رزیدنت اویل ۴؛ بازسازی تاثیرگذارترین بازی ترسناک تاریخ چطور ممکن است؟

۳ فروردین ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه
resident evil 4

زمان آن فرارسیده است که دور آتش جمع شده، خودمان را گرم کنیم و به چیزهای ترسناک فکر کنیم. فقط گیمرها نیستند که به استقبال رویدادهایی چون هالووین می‌روند زیرا تعدادی از بازی‌سازان سرشناس نیز از این فرصت استفاده کرده تا اخبار هیجان‌انگیزی را درباره برنامه‌هایشان منتشر کنند. در چند هفته گذشته ویدئوی گیم پلی جدیدی از بازی ترسناک The Callisto Protocol منتشر شد و جزئیات تازه‌ای از ریمیک مورد انتظار Dead Space. علاوه بر این چهار خبر جدید از سایلنت هیل از طرف کونامی نیز به دست خبرگزاری‌ها رسید اما هیجان‌انگیزتر از تمامی این بازی‌ها، اطلاعات منتشر شده درباره ریمیک رزیدنت اویل ۴ بود.

یک اثر کلاسیک

رزیدنت اویل ۴ به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازی‌های بیست سال اخیر و یکی از بهترین عناوین ترسناک منتشر شده شناخته می‌شود. این بازی به‌تنهایی دیدگاه بازیکنان و سازندگان را نسبت به ژانر وحشت و بقا و مکانیک‌های شوتر سوم‌شخص دگرگون کرد.

با نگاهی به گذشته، رزیدنت اویل ۴ بازی ای بود که دروازه ورود من به جبهه «بالغ‌تر» بازی‌های ویدئویی شد. دیگر خبری از بخت‌آورهای (mascot) سکو باز بامزه و مراحل خوش‌رنگ و لعاب نبود، تنها واقعیت زمخت یک روستای تباه شده، دشمنان انسانی مخوف و واقعیت گراترین گرافیکی که تا آن زمان دیده بودم که رعب‌انگیزی بازی را بیش از هر چیزی ملموس و واقعی می‌کرد. من شاید برای انجام بازی کمی کم سن‌وسال بودم زیرا تمام مدت پشت راهنمای بازی پنهان شده بودم و مرتباً ضعف‌های دشمن را چک می‌کردم تا مبادا غافلگیر شده یا خیلی بترسم. بااین‌حال رزیدنت اویل ۴ اولین بازی ای بود که در ژانر وحشت تجربه کردم و این بازی را قدری دوست داشتم که رکورد بیشترین دفعات تکرار آن را دارم.

بیشتر بخوانید: رزیدنت اویل ۴ نقطه‌ی عطف این مجموعه‌ی بازی‌های ترسناک است

چیزی که در ابتدا به‌صورت یک تمرین در ترسیدن یا نترسیدن شروع شد در انتها به یک سفر هیجان‌انگیز قدرت‌یابی تبدیل شد. با هر بار تکرار بازی طراحی مراحل و موقعیت دشمنان را بهتر به‌خاطر می‌سپاردم. باس‌ها به دوستان قدیمی‌ام تبدیل شده بودند حتی ترسناک‌ترین آنها در برابر Chicago Typewriter ناتوان و عاجز بودند. ترس کم‌کم از بین رفت و بازی بیشتر حس و حال اکشن پرفرازونشیب پیدا کرد. در اینجا می‌توان انتقادات وارده به بازی را مشاهده کرد. رزیدنت اویل شبیه هیچ رزیدنت اویل پیش از خود نیست. دیگر خبری از راهروهای تنگ و باریک و زامبی‌های کند نیست. در عوض ما با مکان‌های گسترده و رو باز و روستاییان عصبانی، یک فرقه و سکانس‌های انفجاری طرف هستیم. رزیدنت اویل ۴ قطعاً بر روی اکشن تمرکز زیادی کرد و با اینکه این انتخاب مجموعه را وارد راه تاریکی کرد که تا زمان عرضه رزیدنت اویل ۷ درست نمی‌شود، حداقل از  نظر من کاملاً ترسناک بودن را کنار نمی‌گذارد.

پس چطور می‌شود یکی از محبوب‌ترین عناوین وحشت تاریخ بازی‌های ویدئویی را بازسازی کرد؟ چه عناصر کلیدی باید در ریمیک حفظ شوند و آیا می‌شود چیزی از آن کم کرد؟

درس‌های یاد گرفته شده

اول‌ازهمه، این نخستین باری نیست که کپ کام بازی‌های رزیدنت اویل را بازسازی کرده است. آنها موفقیت‌های دیگری در کارنامه خود دارند تا به‌موقع نیاز به آنان رجوع کنند اما درس‌هایی نیز باید یاد گرفته شوند. در این مقاله ما بر روی دو ریمیک اخیر کمپانی، رزیدنت اویل ۲ ریمیک و رزیدنت اویل ۳ ریمیک تمرکز می‌کنیم.

ریمیک رزیدنت اویل ۲ فوق‌العاده بود. در این بازی با یک کیس مشخص و سرراست بازسازی و بازآفرینی یک بازی قدیمی برای مخاطبان مدرن سروکار داریم. گرافیک‌های مکعبی پلی‌استیشن ۲ با جلوه‌های بصری ۴K فوتو رئال جایگزین شده، گیم پلی منسجم‌تر شده و بهبودیافته و زوایای دوربین ثابت با زاویه دید روی شانه‌ای تعویض شده که به شکل قابل‌توجهی الهام گرفته از رزیدنت اویل ۴ است. زامبی‌ها بیش‌ازپیش ترسناک‌اند و به طور غیرقابل‌پیش‌بینی حرکت کرده و حمله می‌کنند که در این حالت هدف‌گیری برای تیر زدن به سرشان را به امری تقریباً ناممکن تبدیل می‌کند. وقتی هم که به طرز معجزه‌آسایی تیر می‌خورند، گوشت پوسیده‌شان از هم دریده می‌شود تا بافت دهشتناکی که در زیر آن قرار دارد را به معرض عموم بگذارد. اما های‌لایت اصلی Mr X است که ترسناک‌ترین و کارآمدترین آنهاست. او حضوری رعب‌انگیز در طول بازی دارد تا جایی که بازیکن از ترس وجود او تقریباً تمام مدت بازی لحظه‌ای آرامش ندارد.

با تمام نقاط قوتی که در ریمیک رزیدنت اویل ۲ وجود دارد نقاط ضعفی نیز دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال این بازی کمی بیش از حد مختصر شده است. چند معما و رفتن به لوکیشن‌هایی که قبلاً از آن عبور کرده‌اید در بازی وجود دارد اما بخش اعظمی از آن حذف شده بود تا ضرب‌آهنگ پیشروی داستان به هم نخورد. به همین دلیل بازی مدت‌زمان کوتاهی دارد خصوصاً در مقایسه با نسخه اصلی.

این مشکل در ریمیک رزیدنت اویل ۳ خیلی بیشتر به چشم آمد. این ریمیک حتی بیشتر از ریمیک رزیدنت اویل ۲ کوتاه شده بود و تمامی بخش‌هایی که پیش‌رونده داستان نبود و امکان گشت‌وگذار حذف شده بود تا بازی با سرعت هر چه تمام جلو برود. ریمیک رزیدنت اویل ۳ کمتر حال و هوای وحشت و بقا دارد و بیشتر شبیه عناوین اکشن بعدی فرنچایز است. متأسفانه این تصمیم باعث شد بازی خیلی‌خیلی کوتاه‌تر از نسخه اصلی شود. حتی حضور دائمی و موحش نمسیس تأثیر خود را ازدست‌داده بود خوشبختانه کپ کام صدای نارضایتی هواداران را شنیده است و قصد دارد در ریمیک رزیدنت اویل ۴ تجربه‌ای کامل را ارائه کند. پس امید آن است که آنها تنها بخش‌هایی را حذف کنند که واقعاً ضرورت دارد. بازی اورجینال رزیدنت اویل بازی ای به نسبت طولانی با مدت‌زمان ۱۵ ساعت کمپین بود. مدت زمانی که اگر بازیکن تصمیم می‌گرفت تمامی آیتم‌های قابل جمع‌آوری و اسرار بازی را کشف کند بسیار بیشتر می‌شد اما بااین‌وجود گشت‌وگذار در جهان بازی خسته‌کننده نمی‌شد.

رزیدنت اویل ۴ ضرب‌آهنگ فوق‌العاده خوبی دارد. لحظات هیجان‌انگیز آمیخته به اکشن بامهارت هرچه‌تمام‌تر به لحظات آرام و بی‌دغدغه وصل شده‌اند و دست‌به‌دست یکدیگر به‌صورت تصاعدی تنش موجود در بازی را افزایش می‌دهند. جهان بازی محیط‌های متنوعی داشت که داستان به شکل طبیعی پیش می‌برد و معماها و گره‌های آن را تدریجی از هم باز می‌کرد. با اینکه بعضی از نواحی یادآور خاطرات بهتری از سایرین هستند (به‌عنوان‌مثال جزیره که واقعاً خسته‌کننده و کش‌دار بود) و خلاصه‌کردن بعضی از بخش‌ها باعث بهبود سرعت داستان می‌شود (خصوصاً در نیمه دوم بازی) حذف‌کردن بیش از حد از محتوای رزیدنت اویل ۴ می‌تواند در نهایت منجر به ازدست‌دادن هویت منحصربه‌فرد آن شود.

بیشتر بخوانید: رزیدنت اویل ۴ پس از ۱۵ سال هنوز هم بهترین قسمت مجموعه است

در عوض یکی از مواردی که من بشخصه می‌خواهم بیشتر شاهدش باشم مکانیک Quick-Time Event است. علی‌رغم اینکه QTE در سال‌های اخیر به نسبت از دور خارج شده در زمان عرضه رزیدنت اویل ۴ از محبوبیت بالایی برخوردار بود و به بازی لایه جالبی از عمق و هویت بخشیده بود. این مکانیک به شکل آزادانه در طول بازی مورداستفاده قرار گرفته بود اما به‌هیچ‌عنوان گیم پلی اصلی بازی را تحت‌الشعاع خود قرار نمی‌داد. وقتی این رویداد در بازی سروکله اش پیدا می‌شد بازیکنان باید سریعا واکنش نشان می دادند وگرنه تاخیر و درنگشان منجر به مرگ هولناک لیان به اشکال مختلف می‌شد. حیف می‌شود اگر کپ کام اعلام کند که در ریمیک از QTE چندان استفاده نخواهند کرد. بااین‌حال اگر چنین تصمیمی گرفته شود امیدوارم دست کم مبارزه تن با تن با کرازر یکی از قربانیان آن نباشد.

کابینی در جنگل

بخش آغازین رزیدنت اویل ۴ شاهکاری به‌یادماندنی در ایجاد تنش و وحشت است. لیان شش سال پس از رویدادهای بازی‌های رزیدنت اویل ۲ و ۳ به یک شهر بی‌نام اسپانیایی برای یک مأموریت مخفی فرستاده می‌شود تا دختر رئیس‌جمهور را نجات دهد. این زمینه‌ای عالی برای شروع است و همین که لیان به‌تنهایی برای انجام مأموریت فرستاده شده از همان اول کار حس ایزوله بودن و وحشت را در بازیکن القا می‌کند.

این حس شوم با هر ثانیه که از بخش آغازین نمایش داده می‌شود قدرتمندتر می‌شود. لیان اتفاقی یک خانه قدیمی و خرابه را در وسط جنگل پیدا می‌کند و وارد آن می‌شود. او در اینجا با اولین گانادو، تهدیدی بسیار انسان‌مانند، روبه‌رو می‌شود. تهدیدی که پس از آنکه لیان او را می‌کشد باری دیگر برنمی خیزد. این رویارویی به‌تنهایی به‌خوبی به بازیکن نشان می‌دهد که دیگر خبری از زامبی‌هایی که با آنها آشنایی داست نیست و خطر جدیدی او را تهدید می‌کند.

تازه‌ترین ویدئوهای منتشر شده از کپ کام بخش‌هایی از ابتدای بازی را نشان می‌دهند و اگر در نظر بگیریم این نمایش برای کل ریمیک صادق است باید گفت که هواداران می‌توانند انتظار چیزهایی خوبی را داشته باشند. گانادو بی‌احساس و بی‌فکر هستند و با همدیگر به بازیکن حمله می‌کنند گویی که دارند از راه دور کنترل می‌شوند. ظاهر انسان‌نمای آنها و توانایی صحبت‌کردنشان در تضاد با حرکات زامبی وار و اسفنج جاذب گلوله بودنشان است. این ویژگی‌ها به بازیکن نشان می‌دهد که آنها چیزی بیشتر از ظاهرشان هستند بدون اینکه تمامی اسرار داستان بازی در همان جا لو برود.

پس از ترک خانه، لیان خودش را به میدان روستا می‌رسند و می‌بیند که یکی از اسکورت‌های پلیس او به صلابه کشیده شده و در زبانه‌های آتش می‌سوزد. او به‌سرعت توسط گروهی از گانادوی خشمگین مورد حمله قرار می‌گیرد. در اینجا بازیکن باید با سرعت هرچه‌تمام‌تر فکر کند و سعی کند با کنترل‌های جدید بازی و مکانیک تیراندازی آن آشنایی پیدا کند درحالی‌که دشمنان از هر سو به طرفش حمله‌ور می‌شوند. این سکانس برای بازیکنانی که اولین‌بار است بازی را تجربه می‌کنند چالش‌برانگیز و سهمگین است و آنها را با وحشت جدیدی آشنا می‌کند که تا پیش‌ازاین در دیگر عناوین فرنچایز مشابهش دیده نشده است. وحشتی که با شنیدن صدای اره برقی و مشاهده قامت خستگی‌ناپذیر دکتر سالوادور متبلور می‌شود.

خوشبختانه کپ کام ثانیه‌ای از این بخش آغازین فوق‌العاده حذف نکرده است؛ برعکس آنها به این قسمت افزوده‌اند. ریمیک تقریباً به‌صورت یک‌به‌یک با نسخه اصلی شروع می‌شود. لیان تنها در جنگل که به سراغ یک خانه خرابه می‌رود اما این بار در عوض روز همه چیز در شب رخ می‌دهد، راه طولانی‌تر است و جنگل بسیار منسجم‌تر و خفقان‌آورتر از گذشته است. همین چند تغییر کوچک بلافاصله حس شوم رعب و وحشت را برای بازیکنان، چه جدید چه قدیم، به ارمغان می‌آورد. عبور از جنگل در شب بدون هیچ وسیله‌ای جز یک چراغ‌قوه به‌خودی‌خود تجربه‌ای دهشتناک است. تجربه‌ای که شما به‌طورقطع به‌یقین می‌دانید در آن تنها نیستید. این بار وقتی لیان وارد خانه شده و گانادوی تنها را از پای درمی‌آورد او بی‌حرکت روی زمین نمی‌ماند. در حین گشت‌وگذار در زیرزمین تازه اضافه شده به بازی که پر است از مدارک دال بر قتل و قطع عضو، گانادوی به‌ظاهر مرده دوباره به‌پاخاسته و لیان را در سکانسی که یادآور زامبی حاضر در پمپ‌بنزین بخش آغازین رزیدنت اویل ۲ است تعقیب می‌کند.

این گانادو مشخصاً انسان نیست. او با گردن‌شکسته‌اش، سری که به این‌سو و آن سو در زاویه‌ای حال به هم زن ‌تاب می‌خورد و پیچک‌های ظریفی که از گردنش بیرون‌زده و تکان می‌خورند بیشتر به یک جانور در فیلم The Thing شباهت دارد. با اینکه این رویداد تا حدی از معمای پیرامون رفتار عجیب گانادو در بازی می‌زداید هواداران قدیمی بازی می‌دانند که این بازی رزیدنت اویل ۴ نیست که با آن بزرگ شده‌اند. این ریمیک بسیار تاریک‌تر و آزاردهنده‌تر است.

سرشان را هدف بگیر

مبارزه در بازی اصلی در زمان خودش بسیار پیشرفته بود تا جایی که غیرممکن است در حال حاضر بازی شخص سوم شوتری پیدا کنید که از دوربین روی شانه نوآورانه رزیدنت اویل ۴ الهام نگرفته باشد. در رزیدنت اویل ۴ شما نمی‌توانستید هنگام هدف‌گیری حرکت کنید اما این زاویه دید جدید به بازیکن امکان هدف‌گیری فوق‌العاده دقیقی را می‌داد و در صورت موفقیت در هدف‌گیری دقیق بازی به شما جایزه می‌داد. تیراندازی به پای دشمن باعث افتادن و زمین‌خوردن او می‌شد، تیر زدن به سر باعث می‌شد صورتشان را از درد بگیرند و تیر زدن به دستشان باعث می‌شد سلاح‌هایشان از دستشان بیفتد.

بازی همچنین تعدادی استراتژی پویای بی‌نظیر برای استفاده در نبرد ارائه کرد. به دشمنان گیج شده می‌شد لگد زد تا بین لیان و آنها فاصله ایجاد شود و یا با آنها پل زد  و کارشان را تمام کرد. با کتابخانه‌ها و کمدها می‌شد درها را بست و نردبان‌ها را درحالی‌که دشمنان از آن بالا می‌رفتند به زمین انداخت. بازیکنان هشیار و کاربلد از این گزینه‌ها دائماً استفاده می‌کردند زیرا گانادو خستگی‌ناپذیرند. آنها بازیکن را محاصره کرده و غافلگیر می‌کنند و هیچ فرصتی برای نفس‌کشیدن نمی‌دهند. هرکسی که حواسش جمع نباشد به‌سرعت محاصره شده و شکست می‌خورد.

ریمیک رزیدنت اویل ۴ تمامی این شاخصه‌ها را تقویت کرده است. مثل ریمیک رزیدنت اویل ۲ لیان حال می‌تواند حین حرکت هدف بگیرد. کاری که می‌توانست تنش ناشی از عدم توانایی حرکت در رویارویی با دشمنان را از بین ببرد اگر در عوض خوی تهاجمی آنها در ریمیک دوچندان نشده بود. در ریمیک گانادوی بیشتری به‌صورت دسته‌جمعی حضور دارند و همگی باانرژی پایان‌ناپذیر و عزم جزم مرگبار به لیان حمله می‌کنند. تنها یک حرکت اشتباه می‌تواند مرگبار باشد خصوصاً که گانادو لیان را گرفته و او را به‌سوی دیگر همدستان خود می‌چرخاند تا مورد هجمه انواع و اقسام حملات قرار بگیرد.

برای مقابله با این مکانیک لیان حال می‌تواند جاخالی داده و با استفاده از چاقویش از دست دشمنان رهایی پیدا کند. این مکانیک حتی در برابر اره برقی دکتر سالوادور نیز جوابگوست اگر بازیکنان به‌اندازه کافی شجاع باشند که ریسک انجام چنین حرکتی را بپذیرند. البته بهتر است خیلی به این روش تکیه نکنید زیرا هربار استفاده از چاقو باعث استهلاک آن می‌شود تا اینکه به‌قدری کند شده که دیگر قابل‌استفاده نیست و باید تعمیر شود. خطرات محیطی نیز در این نسخه بهبودیافته‌اند و احتمالات کاملاً جدیدی را به نبرد اضافه می‌کنند. یکی از بخش‌های کاملاً جدید گیم پلی لیان را نشان می‌دهد که به یک فانوس شلیک کرده تا گاوی را آتش بزند و از آن برای شکستن حلقه محاصره گانادو استفاده کند. با مشاهده این ویدئوها دررابطه‌با گیم پلی رزیدنت اویل ۴ ریمیک مشخص است که سیستم نبرد بازی بسیار آشفته‌تر و دشوارتر از نسخه اصلی است.

ببینید: تریلرها و تصاویر جدیدی از بازسازی رزیدنت اویل ۴ منتشر شد

به طور کل به نظر می‌رسد که این ریمیک قادر است انتظاراتی که از آن می‌رود را برآورده کند و درعین‌حال راهی بسیار تاریک‌تر و شوم‌تر از نسخه اورجینال را طی کند. هواداران بی شک از اینکه بدانند دیالوگ به‌یادماندنی لیان «کجا دارید میرید؟ بینگو؟» در ریمیک نیز وجود دارد خوشحال خواهند شد. بماند که بازرگان دوست‌داشتنی نیز در بازی حضور دارد.

منبع: Goombastomp

بازی Resident Evil 8 : Village مخصوص PS5

کیف رودوشی چی چاپ طرح گیمینگ کد resident evil

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Silent

    امیدوارم رزیدنت اویل ۴ ریمیک مثل نسخه اورجینالش بترکونه و مثل رزیدنت اویل ۳ ریمیک گند نزنه هرچند مشکلاتی با رزیدنت اویل ۴ ریمیک دارم که طبق معمول به چهره شخصیت های بازی مربوط میشه 😁 اول از همه که اصلا از چهره لیان تو نسخه های ریمیک خوشم نمیاد قیافش عین بچه سوسولا شده کپکام میمردش از چهره انیمیشن های رزیدنت اویل برای لیان استفاده میکرد؟ خیلی لیان تو انیمیشن های رزیدنت اویل چهره ی خفنی داره ولی تو نسخه های ریمیک خیلی چهرش مزخرفه اون لوئیس طفلکی هم چهره ش شبیه کارگرای ساختمونی شده 😂 چهره ایدا هم خیلی تو نسخه های ریمیک زشته چهره ش عین آسیایی ها شده البته درسته که ایدا چینیه ولی تو بازی های قبلی خیلی خوشگل تر بود من نمیدونم چه داستانیه که قیافه کاراکتر های محبوب رو تو نسخه های ریمیک زشت میکنن آخه 😅 مثلا چهره جیمز ساندرلند تو سایلنت هیل ۲ ریمیک افتضاحه قیافش عین معتاد های الکلی شده حتی آیزاک کلارک هم تو بازی دد اسپیس ۱ ریمیک چهره ش شبیه آدام سندلر شده 😐

    1. None

      داداش ژاپنی جماعت چهره کرکتر های تو گیم رو کلا بی بی فیس می سازن

      اینا مشکل از ریشه دارن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه