چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۶۱ دیدگاه
  1. صالح

    من به شخصه ترجیح میدم سود ناشی از خریدم حتی الامکان توی جیب هموطنانم بره تا پول توی مملکت بمونه و این به معنی اینه که اگه در آینده عملکرد دیجی کالا حتی یه مقدار کمتر از آمازون و ایبی باشه باز من دیجی کالا رو ترجیح میدم.

    1. ممنون صالح جان!

  2. صابر جعفری

    سلام و درود بر شما
    متن خیلی خوبی بود ولی ایکاش در بعضی جاها قیاس انجام نمیشد ، چون قیاس در شرایط برابر عادلانه است ،
    مثلا بلک فرایدی یه روز از اون روزهای خاصه و حجم تراکنش ها و خرید ها در یه وسعت جهانی ، روالهای تعویض و بهتر بگوییم پس گرفتن کالا هم یه شکل دیگه هست . حتی میشه در مواردی اگه جنس کمی مشکل داشت شما رو ملزم به مرجوع کردنش نمیکنند و هزینه رو فقط عودت میدهند ( البته دور از انصاف که شرایط شرکت های گارانتی کننده رو تو ایران در نظر نگیریم ) ، اینا رو چون خودم در ارتباطم با آمازون گفتم ، در کل بهتره قیاس نشه …
    در آخر خسته نباشید فراوان به تک تک شماها

    1. صابر عزیز! خوشحالیم که همراهان فهیم و نمره یکی مثل شما داریم. ممنون.

  3. مسعود

    مشتری مداری و تحویل سریع و گارانتی ۷ روزه و از اونا مهمتر خرید از شرکت داخلی کشورمون که هموطنامون زحمتشو میکشن و باعث ایجاد کار در کشور و پیشرفتمون میشه رو با هیچ کمپانی بزرگ و کوچکی عوض نمیکنیم . با قدرت رو به جلو حرکت کنید .

    1. ممنون مسعود جان! با پشتگرمی شما به تلاش‌مون برای بهتر شدن ادامه می‌دیم.

  4. مهدی

    با سلام
    واقعا در سطح ایران عالی بوده و مطئنم بخواد باشه بهتر از الانشم میشه
    خودم به شخصه از مرزی ترین جای ایران و دورترین نقطه ( سیستان ) سفارش دادم خیلی زودتر به دستم نسبت به سایر موارد پستی دیگه رسیده
    خیلی خیلی هم دغدغه داشتم بار اول که از دیجی کالا خرید کردم که کالا تو همین روند ارسال پستی سالم دستم برسه متاسفانه برخورد خوبی با کالا های پستی نمیشه مثه سیب زمینی تو کیسه می ندازند
    بسته بندی دیجی کالا رو دیدم لذت بردم خیالم راحت شد چند تا کالا پشت سرش سفارش دادم
    فقط لیست قیمت کالاهای ناموجود رو هم اضافه کنید ممنون میشیم.
    با تشکر ان شالله هر روز بهتر از دیروز موفق تر باشید
    یا علی

    1. مهدی عزیز! خوشحالیم که تونستیم رضایت شما رو جلب کنیم و اطمینان می‌دم که به تلاش‌مون برای بهتر شدن‌ کیفیت خدمات‌مون ادامه می‌دیم.

  5. مصطفی

    سلام
    راستش با وجود اینکه به خودم قول بودم دیگه در digikala به هیچ وجه نظر ندم اونم به دلیل اینکه ظاهرا برای انتشار نظرت حتما باید دیجی رو باغ فردوس نشون داده باشی و گرنه نظرت درج نمیشه اما با خوندن این مقاله خوب و نظرات جالب دلم نیومد
    ببین دوست عزیز همونطور که خودت هم میدونی الان با وجود فراگیر شدن خرید انلاین هنوز هم بسیارند افرادی که به این پروسه اعتماد ندارند و بازار سنتی روهدف قرار میدن و متاسفانه فروشندگان این بازارها به شدت با مجموعه هایی مثل شما زاویه دارند و تا جایی که بتوانند مشتری هایشان را نسبت به شما و خرید انلاین بدبین میکنند لذا به عقیده من شما هنوز نتوانسته اید رسالت خودتان را به اتمام برسانید من به هیچ وجه منکر خدماته گاها خوب بعضا عالی و گاهی هم بدو ضعیف شما نیستم و اگر بخواهم خریدی انجام دهم به طور قطع اولین مراجعه جهت استعلام و خرید سایت شما خواهد بود.
    اما به نظرم بهترین راهکار جهت رقابت با شرکت های نامبرده(amazon & ebay) جذب اون دسته از افرادی هستند که هنوز مجاب نشده اند که خرید دیجیتال هم قابل اعتماد است لذا بنظرم همانطور که مبالغی صرف هزینه هایی مثل پیشنهاد ویژه و ارسال رایگان میکنیدو …میکنید بهتر بودجه ای را هم جهت بالا بردن آگاهی مردم برای تغییر نگاهشون به خرید دیجیتال کنیدو بنظرم این مهم ترین وظیفه شماست ضمنا به عنوان یک مشتری شما تنها زمانی ممکنه که سایتی غیر از دیجی کالا رو انتخاب کنم که دیجی محصول منو نداشته باشه ضمنا فراموش نکنید یزرگ ترین دارایی شما مردم و اعتمادشونه بنابراین یقین داشته باشد اتفاقی که در هند افتاد یقینا در ایران هم تکرار خواهد شد و کماکان دیجی کالا بهرین خواهند ماند البته به شرطه این اینکه این نمودار خدمات که متاسفانه به جای بالا رفتن در بعضی جاها پایین هم آمده به جای درستش برگردد
    و من الله توفیق

    1. مصطفای عزیز! ما منکر ضعف‌ها و مشکلاتی که در سیستم‌مون وجود داره نیستیم. فقط دیکته‌ی نانوشته‌ست که غلط نداره. اما برای اینکه اعتماد شما کاربران عزیزمون رو حفظ کنیم تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم و قول می‌دیم روز به روز بهتر بشیم. ممنون که همراهمون هستید.

  6. behnam

    سلام و خسته نباشید میگم
    اینکه میگم واقعا بهش اعتقاد دارم که دیجی کالا رو واقعا دوست دارم
    و خیلی خوشحلم که بلاخره یک سازمان داره درست عمل میکنه و هدایت شده و در راستای اعتماد مشتری و برای اولین بار هست که از یک شرکت ایرانی اینقد رضایت دارم طی سال گذشته نزدیک پنج ملیون تومن انواع و اقسام محصولات رو خریداری کردم و نزدیک ده تا از دوستام رو به این شبکه وارد کردم و تا بتونم برای پیشبرد این سازمان خوب بازم تبلیغ میکنم چون ارزشش رو واقعا داره.
    با اومدن شرکتای خارجی سطح رقابت بالاتر میره اما با تجربه دوساله ای که از دیجی کالا داشتم مطمنا بازم مشتری اینجا میمونم مشکلات همیشه هست اما دیدم که همیشه سعی در برطرف کردنشون شده در دیجی کالا و این برای من که شخص خیلی قانونمداری هستم حایز اهمیت بوده خیلی …
    نکته مثبت دیجی کالا اخبار فن آوری روزانه هست که طرفدار روزانه اون هستم و هر روز قبل از کار تمام مقالات جدید رو میخونم و فک کنم کمتر تو سایت خارجی دیده باشم.
    موفق باشین و ایشاله روزبه روز بهتر بشین
    صادقانه دوس داشتم عضوی از کارکنان دیجی کالا باشم 🙂

    1. ممنون بهنام جان! در تلاشیم با توسعه‌ی خدمات‌مون سطح بالاتری از رضایت شما همراهان نازنین رو به دست بیاریم.

  7. نوید

    سلام
    دیجی کالا واقعا خدمات بسیار خوبی ارایه می دهد من بشخصه از خریدم بسیار راضی هستم
    دلایل:
    دو بار گوشی ام را بدون کوچکترین مشکلی تعویض کردند.
    با اینکه گوشی گارانتی نداشت در مدت سه سال کوچکترین مشکلی پیش نیامد.
    برخورد کارکنان بسیار خوب بود.
    به هرکدام از دوستان توصیه کردم از دیجی کالا خرید کنند بالاتفاق راضی بودند.
    از مشتری مداری دیجی کالا واقعا سپاسگزارم.

    1. نوید جان! خوشحالم که خدمات‌مون باعث رضایت شما شده. ممنونیم از همراهی همیشگی‌تون.

  8. اميد

    آقای رسول‌زاده
    سلام
    از ورود Etsy به ایران خبری دارین احتمالا؟

    1. نه امید جان! اطلاعاتی راجع به این موضوع ندارم.

  9. احد

    به نظرمن شرکت های خارجی برای رسیدن به محتوای مورد قبول دربین مردم راه طولانی دارن چون هنوزسلیقه های مردم رو خوب نمیشناسن
    ولی سرعت تلاش اونا برای رسیدن به این هدف خیلی بالا هست و دیجی کالا میتونه با حفظ کردن سطح خدمات وبهتر کردنش موفق باشه
    البته مصرف کننده ها هم همیشه ازشرکت های ایرانی حمایت میکنن

    1. ممنون از نظرتون.

  10. حمید

    من تمامی خرید هامو از دیجی کالا انجام میدم و بسیار هم راضی هستم ، اگر در کالاهای مشابه اختلاف فروشگاه شما با فروشگاه های نام برده شده ۱۰۰% هم باشد ، باز از شما خرید خواهم کرد .
    وضعیت این فروشگاه ها و مدیران آنها کاملا مشخص است و از خود اراده ای ندارند ، ممکن است چند روز دیگر هیچ سرویسی به ایران ندهند
    حالا که یک برند ایرانی داره کارشو درست انجام میده ، من تمام تلاشمو میکنم این برند پا بر جا بمونه

    1. مرسی که حمایت‌مون می‌کنید. به پشتوانه‌ی اعتماد شما تلاش می‌کنیم تا روز به روز بهتر بشیم.

  11. مهیار

    به نظر من تنها نکته برتری غول آمازون به دیجی کالا میتونه تنوع و وجود بیشتر کالاها و محصولاتش باشه . وگرنه از نظر مشتری مداری ، سیستم توزیع و کیفیت سایت، قطعا دیجی کالا یه سرو گردن بالاتر هست که پایینتر نیست.
    جدا به عنوان یک ایرانی به دیجی کالا افتخار میکنم.

    1. مهیار عزیز! موفقیت دیجی‌کالا مدیون حمایت و پشتیبانی شما دوستان عزیز بوده. دلگرم اعتماد شما هستیم و مصمم به تلاش‌هامون ادامه می‌دیم.

  12. میلاد نظری

    با عرض سلام خدمت اقای رسول زاده عزیز
    بنده چندبار از علی اکسپرس خرید کردم وبه نکته جالبی برخوردم مثلا برای خرید یک مدل تلفن همراه خاص چند خرده فروشی وفروشگاه مختلف این محصول رو با قیمت و هدایای گوناگون پیشنهاد میدادن
    میخواستم بدونم ایا بستر لازم برای همچین فعالیتی در ایران و بخصوص دیجیکالا فراهم است یا خیر؟
    نظر شما راجع به این نحوه از سیستم فروش چیه؟

    1. میلاد جان‌! مدل مارکت‌پلیس (MarketPlace) یکی از رویکردهای رایج تجارت الکترونیکی است که در حال حاضر از طرف دیجی‌کالا دنبال نمی‌شه. اما در برنامه‌‌های توسعه‌ی دیجی‌کالا چنین روشی برای حمایت از کسب و کارهای داخلی هم ممکنه پیگیری بشه.
      من شخصا این مدل از تجارت الکترونیکی رو دوست دارم، اما معتقدم به دلیل نقص ابزارهای کنترلی مثل ابزار واسط پرداخت (مثل پی‌پال)‌راه‌انداختن‌ش در ایران کار ساده‌ای نیست و ممکنه منجر به نارضایتی در مشتریان بشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه