شما بگویید؛ با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حذف جک هدفون

بخواهیم یا نخواهیم ظاهرا عمر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حداقل در گوشی‌های موبایل، رو به پایان است. گوگل در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل، مستقیما اپل را به دلیل حذف جک هدفون در آیفون ۷ مسخره کرد، ولی به نظر می‌رسد یک سال بعد خودش هم قصد دارد این پورت را در پیکسل ۲ حذف کند. کمپانی بزرگ دیگری نظر موتورولا حتی پیش از اپل اقدام به حذف کردن این پورت کرده بود و HTC هم در دو پرچم‌دار آخرش یعنی HTC U Ultra و HTC U11 دیگر از جک هدفون استفاده نکرده است. البته در این میان شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم وجود دارند که با تولید پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 هنوز روی حفظ کردن این پورت پافشاری می‌کنند. در هر حال به نظر می‌رسد آینده مرگ جک هدفون را رقم بزند. ولی احتمالا حداقل تا چند سال دیگر هنوز کاربران حق انتخاب خواهند داشت. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را در مورد آینده‌ی حذف جک هدفون از گوشی‌های موبایل بدانیم؛ پس با بیان دلایل خود بگویید، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را می‌توان به جرئت قدیمی‌ترین پورت باقی‌مانده روی گجت‌های مدرن امروزی دانست. اجداد این پورت آنالوگ از قرن ۱۹ میلادی در بردهای سوییچ تلفن استفاده می‌شده‌اند. طبیعتا حذف شدن پورتی با این قدمت که امروزه به عنوان استانداردترین خروجی صدا تقریبا روی تمام گجت‌ها و وسایل صوتی و تصویری دیگر هم وجود تبعات چندان خوشایندی ندارد. درست است که اپل همراه با آیفون ۷ یک هدست لایتنینگ به شما می‌دهد و در جعبه سایر گوشی‌ها هم هدفون‌های USB-C قرار داده شده، ولی دیگر نمی‌توانید به راحتی از هدفون‌های قدیمی خود روی گوشی موبایلتان استفاده کنید؛ قطعا هیچ کس از دانگل هم خوشش نمی‌آید. حتی نمی‌توانید در هنگام شارژ کردن گوشی به موسیقی گوش دهید. علاوه بر این هدستی که با گوشی عرضه می‌شود هم تقریبا با هیچ گجت دیگری سازگار نیست. اگر هم هدست همراه گوشی خراب یا گم شود به راحتی نمی‌توانید یک هدست جایگزین برای آن بیابید.

حذف جک هدفون

با این اوصاف حذف کردن جک هدفون واقعا چه توجیهی دارد؟ به نظر می‌رسد حذف کردن این پورت بیشتر حرکتی رو به آینده باشد. در آینده‌ای که پورت USB-C به شکل فراگیر در تمام گجت‌ها به کار رود، طبیعتا هدفون‌های USB-C هم کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته اپل با اصراری که در استفاده از پورت اختصاصی خودش روی آیفون دارد به این آینده دل نبسته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آینده همه چیز به سمت بی‌سیم شدن پیش برود. اپل با معرفی هدست‌های AirPods در واقع نگرشش در مورد جایگزین ایدئال جک هدفون را نشان داد. البته در حال حاضر اتصال صدای بی‌سیم بلوتوث هم وضعیتی کنایه‌آمیز دارد؛ چرا که جدیدترین و بهترین تکنولوژی بلوتوث روی گوشی‌های هوشمندی به کار رفته که هنوز جک هدفون هم دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پورت‌های دیجیتالی مانند USB-C و لایتنینگ، در مقابل جک هدفون که یک پورت آنالوگ است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال امکان استفاده از هدفون‌های بسیار حرفه‌ای با DAC داخلی روی پورت‌های دیجیتال وجود دارد که کنترل بسیار بیشتری را روی شکل‌دهی صدا برای کاربر فراهم می‌کند.

با تمام این اوصاف شاید هنوز بسیاری از کاربران عادی ترجیح بدهند جک هدفون روی گوشی موبایل وجود داشته باشید. نظر شما چیست؟ اگر پیش از این گوشی‌هایی مثل آیفون ۷ استفاده کرده‌اند، چه تجربه‌ای از حذف شدن جک هدفون دارید؟ اگر هنوز گوشی موبایل شما از جک هدفون استفاده می‌کند، فکر می‌کنید حذف شدن آن چه تاثیری در زندگی روزمره شما خواهد داشت؟ به نظر شما آیا حذف شدن جک هدفون فراگیر می‌شود یا ممکن است اپل، موتورلا و HTC هم دوباره استفاده از آن را شروع کنند؟ در مجموع، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۳ دیدگاه
  1. farhad2

    فکر نمی‌کنم دیگه زیاد به خواسته ما ربط داشته باشد. اپل که حذف کرد و سامسونگ هم به گویا در نوت ۸ بعد از کلی مسخر کردن همین کار می‌خواد بکند . بلخر کسانی که سخت تلاش می‌کنند تا موبایل‌های بهتری را بفروشند به این نتیجه رسیدند که با حذف این پورت جا برای قابلیت ‌ها باز می‌شود. خدایش بی سیم هم بهتر است.

  2. محمد گرامی

    بله. طرح خیلی هوشمندانه وخوبیه.

  3. سیاوش

    ***اگر کمپانی ها مخصوصا اپل به فکر مردم بودند حداقل کاری که میتوانستند بکنند این بود که دو درگاه لایتنینگ یا یو اس بی سی قرار دهند که هنگام شارژ بتوان کارهای دیگری هم با دستگاه انجام داد مانند گوش دادن به موسیقی، استفاده از فلش مموری،وصل کردن انواع و اقسام وسایل دیگری که با یو اس بی کار میکنند، اما نه وقتی میشود به جای آن ۱ میلیون تومان هدفون وایرلس فروخت چرا اینکار را بکنند؟!***

    فقط با ذکر چند نکته ساده میتوان به مضحک بودن دلایل کمپانی ها مخصوصاً اپل اشاره کرد و آن ها را برای طمع مالی و تغییرات غیر ضروری و مفید فقط به منظور تغییر صرف رسوا کرد

    (اینکه میگم مخصوصا اپل به خاطر سیاست های خودش است که در کنار حذف کردن یک قابلیت مهم برای جایگزین آن یک هدفون وایرلس با قیمت نجومی در کنارش عرضه میکندکه حتی تا حدود چند ماه بعد از عرضه گوشیجدید اش به بازار نخواهد آمد، یا پافشاری مضحک اش بر روی استفاده از لایتینگ در حالیکه اپل در لپ تاپ های جدید اش مجبور به استفاده از یو اس بی سی شده است):

    ۱-نازک کرن بیشتر گوشی:در عمل نشان داده شد که میتوان گوشی های بسیار نازک با وجود جک ۳.۵ ساخت مانند گلکسی اس ۸
    ۲-ضد آب و گرد و خاک: باز هم نشان داده شده که میتوان با وجود جک ۳.۵ همه این خاصیت ها را داشت که سونی و سامسونگ آن را نشان دادند.
    ۳-دیجیتال شدن کامل به دلیل حذف آنالوگ که همانطور که یکی از دوستان اشاره کرد فرقی در قضیه نمیکند چون برای به لرزه درآوردن اسپیکر در انتنها باز باید به آنالوگ تبدیل شود.
    ۴-تکنولوژی وایرلس جدید: همه میدانند که کیفیت هدفون های وایرلس به پای سیم دار ها نمیرسد و در موارد نادر هم اگر برسد انقدر گران خواهند بود که با پول آن ها میشود یک گوشی دیگر خرید. این را هم همه میدانند که وایرلس دردسر استفاده از باتری دارد که مرتب باید شارژ شود و اینکه بعد از ۲ سال باتر ی های آن باید عوض شود و دوباره باید یک هدفون وایرلس اپل دیگر با قیمت نجومی بخرید. اشتباه برداشت نکنید اتفاقا من خودم فریک تکنولوژی ام و جزو آندسته از افرادی هستم که برای فقط گیمینگ هدست ۷.۱ سیمی حدود یک میلیون تومانی خریده ام.اما همه نمیتوانند برای گوشی موبایلشان ۱ میلیون پول هدفون وایرلس بدهند.

    همانطور که قبلاً گفتم اگر واقعا به فکر مردم بودند حداقل دو پورت برای تلفن میگذاشتند که کلی قابلیت جدید هم اضافه میکرد و بلد هم هستند که چطور درگاه لایتنیگ یا یو اس بی سی رو ضد آب و گرد و غبار بکنند و شرکت اپل حتی نکرده از پورت یونیورسالتری مثل یو اس بی سی استفاده کند!

  4. آرمان

    سلام خیلی هارو گفتن دوستان خوب هم گفتن
    ولی به نظر من مهمترین مسئله دیگه استفاده این جک به عنوان پرت AUX که هنوزخیلی استفاده میشه تو سیستم های صوتی
    با حذفش عملا چندین تومان باید هزینه کنید افت کیفیت هم داریم!!!!!

  5. رامین خجسته

    اینکه جک گوشی یا هدفون به دلیل قدیمی بودن باید کنار گذاشته شود هرگز دلیل خوبی برای کنار گذاشتن آن نیست. بلندگوی روی تلفن های موبایل از جک هدفون نیز قدیمی تر است ، پس آیا باید آن را از روی موبایل برداشت؟!
    نکته دیگری که نباید آن را نادیده گرفت بهداشت و تندرستی انسانهاست که از ریختن پول به جیب سازندگان تکنولوژی بسیار ارزشمندتر است. با بی سیم شدن همه دستگاه های زندگی ، با پدیده تازه ای روبرو هستیم که به آن « آلودگی الکترومغناطیسی» گفته می شود. همانجور که همگی می دانیم این آلودگی هر روز بیش از پیش انسانها را در معرض خطر می اندازد. گرم شدن بیش از اندازه بدن به ویژه مغز به خاطر نزدیکی دستگاه های بی سیم به سر ، بیماری های فراوانی را ایجاد خواهد کرد که در سالهای آینده درباره آن بیشتر خواهیم شنید. ولی تا زمانی که این صنعت پرسود ، پولهای فراوانی به جیب سازندگان می ریزد ، آنها هرگز سخنی از این بیماری ها نخواهند گفت.
    فراموش نکنیم که بیشتر این دگرگونی ها برای این نیست که شما بهتر زندگی کنید بلکه برای این است که شما را فریب بدهند که نیازمند چنین چیزهایی هستید.
    ولی آیا به راستی چنین است؟!

  6. مهیار

    مخالفم
    خوب شرکتهای گوشی سازی مگه مجبورن جک هدفون رو زیر گوشی بزارن
    خوب میتونن سمت چپ یا راست یا بالا هم بزارن
    و از اسپیکر استریو استفاده کنن
    ولی تا جایی که فکر میکنم اسپیکر استریو با اسپیکر موتو
    توی استفاده روزانه هیچ فرقی نداره مگه اینکه بین دو تا اسپیکر یک چیزی قرار بدید و هر گوش رو به سمت یک اسپیکر بگیرید تا از استریو استفاده کنید
    ولی در کل حذف جک هدفون منطقی نیست مگه اینکه یک چیز ارزون تولید کنن که هدفون ساده رو بیسیم کنه

  7. امیرعادل

    حذف جک هدفون خیلی خوبه و یه پله از تکنولوژی میری جلوتر و از سیم هدفون که همش تو دست و پاته خلاص میشی

  8. سعید قاری راثی

    به نظر من نمیتونیم بگیم که این خوبه یا بد . چون این کار مه خوبه هم بد . تکنولوژی پیشرفت میکنه و چیزهای جدید رو جایگزین چیز های قدیمی میکنه . مثلا سی دی ها جاشون رو به دی وی دی ها دادن . دی وی دی ها هم جاشونو به فلش مموری ها دادن. این روند تا ابد ادامه خواهد داشت. ولی برای حذف کردن این جک به نظرم خیلی زوده.
    پس باز هم میگم این کار مه خوبه هم بد

  9. محمد

    اگه حذف بشه خیلی آدم اذیت میکنه و اینکه هزینه را بالا میبره چرا که برای راحتی در هر زمان باید هندزفری بی سیمش خرید که خیلی گرونه

  10. mehdi

    این شرکت های الکترونیکی هم شورش رو دراوردند اینها همش سیاست شرکت های الکترونیکی هست که بخوان جیب مردم رو خالی بکنند از این به بعد حالا باید هزینه بکنیم بریم هدفون بیسم هم بخریم خوب چه کاری هست از اون اول می اومدید جک هدفون اصلا نمی ذاشتید

  11. پارسا احمری پور

    من با حذف جک هدفون کاملا مخالفم،چون به نظر من هنوز شرایط لازم به وجود نیومده و حذف این جک در حال حاضر فقط به ضرر مصرف کننده تموم میشه.
    مثلا هنگام شارژ آیفون ۷،راهی جز منتظر ماندن برای شارژ شدن وجود نداره و اگر بخواین آهنگ گوش بدین باید هزینه ی دیگه ای برای خرید هدفون بیسیم پرداخت کنید و این یعنی ضرری دیگه برای مشتری.

  12. مهران

    من خودم آیفون ۷ دارم و به نظرم اگر گجت های بی سیمی که معرفی میشن قیمت معقولانه ای داشته باشن چرا که نه در حال حاضر تنها مشکل من اینه که چون هندزفری ای که برای ایفون ۷ در نظر گرفتن تو پورت شارژش قرار میگیره وقتی گوشی رو در حال شارژ نمیتونم از هندزفری استفاده کنم که البته این مشکل هم با یه تبدیل نه چند زیبا که اپل معرفی کرده و دو تا ورودی داره که هم زمان هم گوشی شارژ میشه هم میشه از هندزفری استفاده کرد ظاهرا قابل حله!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه