وقتی سیاه‌چاله رخ داد! (راه شیری – قسمت ۱)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸

در اولین قسمت از مجموعه اینترنتی «راه شیری» به سراغ یکی از مهم‌ترین اخبار نجومی دهه‌های اخیر رفتیم؛ انتشار اولین تصویر واقعی از یک سیاه‌چاله در هفته‌های گذشته موجی از هیجان را در میان علاقمندان به نجوم و اخبار فضایی به راه انداخت. حالا و در اولین قسمت از برنامه نجومی راه شیری، سیاوش صفاریان‌پور به گفت‌وگو با کارشناسان خبره نجومی پرداخته تا پاسخ سوالاتی را پیدا کند که پس از انتشار اولین تصویر واقعی از سیاه‌چاله در ذهن علاقمندان به نجوم به وجود آمده بود.

شرکت در مسابقه

در این برنامه دکتر محمد‌تقی میرترابی و مهدی صارمی‌فر به عنوان کارشناس حضور دارند و یکی از کارشناسان ایرانی که در پروژه ثبت تصویر سیاه‌چاله مشارکت داشت، آن‌ها را همراهی می‌کند.

همچنین با توجه به همزمانی انتشار اولین قسمت از برنامه راه شیری با هفته نجوم، در بخش دیگری از برنامه، سیاوش صفاریان‌پور با یکی از منجمان کهنه‌کار کشورمان، دکتر محمدرضا نوروزی به گفت‌وگو نشسته و به اهمیت روز نجوم در ترویج این علم پرداخته است.

در مسابقه راه شیری شرکت کنید!

اما برای مخاطبان برنامه راه شیری که با علاقه به تماشای این برنامه می‌نشینند، مسابقه‌ای هم تدارک دیده‌ایم! پس از تماشای این برنامه می‌توانید در مسابقه راه شیری شرکت کنید و به سوالات ما پاسخ دهید. اگر برنامه را با دقت دیده باشید جواب تمام سوالات را در داخل برنامه می‌توانید پیدا کنید. جایزه مسابقه قسمت اول راه شیری یک قطعه شهاب سنگ واقعی است.

Digikala Mag Production چیست؟

Digikala Mag Production نام پروژه جدید دیجی‌کالا مگ است که قصد دارد محتوای متفاوتی از آنچه تا کنون از این وبسایت دیده‌اید تولید کند. «راه شیری» اولین محصول این پروژه است و برنامه‌های بعدی به زودی منتشر خواهند شد. انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص این برنامه با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۵ دیدگاه
  1. علی

    سلام.
    واقعا خیلی خوشحالم بابت تولید این برنامه، دست همه‌ی عوامل و دست‌اندرکاران درد نکنه و بهتون خسته‌نباشید می‌گم.
    فقط به‌نظرم یکم بیشتر تمرکز برنامه روی علم باشه و به بخش‌های کمتر شناخته‌شده‌ی علم برای عموم و جنبه‌های تکنیکی اونا پرداخته بشه بهترم می‌شه.
    همچنین اگه بیشتر به جزییات و ریزه‌کاری های موضوعات هم بپردازید خیلی به‌نظرم جذاب‌تر می‌شه. این که یکی از محققین مشارکت‌کننده در پروژه رو در برنامه داشتید واقعا قابل تقدیره و حیفه که با وجود چنین فردی فقط در مورد مطالب سطحی‌تری که اکثر رسانه ها بهش پرداختن گفتگو بشه. می‌شد از حضور ایشون خیلی بهتر استفاده کرد و به بخش‌های تخصصی‌تر و یا بخش‌هایی که کمتر گفته شدن پرداخته بشه.
    در جواب اون دوست عزیز هم که پرسیده بودن چرا یه سمت قرص برافزایشی روشن‌تر از سمت دیگه‌ی اونه، دلیل این موضوع اثر دوپلر نسبیتیه. سمتی از قرص که درحال چرخش به سمت ماست روشن‌تر از سمتی می‌شه که در حال دور شدن از ماست. برای اطلاعات بیشتر می‌تونید در مورد اثر دوپلر، نسبیت و… تحقیق کنید.

  2. خلیل معصومی

    برنامه عالی و روشنگر
    یک پیروزی بزرگ برای علم

    با تشکر از دیجی مگ

  3. Aurora

    برنامه سازی
    و موضوعات جذابی که آقای صفاریان پور همیشه سراغشون میرن به همراه اجرای شیرین و قوی ایشون همیشه شوق دیدن به کارهاشونو زیادمیکنه. پیروز باشید. سپاس

  4. پدرام

    عالی بود

  5. داوود

    بسیار عالی بود

  6. مصطفی

    به یک سوال من در مورد تصویر سیاه چاله پاسخ داده نشد و آنهم این بود که چرا یک طرف عکس پر نور بود(بخش جنوبی افق رویداد) و طرف دیگر تیره تر و کم نور تر می باشد؟
    آقای صفاریان پور مثل همیشه تلاش کرد علم را به زبان ساده تبدیل کند تا برای قابل فهم باشد و فقط این سوال را اگر جواب می داد کلیه ی سوالات من نوعی پاسخ داده می شد!

    1. shahabmp

      احتمالا به خاطر اینکه یه طرفش تراکم ماده بیشتری داره و گرمتره! همون چیزی که باعث ایجاد کرات در زمان پیدایش منظومه های ستاره ای شده یعنی به وجود اومدن تراکم گازی که به مرور در اثر تاثیر جازبه خودشون روی همدیگه حین چرخش به دور ستاره به سیارات تبدیل شدن. البته احتمالا دور سیاهچاله سیاره تشکیل نمیشه و به همون شکل توده های فشرده تر گازی باقی میمونه!

    2. امیررضا نوروزی

      به دلیل چرخش فوتونهای نور در اطراف سیاهچاله می باشد .فوتونهایی که به سمت ما می آیند پر نور تر در عکس مشخص شده اند

    3. احمدرضا

      دوست عزیز
      بهت پیشنهاد می کنم کتاب سیاهچاله ایگورنویکوف رو بخونی تا کامل متوجه بشی
      یه مجموعه ای از عوامل باعث این کمرنگ شدن (قرمزی) نور در نزدیکی افق رویدار میشه از جمله انحنا مکان_زمان و قضیه داپلر(تو ویکی پدیا هست)

  7. مصطفی

    برنامه عالی بود، امیدوارم با قدرت ادامه بدهید و با برنامه های نظرسنجی و مسابقه و اپلیکیشن بتوانید ارتباط موثری با تماشاگران برقرار کنید و جامعه نجوم ایران را بار دیگر دور هم جمع کنید.

  8. shahabmp

    یکم علم محور تر بشین تا مخاطب محور!!! موضوع قسمت اولتون خیلی مخاطب محور بود به سمت موضوعات برید که کمتر عمومیت پیدا میکنن نه موضوعاتی که همه رسانه ها بهش پرداختن!!
    موضوعاتی مثل نظریه ریسمان – جهان های موازی – توی همین سیاهچاله موضوعاتی مثل بحث سر نظریه از بین رفتن دیتا استیون هاوکینگ یا نظریه ثبت هولوگرام دیتا در افق رویداد و خیلی موضوعات جذاب دیگه که کمتر بهشون پرداخته میشه در رسانه های عمومی و علمی تر هستند!

  9. محمدعلی رضاپور

    برنامه بسیار بینظیری بود و من رو به یاد برنامه آسمان شب انداخت…لطفا بخاطر دوستداران نجوم به مسیرتون همچنان ادامه بدید.

  10. mozhde

    It was great. my offer for the next show is Curved Spacetime.

  11. هادی

    ادامه بدین حتما با موضوعات کیهانشناسی مختلف

  12. فران

    سلام ، خیلی خوشحالم که برگشتید و ممنون از دیجی مگ برای ساپورت این برنامه ، واقعا مشتاقان علم رو به وجد آوردید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه