هفت روز با دانش (۹ آذر ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

هفته‌ی اول آذر را در حالی گذراندیم که سایت‌های مختلف دنیا پر از اخبار و مقالات پیرامون «کنفرانس تغییر اقلیم پاریس» بودند و بنابراین ما هم سعی کردیم این کنفرانس را پوشش دهیم. یکی از خبرهای خیلی جالب دیگر این هفته، پرتاب موشک شرکت فضایی «بلو اوریجینز» متعلق به مدیرعامل آمازون بود. از تصویر نجومی روز ناسا در ۶ آذر که یک لبخند گرانشی بود و سقوط بمب‌افکن روسیه هم نمی‌توان گذشت.

۱. آغاز به کار کنفرانس تغییر اقلیم پاریس زیر سایه‌ی سنگین تدابیر امنیتی

امروز سران بیش از ۱۴۷ کشور دنیا در پاریس گرد هم آمدند تا درباره‌ی مشکل تغییر اقلیم و گرمایش جهانی گفتگو کنند. آن‌ها امیدوارند به توافقی برسند که از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر کم شود. این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که هنوز پاریس از شوک حملات دو هفته پیش درنیامده و بنابراین تدابیر امنیتی شدیدی در این شهر برقرار شده است. این کنفرانس تا ۲۰ آذر ادامه خواهد داشت. خبر را این این‌جا بخوانید.

paris-climate-change-conference-2015

۲. موشک مدیر عامل آمازون به فضا رفت و سالم برگشت

شرکت فضایی «بلو اوریجینز» متعلق به «جف بزوس» مدیر عامل آمازون، توانست با موفقیت موشکی زیر مداری را به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین پرتاب کند و با موفقیت آن را به صورت عمودی فرود آورد. فرود موفق این موشک، دستاوردی بزرگ برای صنایع فضایی است و اولین موشکی است که توانسته به فضا برود و سالم روی زمین بنشیند. خبر را از این‌جا بخوانید.

JeffB

۳. بیل‌گیتس از پروژه‌ی انرژی پاک رونمایی می‌کند

بیل‌گیتس در کنفرانس تغییر اقلیم پاریس شرکت می‌کند و قرار است از پروژه‌ی جدید خود که پیرامون انرژی‌های پاک است رونمایی کند. ظاهرا این پروژه Clean Tech Initiative نام دارد که کشورها را به استفاده از انرژی پاک و تحقیق روی آن تشویق می‌کند. خبر را از این‌جا بخوانید.

Bill_GATES_FEAT

۴. تصویر نجومی روز ناسا (۶ آذر ۹۴): لبخند گرانشی

روز جمعه سایت تصویر نجومی روز متعلق به ناسا عکسی جالب از یک عدسی گرانشی منتشر کرد. نوعی عدسی گرانشی که با توجه به قرار گیری تصویر کهکشان‌ها در آن، به شکل چهره‌ی یک انسان در آمده است. چهره‌ای که لبخند می‌زند. عکس و توضیحات آن را از این‌جا ببینید.

gravitational-lens

۵. جنگنده‌های ترکیه، بمب‌افکن سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کردند

جنگنده‌های ترکیه روز ۳ آذر یک هواپیمای بمب‌افکن تاکتیکی سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کردند. ترکیه ادعا می‌کند این هواپیما حریم هوایی‌اش را نقض کرده و روسیه این ادعا را رد می‌کند. ظاهرا هواپیمای روسی توسط یک جنگنده‌ی «اف-۱۶ فالکن» ترکیه سرنگون شده است. سوخوی ۲۴ یک بمب‌افکن تاکتیکی است که توانایی رزمی هوا به هوای خیلی خوبی ندارد. بعد از این حادثه رابطه‌ی روسیه و ترکیه به شدت خراب شده است. خبر مربوط را می‌توانید از این لینک بخوانید.

su24

۶. طرح جدید ایرباس؛ هواپیماهایی با کابین قابل تعویض

شرکت ایرباس دو سال پیش ایده‌ای را ثبت کرده بود که توسط آن، مسافران می‌توانستند حتی قبل از اینکه هواپیمای‌شان آماده شود، روی صندلی‌های‌شان بنشینند و آماده‌ی حرکت باشند. ایده‌ی ایرباس که در سال ۲۰۱۳ ارایه شده بود، ماشینی را نشان می‌داد که مثل داخل هواپیما بود و مسافران سوار آن می‌شدند. سپس این ماشین بزرگ، روی داخل بدنه‌ی هواپیما قرار داده می‌شد. این ایده‌ی ایرباس، هفته‌ی پیش تایید شد. خبر را از این لینک بخوانید.

AirBus_FEAT

۷. اولین آینه‌ی تلسکوپ جیمز وب نصب شد

ناسا هفته‌ی پیش اعلام کرد که با موفقیت اولین آینه‌ی تلسکوپ «جیمز وب» که قرار است جایگزین هابل شود را روی آن نصب کرده است. قرار است روی هم رفته ۱۸ آینه در کنار هم نصب شوند تا آرایه‌ای ۶.۵ متری را بسازند. این تلسکوپ در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب می‌شود. خبر را از این لینک بخوانید.

james-webb

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه