چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. شاهین

    خود من بشخصه وقتی ببین یک محصول در چند فروشگاه انلاین موجود باشه اونی که داخلی باشه رو انتخاب میکنم چون از فرایند ارسال و تحویل و حتی پیگیری سایت داخلی مثل دیجی کالا اعتماد بیشتری دارم
    فکر میکنم فقط زمانی یک سایت کاربرانش رو از دست میده که در تامین نیاز ضعیف کار کنه
    امیدوارم دیجی کالا فعالیت و دامنه تامین محصولاتش رو افزایش بده
    مثلا در حوضه گوشی های موبایل با اینکه ایسوس برندی جا افتاده و قابل اعتماد و با کیفیت هست بسیاری از محوصلاتش وارد کشور میشه ولی در دیجی کالا موجود نمیشه مثل زنفون ۲ به عنوان نمونه
    به امید موفقیت روزافزون

    1. ممنون از لطفت شاهین جان!‌ سعی می‌کنیم با تلاش بیشتر مشکلاتی که شما فرمودید رو هم مرتفع کنیم.

  2. amir

    درود بر شما
    مدیر مسئول محترم
    شما به هر پاسخی بدید و هر اندیشه ای نمایید مردمان ایران عیب ها و نقایصی متذکر میشوند.
    برای مثال مردم می اندیشن که دیجی کالا چرا با کسان دیگر مقایسه میکند خودش را مث اپل استور و یا ای بی و…
    صرفا میتونم بگم که دیجی کالا ( البته به عنوان انتقاد ) از بحث دیجیتال دور شده و روی به مواردی اورده است که خب دل مارو زده.بنده به صورت روزانه امار کاملی از دستگاه های دیجتالی از سایت میگیرفتم برای فروشگاه خودم اما متاسفانه از روند پیش روی دیجی کالا از قبل طلا جواهرات، پوشاک ، تخت، لباس و… نا امید شدم مبحث دیجی کالا بر اساس دیجیتال هستش
    شاید دلیلی باشد که این چنین چون شد اما خب بر حرف های کسی نا امیدانه قضاوت نکنید و مارا ببخشید.
    صبحت های بنده یک جنبه همکاری و انتقاد پیشنهاد داشت خوشحال میشم که متاقبا جوانب ایمیل شود وپاسخی زیبا و اندیشانه ارسال شود.پایدار باشید

    1. امیر عزیز! قبلا هم عرض کردم که استراتژی ما از سال‌های گذشته تغییر کرده و ما در برنامه‌ی جدیدمان بنا داریم به جای «فروشنده‌ی کالای دیجیتال» «فروشنده‌ای باشیم که از طریق دیجیتالی» کالا می‌فروشد. امیدوارم که بتونیم با تلاش بیشتر نظر شما دوست و همراه قدیمی رو هم تامین کنیم.

  3. مهدی

    اعتماد و اطمینان دیر حاصل میشه ولی بسیار پایدارتره، درست مثل ما و دیجی کالا

    1. ممنون مهدی جان!‌تلاش خواهیم کرد لایق اعتماد شما باقی بمانیم.

  4. کسرا

    دیجیکالا مزایایی داشته که تونسته منه مصرف کننده رو به خودش جذب کنه و امیدوارم کاستی هاش رو یا با فضای رقابتی که شاید به وجود بیاد و یا با تلاش مسئولانش حل کنه (همینطور که تا الان در این زمینه موفق بوده)، با توجه به اینکه تجارت الکترونیک بی تو سی قبل از حضور دیجیکالا تو کشورمون یه عرصه فقیر بوده، ایبی و آمازون در صورت حضور در این کشور و کسب سود از فضای تجارت الکترونیک ایران باید خودشون رو مدیون فعالیت های دیجیکالا بدونن.ولی اون چیزی که باعث شده تا من این کامنت رو بذارم تلاش نویسنده این متن برای پاسخ به نظرات خوانندگانش و ادب و متانتی هست که در پاسخ هاش به چشم می خوره. من به شخصه ازت متشکرم دوست عزیز.
    پی نوشت: مجید فا توروخدا پولتو تو شکم اونا نریز، دیجیکالا بدون پولهای تو ورشکسته میشه، رحم کن بهشون…. 🙁

    1. کسرای عزیز!‌ از محبتی که به من و مجموعه‌ی دیجی‌کالا داشتی سپاسگزارم. تلاش می‌کنیم لایق اعتماد شما دوستان باقی بمانیم.

  5. لیلا

    یه نکته رو فراموش نکنیم، ما مردم هم در قبال سایت دیجی کالا مسئولیم. اگه ای بی و آمازون هم به ایران بیان ما باید اول توی دیجی واسه خرید محصولاتمون بگردیم و اگه دیجی نداشت به سایتهای غیر ایرانی دیگه مراجعه کنیم. حس وطن دوستی رو فراموش نکنیم .

    1. لیلای عزیز! ما هم تمام تلاش‌مون رو خواهیم کرد لایق اعتماد و پشتیبانی شما باشیم. ممنون.

  6. میثم

    سلام به دیجیکالای عزیز
    من به شخصه خرید اینترنتی رو با دیجیکالا یاد گرفتم.و اولین سایتی بود که بهش اعتماد کردم و هنوزم وقتی میخوام کالایی رو بخرم یا ارزیابی کنم مبام به دیجیکالا.
    زحمت زیاد کشیده شده توسط مجموعه دیجیکالا تا امکان یه خرید سالم و راحت فراهم بشه که از این بابت از دیجیکالا واقعا ممنونم.
    اومدن برندای خارجی و بین المللی هم فرصت ایجاد میکنه و هم ریسک که کاملا طبیعیه.ولی برخلاف نظر بعضی از دوستان بنده اعتقاد دارم که دیجیکالا توان رقابت با شرکت های بزرگ مثل امازون رو داره چون تجربه خوبی داره و امازون هم یکروز از دیجیکالا هم کچکتر بوده و الان به یه غول تبدیل شده.
    برای من به شخصه یه افتخاره که یه سایت با این خوبی تو مملکتی که خیلی چیزاش بدون برنامه پیش میره داریم.
    فعالیت اینطوری توی ایران بسیار سخته و مطمعن باشید شرکت های خارجی توان مقابله با بروکراسی پیچیده ایران رو ندارند و این برگ برنده دیجیکالاست که میتونه علاوه بر داشتن بازار پرچالش داخلی به بازارهایی دست پیدا کنه کهشرایط کار و تجارت بسیار ساده تری دارند.
    باز هم تبریک میگم و ارزوی موفقیت براتون دارم.

    1. میثم عزیز! جایی که امروز هستیم رو مدیون حمایت شما دوستانیم و امیدواریم با تدوام تلاش‌مون و حفظ اعتماد شما به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست پیدا کنیم و شما رو راضی‌ نگه داریم.

  7. علیرضا

    بنظر منبزرگترین خطری که از طرف اون دو تا شرکت دیجی کالا رو تهدید می کنه موجود کردن کالا هاییه که هیچ وقت تو ایران نبود. اگر مثلا برید سراغ ۱۰ فلان برتر دنیا (مثلا ماوس و کیبرد و اسپیکر و …) میبینید که یه بخش اعظمیش رو ما هیچ وقت تو ایران ندیدیم. اگر اون برند ها بیان دیگه کار واسه لاجیتک و مایکروسافت هم سخت میشه.
    باید یه طرفندی برای مقابله با اون برند ها که تا حالا نبودن هم بزنید.

    1. علیرضا جان! آمازون یا هر شرکت خارجی دیگری، باید برای عرضه‌ی کالاها اون رو به شکل رسمی وارد کشور بکنه. اگر شرکتی مثل لاجیتک به شکل قانونی و رسمی حاضر به فعالیت در ایران باشه و نماینده‌ای داشته باشه، ما هم می‌تونیم اون کالا رو به راحتی در اختیار شما قرار بدیم.

  8. سلیمانی

    بدون شک رقابت یکی از دلایل عمده پیشرفت بشر در همه عرصه ها بوده و هست در نبود رقابت سالم و انحصارگری نه تنها پیشرفتی انجام نمیشود بلکه روز به روز از کمیت و کیفیت کاسته و بر قیمت افزوده می گردد نمونه اش خودروسازان ما می باشند. اما دیجی کالا نشان داده در بازار ایران با وجود یکه تازی بهترین خدمات و محصولات را ارئه می کند و در واقع من همیشه با خودم فکر میکنم دیجی کالا با خودش هم بر سر کیفیت و خدمات رقابت می کند و احترام خاصی برای مسئولین این سایت محبوب قائلم.
    سالها پیش با حسرت به سایتهای Ebay و Amazon مراجعه می کردم و از اینکه نمیتوانم از آنها خرید کنم حرص می خوردم اما با ورود دیجی کالا به بازار فروش آنلاین بتدریج این جای خالی پر شد تا جایی که مراجعه به سایتهای Ebay و Amazon از ذهنم پاک شد و امروز من مطمئنم که این دیگران هستند که باید از ورود دیجی کالا به بازارهای جهانی هراس داشته باشند. در خاتمه ضمن دست مریزاد گفتن به مسئولین سایت دیجی کالا می گویم که میتوانید روی وفاداری ما مشتریان خود نیز حساب ویژه باز کنید.

    1. دوست عزیز! همونطور که در یادداشت گفتم ما از حضور رقبای جدید استقبال می‌کنیم اما فکر می‌کنیم بزرگترین رقیب‌مون خودمون هستیم. با پشتیبانی و حمایت شما سال‌هاست که تلاش می‌کنیم هر روز بهتر از دیروز باشیم و به این تلاش ادامه خواهیم داد.

  9. سعید شیبانی

    با سلام و احترام
    من از اولین روزهایی که سایت شما استارت زده شد و یک فروشگاه کوچک بود با شما همراه بودم و همیشه پشت کار شما رو تحسن کرده و میکنم امیدوارم برای شهر های کوچک مثل تربت حیدریه (۱۴۶ کیلومتری مشهد مقدس)هم بتونید ارسال رایگان رو راه بیاندازید با تشکر

    1. سعید عزیز! ممنون که در تمام این سالها همراهمون بودید. قول می‌دیم تلاش کنیم برای همه‌ی هم‌وطنان عزیزمون بهترین کیفیت خدمات رو فراهم کنیم.

  10. مجتبی

    بنظر من در شرایط فعلی و آینده بهتره از دیجی کالای وطنی خرید کنم هر چند این خوبه که دیجی کالا خودش مستقیما جنس ها رو بخره مثلا از شرکتهایی مثل اپل و … و من هم از دیجی کالا با سود معقول … چون حداقل خیالم جمع اینه که در قبال خرید من چند نفر از هموطنانم مشغول به کار شده اند ، سود ان شاید یه مقدار بیشتر عایدهموطن من شده است .. ارزش افزوده آن شامل حال وطن من میشود … و در عین حال خیالم از ضمانت خریدی که انجام داده ام آسوده تر است … به امید روزی که تولیدات وطن خودم در تراز اول جهانی قرار گرفته و امثال دیجی کالا به عنوان امین واسطه خرید من شوند
    حرف زیاد است و………
    بهتره به داشته هامون فکر کنیم و از اونا بهره برداری لازم را انجام بدیم و در نتیجه نداشته هامون هم محقق میشن
    ان شاالله موفق باشید

    1. ممنون مجتبا جان! سعی می‌کنیم با برنامه‌های توسعه‌مون و حرکت دقیق و حساب شده بر اساس اونها فرصت‌های شغلی بیشتری برای هموطنان‌مون ایجاد کنیم و کیفیت خدماتی که برای مردم کشورمون ایجاد می‌کنیم به حدی برسونیم که لایقش هستن.

  11. جمشیدی

    دیجیکالا یدونه باشه
    من یکی که اگه آمازونو امثال اون پاشون به ایران باز بشه و یه جنسی روکه دیجی داررو داشته باشه و ارزونترم بده،از دیجی خرید میکنم.
    چون تو خریدایی که ازش داشتم خیییییییییییلیییییی رازیم.
    دمتون گرم
    به کارتون ادامه بدین مااام پشتتونیم

    1. پشت‌مون به شما گرمه! قول می‌دیم برای اینکه لیاقت اعتماد شما رو داشته باشیم تلاش‌مون رو بیشتر از قبل کنیم.

  12. مرتضی

    من که حتی با اومدن اون شرکت های خارجی باز هم ترجیح میدم از یه شرکت ایرانی خرید کنم، مگر اینکه جنسی رو که مدنظرم هست نداشته باشه بعد از داخل بازار خودمون تهیه می کم و باز هم اگه نبود شاید رفتم سراغ اونها

    1. ممنون بابت نظری که نوشتید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما