به استقبال جام‌جهانی می‌رویم

۲۶ شهریور ۱۳۹۸

از امروز تا پایان جام جهانی با سری ویدیوکست‌های تحلیل و بررسی جام جهانی ۲۰۱۸ در مرحله پیش‌بازی و بعد از بازی‌ها همراه هواداران فوتبال خواهیم بود. ویدیوکست‌های جام جهانی ۲۰۱۸ دیجی‌کالا مگ، حواشی، جنجال‌ها و پشت پرده بازی‌ها را هم مورد بررسی قرار می‌دهند. در اولین ویدیو از این سری سیامک یوسفی و برهان جاریانی ضمن معرفی برنامه، از ۱۲ استادیوم جذاب کشور روسیه که میزبان برگزاری بازی‌های جام جهانی هستند برایتان حرف زده‌اند. استادیوم‌هایی که برخی از آن‌ها کنار رود ولگا قرار گرفته‌اند و نمای بیرونی شگفت‌انگیزی دارند. برخی دیگر مثل لوژنیکی که بازی‌های افتتاحیه و فینال در آن برگزار می‌شود، اتفاقات مهمی مثل المپیک ۱۹۸۰ را تجربه کرده‌اند و قدمت‌شان به ۶۰ سال هم می‌رسد.

در بخش دوم ویدیوکست که مفصل‌تر هم هست به بررسی پیراهن‌های ۳۲ تیم شرکت‌کننده در جام جهانی پرداخته‌ایم. بحثی که بخصوص در مورد پیراهن طراحی شده تیم خودمان بسیار چالش‌برانگیز شد. لباس ایران یکی از آخرین لباس‌هایی بود که معرفی شد و البته انتقادات زیادی هم به آن شد که معتقد بودند بیشتر شبیه زیرپیراهنی سفید است! بعدتر گفتند که آن پیراهن دیده شده فقط اتود آدیداس بوده و از پیراهن اصلی چند روز بعدتر رونمایی کردند که البته وضع بهتری هم نداشت و فقط یک لوگوی یوزپلنگ وسط پیراهن خورده بود. احتمالا می‌تواند به عنوان یکی از بدترین طراحی‌های آدیداس انتخاب شود. جنجال کفش‌های نایک هم مزید بر علت شد که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران  گفتند که از دادن کفش به بازیکنان معذورند در حالی که بنظر می‌رسد خلاف قوانین غیرسیاسی فیفا باشد. در ویدیو مفصل در این رابطه حرف زده‌ایم.

برای اطلاع از ماجرای نایکی اینجا را بخوانید: سکوت نایکی شکست؛ به خاطر تحریم‌های آمریکا به تیم ملی ایران کفش نمی‌دهیم

خیلی‌ها تصور می‌کنند آدیداس و نایکی تنها برندهایی هستند که برای تیم‌ها لباس تولید می‌کنند. البته که آدیداس با تولید توپ جام جهانی از دهه ۷۰ در همکاری با جام‌های جهانی و تیم‌هایی که در آن شرکت می‌کنند رکورددار است. اما برندهای دیگری مثل پوما که شناخته‌شده‌تر است یا حتی هامل و نیوبلنس و آل ‌اشپورت هم پیراهن بعضی تیم‌ها را طراحی کرده‌اند. آل اشپورت را با طراحی لباس‌های استقلال و پرسپولیس می‌شناسیم که در ایران هم برند پرطرفداری است. آن‌ها توانسته‌اند با طراحی لباس تیم مهجور تونس در جام جهانی ۲۰۱۸ حضور داشته باشند.

خیلی نگران طرح سفید ساده مدل زیرپیراهنی تیم ملی ایران نباشید چون پیراهن دوم سوییس که پوما طراحی کرده هم دست کمی از آن ندارد. البته پیراهن قرمز اولیه‌شان نقش و نگار خوبی دارد و می‌گویند آن طرح رویش نقشه هوایی از کوهستان آلپ است.

برند نیوبلنس که بیشتر حامی تیم‌های مهجورتر است امسال لباس پاناما را در طراحی‌هایش دارد که به جای آمریکا از آن قاره صعود کرده و کنار ایسلند دو کشوری هستند که برای اولین‌بار به جام جهانی راه پیدا می‌کنند.

اسم برند آمبرو را مثلا شاید نشنیده باشید. سابق‌تر برند محبوب تیم‌های انگلیسی بود و از زیر مجموعه‌های نایک محسوب می‌شود. آنها امسال با تک تیم پرو که لباس تیپیک همیشگی‌اش را بر تن کرده در جام جهانی حضور پیدا می‌کنند.

پیراهن تیم میزبان شبیه روزهای دوران اوجش است. مشابه پیراهن تیم شوروی که قدرتمندترین تیم تاریخ روسیه بود و فقط یک آرم ccp رویش کم دارد. روی پیراهن دوم‌شان شبیه سوییس طرحی است که می‌گویند نقشه خیابان‌های سن‌پترزبورگ است و البته صحت و سقم این یکی را خیلی نمی‌شود تایید کرد.

در بحث درباره پیراهن‌های تیم‌های ملی نیجریه با طراحی شلوغ جذاب بیشترین رای را دارد. لباس دوم نیجریه الگو گرفته از پیراهنی است که در جام ملت‌های افریقای سال ۱۹۸۴ پوشیدند. به جز این‌ها پیراهن دوم تیم ایسلند یادآور شفق‌های قطبی است و شعارش هم شبیه سریال «بازی تاج و تخت» (گیم آف ترونز) نوشته شده: آتش و یخ.

هر روز با ویدیوکست‌های دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

جام جهانی 2018 در دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar علی

    با سپاس از زحمات شما. بخش پیراهن تیم ها واقعا جالب بود. اما سه نکته :

    ۱- برزیل در ۱۹۵۸ قهرمان شده نه ۱۹۵۴. قهرمان جام ۱۹۵۴ آلمان غربی بود.

    ۲- کلوزه در برابر عربستان، سه گل زد. بالاک، اشنایدر، یانکر، لینکه و بیرهوف پنج گل دیگه رو زدن.

    ۳- لباس دوم آلمان که رنگش سبز بود، به اشتباه به آلمان شرقی نسبت داده شد. آلمان غربی و سپس تیم آلمان پس از اتحاد آلمان غربی و شرقی، معمولا پیراهن دومش سبز رنگ بوده که رنگ آرم فدراسیون فوتبال این کشوره. در تورنمنت های اخیر از رنگ مشکی و قرمز هم به عنوان پیراهن دوم استفاده شده ولی عمدتا سبز بوده و این قضیه ربطی به آتمان شرقی سابق نداره. لباس اول آلمان شرقی سابق، پیراهن سفید و شورت ورزشی آبی و لباس دوم، پیراهن آبی و شورت ورزشی سفید بوده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه