چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. فاطمه

    واقعا هزینه پست رو خرید من تاثیر داره اکثرا منصرف میشم چون با هزینه پست برام مقرونه به صرفه نیست
    کاش یه روزی هزینه پست نداشته باشین

    1. فاطمه‌ی عزیز! هزینه‌ی ارسال در حال حاضر هم از طرف دیجی‌کالا مشمول سوبسید می‌شه و ما بخشی از اون رو تقبل می‌کنیم. از طرف دیگه اطمینان داشته باشید که مجموع هزینه‌های شما در خرید یک یا چند کالا از یک فروشگاه فیزیکی یا سایر رقبای ما، از هزینه و وقتی که در دیجی‌کالا صرف می‌کنید بیشتره.

  2. ناصر آقا

    با سلام خدمت دیجی کالای عزیز

    عادت نداشتم زیر هیچ پستی نظر بذارم ولی باید بگم دیجی کالا بهترین سایت در زمینه خرید اینترنتی هست

    من در جزیره زندگی میکنم که از نظر فاصله شاید دورترین مکان هست و هر وقت خرید اینترنتی کردم حداقل دو هفته طول میکشید

    ولی یکبار از دیجی کالا دوربین خرید کردم و من این دوربین برای سه روز بعد که عروسی داداشم بود نیاز داشتم و واقعا سه روز این دوربین بدستم رسید

    خب حالا شما فکرش بکنید اگر این دوربین از سایت های آمازون و غیره میخریدم چه وقتی به دستم میرسید .. ممنونم دیجی کالا

    1. ناصر عزیز سلام و احترام! خوشحالیم که از خدمات‌مون رضایت دارید. سلام ما رو به باقی رفقا و کیش‌وندهای گل برسونید.

  3. کیان

    یه سوال دیگه هم داشتم جوابش را تا حدی گرفتم ولی …
    مثلا سایت امازون یه فول البوم یه خواننده خیلی خوب خارجی داره !( مجوز نداره تو ایران کلا )
    اون وقت برای ایران هم بعد از پسا برجام ارسال میکنه یا ……(:

  4. فرزاد

    سلام . به شخصه علاقه زیادی به دیجیکالا دارم و دوستانم رو هم زیاد تشویق کردم به استفاده از این سایت . با توجه به رشد روز افزون دیجی و فروش چند ده میلیاردی اون و بزرگ ترین سایت فروش خاورمیانه بودنش اما هنوز به نظر من ۳۰-۴۰ ٪ ظرفیت رو نهایتا دارید استفاده میکنید و جای رشد بسیاری دارید . چون من در این تهران که به نسبت بیشتر دیجی رو میشناس به ۹۰ ٪ کسایی که دیجی رو معرفی کردم اسم دیجی رو شنیده بودن اما یا سر نزده یودن به سایت یا اعتماد نداشتن هنوز به خرید اینترنتی که من خودم توضیح دادم براشون .

    هرچند این مدت تاخیر هایی در ارسال داشتین اما امیدوارم به خاطر افزایش حجم سفارشات باشه و با افزایش نیرو هرچه زود تر حلش کنین چون اعتبار دیجی به سرعت در خرید هست .

    به شخصه افتخار میکنم به وجود دیجی و امیدوارم نه در بازار محلی ایران بلکه در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشین .

    Think globally, act locally

    1. ممنون از اعتمادتون. سعی می‌کنیم بیشتر تلاش کنیم تا بیشتر بشناسن‌مون! 🙂

  5. صندلی نظری

    ممنون از سایتِ خوبتان… با این قیمت ها و تنوع محصولاتتون (البته بگم ک تنوع گوشی هایِ موبایل ضعیف هستند-ی سری از برندهایِ معروف هم ک کلا نیستن(بلک بری و موتورولا)).. و همچنین ارسالِ ب موقع کالا… مطمئن باشید آمازون و ایبِی توو این حوزه از کالاها جایی ندارن توو ایران 🙂

    1. ممنون دوست عزیز! سعی می‌کنیم با توسعه‌ی تنوع محصولات شرایط بهتری برای رقابت پیدا کنیم.

  6. حامد

    با سلام و خسته نباشید
    بی مقدمه
    ۱- اینکه حضور آمازون و ای بی در ترویج این تجارت موثر کاملا درسته ، اما در اختیار داشتن سهم ۸۵ درصدی به دلیل نبود رقیبی قابل تنها مایه افتخار شماست ! و کم شدن بخشی از این سهم تنها هزینه های شما رو کم می کنه ؟ یعنی کاهش سود حاصل از کم شدن این سهم فقط از افتخارات شما کم خواهد کرد؟ شما انتظار دارید این مطلع کلام رو از شما بپذیریم؟
    ۲- منکر شدن خدمات خوب دیجی کالا و تضمین هفت روزه آن و تاخیرها و مشکلاتی که چندان عجیب نیستند پر واضح و قابل ستایش است ، اما شایعه ی عوامانه ی تلگرامی و حواله خواننده به تاخیرهای چند روزه آمازون هم شاید هوشمندانه ولی به همان سبک عوامانه مورد انتقاد شماست.
    و البته من هم معتقدم که جستجو کار سختی نیست چنانچه باعث شود کاربران نگاهی هم به نمونه های بزرگتر از دیجی داشته باشند و به نگاه دیجی به محصولات بسنده نکنند (شیب ملایم دیجی کالا به سمت برخی برندها و کالاها با مقاصد تجاری) و البته شاهد تقلیدهای آن (حتی لوگوی خرید ) نیز باشند.
    ۳- من چند مرتبه این جمله را خواندم
    : شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود “در” فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا…..
    منظورتان “از” دیجی کالاست ، اشتباه شده یا …
    و دیگر اینکه قطعاً باور دارید که قاچاق ، کمبود خدمات و اصالت کالا چنانچه بپذیریم تحریمی نباشد مشکلاتی نیستند که غولهای جهانی در کنار شما با آن روبرو باشند، چه بخش عمده مشکلات مذکور ناشی از همین تحریم هاست البته نه همه آنها.
    ۴- فراموش نکنید که شما هم چرخ را اختراع نکرده اید ، تنها در نبود یکی از این غولها به نقل خودتان شما بزرگترین و نه لزوما بهترین شده اید.
    ۵- در مورد رابطه همین قدر بگویم که من نظرات بسیار زیاد منتشر نشده ای که البته عاری از هر گونه توهینی است در حساب کاربری ام دارم که نمونه مستند مشکلات بسیاری است که جای طرح تک تک آنها اینجا نیست.
    موفق و پیروز باشید

    1. حامد جان!
      ۱) موضوع حضور رقبا در بازار نه تنها از هزینه‌های مارکتینگ ما کم می‌کنه بلکه باعث بزرگ‌تر شدن بازار خرده‌فروشی آنلاین می‌شه. این اتفاقیه که با اضافه شدن رقبای کوچک داخلی هم افتاده.
      ۲) من کسی رو حواله به یک شایعه‌ی عوامانه ندادم. در یادداشتم گفتم حتا برای کسب‌وکارهای درجه‌یکی مثل آمازون هم این تاخیرها اجتناب ناپذیره.
      ۳) جمله‌ی من درست نوشته شده، نیازی به تغییر در به از نیست. چرا گاهی در بازار «جنس‌های موجود در دیجی‌کالا» ارزان‌تر هستند…
      ۴) منظور من از چرخ، یک زنجیره‌ی کامل تجارت الکترونیکی شامل محتوا، لجستیک، انبار و خدمات در یک بازار محلی است. چیزی که امروز دیجی‌کالا را تبدیل به یک شرکت میلیون‌دلاری و با هزار نفر کارمند کرده.
      ۵)‌دیجی‌کالا برای انتشار نظرات یک آیین‌نامه‌ی مدون و دقیق دارد اگر نظرتان به جای اینکه به محصول ارتباط داشته باشد راجع به کسب و کار ماست برای‌مان ایمیل بنویسید.

  7. Mahdi

    دیجی واقعا عالیه اجناست معتبر و با کیفت بهترین فروشگاه اینترنتی هست ولی یه مقدار هزینه های ارسال بیاد پایین واقعا عالی میشه با پایین امودن هزینه ارسال فروش دو برابر میشه من خودم خیلی وقتا خواستم چیزی سفارش بدم ولی هزینه ارسالش منو منصرف کرده

    1. سلام مهدی جان! حتما تلاش خواهیم کرد شرایط خرید رو ساده‌تر و هزینه‌های کاربران‌مون رو کمتر کنیم.

  8. یعقوب

    درود دوست عزیز! قبل از هر چیزی فقط اینو یا تنها اینو بگم که شما کجا آمازون کجا یعنی یک به میلیون است، تورو خدا این حرفها رو نزنید شما با بازار ادیسه(اینترنتی) پاکستان هم نمیتونید رقابت کنین وای بحال برند معتبر جهانی آمازون که میخوان یکساعته (پهباد)کالاها رو تحویل بدن!!!!

    1. یعقوب جان!‌ در شرایطی که شما داشتی خبر آمازون رو درباره‌ی طرح آینده‌ش برای تحویل کالا با پهباد می‌خوندی ما داشتیم تلاش می‌کردیم و این تلاش‌مون منجر به این شده که نه تنها از بازار ادیسه که از تمام خرده‌فروش‌های قدر منطقه مثل سوک، هپسی‌بورادا و دیگران در بعضی شاخص‌ها جلو بزنیم و به همین ترتیب در شرایطی که شما هنوز انتظار پهبادی رو می‌کشین که سفارش‌تون رو روی پشت‌بوم خونه تحویل بده ما به امید خدا در باقی شاخص‌ها هم از رقبای منطقه‌ای مون پیش خواهیم افتاد…

  9. نويد

    با سلام
    یکی از مسایلی که مهمه اینه که مشتریها دنبال بیشترین خدمات به همراه قیمت مناسب هستن.من یک بار از دیجی کالا خرید کردم و خیلی راضی ام.تو بازار چند جا قیمت گرفتم و نهایتا از سایت دیجی کالا خرید کردم .این یه مزیته.ولی اومدن آمازون و ای بی کار دیجی کالا رو سخت تر و رقابتی تر می کنه.این رقابت به احتمال زیاد به نفع مشتری میشه . با این حال من خودم ترجیح میدم تو شرایط رقابتی با انتخابهای مشابه ، از دیجی کالا خرید کنم چون ایرانیه و تو سالهای اخیر واقعا تلاش کرده که خودشو به روز نگه داره .

    1. ممنون بابت ثبت نظرتون دوست خوبم.

  10. مصطفی

    به نام خدا
    با سلام :
    من مشتری شما هستم از مموری گوشی /گوشی و…….کارم آزاد هستش. از دوم دبیرستان ویزتوری فروشندگی مغازه دکور پارتیشن و غیره تو بازار بودم تا به الان که نزدیک ۲۹ سالمه آخرین کارم به مدت یک سال در نمایندگی کفش اسکچرز در شهر خودم کار کردم با بیشتر نمایندگی هاش در تماس بودم حقیقت قیمت بعضی از مدل ها حتی از قیمت کیش هم کمتره تازه بدون تخفیف اسم مدل شو رو نمیبرم ولی مدلی که تو کل کشور قیمتش برای مثال سیصد هزار تومن هست با احتساب مالیات /گمرکی و موارد مربوطه که سود بده این سایت مثلا دویست وبیست و خورده ای گذاشته (نمایندگی مادر کیش هستش)حالا سوال من از جناب رسول زاده اینه این اختلاف برای چیه همین الان که دارم پست میزارم صفحه مربوطه رو باز کردم توی یه مورد ۴۰تومن زیر قیمت توی یه مدل ۸۵تومن زیر قیمت.در مورد کفش تاریخ ساخت شرطه تاریخ خروج از انبار که معمولا توی جعبه یا روی اون چاپ شده مهمه .خداییش تا همین چند وقت پیش بدون شک از تون خرید میکردم ولی بعضی موارد مثلا مموری ای دیتا با هزینه ارسال نزدیک ۱۰۰هزار تومن آب میخوره ولی شهر محل سکونتم همون مدل رو میده ۶۸هزار تومن مدل مموریADATA Premier Pro microSDHC UHS-I U1 32GB یه خدمات کامپیوتری هست همه اجناس اصلی و با گارانتی رسمی الان همین مدل توی سایت فکر کنم ۷۹هزار تومن باشه و چند کالای دیگه خلاصه کلام چند وقت بد و ضعیف عمل میکنید قبول دارم فروشگاه و مغازه با فروشگاه اینترنتی فرق داره ولی این اختلاف برای من خریدار به صرفه نیست .در ضمن برای تغییر پوسته سایت یه راهنما بذارید همون روزای اول چقدر گرفتار پیدا کردن نمودار قیمت و غیره بودم .سایت خوبی دارین تقریبا هر روز سر می زنم لطفا عین قبل بشین از نظر قیمت و قیمت گذاری.در مورد قیمت کفش که گفتم کمترین سفارش فقط نمایندگی ما ۲۵۰۰جفت بوده و مارک آنتا هم یه سرچی دربارش بکنین.دل طرفداری لومیا و ویندوز هم به دست بیارین همیشه ناموجود هستش من خودم هرچی میخرم از بازار آزاد میخرم بیشتر رام اروپا اگه سایت موجود کنه با قیمت منصفانه من از سایت میخرم.
    خسته نباشین ببخشید زیاد و پراکنده نوشتم

    1. دوست عزیز!‌ اگر اعتراضی به قیمت‌گذاری ما دارید و احساس می‌کنید کالا با شرایط مشابه گران‌تر از رقم فروخته شده به شما عرضه شده حتما از ضمانت تضمین قیمت ما استفاده کنید.

  11. پیمان منصوری

    امّا بنظر من قبل از هر مقایسه و بررسیِ اینکه بودن شرکتهای امازون و ای بی در کنار دیجیکالا تلاش اونو میکنه باید به میزان نقدینگی شرکتها (البته منظورم میزان نقدینگی که برای ایران درنظر میگیرن) توجه کنیم. نقدینگی آمازون و eBay در مقایسه با دیجیکالا !!
    نیما جان دراینکه خیلی گلی شکی نیست.ولی مطمئنم که یه چیز خیلی مهم که خودت میدونی رو عمداً عنوان نکردی!! اونم اینه که این شرکتها چون شرکتهای آمریکایی هستن بهیچوجه مثل دیجیکالا تمام سرمایه و نقدینگیشونو (با این اوضاع سیاسی بین دو کشور) مخصوصاً در سالهای اول رو نمیکنن چون در ایران هیچگونه تضمینی برای بقای این غولها در ایران وجود نداره.
    اونا خوب میدونن که هرلحظه امکان اینکه مثل لانه جاسوسی آمریکا و انگلیس !!! دانشجویان مذهبی از درهای شرکت بالا برن و اونجا رو تخته کنن و …بدلیل اینکه نماد غربگرایی و استکبار امریکایی هستن یا …

    1. من مقایسه‌ای بین خودمون و این شرکت‌های بزرگ نکردم دوست من. ما راجع به ابعاد خودمون دچار توهم نیستیم شرایط مبهم و خاکستری تنظیم مقررات در ایران رو هم می‌شناسیم اما یادآوری کنم که ما در همین فضای پرریسک رشد کردیم و به جای رفتن از کشور و کار کردن در یک فضای امن، به تلاش و استفاده از خلاقیت برای عبور از موانع تکیه کردیم.

      1. پیمان منصوری

        حق با شماست
        اما اون قسمتش که گفتید بجای رفتن از کشور و کار کردن در یک فضای امن واسم مبهمه. کار کردن در یک کشور دیگه اون هم در همین تجارت اینترنتی با همین ابعاد نیاز به دعوت شدن از طرف شرکتها یا دانشگاه ها یا ارگانها و ….اون کشور داره که همچین چیزی شرایط خیلی سختی داره مگر اینکه نخبه باشید ، اگر شما همچین موقعیتی داشتید و نرفتید واقعاً شهامت بخرج دادید و ریسک بزرگی کردید و خوشبختانه نتیجش عالی شد.

  12. محسن

    سلام. ازتون خواهش دارم به عنوان یه منتقد هم که شده نظرمو سانسور نکنید.
    البته که به احتمال ۹۰% هم میکنین.
    منظورتون از (دشمنای خوشحال) چیه ؟؟ قطعا رقباتون هم مثه شما ناراحت میشن —نکنه مردم رو میگین؟؟؟
    خودتون هم خوب میدونین که با این رویه فعلی توان رقابت با برندای بزرگو ندارین.
    البته شما میتونین با کم کردن حاشیه سودتون که قطعا و مطلقا براتون تا حدود زیادی امکانپذیره (چون ۷۰۰ تا کارمند بیشتر ندارین و بیشتر اشتغالزدایی کردین تا اشتغالزایی) این کارو انجام بدین.
    البته رقابت همیشه به نفع مشتریه.
    شما بهتره برین با نفوذی که دارین یه کاری کنین تعرفه پست اونا نجومی و گرون در بیاد یا یه جوری سنگ بندازین جلو راهشون.
    که البته ۱۰۰% به فکر خودتون هم رسیده قبل اینکه من بگم.
    یا یه جوری به بهونه حمایت از تولید داخلی و … و چار تا شیرینی دادن چرب و نرم و هنگفت به این و اون اصلا اجازه ورود اونا رو ندین.

    1. محسن جان! چطور ممکنه ما مردمی که برای خوشحال کردن‌شون شبانه‌روز کار می‌کنیم دشمن خودمون بدونیم؟ دیجی‌کالا در حال توسعه‌ست. معلومه که ضعف داره اما داره تمام تلاشش رو می‌کنه که با استفاده از خلاقیت و با ایجاد یک سیستم کم‌نقص خودش رو آماده‌ی رقابت با برندهای بزرگ بکنه و همونطور که در یادداشتم هم گفتم افتخار می‌کنه که این رقابت نهایتا به نفع مشتری، یعنی مردم ایران تموم می‌شه.
      واقعا اگر اونطور که فکر می‌کنی نفوذی داشتیم اون رو صرف کم کردن تعرفه‌های پستی برای خودمون می‌کردیم نه افزایشش برای دیگران و سنگ‌اندازی.
      خیالت هم راحت باشه که یه بیزنس که با سرمایه‌ی نزدیک به صفر شروع شده و تا اینجا بزرگ شده با شیرین دادن به این و اون نمی‌تونه موفق بشه و حتما دلایل دیگه‌ای مثل سخت‌کوشی کارکنانش و برنامه‌ها و اهداف بزرگش به اینجا رسوندنش.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما