        خوش به حال ما که رقابت بین غول های تجارت اینترنتی بیشتر شده.
        به نظر من که ایرانی ها نباید حمایتشون رو از سایت های ایرانی قطع کنن چون نامردی تمامه.
        دیجیکالا هم همه چیزش عالیه جز موجود کردن سریع کالا و پاسخ ندادن به دیدگاه ها در مورد یک کالا که واقعا مهم هست.
        امیدوارم تمام ایرادات برطرف بشه تا ما اصلا نیاز به سایت دیگه ای داشته باشیم .

      6. Abedin

        ??????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه